Miten suurilla perheillä on varaa lapsien autokouluihin?
Aikamoinen kustannus jo pienessäkin perheessä, entä sitten jos lapsia enemmän...
Kommentit (64)
kustantavat itse korttinsa
missä on sanottu, että vanhempien pitäisi kustantaa lapsilleen ajokortit?
osa on säästänyt lapsille, osa lapsista on säästänyt itse esim. kesätyörahoja (tai vaikka lahjarahoja), osalla on hyvätuloiset vanhemmat/sukulaisia.
lapset kesätöihin tai muihin hommiin lukion / amiksen ohessa ja maksavat itse korttinsa.
toinen keino on opettaa itse.
meillä käytettiin jälkimmäistä ihan siitä syystä, että lapset valitsivat sen ennemmin kuin autokoulun. ei ollut rahasta kiinni, mutta tulihan siinä säästöä.
Nykyään moni työnantaja vaatii 18 vuoden ikää. Tietysti, jos ei halua heti 18-vuotiaana sitä korttia.
Monet pienten lasten äidit kuvittelevat, että asiat ovat edelleen kuten heidän nuoruudessaan. Eivät ole.
tulee ainakin puolet halvemmaksi. siis jos lapsi ei ole täys tohelo ja/tai vanhemmalla mitään ajotaitoja itse.
Nykyään moni työnantaja vaatii 18 vuoden ikää. Tietysti, jos ei halua heti 18-vuotiaana sitä korttia.
Monet pienten lasten äidit kuvittelevat, että asiat ovat edelleen kuten heidän nuoruudessaan. Eivät ole.
ja ihan oikeasti kaikilla ei ole varaa siihen ajokorttiin. saatika sitten autoon.
musta ajokortti ei ole välttämättömyys, etenkään sen sorttinen, että vanhempien pitäisi se maksaa.
maksakoot itse, tai sitten sovitaan jotain yhteistä.. että maksetaan fifty-fifty.
katotaan, onhan tässä vielä aikaa miettiä jopa kuusi vuotta. ;)
Sossupummiperheet ei varmaan kustanna, mutta ne ihmiset, jotka esim. säätelevät lapsilukua sen mukaan, miten omat rahat riittää, ei kai autokoulu tai lukiokirjat mikään mahdoton saavutus ole.
Meidän lapsilla on toistaiseksi ollut kustannuksena pari harrastusta per lukuvuosi per lapsi (n. 5000e/vuosi), kaksi on oikomishoidossa, käymme useamman kerran vuodessa ulkomailla. Mitä autokoulu maksaa..jotain 1500-2000e? Se on aika pikkuraha verrattuna siihen, mitä lapsen kasvatus kokonaisuutena vie.
Jos ei ole varaa, laittaa jalat ristiin tai ei sitten valita.
Jos lapsi haluaa sen, voi kustantaa sen itse. Näin meillä.
Mulla vanhemmat on kaikille meille kolmelle lapselle kustantaneet kortit ja autookin saanu vapaasti käyttää. joskus harvoin bensakuluja maksan ite.
Mulla on vanhemmat joka on kohtuu hyvätulosessa duunis ollu kymmeniä vuosia ja omaavat myös järkevän rahankäytöntaidon.
Sen ansiosta esmes äitikin on nyt voinu siirtyy kokonaa opiskelee uudelleen ja isän palkka riittää nykyään vaikka hän avustaa meistä lapsista vielä kahta hyvin paljon kun opiskelemma ja asumme omillamme ja pystyvät silti asumaan isos omakotitalossa jne.
Siihen nähden millä summilla ne auttaamua ja veljee vuoden mittaan opintojemme aikana rahallisesti, autokoulut oli pikkuraha.
monilla ei ole ajokorttia eikä autoa, esim. Paavo Lipponen ajoi kortin vasta jäätyään eläkkeelle pääministerin ym. tehtävistään...
Että pitkälle voi elämässä päästä ilman korttiakin ;)
Oma lapseni ( ei niin suuresta perheestä) valitsi koulutuspaikkansa sen mukaan, että siellä koulu maksaa osan autokoulusta ja sen saa valinnaisiksi opinnoiksi. Tai se oli ainakin yksi syy.
Maksamme mopokortin, ajokortin ja opiskelut niin ettei tarvitse ottaa opintolainaa.
Siinä avustuksemme, emme pidä lapsille säästötilejä tms. vaan avustamme noissa.
monilla ei ole ajokorttia eikä autoa, esim. Paavo Lipponen ajoi kortin vasta jäätyään eläkkeelle pääministerin ym. tehtävistään...
Että pitkälle voi elämässä päästä ilman korttiakin ;)
Ei minusta pääministeriä tullut mutta ihan kunnon kansalainen kuitenkin :D
Vanhemmilla ei ollut varaa maksaa korttia, opintolainasta en halunnut sitä kustantaa. Nyt olisi kait varaa siihen mutta en vain koe tarvetta. Vaikka asutaan 20 kilsan päässä keskustasta, julkiset kulkevat pari kertaa tunnissa molempiin suuntiin. Miehellä on kylläkin ajokortti.
Ehkä jonakin tylsänä hetkenä tulee mentyä autokouluun mutta pärjään ilmankin =)
vanhemmilla lapsilla on jo sen verran kertynyt säästöjä, että riittävät esim. autokouluun. Olen avannut kaikille lapsille tilin kun ovat syntyneet just tällaisten asioiden takia. Kyllä sitä vähästäkin pystyy säästämään.
Säästäminen ja sijoittaminen yms. on aloitettu jo ennen lasten ensinmäistä parkaisua.
Ihan perusresepti. Koulutus, työ ja vakaa toimeentulo, tulot suhteutettu menoihin ja sitten vasta niitä lapsia.