Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suurilla perheillä on varaa lapsien autokouluihin?

Vierailija
09.01.2013 |

Aikamoinen kustannus jo pienessäkin perheessä, entä sitten jos lapsia enemmän...

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ja sijoittaminen yms. on aloitettu jo ennen lasten ensinmäistä parkaisua.

Ihan perusresepti. Koulutus, työ ja vakaa toimeentulo, tulot suhteutettu menoihin ja sitten vasta niitä lapsia.

Tässä sulle sitä perusreseptiä: Vanhemmat ihan tavallisia työtä tekeviä ihmisiä, muuttavat nelikymppisinä paikkakuntaa ja työpaikkaa ja hankkivat vihdoin sen omakotitalon. Talolainaa jäljellä vielä kun 90-luvun lama-aika alkaa, vanhemmat jää työttömiksi työpaikan loppuessa kokonaan. Mulle iltatähdelle ei tosiaankaan ollut varaa kustantaa ajokorttia.

Vierailija
22/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykkäänä säästää kaikki lahjarahansa koko lapsuutensa (niin kuin minä): joulurahat, synttärit, rippikoulu jne.

Mitkähän ihmeen lahjarahat? Minä olen saanut rahaa lahjaksi tasan kerran elämässäni ja se oli silloin kun pääsin ylioppilaaksi. Muita lahjarahoja ei ole näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykkäänä säästää kaikki lahjarahansa koko lapsuutensa (niin kuin minä): joulurahat, synttärit, rippikoulu jne.

Mitkähän ihmeen lahjarahat? Minä olen saanut rahaa lahjaksi tasan kerran elämässäni ja se oli silloin kun pääsin ylioppilaaksi. Muita lahjarahoja ei ole näkynyt.

ja pyytänyt rahaa etkä lahjoja.

Vierailija
24/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu. Meillä ekan ja tokan lapsen välissä on 2,5 v.

Ehtiihän siinä ensimmäinen saada ajokortin ja vähän taukoa välissä ennenkuin seuraava menee.

Meilläkin tulee olemaan tiukkaa mutta kun tiedostamme sen niin siihen voi alkaa varautumaan.

kolmanteen lapseen on väli 1,2v ja neljänteen 1,9v.

Sitten nuorin on siitä 3vuoden päästä.

Tuleehan tuossa sellanen sumppu mutta opetetaan vaikka itse jos siltä tuntuu..

Vanhin on nyt 12v=6luokalla.

Vierailija
25/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haen ajo-opetusluvan opettaakseni poikani ajamaan. Nyt saa luvan hakea jo vuotta aiemmin kun lapsi täyttää 18. Tässä ehtii vuoden aikana saada aikamoisen määrän edullisempia ajotunteja kuin autokoulussa.

Eikä mikään estä ottamasta lisäksi autokoulutunteja.

Vierailija
26/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opetti itse meidät kaikki neljä lasta ajamaan.

Vierailija
27/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaistyttö on puhelinmyyjänä ja tienaa 600e/kk ja poika saa tänä vuonna mopokortin. Mopokorttirahat on tienannut lehtiä jakamalla. Tällä hetkellä on puolet jo moponkin hinnasta säästössä.

Vierailija
28/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee automaattisesti kaksikymppiä säästötilille. Ei ole iso sijoitus, mutta ajokortti ja opiskelun alkuun pääsy ei tule tuottamaan ongelmia.

Vierailija
29/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos iso perhe on ydinperhe jossa 2 aikuista käy töissä niin se omakotitalo pitäisi olla maksettuna, ainakin hyvin pitkälti ja vanhemmilla jää kokonaisuudessaan palkat käsiin. Jos siitä rahasta ei ole maksaa autokoulurahaa niin on kumma.

Jos meinaan talo hankitaan kun lapsi saadaan ja ottaa 25 vuoden lainan ja siitä maksetaan aina ylimääräistä niin laina on maksettu pois kun esikoinen menee autokouluun. Vaikka olisi lisääkin lainaa otettu joskus remontteihin.

Vierailija
30/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos iso perhe on ydinperhe jossa 2 aikuista käy töissä niin se omakotitalo pitäisi olla maksettuna, ainakin hyvin pitkälti ja vanhemmilla jää kokonaisuudessaan palkat käsiin. Jos siitä rahasta ei ole maksaa autokoulurahaa niin on kumma.

Jos meinaan talo hankitaan kun lapsi saadaan ja ottaa 25 vuoden lainan ja siitä maksetaan aina ylimääräistä niin laina on maksettu pois kun esikoinen menee autokouluun. Vaikka olisi lisääkin lainaa otettu joskus remontteihin.

Meillä kaikillahan menee elämä aina niin kuin on suunnittellut, ilman ikäviä yllätyksiä.

Minä saan olla kiitollinen siitä, että on auto millä ajella. En halua kuitenkaan, että lapseni joutuvat tilanteesta kohtuuttomasti kärsimään, ja jäävät ilman ajokorttia (mistä voi olla iso apu töitä hakiessa). Siksi opetan itse.

Vierailija
31/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisät okaiselta lapselta mennyt syntymästä asti säästötilille, juuri tuota ajokorttia ja opiskelua-aikaa silmälläpitäen. Joten rahat ovat valmiina odottamassa, eli ei ole meilläkään ollut lapsiluvusta kiinni. Nykyinen yh ja lapsia 5

Vierailija
32/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen juttu. Meillä ekan ja tokan lapsen välissä on 2,5 v. Ehtiihän siinä ensimmäinen saada ajokortin ja vähän taukoa välissä ennenkuin seuraava menee. Meilläkin tulee olemaan tiukkaa mutta kun tiedostamme sen niin siihen voi alkaa varautumaan. kolmanteen lapseen on väli 1,2v ja neljänteen 1,9v. Sitten nuorin on siitä 3vuoden päästä. Tuleehan tuossa sellanen sumppu mutta opetetaan vaikka itse jos siltä tuntuu.. Vanhin on nyt 12v=6luokalla.

Ei kaikki nuoret halua heti korttia ku mahdollista.

Ite hommasin ajokortin vasta n. 19 vuotiaana, kun vanhemmat oli pitkään suostutellu. Aiemmin ei ollu halua ajaa, sit lopulta alko iteki tekee mieli korttia ja auton ajoa.Sisko ja veli hankki kyl kortin ns. ajallaan ( sisko 4½v ja veli 1½v mua vanhempi).

Mut nojoo, mulla vanhemmat ainakin ilomielin noi meille lapsille kaikille kustansi. Yhtään ei sanoneet pahasti edes siitä et ite jouduin pitää 3kk tauon autokoulun aikana ajamisesta (olosuhteiden pakosta) ja opettelee paljon "uudelleen" unohdettuani eli rahaa meni useisiin useisiin lisätunteihin - joiden ansiiosta tosin pääsinki inssin tokal läpi.

Mut nojoo, kuha haen tässä sitä että kannattaa vanhempien varautuu myös siihen et asiat ei mee aina siten ku suunnittelee. Jonkun lapsen autokoulu voi niellä rahaa enemmän kuin toisen jne...

Vierailija
33/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maatalo ja keskustaan matkaa, ei julkisia. Kauppareissuja, sisarusten kuskausta harrastuksiin ymsyms lankesi vanhimmalle kotona asuvalle, jolla oli kortti. Vanhemmat laskivat hintaa myös omalle ajalle ja usein olisi tullut myös ees-taas ajelua. Nuori aikuinen jouti paremmin odotella käymättä kotona välillä, esimerkiksi kirjastossa tai kaverilla.

Vierailija
34/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

maatalo ja keskustaan matkaa, ei julkisia. Kauppareissuja, sisarusten kuskausta harrastuksiin ymsyms lankesi vanhimmalle kotona asuvalle, jolla oli kortti. Vanhemmat laskivat hintaa myös omalle ajalle ja usein olisi tullut myös ees-taas ajelua. Nuori aikuinen jouti paremmin odotella käymättä kotona välillä, esimerkiksi kirjastossa tai kaverilla.

Kuuden vuoden kuluttua meilläkin on yksi kuski lisää, siitä pidän huolen.

Vierailija
35/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, saatan minäkin opettaa itse ajamaan, Muttei sekään ole ilmaista!

Puhe oli mistä rahat ja sanon että ihmisillä pitäisi olla rahaa kun esikoinen täyttää 18, ihan vaan koska lainat on melkein maksettu ja kahden ihmisen palkat tulee kotiin eikä niistä makseta talolainaa.

Ai, mutta olet siis eronnut?

Vierailija
36/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on ihan järkevää, kun lapsia on enemmän. Opetusluvat ovat voimassa tietyn ajan.

Monilapsisissa perheissä lapset usein hankkivat tienestejä itse. Kykllähän niin tapahtuu yksilapsisissakin perheissä, mutta monilapsisissa perheissä erittäin moni kasvaa jo sisarustensa myötä yrittäjähenkisiksi, jolloin myös keätöitä ja opintojen ohessa tehtäviin töihin osataan tarttua.

Vierailija
37/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 lasta,miehellä pieni palkka itsellä jotain hyvää keskitasoa. Mutta ollaan jo alun alkaen mietitty että lapsia voi hankkia sen verran mitä on varaa kasvattaa ja kouluttaa. Ajokortin saavat melko varmasti kukin 18-vuotislahjaksi. Ellei saiaraus tai työttömyys iske, niin on niihin sen verran rahaa.

AV mammoillahan on kaikilla miehet, joilla vähintään 10 t palkka, joten ei kai se ole ongelma maksaa ajokorttejakaan.

Vierailija
38/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä montaakaan vanhempaa joka oikeasti osaisi opettaa lapsta ajamaan. JOs vanhemman oma asenne liikenteessä kaipaa hiomista niin parempi että ulkopuolinen opettaa. Ei se opettaminenkaan ihan ilmaista ole, koska bensa maksaa ja noita ajoja ei aina onnistu saamaan perheen muun kulkemisen yhteyteen. Naapurin mies opettaa lapsilleen, mutta meni tosi kauan ennen kuin esikoinen sai kortin.

Vierailija
39/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 lasta, kaksi vielä ajamatta. Muut taisi ottaa opintolainan - amissiskot, mutta ovat jo lainan maksaneet melkein pois, kun kävivät kesätöissä ja pääsivät töihin heti koulusta. Itse kävin lukion ja säästin opintotuesta ja palkoista tarvittavan summan. Ei ihan kahdeksantoista vuotiaana korttia tullut, mutta en yhdeksäätoista ehtinyt täyttää.

Kyllä nuori pääsee töihin, jos siihen on kykenevä ! Meillä ainakin kunta palkkaa vain 16-17 vuotiaita kesätöihin ja on suht iso kunta. Itse 14-vuotiaana jo mansikoitapoimimassa ja ikää nyt 22.

Vierailija
40/64 |
12.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä on itse maksettu ajokortti ja ensimäinen autokin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä