Vanhojen tansseista - tiedättekö, jos ei ole paria?
Tyttäreni ilmoittautui alustavasti ensi vuoden vanhojen tansseihin. Aiemmin arveli, ettei mene, koska hänellä ei ole paria ja että kukaan ei häntä varmaan huolisi. Luokan muut tytöt on jo keskenään sopineet, kuka kysyy ketäkin luokan pojista. Haluaisi kuitenkin osallistua tähän ainutkertaiseen tapahtumaan. Tyttöä jännittää jo nyt, miten noloa on, jos hän ei voikaan osallistua. Tyttö on hiljainen ja ujo ja jännittää poikia, muutamat kun kiusasivat ja rääkkäsivät yläkoulussa niin että opo jo ehdotti meille koulun vaihtoa. Tyttö on kyllä minustä oikein sievä, mutta hän ei itse tajua sitä. Te, joilla on lapsukaiset osallistuneet siihen, voiko kurssille mennä vaikka ei ole ennestään paria tiedossa? Entä jos pareja ei riitä, lempataanko ulos? Pidetäänkö tyhmänä, jos ei kysy paria heti eka vuonna, onko paha moka?
Kommentit (46)
ennen kurssin alkua, järjestettiin pieni tilaisuus, ja katsottiin, että kaikille löytyi parit.
"En tanssi wanhoja. En kelvannut, en saanut mistään paria. Niimpä olen illan juontaja. Eli saan silti pukea päälleni (toivottavasti) ihanan mekkoni, joka tällä hetkellä on vielä ompelimossa tekeillään. Saan kerrankin hiukseni kauniiksi istumalla pari tuntia kampaajalla.Kyllä minua harmittaa. Olisin halunnut tanssia. En kuitenkaan koe jääväni ulkopuolelle siitä päivästä. Olen mukana, kuten muutkin, tai no siis en, mutta melkein. Ainakin hengessä. Sitäpaitsi olen varmasti niin hurmaava kuuluttaja, ettei kukaan saa silmiänsä irti minusta ja odotan jonoa luokseni yleisövalssin aikaan ;) Tai sitten en... Osallistun yhtälailla muiden mukana wanhojen illalliselle ja matkalle, jonka määränpää ei taida edelleenkään olla satavarma. Enkä usko, että joutuisin hylkiöksi tämän vuoksi. Ainakin ystäväni uhkasivat säilyä. Eikä muutenkaan voi olla niiiin iso juttu. Ei vaan voi." Eli ilmeisesti parin puututtua ei aina pääse wanhoihin. Lienee ap:n parasta varautua siihen. Kannattaakohan tyttösi mennä kurssille, voi tulla nolo kokemus jos paria ei olekaan.
kadetteja tosiaan osa kouluista pyytää, tiedän, että veljen kaveri, serkku, kaverin veli, mies opettaja jne ollut parina eli rohkeasti vaan kurssille!
Vaihtoehtoja:
1) Tyttö löytää kurssilta itselleen parin.
2) Tyttö tanssii jonkun tyttökaverinsa kanssa.
3) Opettajat järjestää lisää poikia vanhemmilta (tai nuoremmilta) vuosikursseilta.
4) Tyttö pyytää jotain tuttua poikaa toisesta koulusta, esimerkiksi jotain serkkuaan.
Meilläkin pojat jaettiin aikoinaan jo ensimmäisenä lukiopäivänä mutta nuo jaot eivät kyllä pysyneet tai olleet poikien mieleen. Oma parini ja nykyinen avomieheni pyysi minua vuotta aiemmin messengerissä pariksi. Oli myös ujo ja keräsi rohkeutta pitkään. Veljeni taas tanssi kahdesti, koska seuraavana vuonna poikia oli todella vähän ja opettajat pyysivät häntä täydentämään. Omissa tansseissani oli sekä vanhempia poikia että tyttöpareja, joten eiköhän se pari löydy jostain.
menin vain tanssikurssille ilman paria, ja meidän lukioon oli kutsuttu parittomia tyttöjä varten poikia läheisestä urheilulukiosta. Jotkut tanssivat myös nuorempien tai vanhempien poikien kanssa. Käsittääkseni myös jonkun koulun ulkopuolisen ystävän tai vaikka perheystävän voi ottaa pariksi :)
Onko tansseihin oikeasti vielä vuosi aikaa?:D Aika ajoissa alat huolehtia! Vuodessa voi tapahtua mitä vain. Itse vain menin kurssille ja ajattelin että jollei paria järjesty niin sitten en tanssi, ja hyvin järjestyi.
Jos tyttösi oikeasti haluaa mennä kurssille ja tanssia tanssit, pari varmasti järjestyy.
en oikein ymmärrä, että miten tytöt ovat keskenään sopineet, kuka pyytää ketäkin. entä jos petteri ei haluakaan tanssia even kanssa? pitääkö even sitten olla yksin vai saako se kysyä mikaa, jolloin anni jäisi paritta? nopeet syö hitaat, sosiaaliset syö varmimmin ja liian ujot ei syö mitään. kyllähän sillä joku kaveri varmaan on, jota pyytää? onko lukiossa vain yksi opintoryhmällinen kakkosia? pariahan voi pyytää myös ykkösistä tai abeista tai monissa lukioissa antavat ottaa toisistakin kouluista (muut lukiot, amistot, yläkoulut). systeemit riippuvat kouluista, mutta meillä tehtiin niin (kolme vuott sitten), että ekalle tunnille mentiin "ilman paria" (suurin osa oli siis jo sopinut parin) ja etsittiin sitten tanssiparit. parittomat löysivät toisensa ja kun yli jäi kummenkunta poikaa, heistä osa pelästyi ja jätti kurssin kesken ja osa harjoitteli muiden kanssa. tyttöjä siis kierrätettiin, jotta parittomatkin pojat saisivat tanssia. en kyllä muista, kenen kanssa ne sitten esityksissä tanssivat? seuraavana vuonna tyttöjä oli enemmän ja opettajat ehdottivat, että osalla pojista olisi kaksi tyttöä parinaan. nousi kamala äläkkä:D
Itsehän tanssin wanhani siten, että päivätansseissa oli tyttöpari ja illalla vanhemmille tanssiessa tanssimme kolmessa erässä tilan puutteen vuoksi. Me joille poikaa ei riittänyt pariksi tanssimme vikassa erässä jonkun pojan kanssa, joka tanssi "oman" parinsa kanssa ekassa erässä ensin. Eli osa pojista tanssi kahden eri tytön kanssa.
Lukiossamme oli tyttöjä paljon enemmän kuin poikia, joten pareja kyseltiin niin abien kuin ekaluokkalaistenkin poikien keskuudesta, joista harva tosin lähti mukaan (abit olivat krapulassa penkkareiden jäljiltä ja ekaluokkalaiset ujoja).
KAIKKI JÄRJESTYY KYLLÄ! :)
Rauhoittelen tyttöä että asiat varmaan järjestyy, vuosi aikaa. Mutta että pitäsi silmät auki ja keräisi sitten rohkeutta jos kiva poika olisi näkyvillä. Ujo valitsee vaan usein vetäytymisen, se on helpoin valinta. Ja aina löytyy se syy miksei, ettei tarvitse lähteä mukavuusalueelta.
Tajusin että mekon voi hankkia vasta kun kurssi on alkanut, jää aika vähän aikaa. Pitänee miettiä onko serkuista kukaan lähellekään samaa kokoa ja ettei ole myynyt mekkoaan - hätävaraksi ...
tai kaksi tyttöä tanssi vuorotellen saman pojan kanssa, tyttöjä oli 2/3 oppilaista. Kadetteja on myös pyydetty joissain kouluissa pareiksi.
Meillä oli niin, että poikia osallistui vanhojen tansseihin enemmän kuin tyttöjä. Olin itse yksi noista paria vailla olevista pojista. Eri lukiosta sitten haettiin pari, koska kaupungin toisessa lukiossa oli päinvastoin tyttöjä vailla paria.
ja osa pojista tanssi vuorotellen kahden tytön kanssa. Tyttöjä oli 2/3 oppilaista. Joissain kouluissa on myös pyydetty kadetteja paikkaamaan. Tiedot vuodelta 2005.
Olen vielä itse sen verran nuori (25v) että muistan asian omalta kohdaltani; meillä vanhojentanssikurssi oli kaikille ns. pakollinen. Koulu oli keskikokoinen lukio; ikäluokkaamme taisi olla 4 luokallista, kullakin luokalla reipas parisenkymmentä opiskelijaa.
Toiset olivat sopineet pareja jo etukäteen, mutta väittäisin että varmaan puolella ei ollut hajuakaan pareista ennen kurssia, ei myöskään itselläni. Alkukurssista harjoiteltiin tansseja ihan sekaisin; opettajat sanoivat että ihan sama onko paria vai ei, kaikki parit kiertää ja myöhemmin sitten katsotaan omat parit ja harjoitellaan heidän kanssaan. Siinähän sitä sitten lähestulkoon kaikki sai pariasiat sovittua kun parit kiersivät ja kyseltiin onko toisella jo pari.
Muutamat jäivät kurssilta/tansseista pois, en tiedä syytä sen tarkemmin, mutta heitä oli todellakin ihan vain muutama. Tyttöjä ja poikia taisi olla suurinpiirtein sama määrä, ja en nyt sitten tiedä olisiko muutama "ylimääräinen" halunnut sitten itse välttämättä jäädä pois eikä halunnutkaan etsiä paria muualta. Opettajilla oli myös ehdottaa muutamaa vanhempaa opiskelijaa pariksi jos pareja olisi ollut puutteellinen määrä, mutten muista että tansseissamme olisi ollut ulkopuolisia lainkaan.
Kurssille kannattaa ehdottomasti mennä, tuskin tyttösi on ainoa kenellä ei ole etukäteen paria tiedossa.
Heippa! Ap tässä! Wanhojen harjoitukset on alkaneet ja tyttö sai kuin saikin lopulta parin. Tosin vasta harjoituksien alettua. Kysyi kyllä syksyn aikana kolmelta pojalta mutta sai pakit kaikilta. Tosi rohkaisevaa, eikö. Jännäsi koko joululoman miten käy, mutta liikunnan ope laittoi kurssin alkaessa wilmaan viestin, että ei haittaa vaikka ei ole paria, kaikille on aiemminkin aina löytynyt. No, pariksi tuli ranskalainen kaveri, joka on opettajaharjoittelijana kyseisessä lukiossa.
Enemmän kuin prinsessapäivästä olen onnellinen siitä, että tyttö saa nyt olla mukana tässä koulun suuressa, yhteisessä tapahtumassa, olla ryhmässä mukana ja kuulema siellä on hauskaa. Ihana mekko on odottamassa kaapissa.
Me ei saatu valita itse paria.
Omaan kaveriporukkaani kuului sekä tyttöjä että poikia ja olimme jo päättäneet etukäteen kuka tanssii kenen kanssa. Opettaja kuitenkin jakoi tanssiparit eikä hyväksynyt mitään omia valintoja.
Itse koin sen opettaja-valinnan todella ahdistavaksi, sillä olin yläkoulussa joutunut todella pahasti kiusatuksi ja syrjityksi ja pelkäsin saavani pariksi jonkun kiusaajan. Onneksi sattui kuitenkin ihan neutraali tyyppi tanssipariksi.
Moni tyttö tanssi tyttöparin kanssa, sillä poikia oli selvästi vähemmän eikä poikaparia riittänyt jokaiselle. Ihan hyvinhän sitä voi tytönkin kanssa tanssia :)
Tsempit ap:n tytölle tanssiparin valintaan.
Itse olin epäsuosittu lukiossa, mutta rohkenin kysymään poikaa, joka suostui. Hän kuitenkin löysi nätimmän ja suositun tytön, jolta puuttui pari ja minut lempattiin. Olin jo ostanut puvut yms. Opettaja onneksi järjesti asian niin, että värväsi ilmeisesti itse ujon pojan tanssimaan kanssani, joka ei kai alunperin ollut aikonut tulla tansseihin :)
Hei AP!
Kun minä tanssin vanhat niin ei monella pojallakaan ollut valmista paria! Parittomat paritettiin kurssin aluksi ja mukaan pyydettiin myös pari abia, jotka saivat siitä sitten ylimääräisen kurssin :) eli varmasti homma hoituu jotenkuten!
Meillä oli tyttöluokka, niin rinnakkaisluokan poikia ei todellakaan riittänyt jaettavaksi! Siinä että tanssittiin tyttöparilla, ei ollut mitään ihmeellistä, joutuihan siis koko luokka tekemään niin. Tämä muisto tosin ajalta ennen nykyistä kilpavarustelua, v. 1987...
Itse tanssin vanhat viimevuonna ja meillä oli tyttöjä enemmän kuin poikia ja opettajat sitten pariuttivat toiset kolmansiksi. Voithan sanoa opettajalle joka harjoituksia pitää, että katsoisi jonkun kenen kanssa voisi tanssia. Osa meistä sopi ennen kurssia pareja ja osa pareista oli koulun ulkopuolelta.
Sekavaa tekstiä, mutta ei siis heitetä pihalle jos ei ole paria ja suosittelen tuota vinkkiä (;