Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon kahden aikuisen taloudessa pitää varata ruokamenoihin kuukautta kohti?

Vierailija
08.01.2013 |

Pyytäisin realistista arviota mieluiten niiltä, joilla on kokemusta. Kaksi aikuista tarkoittaa tässä tapauksessa miestä ja naista, jotka syövät itse tehtyä, suht monipuolista ruokaa. Kauppojen tarjoukset hyödynnetään, joskus laitetaan kalliimpaa liharuokaa, mutta ei kovin usein. Pakasteeseen tehdään ruokaa melko harvoin. Nautintoaineisiin kuuluvat kahvi ja tee sekä virvoitusjuomat. Asuinpaikka Helsingissä.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa 1000 eurossa ovat sittenkin mukana miehen päivän aikana ostamat ruoat ja välipalat. Ruokakauppaan meiltä menee viikossa noin 140 eli kuukaudessa 560 e.

Vierailija
22/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni aina niin huonoksi ja omituiseksi, kun en pärjää samalla rahalla kuin av-mammat.

Tällä palstalla jokainen muka pärjää niin vähällä... Minulla on asiasta oikea näyttö ja monivuotinen kirjanpito. Ruokakuluissani ovat mukana pesuaineet, wc-paperit ym. päivittäistavara, ja kahdelta hengeltä menee ruokaan jatkuvasti noin 1 000 euroa kuussa, vaikkei mukana ole vielä työpaikkaruokailu ollenkaan. Ruoka laitetaan pääasiassa itse ja käytössä on myös itse kasvatettuja juureksia kellarista sekä marjoja pakastimesta. Ostokset tehdään Lidlissä, lähikaupassa ja Stockmannilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli 100e/viikko noin suunnilleen. Toinen syö töissä lounaan, mutta muuten kaikki ruuat kotona ja sisältää hygieniatuotteet ja wc-paperit yms.

Vierailija
24/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee 800-900 euroa ruokakauppaan, mutta tuo sisältää kaikki vessapaperit ja hammastahnat. Syödään arkisin lounaat ravintoloissa, illalliset ehkä 5-10 kertaa kuussa.

Kallein yksittäinen rahareikä kauppaan on muuten tölkkikola (!), jota mies juo 200-300 eurolla kuussa. :p

Tämä nyt ei liity tähän kauppalaskun määrään, mutta varmaan sun miehesi kannattaisi lopettaa tollanen kolan lipitys määrä. Johan sen hampaat menee ihan pilalle.

Vierailija
25/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aikuisen kauppaostoksiin, jotka sisältävät myös pesuaineet, hygienian ym. menee viikossa noin 80€-90€, eli kuussa jotain 300-350€. Seuraavanlaiset ruuat ovat usein ruokalistallame:

- kanaa pähkinä- ja oliivipaistoksen kera;

- jauhelihakastiketta;

- makaronilaatikkoa;

- jauhelihapihvejä tai lihapullia;

- kanaa hapanimeläkastikkeessa;

- "suolaisia lettuja" erilaisin liha- ja kasvistäyttein;

- kanaa ja kasviksia, erilaisia vaihtoehtoja hintojen ja maun mukaan;

- jauhelihaa ja kasviksia, erilaisia vaihtoehtoja hintojen ja maun mukaan;

- kalapihvejä, -puikkoja tai lohta silloin tällöin;

- sian- tai naudanlihapihvejä tai -paistia;

- karjalanpaistia;

- uunipuuroa

Syömme aika paljon jauhelihaa, mutta myös kanaa. Valmisruokia todella vähän, maitotuotteita kohtuullisen vähän. Juomme kahvia. Teemme töihin kunnon eväät, jotka sisältyvät hintaan. Sunnuntaipäiviksi joskus ostelemme edullisia naudan- tai sianlihapihvejä. Keittoja tekisi mieli valmistaa, koska ne ovat halpoja ja (onnistuessaan) todella hyviä, mutta taito ja innostus puuttuu.

Vierailija
26/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineet wc-paperit yms. ei ole mukana. Mutta meniskö niihin kuitenkaan parikymppiä enempää kuitenkaan kuussa.

Vierailija
27/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla jokainen muka pärjää niin vähällä... Minulla on asiasta oikea näyttö ja monivuotinen kirjanpito. Ruokakuluissani ovat mukana pesuaineet, wc-paperit ym. päivittäistavara, ja kahdelta hengeltä menee ruokaan jatkuvasti noin 1 000 euroa kuussa, vaikkei mukana ole vielä työpaikkaruokailu ollenkaan. Ruoka laitetaan pääasiassa itse ja käytössä on myös itse kasvatettuja juureksia kellarista sekä marjoja pakastimesta. Ostokset tehdään Lidlissä, lähikaupassa ja Stockmannilla.

Mä matkustan kyllä mieluummin pari kertaa vuodessa etelään kuin hukkaan noin paljon rahaa ruokaan. Vaikka se ei ekologista olekaan.

Vierailija
28/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä matkustan kyllä mieluummin pari kertaa vuodessa etelään kuin hukkaan noin paljon rahaa ruokaan. Vaikka se ei ekologista olekaan.

---tuolla 1.000€/kk ruokabudjetilla me söisimme kotiruokien lisäksi joka viikko hyvin ulkona! Varsinkin, jos työpaikkaruokailu ei kuuluisi tuohon budjettiin!

Tai sitten tuohon tonniin kuussa sisältyy huimat määrät Stockan herkusta ostettua kallista mättöä, tai runsaasti alkoholia.

Vierailija
29/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylhän sitä enemmänkin mielellään ruokaan laittas rahaa jos ois varaa mut ihan hyvin me silti syödään. Mun opintotuki ja asumislisä on 439e ja miehen tulot noin 1000e kuussa. (Yrittäjä jolla velkaa ja paljon) Vuokran ja laskujen jälkeen jää noin 500e, josta siis ruokaan menee se 300. Loput sit bensaan, junalippuihin, baariin, millon mihinkin...

T. Joku aiempi

Vierailija
30/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee joku 800€ mut me ei pihtailla ja ostetaan paljon luomua. Silloin tällöin käy aikuiset lapset syömässä ja joskus ystävätkin. Tähän summaan mahtuu myös kori kolmosta ja kori ykköstä.

Vierailija
31/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin juon kyllä esim. pizzan kanssa, mutta en kyllä todellakaan päivittäin vaan ehkä 3 litraa koko kuukauden aikana. Huh.

Niin ja pakko sanoa, että itsekin kyllä kuolisin nälkään, jos en saisi iltaisin lämmintä ruokaa. Ei todellakaan mikään jugurtti ja karjalanpiirakka riitä. Iltapalaksi kyllä, mutta kyllä kunnon satsi on saatava ruokaa heti töistä tullessa. Toki jos on ollu päivällä ravintolassa syömässä ja syönyt itsensä TÄYSIN ähkyyn, niin sitten saataisi riittää pari leipää, mutta ei muuten.

Kulut ehkä 400 e kuussa, kaksi aikuista.

Vierailija
32/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän lisäksi mies syö lounaan töissä:

ruokakauppaan 508 euroa, herkkuihin (= jäätelö, karkit, suklaa, pähkinät ym) 55 euroa ja ulkona syöminen noin 60 euroa.

ja meitä on kaksi aikuista + silloin tällöin meillä syömässä käyvää "opiskelijalasta" puolisoineen

Vierailija
33/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä meni n. 600/kk ennen lapsia. Emme syö(neet) lihaa, mutta aika usein kalaa. Emme hirveästi miettineet hintoja, ostimme kalliita juustoja ym.

Vierailija
34/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2013 klo 14:00"]

Me kyllä syötiin aina kaksinkin ihan kunnon ruokaa, siis ei mitään pelkkää voileipää arki-iltaisin. Jos tarkoituksena on saada vain ravinnontarve täytettyä, niin Kyösti noinkin. Monelle syömisessä on muitakin ulottuvuuksia :-)

200 kuulostaa aika vähältä, mä sanoisin enemmän 300-400. Toki pääsee vähemmälläkin jos on tarkoitus pihistellä. Sitten kantsii ottaa pakastin käyttöön, se on helpoin keino.

[/quote]250-300 menee kk.ja syödään hyvin tosin ei makeaa kun itse joskus leivottuna teen noin parin kuukuden välein kunnon täytekakun:) siinä herkut  toki marjat..mansikat vadelmat ..lakat..mustikat kaikki omasta takaa .juurekset myös itse kasvatettuna kesällä tomaatit ja kurkut ..tällälailla ruokalasku pienenee toki tiedän ettei kaikilla ole  mahdollisuutta tähän  mutta marjat ainakin voi  poimia..eli näin meillä..

Vierailija
35/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja teini, ruokann 400 e. Käyn itiksen sittarissa ja lidlissä pääosin. 

Vierailija
36/41 |
07.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä (mies ja nainen) menee ruokakauppaan noin 500e kuussa sisältäen vessapaperit, shampoot yms. Siihen päälle vielä molempien työpaikkaruokailut työpaikkojemme ruokaloissa.

Vierailija
37/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sillä syöt?

Kymppi päivässä on realistinen eikä se kata esim. lounasta töissä.

Alkuperäiseen: 500e.

Vierailija
38/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä syödäänkin ihan mitä halutaan, eikä nihkeillä. kalliita juustoja, broilerin fileetä eri muodoissa, kalaa jne. Mutta meillä ei taas syödä töissä kuin jotain pientä, että se päivän pääateria syödään kotona. Ja tuo summa sisältää nautintoaineet eli cokikset, vissyt, 2 siideriä/per viikonloppu, sekä vessapaperit/talouspaperit, pesuaineet jne-

Vierailija
39/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyway. Ei onnistuisi.

Esim kolme purkkia maitorahkaa ja 100 grammaa jauhelihaa maksaa tuon verran :)

Vierailija
40/41 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen itseni aina niin huonoksi ja omituiseksi, kun en pärjää samalla rahalla kuin av-mammat.

Juuri viimeksi tällaista ketjua lukiessani sanoin miehelleni, että meissä on varmaan jotain vikaa, kun muut kahden aikuisen perheet kantavat kauppaan kuukausittain vain parisataa euroa.

Meillä menee kuussa 500-600 e. Emme syö työpaikkalounasta vaan omia eväitä. Tuossa summassa ei myöskään ole ravintoloita, joissa saatamme joskus palkkapäivänä käydä, jos rahatilanne on hyvä eikä ole tiedossa suuria rakennustarvikeostoksia. Emme asu Helsingissä. Asioimme lähinnä Prismassa, jossa teemme lauantaisin isot ostokset, ja läheisessä K-marketissa, jos maito tms. loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi