ÄO 160. Haluatko kysyä jotain?
Kommentit (59)
Se alkuperäinen pähkinä oli siis:
"Jos Marmaduken poika on minun poikani isä, mitä sukua minä olen Marmadukelle?"
Jotkut teistä vähän muuntelivat sitä matkan varrella. Niin, poika ja miniä ovat oikeat vastaukset. Eiköhän ne miniätkin kutsuta sukukokoukseen. Kysyjän sukupuoli ei käy ilmi kysymyksestä. Voisi vielä viisastella, onko Marmaduken pakko olla mies. Ehkä se on enemmän miehen nimi.
Montako kysymystä/tehtävää arvasit testissä?
Joo, eiks mensan testin läpäissy joku 3-vuotias, kertoo aika paljon testistä, ei oo järkee mullakaan, miks ihmeessä alan näitä epävarmoja itsetuntonsa pönkittäjiä pudottelemaan, muutenkin tuntuvat haurailta, toivottavasti kestätte . . .
Mieheni elättää minua eli periaatteessa olen kotirouva.
Olen jo pitkään miettinyt, minkälaisiin kysymyksiin siinä testissä pitää vastata, jos sen tarkoitus on kerran mitata jotakin "yleistä älykkyyttä". Mensan nettitestin olen tehnyt, ja siinähän mitattiin pelkästään avaruudellista hahmotuskykyä.
Miksi luulet, että kukaan muussa tapauksessa uskoisi sinua? Ei vaikuta kovin älykkäältä kuvitella, että kukaan uskoisi tälläisellä nimettömällä nettipalstalla kenenkään "nerouteen", ei ainkaan ilman todisteita.
Mutta keksit varmaan ratkaisun, miten todistat meille älykkyytesi, koska olet niin viisas.
Jään odottamaan.
Jos Marmaduken poika on minun poikani isä, mitä sukua minä olen Marmadukelle? Arvatkaa moniko tiesi.
Miksi luulet, että kukaan muussa tapauksessa uskoisi sinua? Ei vaikuta kovin älykkäältä kuvitella, että kukaan uskoisi tälläisellä nimettömällä nettipalstalla kenenkään "nerouteen", ei ainkaan ilman todisteita.
Mutta keksit varmaan ratkaisun, miten todistat meille älykkyytesi, koska olet niin viisas.
Jään odottamaan.
Jos Marmaduken poika on minun poikani isä, mitä sukua minä olen Marmadukelle? Arvatkaa moniko tiesi.
En koe itseäni neroksi. Ihan normityössä, akateeminen. Muiden hitaus ärsyttää hyvin harvoin. Äly näkyy parhaiten ehkä yllättävissä tilanteissa, ongelmanratkaisu sujuu
se toinen
Olen jo pitkään miettinyt, minkälaisiin kysymyksiin siinä testissä pitää vastata, jos sen tarkoitus on kerran mitata jotakin "yleistä älykkyyttä". Mensan nettitestin olen tehnyt, ja siinähän mitattiin pelkästään avaruudellista hahmotuskykyä.
Testi on nimeltään "Cattell & Cattell Culture Fair Test" ja siinä testataan vain erilaisia kuviosarjoja, joita tehdään 10 kuvion ryhmissä aikarajan puitteissa. Ero älykkyydessä tulee esiin nopeuden perusteella; jos kuvioita joutuu miettimään, ei ehdi tehdä aivan kaikkea mistään sarjasta.
Mensa ajattelee vielä itse, että on olemassa joku yleinen ylempi älykkyys (Mensa perustettiin siksi, että älykkäät ihmiset kokoontuisivat yhteen ja ratkaisisivat maailman ongelmia), joka tuolla testillä löytyy, ja että testi olisi oikeasti kulttuurisesti kaikille samanlainen. Todelisuudessa sitä varten voi harjoitella, ja esim. juutalaiset ovat aina saaneet 10 pistettä keskiarvoa suurempia ja afrikkalaiset saman verran toiseen suuntaan pienempiä tuloksia. Eikä älykkyystestissä menestyminen oikeastaan korreloi elämässä menestymisen kanssa.
Tästä ehkä voi päätellä, että suhtaudun suurella huumorilla tuohon diplomiini. Mutta testissä kävijät siis saavat kauniin diplomin, samantyyppisen kuin ylioppilaskirjoituksista ja siinä kerrotaan ponnekkaasti, että esimerkiksi minä olen älykkäämpi kuin 99,4% väestöstä.
Varsinkin matematiikantunnit olivat tuskaa, koska en voinut käsittää, miksi samoja asioita jankattiin ja yhtälöitä väännettiin, tai miten sanallisia tehtäviä piti kerta toisensa jälkeen selittää, kun nehän olivat käsittämättömän helppoja jo alunperinkin.
Joskus aikuisena ihmetyttää toisissa logiikan puute tai se, etteivät he pohdi kaikkia vaihtoehtoja läpi. Tai että he eivät osaa yhdistää lehdistä lukemaansa mielipidekirjoitusta kirjoittajan lähtökohtiin, siis yhdistellä asioita.
Kävin joskus testissä ihan vitsillä, mutta vaikka en uskokaan älykkyystesteihin "paremmuustesteinä" (älykkyyttä tai sanotaanko viisautta on niin erilaista), on ollut nykyään helpompi suhtautua ihmisiin, jotka eivät päättele, yhdistele tai ole loogisesti kovin nopeita. Itseymmärrys kasvoi sitä kautta.
Nämä ovat juuri niitä kysymyksiä, joiden pohtimista en mitenkään ymmärrä, kun vastaus on kysymyksessä suoraan. Jos Marmaduken poika on jonkun pojan isä, ja pojan vanhempi kysyy sukulaissuhdettaan Marmadukeen, hän on itse joko pojan äiti tai isä, ja jos isä, hän itse on Marmaduken poika, ja jos äiti, Marmaduken pojan vaimo. Vastaus on siis poika tai miniä.
Mutta ei tuo kuulosta yhtään kummemmalta. Voihan se olla pikkuisen parempi, mutta kuulostaa juuri sellaiselta testiltä, jota voi treenata :(
Ei siis anna oikeita kuvaa. Onkohan mitään luotettavampaa testaaja, joka testaisi oikeasti, monipuolisesti ja kaikkia tai ainakin useita älykkyyden osa-alueita?
Miltä tuntuu olla tyhmä?