Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jaahas. Nyt sitten meidänkin lapsesta tuli koulukiusattu.

Vierailija
09.01.2013 |

Tilanne on monimutkainen. 9 v poikani on ollut kahden muun pojan ystävä jo tarhaikäisestä. Kolmikossa on yksi erittäin rauhallinen poika ja kaksi villipäätä, joista toinen on oma poikani. Kumpikin villi leikkii todella nätisti tämän rauhallisen kanssa, mutta keskenänsä heillä on koko ajan jotain säätöä menossa, hillutaan, tönitään, painitaan, jne. Kuitenkin esim. poikani joulukorttiin tämä toinen villi kirjoitteli kaikkea mukavaa, mm. "olet tosi hyvä kaveri ja tosi hauska tyyppi" ja sen sellaista.

Kun koulu alkoi taas joulun jälkeen, ilmoitti tämä villi kaveri, että hänen äitinsä ei voi sietää poikaani, koska tämä on niin "hullu" (tätä sanaa siis käytti, kuulemma), eikä halua häntä kotiinsa riehumaan.

Omasta mielestäni kumpikin pojista ovat ihan yhtä syyllisiä villiintyessään, olen usein tarkkaillutkin tilanteita, eli siis kumpikin tasapuolisesti villitsee, ärsyttää, härnää toista ja meluaa. Olen komentanut kumpaakin ottamaan rauhallisemmin, kun ovat olleet meillä. Vastakutsuja tämän toisen villikon kotiin ei ole koskaan tullut ja nyt siis kuulin, miksi.

Rauhallinen kaveri on meillä vähintään kerran viikossa ja leikit sujuvat rauhallisesti ja nätisti, ovat tulleet aina aivan loistavasti toimeen keskenään. Tämä poika on viihtynyt meillä tuntikaupalla ja usein vielä sen jälkeen pyytänyt omaa poikaani heille sen jälkeen.

Eilen sitten nämä kaksi kaveria ilmoittivat pojalleni, että he eivät enää halua olla poikani kanssa ystävä, eikä edes puhua hänelle tästä lähtien. Kuulemma heidän kummankin äidit haluavat asian tällä tavalla, eivätkä halua poikien leikkivän oman poikani kanssa enää lainkaan, ei koulussa, eikä vapaa-ajalla. Kuulemma on parempi, että nämä kaksi leikkivät vain keskenään.

Poikani on AINA leikkinyt vain näiden kahden kanssa, ovat olleet erottamaton kolmikko. Luokalla on muitakin ihan kivoja poikia, mutta poikani ei ole juuri leikkinyt heidän kanssaan, koska on ollut osa tätä kolmikkoa ja muilla on omat, hyvin tiiviit, kaveripiirinsä.

Poikani on aivan murtunut ja itkee. Itse olen aika pöllämystynyt ja mietin, miten tätä lähtisin purkamaan...? Opettajan kanssa? Tunnen näiden kahden pojan äidit vain hyvänpäiväntuttu -tasolla, mutta tiedän heidän tulevan hyvin toimeen keskenään. Mitä sanoisin heille vai sanonko mitään? Olen ihan h-moilasena, tämä tuli aika puun takaa, enkä ennen ole ollut tällaisessa tilanteessa.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika on koulussa yksin tämän jälkeen, sinun pitää kertoa tilanteesta opettajalle, katsokaa nyt huominen päivä ihan rauhassa kuitenkin.

Vierailija
2/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä "puolikaverilla" on ihan omiakin kavereita, mutta ajattelin, että jos kemiat osuvat heillä kohdilleen (kuten vaikuttaa, kummatkin ovat vain pyörineet eri piireissä, mutta jos tapaavat jossain, juttelevat mukavia aina, ym), saavat kummatkin itselleen uudenkin kaverin vanhojen lisäksi. Eihän tässä ketään dumpata, hyvänen aika! : D Kumpikin voisi hyötyä tilanteesta, kavereita on hyvä olla useampia!

Tosin tämä nyt oli tietenkin jonkinlainen provo, mutta kommentoin nyt kuitenkin. Ap

P.S. Pojalla oli jo parempi mieli nukkumaan mennessä, olemme keskustelleet paljon ja poika haluaa myös aloittaa uuden harrastuksen (taekwondo), jotta elinpiiri laajenisi vähän.

Ei ole kaverin äiti vastannut tekstariini. : / Juttelin pojan kanssa ja ehdotin, että hän hakeutuu huomenna erään hiljaisen pojan seuraan, jonka kanssa "puolikaveri".

No voi v....n v...u. Nyt sitten kelpaa puolikaveri. Huh huh. Senhän voi sitten varmaan lempata taas nurkkaan kökkimään, siis sitten kun nuo omat kaverit on taas järkätty riveihin takaisin? VOI VITTU MIKÄ PASKA JA PASKAA LASTAKIN KASVATAT. Pää pois sieltä perseestä ja lopeta muiden kiduttaminen. Olet itse aiheuttanut tuon oman lapsesi kurjuuden, älä pilaa muiden lasten elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miedän koulussa noihin syrjimisiin on tosiaan aikaisemmin puututtu tosi hyvin ja nopeasti. Eli jo parin kerran jälkeen. Katselemme pojan kanssa, miten huominen sujuu ja sen jälkeen puhun opettajalle, jos homma jatkuu. Ja myös sen rauhallisen kaverin äidille.

Itse kyllä ilmoittaisin opettajalle tapahtuneesta, että tämä voi seurata tilannetta. Helpostihan tuosta voi alkaa koulukiusaaminen, jos tilanteeseen ei puututa. Porukasta pois jättäminen on kiusaamista, ja koulussa tapahtuva sellainen on koulukiusaamista. Jos juttu olisikin vain poikien keksimää, asiaan olisi helppo puuttua heti eikä vasta jonkin ajan kuluttua. Kaveriasiat kuuluvat myös opettajalle, jos kyse on luokkatovereista.

Toivottavasti tilanne ratkeaa positiivisesti!

Vierailija
4/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

välirikoissa. Ainahan lasten kesken tulee riitoja ja sitten taas ensi viikolla sovitaan. Onhan sitä opittava lasten kesken nuo asiat selvittämään, ilman vanhempia. Tuo kuitenkin kuulostaa ihan tavalliselta lasten touhulta. Ketään ei nyt oikeasti ole kiusattu, ei haukuttu, ei tehty yhtään mitään luvatonta, ainostaan pudotettu porukasta pois!

Itse muistan monen monituista tapausta, jossa porukasta joku jäi pois ja uusi tuli tilalle ja sitten taas parin päivän päästä vanha palasi jne.

Ei siinä vanhempia tarvita päällepäsmärinä ja soittelemassa vanhemmille! Antakaa lasten nahistella ja hoitaa asiansa itsekseen, jos tilanne ei tuon pahempi ole.

Kurjalta se tuntuu, mutta sellaista se nyt vaan on. Elämä opettaa ja sitten sitä oppii itse taas jotain uutta tuosta tilanteesta, ei ehkä tee jotain samaa virhettä itse, joka saattoi johtaa tuohon porukasta tiputtamiseen. Virheistä oppii!

Jos oikeasti kiusataan ja se on jatkuvaa, silloin ehdottomasti pitää asiaan puuttua, mutta nyt ap. mamma näpit pois lasten leikeistä!

Vierailija
5/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ajattelit noiden toisten äitien kanssa jutella?

Ihan ajatuksella nyt, jos minulle jonkun lapsen äiti soittaisi ja valittaisi, että oma lapseni ei enää leiki jonkun toisen lapsen kanssa, en osaisi siihen kyllä mitään sanoa, sillä sehän on lapseni asia, ei minun. Mitä ap. odottaa toisten tekevän?

Vierailija
6/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koululla noihin ON puututtu. Ja nopeastikin, eikä niitä ole jätetty lasten selvitettäviksi. Kaipa siinä on sellainen filosofia taustalla, että on parempi puuttua liian aikaisin kuin liian myöhään. Tyttäreni luokalla oli vastaava tapaus, jossa eräs poika jätettiin yksin, eikä mennyt kuin pari viikkoa, kun asia oli selvitetty! Tiedän, että koulu ottaa nuo syrjimiset aika vakavasti ja minusta se on hyvä asia ihan kaikille.

Kyse on aika pienestä koulusta, jossa on ehkä juuri tämän vuoksi ollut tosi hyvä ilmapiiri.

ja kyllä poikani koki sen kiusaamiseksi, että aivan yhtäkkiä hänet jätettiin tylysti pois porukasta, vaikka edellisellä viikolla olivat pojat meillä kylässä ja aivan onnessaan leikkivät yhdessä, kuten aina ennenkin. Eivät halunneet lopettaa leikkiä ja mennä kotiin. Ja nyt sitten: "äitini mielestä sä oot ihan hullu, enkä mä halua leikkiä sun kaa!" (poika ei edes ollut nähnyt tämän pojan äitiä pitkään aikaan tai mitään) ja "Sä et enää saa leikkiä meidän kahden kanssa ollenkaan, me ei haluta sua tänne enää." Ja tämä siis KUUDEN vuoden ystävyyden jälkeen, aivan puun takaa. Uskon, että jokainen aikuinenkin kokisi tuon äärettömän tylynä, jos koksi tuollaista, ja haluaisi jonkinlaisen selityksen asiaan.

Anyway, poika haluaa aloittaa uuden harrastuksen ja löytää muitakin kavereita, vaikka välit korjautuisivatkin.

9 v:llä ei vielä toimi ajattelu samalla tasolla kuin aikuisilla ja he tarvitsevat usein aikuisten apua eri asioissa.

Ihan ajatuksella nyt, jos minulle jonkun lapsen äiti soittaisi ja valittaisi, että oma lapseni ei enää leiki jonkun toisen lapsen kanssa, en osaisi siihen kyllä mitään sanoa, sillä sehän on lapseni asia, ei minun. Mitä ap. odottaa toisten tekevän?

Vierailija
7/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis ihan normaaleja juttuja ja yritän opettaa niitä lapsillenikin. Jos oma lapseni syrjisi kaveriaan pitkän ja onnistuneen ystävyyden jälkeen, olisin hyvin häpeissäni ja yrittäisin selvittää asiaa. Ja kieltäisin sanomasta rumasti yhtään kenellekään, oli kaveri tai ei.

Vierailija
8/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua olla hänen kaverinsa enää, en kyllä tarvitse ketään siihen väliin tulemaan kertomaan minulle, että en saa niin tehdä.

Se on mielestäni sitä tahdikkuutta ja hyviä tapoja juurikin antaa minun olla rauhassa.

Vierailija
9/70 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten touhuja täytyy valvoa, että oppivat aikuisina olemaan ihmisiksi kavereidensa kanssa.

Vierailija
10/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsia pakotetaan leikkimään toistensa kanssa. Jos et ole kaveri, olet kiusaaja. Lapsetkin voi saada tarpeekseen jostain joka on ollut ennen kaveri. Tuollaiset villit lapset ovat väsyttäviä, eikä useat lapset halua olla heidän kanssaan tekemisessä. Ja jos tämä kiusausta, mihin tämä maailma on menossa?

Vierailija
11/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämä tästä. Katsotaan huominen ja mietitään lisää. Koulussa on näistä syrjimisistä tosiaan puhuttu PALJON, joten tiedän, että asiaan kyllä puututaan, jos menen opettajalle puhumaan tilanteen mahdollisesti jatkuessa. Meillä on täysi nollatoleranssi kiusaamisen suhteen ja se pyritään lopettamaan heti alkuunsa.

Minä toimin itse sellaisten periaatteiden mukaan, että väkisin ei tarvitse olla kenenkään kaveri, mutta hyviä tapoja kuuluu kaikkien noudattaa. Toisille ei sanota rumasti, eikä loukata kenenkään tunteita tahallaan. Muuten sama käyttäytymismalli siirtyy aikuisena sitten työpaikalle, jos ei lapsena opeteta olemaan muille ihmisiksi, vaikkei niin huvittaisikaan. Tätä olen yrittänyt myös omilleni opettaa: miltä toisesta tuntuu se-ja-se asia, miten otetaan toisia huomioon. : )

Vierailija
12/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä poikia ole pakotettu KOSKAAN leikkimään yhdessä, vaan ihan itse ovat olleet kuin paidat ja peput jo monta vuotta. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, poikani leikkii tosi rauhallisesti tämän hiljaisen kaverinsa kanssa, kuten myös erään koulun ulkopuolisen ystävänsä kanssa. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, ei koskaan.

Mutta nyt heippa vaan.

että lapsia pakotetaan leikkimään toistensa kanssa. Jos et ole kaveri, olet kiusaaja. Lapsetkin voi saada tarpeekseen jostain joka on ollut ennen kaveri. Tuollaiset villit lapset ovat väsyttäviä, eikä useat lapset halua olla heidän kanssaan tekemisessä. Ja jos tämä kiusausta, mihin tämä maailma on menossa?

Vierailija
13/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksivät sitten käyttää hyvänä tekosyynä muka sitä, että äiti kielsi, niin vanha ja usein käytetty juttu, tehoaa aina.

Ihan turha mennä kantelemaan koulussa rehtorille.

Anna asian olla ja opeta poikasi tavoille, niinkuin muka olet tehnyt, mutta olet unhohanut ne käytöstavat kuitenkin?!

Vierailija
14/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Suomessa noin julma meininki, mitä joidenkin vastauksista käy ilmi? Siis tuollainen "ei mitään väliä toisten tunteilla, lapsi saa päättää" -kulttuuri? Eikö lasten asioihin tosiaan puututa ja heitä aktiivisesti kasvateta ja ohjata hyvään käytökseen ja toisten huomioonottamiseen enää 9 vuotiaina? Aika kauheaa ja surullista. Ei ihme, että siellä on pahoinvoivia lapsia ja nuoria, jos 9 v pitää jo pärjätä omillaan.

Vierailija
15/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat kinansa ja saavat selvittää riitansa. Puutun jos huomaan, ettei asia etene järjellisesti. Osaavat todellakin olla ihan rakentavia riidoissaan ja pyytävät toisiltaan anteeksi. Miksi siinä tarvittaisiin aikuinen erotuomarina, jos lapsilla on omat aivot joit aosaavat käyttää?

En myöskään seiso pihalla lasten vieressä ja seuraa mitä siellä kulloinkin tapahtuu, teetkö sinä niin?

Vierailija
16/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

taustalla ja lopettamassa kaverisuhteita, eivät pojat itse? Kyllähän sellaisessa tapauksessa vanhempi voi toiselta vanhemmalta kysyä missä mennään.

Vierailija
17/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku jätetään leikkien ulkopuolelle on kiusaamista. Kyllä siihen tulee puuttua.

Vierailija
18/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tässä juuri noiden kahden kaverin äidit olleet hääräämässä taustalla ja lopettamassa kaverisuhteita, eivät pojat itse? Kyllähän sellaisessa tapauksessa vanhempi voi toiselta vanhemmalta kysyä missä mennään.

Vierailija
19/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat kinansa ja saavat selvittää riitansa. Puutun jos huomaan, ettei asia etene järjellisesti. Osaavat todellakin olla ihan rakentavia riidoissaan ja pyytävät toisiltaan anteeksi. Miksi siinä tarvittaisiin aikuinen erotuomarina, jos lapsilla on omat aivot joit aosaavat käyttää? En myöskään seiso pihalla lasten vieressä ja seuraa mitä siellä kulloinkin tapahtuu, teetkö sinä niin?

Minä en ymmärrä, että aikuisena saadaan kasvaa erilleen, mutta lapsena ei muka saada. On ihan luonollista, että lapsuusajan kaverit vaihtuvat. Vasta pysyvämmät kaverisuhteet tulevat lukiovaiheessa. Kun lapset kehittyvät, he huomaavat, ettei heillä ole yhteissä villiriehujan kanssa. Näin on käynyt omien lasteno kanssa, eikä olisi tullut mieleenikään vaatia heitä jatkamaan "ystävyyttä"!

Ja jos äiti puuttuu joka asiaan, kukaan ei uskalla, edes olla sellaisen pojan kaveri, jonka äiti jälkeenpäin soittelee ja haukkuu, kun sekin käyttäytyi niin ja näin. Lasta ruvetaan karttamaan, koska hän on trouble, kaikin tavoin.

Vierailija
20/70 |
10.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että joku jätetään leikkien ulkopuolelle on kiusaamista. Kyllä siihen tulee puuttua.

[