Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vko 41: Nasu, Pöppis, Virna ja Vumpe !!

06.12.2005 |

Huhuilen teitä piinasiskot kun en ole kaikista teistä kuullut mitään vähään aikaan. Mitä kuuluu? Oletteko käyneet jo neuvolassa?

Olen välillä hyvin epäuskoinen tämän raskauden suhteen, välillä oireet vähenevät, välillä taas olen huonovointinen. Tuntuu, että pitäisi päästä joka viikko ultraan, jotta uskoisi raskauden olevan totta. Päässä pyörii kaikki keskenmenoajatukset.

Neuvolassa kävin viikolla 9+0, nyt menossa 9+6. Laskettu aika varmentui 5.7. Kahteen kertaan olen käynyt ultrassa, siellä ne vauvelit sykkeineen näkyivät. Olen pikkuhiljaa totutellut kaksosraskausajatukseen, vaikka arki Tuplien kanssa pelottaa. Onneksi olen saanut Virnalta hyviä kokemuksia siitä :) Niskaturvotusultra on 22.12, seuraava neuvola tammikuun ekalla viikolla. Hoitaja vaikutti onneksi mukavalta, höpisi ehkä vähän liikaakin. Vähän jäi sellainen olo että jokaiseen kohtaan hän sanoi että " no, teillä tämä menee vähän erilailla kun on kaksosraskaus" . Lopulta en tiennyt että miten erilailla asiat oikein menevät, vähän sekavaa kaikki on vielä.

Olen ollut flunssassa kohta pari viikkoa, se ärsyttää!! Välillä tulee etova olo, pari kertaa olen sortunut syömään vähän salmiakkia huonoin seurauksin, oksensin molemmilla kerroilla. Ilmeisesti keho kertoo että älä nyt hyvä nainen syö tuollaista myrkkyä! Mutta kun se on niin hyvää. Nyt en enää syö kun tajusin että siitä tulee tosiaan hirveä olo.

Näkyykö teillä mitään vatsankasvua vielä? Mulla on ollut turvotusta tässä alussa, jopa niin että pari-kolme kiloa on tullut painoa lisää, tulipa kiva hyppäys heti äitiyskorttiin :) Nyt kun olen saanut lopettaa Estradotin ja vähentää lugeja, niin turvotuskin on vähentynyt. En haluais tosiaan lihoa mitään 30 kiloa :)

Tulkaahan kertomaan kuulumisia!

Hilmis

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eka neuvola vasta viikon päästä keskiviikkona ja np-ultra 20. päivä. Massu on pikkuisen pullistunut ja tuntuu jo kun makoilee vatsallaan, mutta miestä vaille kukaan muu ei ole ääneen maininnut asiasta. Paitsi pikkumies 4-v. kysyi multa että miksi sulla on tossa tuollainen pallo...? Kaivoin jo mammahousut varastosta kun teen istumatyötä ja tuntuu että vatsa turpoaa päivän mittaan kamalasti kun housut puristaa. Pari-kolme kiloa mullekin tuli jo heti alkuunsa, nyt se on onneksi pysähtynyt.

Pahoinvointi on helpottanut ja piti ihan klinikalta kysellä että joko se nyt voi hävitä. Kyllä kuulemma voi. Tuplien aikaan loppui silloin rv 12-13 ja nyt rv 9 maissa. Elikkäs viimeinkin joku ero siihen että odottaako yhtä vai kahta!

Luget loppui marraskuun loppuun ja nyt vaan odotellaan. Tuntuu täälläkin aika epätodelliselta kun ei ole paha olo (join jopa kahvia) ja väsymyskin voisi johtua vaikka pimeydestä.

HILMIS: Mulle kävi neuvolassa just noin että hoitaja kertoi miten asiat menee normaalisti ja tuumasi perään että tuplaraskaudessa se ei välttämättä päde. Samoin kävi perhevalmennuksessa, monikkovalmennusta ei maalla ollut tarjolla. Parhaat vastaukset sain keskustelupalstoilta. Kurkkaapas esimerkiksi Helsingin monikkoperheiden sivut http://www.hmp.fi/ siellä keskustelupalstalla on varmasti mielenkiintoisia juttuja. Itse liityin paikalliseen monikkoyhdistykseen ja tilasin heidän lehtensä jo raskausaikana. Heidän sivujensa osoite on http://www.suomenmonikkoperheet.fi/. Ja vauva-lehdelläkinhän on monikkoperheet-palsta. Ja toki minä voin kirjoitella romaaneja jos joku asia askarruttaa :)

Tällä viikolla taidetaan saada ekat kympit täyteen? Eräällä keskustelupalstalla silloin 5-v. sitten paistettiin lettuja aina täyden kympin kunniaksi. Aiotteko juhlia jotenkin?

Kivaa itsenäisyyspäivää kaikille!

Virna 9+5 jo :)

Vierailija
2/22 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei HILMIS ja VIRNA, pitkästä aikaa! En ajatellut vielä tässä vaiheessa liittyä tähän palstaan, olen pysytellyt taustalla. On se kesäinen km vielä sen verran tuoreessa muistissa :-( Mutta lyhyesti ajattelin kuitenkin tulla kertomaan kuulumisia...

Noin viikko sitten löin jo hanskat tiskiin tämän raskauden suhteen, onneksi kuitenkin turhaan :-) Tulin töistä kotiin, ja tunsin kun jotain valahti housuihin... Pelkäsin pahinta ja se pahinhan sitten osoittautui todeksi. Verta tuli ja reilusti! Istuin puoli tuntia pöntöllä ja kuuntelin kun klönttejä tippui pönttöön :-( Siinä istusessani soitin sairaalaan ja pahoittelivat tapahtunutta. Neuvoivat ottamaan kunnolla särkylääkettä tuleviin kipuihin. Vuoto onneksi väheni. Otin Panacodin ja kävin " nukkumaan" - eihän siinä järkytyksessä nukkua voinut. Verta tuli edelleen.. Olin sopinut sairaalan kanssa, että tulen vasta aamulla käynnille sikäli kun olo ei käy liian tukalaksi. Siinä meni se yö, puolihorteessa itkiessä. Aamulla soitin varmuuden vuoksi omalle yksityiselle klinikallemme ja kerroin tapahtuneesta. Pyysivät tulemaan heille käymään, ja sanoivat kirjoittavansa lähetteen eteenpäin, jottei tarvitse odotella päivystyksessä. Murheen murtamina menimme mieheni kanssa klinikalle.

Lääkäri kuunteli itkuista selostustani (ei varmaan saanut mitään selvää..) ja sanoi sitten, että " no, katsotaantas nyt mitä sieltä löytyy" . Ja te ette voi uskoa sitä järkytyksen sekaista helpotusta kun kaiken sen vuodon, kauhujen yön ja pelkojen jälkeen meidän Pikkuhippu löytyikin kohdusta sydän sykkien!!!!:-D Lääkäri totesti, että tällaista joskus sattuu, vaikka onkin tosi harvinaista. Ja määräsi kolmeksi päiväksi lepoon.

Vaikka tuo tapahtuma päättyikin kaikin puolin onnellisesti, käyn edelleen sydän pamppaillen vessassa. Vuotoa tulee välillä, tosin ihan vähän, mutta kuitenkin. Pelkään koko ajan pahinta. Huomenna on seuraava ultra, joten katsotaan, mitä on odotettavissa. Mutta nöyräksi laittaa tämä homma. Olen ollut henkisesti aika poikki, enkä oikein jaksaisi töitäkään tehdä... Vaikka siis kaiken pitäisi olla hyvin. Mutta kyllä nämä kokemukset vaan sen aiheuttavat, että sitä näköjään pelkää loppuun asti...

Huomenna, JOS kaikki on hyvin, saan lasketun ajan. Uskaltaisiko sitä sitten olla jo vähän luottavaisempi...??

Hyvää oloa teille! Palailen tänne taas, toivottavasti hyvin uutisten saattelemana!

Terveisin nöyrä Nasu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Nasu mitä jännitysnäytelmää teillä onkaan eletty!! Minulle tuli niin mieleen ne minun verenvuotoni, vaikka en ihan noin paljon tainnut vuotaa. Onneksi Pikkuhippunne löytyi, ja pidän NIIN PALJON PEUKUJA huomiselle ultralle! Ymmärrän täysin ettet vielä halua liittyä virallisesti odottajiin. Itselläni oli lähes 3 viikkoa veretöntä aikaa, mutta tällä viikolla on taas pariin otteeseen tullut punertavan ruskehtavaa limaa. Siis ei paljon mutta silti liikaa. Heti säpsähtää, ja km-ajatukset nousevat pintaan.

Tulethan Nasu heti huomenna kertomaan uutiset ultrasta!

Virna: Hyvä että sullakin on pahoinvointi hellittänyt. Kummasti aloin heti epäilemään itselläni että miksi se pahoinvointi nyt loppui jo tässä vaiheessa. Tosin tänäänkin tuli huono olo kun pääsin lounaalle vähän myöhässä. Miltä se sun vatsa tuntuu kun makaat mahallasi, tunnetko painontunnetta vai möykyn vai mitä :) Täytyy itsekin kokeilla tuota. Kiitos muuten linkeistä! Kävinkin Turun Monikkoperheiden (tai mikä se nyt olikaan) sivuilla, oli hyvää tietoa. Taidan myös liittyä ! Tuolla Monikko-palstalla on myös ihan asiallista tekstiä, vaikka täytyy myöntää että myös vähän sellaista eripuraista meininkiä. Ehkä en vaan ole tottunut sellaiseen, kun lapsettomuus-puolella oli mielestäni aina kannustava tunnelma.

Ootteko milloin ajatelleet kertoa töissä, jos olette siis töissä? Mulla olis ensi viikolla palaveri, jossa käydään läpi ensi vuoden töitä, ja työnjakoa. Tuntuis tosi kurjalta osallistua siihen jos en kertois tästä raskaudesta. Toisella puolella painaa se km-riski. Mutta jos niin ikävästi kävisi, niin tarvitsisin varmasti sairauslomaa, ja ehkä siinäkin tapauksessa pomo ainakin saisi tietää syyn.. Kaipa se on uskallettava vaan kertoa.

TSEMPPIÄ vielä NASU!

Hilmis

Vierailija
4/22 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

talonrakennus, ensi viikolle ajoittuva muutto ja riiviöesikoinen (jonka uusimpaan villitykseen liittyy hyökkäämistä ja puremista...) ovat pitäneet päivät kiireisinä. Joudun nettipimentoonkin tässä lähitulevaisuudessa muutamaksi viikoksi joten jos ei musta kuulu niin johtuu sitten siitä.

Neuvolassa kävin viime viikolla ja kaikki oli ok. Lähinnä puhuttiin edellisen raskauden ongelmista ja niitähän riitti toksemista, stressistä ja synnytyspelosta alkaen. Nyt on tilanne aika erilainen kun raskauskin sai alkunsa paljon helpommin. Muistan silti erittäin hyvin miten tuskaisaa aikaa edellinen raskaus oli kun jatkuvasti pelkäsin keskenmenoa, kohtukuolemaa ja mitä tahansa keksinkin. Näitä pelkoja välttääkseni olen vältellyt myös odotuspalstaa ja sinne säännöllisesti ilmaantuvia kauhujuttuja. Etukäteen pelkääminen ei kuitenkaan millään tavalla paranna raskauden ennustetta, joten tällä kertaa ajattelin vähän nauttiakin ;)

Masu ei ole kasvanut. Etomista on ollut siinä määrin että paino on toistaiseksi laskussa ja mahdunkin vielä ihan mukavasti omiin vaatteisiin. Np-ultraan pääsen toivottavasti ennen joulua, se olisi kai seuraava etappi. Odottelen vielä kutsua naistenklinikalta.

Eipä tässä muuta, yritetään pitää yhteyttä säännöllisen epäsäännöllisesti :) Erityisesti Nasulle voimia ja tsemppiä, toivotaan että vaikeudet ovat nyt pysyvästi takanapäin!

t. pöppis

Vierailija
5/22 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

HILMIS: Masu tuntuu sille kuin joku olisi laittanut vatsan sisälle pienen tyynyn. Siellä on siis jotain ylimääräistä mutta se ei satu eikä tunnu kovalta. Töissä päivällä vatsa tuntui tosi painavalta mutta onneksi puntari näyttää pikemminkin vähän miinusta kuin lisäkiloja.

NASU: Voi kun säikähdin minäkin, onneksi pieni oli kuitenkin kunnossa! Paljon suojelusenkeleitä matkallenne!!

TÖISSÄ KERTOMISESTA: Mulle kävi tässä eräänä päivänä niin että työkaveri tuijotti vuorotellen vatsaa ja kasvoja kun juteltiin. Ei kyllä maininnut mitään ääneen. Kyllähän sen pienen masunkasvun voi tarkkasilmäinen jo huomata, kiitos kerran kunnolla venytettyjen kudosten luultavasti. Alavatsa on pallon mallinen, mutta olen yrittänyt pitää sellaisia vaatteita ettei se näkyis. Olen nimittäin määräaikainen ja pelkään että ne työpätkät loppuu jos asia selviää. En aio kertoa vielä, katsotaan nyt miten töitä riittää. Jos tarjoavat niin pitkää pätkää että sen aikana jäisin äitiyslomalle niin sitten pitää kertoa.

Tämä raskaus pehmentää pään. Suusta tulee ihan outoja juttuja ja välillä on sanat ihan hukassa, unohtelen asioita.

Kivaa joulunodotusta kaikille!

Virna, viikot tänään oikeasti tasan 10.

Vierailija
6/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei VIRNA ja HILMIS, ja kiitos zempityksistä. Eilinen ultra on onnellisesti takana päin - ja kaikki siis oli oikein hyvin! Sikiö oli kasvanut oikein reippaasti, mittaa oli jo 42mm. Laskettu aikaa odotin kovasti, jotenkin se konkretisoi vielä tätä hommaa. Mutta loppujen lopuksi ei siitä oikein saanut mitään selvää... Eli viikkoja oli kuukautisista laskettuna eilen 9+5, siirrosta laskettuna 10+3 tai 10+4 ja sikiö vastasi kokoa 11+0. No, lääkäri sitten pähkäili, että mikäs näistä nyt sitten laitettaisiin lasketuksi ajaksi ja laittoi äitiyskorttiin (kivaa kun sen sain!) 8.7 laskettuna siis menkoista. Mutta oli kuitenkin sitä mieltä, että oikeampi aika olisi 2.7 tai 3.7. Ja lupasi, että sitä sitten tarkennetaan... Eli ihan viisaaksi en tuosta nyt sitten tullut.

Mutta katsotaan, jospa neuvolassa osaavat ottaa siihen kantaan. Äitiyskortissahan on kaksi lasketun ajan kohtaa... Ja loppujen lopuksi, eihän tuolla ole niin kovin väliä, syntyy sitten kun on syntyäkseen. Mutta toisaalta vaikuttaahan se esim äitiysloman alkamiseen...

Joko olette muuten käyneet Kelan laskurissa katsomassa, milloin äitiyslomanne alkaisi? Minäpä taidan tehdä sen seuraavaksi :-D

Olin tuossa välillä, viikot 6-7 tosi huonovointinen. Nyt on ongelmana lähinnä järkyttävä väsymys, joka kaataa sänkyyn jo yhdeksältä.. Ja siltikään en meinaisi aamulla jaksaa lähteä töihin. Toivottavasti tämä väsymys pikkuhiljaa helpottaisi. Esikoisen ajalta en muista tällaista, olin silloin mukamas elämäni kunnossa koko raskausajan. Tosin aika ehkä kultaa muistot :-)

Mukavaa ja rentoa viikonloppua teille kaikille!

Nasu, rv9+6 tai 10+4 tai 10+5.... ;-)

Vierailija
7/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Pöppis, kiitos sinullekin zempityksestä. Unohtui tuossa äsken! Ja onnea rakennus-/muuuttoprojektille!

N

Vierailija
8/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tosi helpottunut, onneksi olkoon Nasu Ultran johdosta! Varmasti olet nyt helpottunut ja onnellinen.

Mullakin neuvolan hoitaja kyseli kovin niitä viimeisiä kuukautisia, vaikka lääkkeellisessä passissa sillä ei ole mitään merkitystä, niinkuin muissakaan siirroissa. Mulla kävi kuitenkin niin hassusti että päivistä tuli ihan samat, laski miten vaan.

Onko sulla Nasu sitten pian np-ultra kuitenkin, etteivät varmaan nyt vielä sitä turvotusta katsoneet?

Jeps, kivaa kun on viikonloppu! Aion myös nukkua PALJON, väsymys vaivaa täälläkin :)

Hilmis

Vierailija
9/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei HILMIS!

Menen np-ultraan normaaliin tyyliin synnytyssairaalaan (ilmeisesti kätilöopisto, vaikka Jorvi olisi lähin ja NKL:kin Kättäriä lähempänä... Mutta kun esikoinen on Kättärillä syntynyt niin...). Olen nyt vaan vähän pihalla tuosta oikeasta ajankohdasta. Np-ultraahan mennään rv12+0 -13+6. Mutta mitenkäs minä tuon nyt lasken, kun noita laskettuja aikoja on monta... Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että ennen Joulua voisin mennä, ja 23.12 olisi siis kuukautisista laskettuna rv11+6... Eli päivää liian aikaisin... No täytyy nyt konsultoida sitä neuvolaa vielä, kaipa ne osaavat tuohon kantaa ottaa...

No niin, kohta viikonlopun viettoon - ihanaa!

Nasu

Vierailija
10/22 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin ajan np-ultraan ja pääsen jo ennen joulua (21.pv). Esikoiselle hoidon järjestäminen on ollut vähän hankalaa, mutta sain senkin onnistumaan. Naikkarille kun ei haluta lapsia mukaan. Nasu, asutaan varmaan " samoilla kulmilla" kun minäkin kuuluisin Jorviin.

Mulla tuntuu pahoinvointi vaan hankaloituvan, edelleen en ole oksentanut, mutta aamut on yhtä yökkimistä ja nälkä alkaa aina oksettamaan. Ruokaa en pysty tekemään, joten elän eineksillä ja hampurilaisilla, tosi terveellistä! Viimeksi tämä olotila loppui jo joskus 8 viikon paikkeilla joten ihmettelen kyllä kuinka kauan tätä vielä jaksaa.

Muutto varmistui ensi viikonlopuksi eli hektistä pakkaamista ja touhua on luvassa. Jouluna pitäisi järjestää vielä 12 hengen päivällinen joten ei tässä ehdi huokaista. Onneksi en ole töissä vaan hoitovapaalla vielä muutaman viikon, ei tästä muuten selviäisi.

terkkuja!

t. Pöppis 10+6

Vierailija
11/22 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplaonnea tuplaodotukseen!!!!!

Ei ole montaa aikaa sitten kun vasta endosta puheltiin...

Vierailija
12/22 |
13.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän taitaa kaikilla olla np-ultra vielä ennne joulua! Musta se on kiva, niin saa taas hetkeksi varmemman olon, jos siis kaikki on hyvin! Ja sitä toivon meille kaikille!

Kiitos Eetvart onnitteluista! En olisi silloin uskonut että seuraava pas tärppäisi. Endo-oireita on vieläkin välillä, mutta ei mitään kunnon kipuja. Sellaisia pieniä nippailuja. Suolen toiminnassa mulla on edelleen ongelmia, olen sitä mieltä että sekin johtuu endosta. Aina on vaan ummetusta. Pakko ottaa välillä Laxoberonia, vaikka en haluaisikaan käyttää mitään ylimääräistä nyt alkuraskaudessa.

Nasu: Aika jännä juttu nuo sinun erilaiset LA:t. Ymmärsikö sinun hoitajasi että näissä hoidoissa tiedetään tarkasti hedelmöittymishetki, eikä silloin tarvitse käyttää viimeisiä kuukautisia LA:n määrittämiseksi. Itse en käyttäisi sitä. Kyllähän sun täytyy olla samoilla viikoilla meidän muiden kanssa, eli 11 viikkoa tulee tällä viikolla täyteen. Voit mielestäni ihan hyvin mennä sinne np-ultraan ennen joulua. Onko sulla nyt vuodot pysyneet poissa? Mulla on nyt mennyt hyvin, en kyllä uskalla rasittaa itseäni hirmuisesti jumpilla ja salilla otan rauhallisesti. Se veren näkeminen on NIIN stressaavaa.

Pöppis: Mullakin on aamuisin erityisen etova olo. Hajut saavat helposti oksennusrefleksin esille. Olen kyllä välttänyt toistaiseksi pöntön halailun :) Teillähän on mukavaa tiedossa kun pääsette muuttamaan. Muutatteko isompaan asuntoon?

Juuri tajusin että on vain yksi viikonloppu ennen joulua! Pakko siivota ja leipoa jotain, että sais vähän joulun tunnelmaa.

Voikohan olla mahdollista tuntea jo jotain vatsassa? Tunsin eilen ja tänään hetken perhosen lepatusta muistuttavaa tunnetta alavatsalla, ihan kohdun kohdalta. Voisiko tuplat siellä jo verrytellä? Virna, muistatko sun tuplista, milloin aloit tuntea jotain?

Joko mammahousut on ostettu tai käytössä? Alkaa housut puristaa jo niin, että kohta on ostettava.

Hilmis

Vierailija
13/22 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÖPPIS, juu samoilla kulmilla taidetaan asua. Mutta sinäkään et nyt sitten ole sinne Jorviin menossa, vai miten on?? Minulla ei ole Jorvia mitään vastaan, mutta jotenkin kättäri tuntuu tutulta. Esikoinen syntyi Haikaranpesässä, joten sinne toivoisin tälläkin kertaa. Tosin tilanne on vähän erilainen, kun on tuo esikoinen...

Olin neuvolassa ja paperit laitettiin nyt sinne kättärille, jos mieli muutuu, onnistuu sekin!

HILMIS, minäkin ihmettelen tuota lasketun ajan määrittelyä. Neuvola ei ottanut siihen kantaa, mutta sanoi, että np-ultran yhteydessä se määritellään. Eli silloin saa uuden ajan, joka lasketaan sikiön koon mukaan. Nähtäväksi jää.. Luulen, että minulla roikkuu tuo 8.7. listoilla loppuun asti...

Np-ultraa odottelen nyt sitten vasta Joulun jälkeen. Neuvola laittoi paperit eteenpäin, mutta koska niissäkin lukee se maaginen 8.7 (ja suluissa lisätieto PAS 12.10), luulen, että minulla on sitten ultra vasta Joulun jälkeen. Pah!!! Pitäisikö sinne soittaa? Kuulemma kirje sieltä joskus tupsahtaa...

Minulla on etova olo väistynyt, mutta edelleen iltaa kohden (!) vointi vähän huononee. Ja väsymys vaivaa edelleen, mutta onneksi se on helpottamaan päin.

Hyvää vointia ja onnea ultraan :-)

Nasu

Vierailija
14/22 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan taas kuulumisiani kun eilen koettiin taas pelottavia hetkiä. Olin salilla ja poljin ihan kevyesti kuntopyörää. Sitten menin selinmakuulle lattialle, ja samalla kun ojensin itseni suoraksi tunsin että housuihin hulahti jotain lämmintä ja paljon. Pahinta se oli, kirkasta punaista verta housut täynnä. Istuin pöntöllä, ja katselin kun vesi värjääntyi punaiseksi. Pelotti. Soitin heti äitiyspolille, onneksi tuttu lapsettomuushoitaja vastasi ja tunnisti minut. Menimme sitten suoraan polille, vuoto oli siinä vaiheessa jo onneksi vähentynyt. Lääkäri teki siätutkimuksen, kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja muutenkin kaikki näytti normaalilta. Ultrassa näkyi onneksi kummatkin vauvat ja molempien hyvät sykkeet :) A-vauva heilutteli kovin käsiään ja jalkojaan, B-vauveli kai nukkui kun oli niin paikoillaan. Ei löytynyt mitään syytä vuodolle, ei hematoomaa eikä muutakaan. Toinen istukka on edessä lähellä kohdunsuuta, että se voi tietysti olla vuotanut reunasta. Yöllä ei enää vuotanut lainkaan, tänään on tullut ihan vähän ruskeaa tuhrua, eli kai kuivunutta verta eilisestä.

Eniten mua jäi harmittamaan lääkärin asennoituminen. Vaistosin että hän ei taida pitää hoitopolitiikasta, joissa siirretään kaksi alkiota. Kyseli että siirrettiinkö sulle kaksi alkiota. Lisäksi hän sanoi kahteen otteeseen että molemmat sikiöt TOISTAISEKSI elossa. Olisin kaivannut siinä tilanteessa vähän kannustavampia sanavalintoja. Tuli sellainen olo, että näyttikö nyt siltä että ne ovat siellä kiikunkaakun hengissä. Edellisissä ultrissa ovat lääkärit olleet aina tosi positiivisia, kai näitä toisenlaisia tulee väkisinkin joskus vastaan.

Nasu, oletko nyt voinut ihan hyvin? Ei vuotoja? Kyllä nämä vuodot ovat hirveitä, ei voi nauttia raskaudesta kun koko ajan saa pelätä vuotoja.

Onneksi se nt-ultra on jo vajaan viikon päästä.

Hilmis

Vierailija
15/22 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

HILMIS: Olipa tyly lääkäri! Tuo kohdunsuulla oleva istukka aiheutti mullekin tuplien aikaan kertaalleen veristä vuotoa siinä määrin että olin ihan kauhuissani. Lääkäri taisi suositella ottamaan rauhallisesti vaan ja että se vaiva todennäköisesti helpottaa kun vauvat ja istukat kasvaa.

Kannattaisikohan ottaa vielä rauhallisemmin liikunnan kanssa? Tiedän kyllä että ei huvittaisi ihan sohvaperunaksikaan jäädä.

Tuplien liikkeet tunsin joskus 18-19 viikolla ekan kerran ja menihän siinä muutama päivä ennenkuin tajusin että nämä on tosiaan niitä liikkeitä. Samaan aikaan itse muuten lopetin viimeisetkin jumpat yms. ja rupesin uimaan kunnes sekin kiellettiin.

Toivon kovasti että nuo vuodot jo loppuisi ja pääsisit rauhassa nauttimaan raskaudestasi!

Omaa napaa. Kävin neuvolassa ekan kerran viime viikolla ja siellä terkkari oli kovasti sitä mieltä että hyppiminen olisi syytä jo jättää. Täytyy kyllä myöntää että lantionpohja ja muut tukikudokset tuntuu olevan paljon löysempiä nyt kuin ekalla kerralla ja siksi varmaan tuo masukin on pullahtanut niin nopeesti. Onpahan kertaalleen hyvin venytetty. Mitenkäs PÖPPIS ja NASU? Te taisitte molemmat olla kans toisella kierroksella, oletteko huomanneet eroa?

Tulkaahan kertomaan niitä np-ultrakuulumisia!

Virna 11+3

Vierailija
16/22 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Virna!

Nuo vuodot saavat minut kyllä hermoraunioksi :( Viikonloppuna piti tehdä kaikenlaisia jouluvalmisteluja, mutta ne jäivät nyt tekemättä. Lepäilin vain. Vuotoa on tullut edelleen, mutta lähinnä öisin, eikä enää niin paljon kuin perjantaina. Juttelin neuvolatädin kanssa tänä aamuna, ja hänkin oli sitä mieltä että edessä oleva istukka siellä taitaa vuodella. Joillakin voi pieni vuoto jatkua viikkotolkulla. Eipä tässä auta muu kuin odotella torstaista ultraa. Rauhallisin mielin on kyllä vaikeaa olla. Nukunkin huonosti kun pelkään venyttäväni vatsaa vahingossa, jolloin sitä verta alkaa tulla.

Urheilun olen nyt jättänyt kokonaan, kävelylenkkejä voin tehdä. Nyt on pakkasta sen verran ettei hirmuisesti sekään kiinnosta.

Ekat mammahousut kävin ostamassa eilen, ovat itseasiassa jo päällä. Alkoi tavalliset housut jo ahdistamaan. Nämä samettifarkut näyttävät onneksi ihan tavallisilta housuilta.

Varmasti toinen odotus on erilainen verrattuna ekaan. Tässä ekassa kun kaikki on niin uutta, ja ehkä sitä säpsähtää kaikesta pienestäkin. No, terveydenhuoltohenkilökunta on varmasti tottunut näihin ensiodottajien hätäisiin soittoihin ja käynteihin, jota olen itsekin tässä harrastellut :)

Hyviä vointeja,

Hilmis

Vierailija
17/22 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi HILMIS, kylläpä sua nyt koetellaan. Onneksi pääsit kuitenkin pelkällä säikähdyksellä! Koitahan levätä, kyllä ne pienet siellä varmasti pysyvät! Minulla ei sen muutama viikko sitten tapahtuneen jälkeen ole enää tullut vuotoa, joten toivotaan, että sinullakin se loppuu tähän!

Mitä vatsaan tulee, tekee mieli kaivaa jo äitiyshousut käyttöön. Nytkin on tavallisista housuista ylin nappi auki ja vetoketjukin vähän... Onneksi mulla on yhdet sellaiset äitiyshousut, jotka on nimenomaan tarkoitettu alkuraskauteen, tiukat mustat stretch-housut, joissa on vaan vähän lisätilaa vatsaa varten. Niitä on nyt hyvä käyttää!

Minulle soitettiin viime perjantaina Kätilöopistolta. Sain np-ultra-ajan vasta 30.12. Kätilö soitti vaan ja ihmetteli sitä laskettua aikaa, olimme lisätietoihin neuvolan tädin kanssa merkinneet siirtoajankohdan. Hän siis kovasti kummasteli sitä, että lääkäri oli laskenut ajankohdan edellisistä kuukautisista vaikka siirtoajankohta oli tiedossa. Ja oli sitä mieltä, että lääkärin tehtävä olisi ollut määritellä se oikeampi laskettu aika. Kun taas lääkäri oli sitä mieltä, että se sitten tarkentuu..

No, joka tapauksessa saimme kätilön kanssa sovittua, että he voivat aikaistaa sitä laskettua aikaa viidellä päivällä. Eli silloin se olisi 3.7... Laskin vielä varmuuden vuoksi, että np-ultraan ehdin 12+0-14+0 laskutavasta riippuen silloin 30.12, ja kyllä se haarukassa oli... Mutta olen nyt siis totaalisesti pudonnut kärryiltä, että monesko viikko mulla on menossa... Kun en tiedä, mistä se nyt tulisi laskea...

Onko teillä muilla siirtopäivä ollut 2+0 vai jotain muuta - pliis valaiskaa!!! Minulla oli siirto siis ke 12.10... Ja viikkoja nyt siis jotain 11+?

Etova olo alkaa onneksi olla mennyttä, miten teillä muilla? Väsysmys sen sijaan painaa päälle edelleen. Toivottavasti sekin kohta helpottaisi!

HILMIKSELLE vielä kerran hyvää vointia, ja kaikille muille tietysti myös.

Nasu, ihan sekaisin viikoista...

Vierailija
18/22 |
19.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Nasu rohkaisuista. Kyllä täällä tarvitaan vielä kaikkien teidän peukkuja, jotta kaikki menisi hyvin.

Mulle tehtiin siirto 13.10 torstaina. Tyksissä annettiin lasketuksi ajaksi 5.7, siten että siirtopäivä oli rv 2+0. Neuvolassa päädyttiin samaan päivään, vaikka laski viimeisistä menkoista. Mun käsittääkseni mulla pitäisi vaihtua uusi viikko aina torstaisin, mutta neuvolassa sanottiin että keskiviikkoisin. Eli tämän viikon keskiviikkona mulle tulisi rv 12+0. Sama se sitten on, päivä sinne tai tänne, kunhan nyt pysyisivät masussa ainakin kesäkuulle saakka.

Hilmis

Vierailija
19/22 |
22.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Kirjoitanpa taas kun on jotain positiivista kerrottavaa noiden vuotojuttujen jälkeen. Tänään olin nt-ultrassa ja kaikki on oikein hyvin. Kummallakaan ei ollut turvotusta, ja aivot sekä muut asiat kunnossa. Pituutta veijareilla oli 64 mm, vastaten viikkoja 12+5, nyt menossa 12+1. Eli hyvin ovat kasvaneet ja tasaisesti kumpikin. A-vauva ultrattiin alakautta, mutta B oli niin ylhäällä että piti katsoa vatsan päältä. Ilmankos olenkin ihmetellyt kun mielestäni kohtuni tuntuu niin korkealla, kun sen pitäisi olla yksikköraskaudessa vasta vähän häpyluun eläpuolella. Odotettavissa siis pian jo vatsan kasvua =)

Kyllä helpotti nähdä pikkuisten liikkeet ja kuulla sykkeet. Nyt kelpaa rauhoittua joulun viettoon. Lääkäri kehotti elämään rauhallisesti ja jättämään urheilun, niin kuin olenkin jo tehnyt.

Tulkaahan muutkin kertomaan ultrauutisia!!

Oikein mukavaa joulua teille piina- eikun odotussiskot :) Ja tietysti myös jokaiselle vauvalle.

Hilmis

Vierailija
20/22 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin ultrassa tiistaina oli kaikki hienosti. Pienellä oli mittaa 5,6 cm ja niskaturvotus ok. Vauva liikkui ensin ja sitten jäi pötköttelemään. Massu kasvaa niin että töissäkin kävi jo käry! Mammahousuihin oli pakko siirtyä kun pakkaset tuli, kesäiset nyörillä kiristettävät housut oli jo aika viileät. Ja mammahousuissa masu kyllä näkyy jo. Paino ei kuitenkaan ole noussut viimeiseen kuukauteen yhtään. Onneksi.

Onnittelut HILMIKSELLE hienoista ultranäkymistä!!

Ja Hyvän Joulun Toivotus kaikille :)

Virna 12+2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi