Autosta luopuminen
Kommentit (46)
Siis minkälaisia kokemuksia? Myynnistä, romutuksesta ja siihen liittyvistä käytännöistä vai pärjäämisestä ilman autoa paikassa x ja elämäntilanteessa y?
Vierailija kirjoitti:
Siis minkälaisia kokemuksia? Myynnistä, romutuksesta ja siihen liittyvistä käytännöistä vai pärjäämisestä ilman autoa paikassa x ja elämäntilanteessa y?
Siis kokemuksia auton myymisestä ja jatkossa liikkuminen julkisilla/pyörällä/kävellen. Olen itse pohtinut asiaa ja olisi kiva kuulla onko muita ketkä tehneet näin.
No, auto pois ja alkaa kävelemään ja pyöräilemään. Mikäs siinä.
Ihan turha ajatus täällä maalla. Julkisilla ei pääse juuri mihinkään saati että ne vähät vuorot ajettaisiin silloin kun töihin pitää mennä,
Myydä voi itse tai autoliikkeen kautta. Autoliikkeet eivät paljoa maksa (koska eivät saa myytyä sinulle toista autoa). Itsemyyden voi osua hankala ostaja, vaikka autosta saakin vähän enemmän. Ilman autoa pärjää hyvin, jos joukkoliikenneyhteydet ovat kohtuullisen matkan päässä. Pienet matkat menevät hyvin jalkaisin ja vähän pidemmät polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turha ajatus täällä maalla. Julkisilla ei pääse juuri mihinkään saati että ne vähät vuorot ajettaisiin silloin kun töihin pitää mennä,
Tätä ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kokemuksia auton myymisestä ja jatkossa liikkuminen julkisilla/pyörällä/kävellen. Olen itse pohtinut asiaa ja olisi kiva kuulla onko muita ketkä tehneet näin.
Nej, kommer inte på fråga.
En ole koskaan ollut innokas ja rohkea naiskuski ja autollekaan en osaa mitään itse tehdä, joten autosta luopuminen oli hyvä vaihtoehto minulle. Tottakai se ketuttaakin välillä, ettei ole omaa autoa, mutta tuskin sen kanssa kumminkaan pärjäisin yksin, joten faktojen tietäminen lohduttaa. Nyt on sitten mentävä kaikkialle jalan, pyörällä tai julkisilla. Niin olen jo yli 10 vuotta tehnyt. Tarttisin jokun hovikuskin elämääni, että saisin joskus ajella ympäriinsä oman mieleni mukaan. Sitä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei kysytty.
Entä sitten? Ei täällä kaikki viestit muutenkaan vastaa alkuperäiseen kysymykseen.
Edellistalvena seisotin autoa koko talven, kun en saanut ajoissa aikaiseksi vaihdattaa talvirenkaita. Tuli siis totuteltua olemaan noin 5kk ilman autoa ja kuljin bussilla, pyörällä ja kävellen. Ei pitemmän päälle onnistuisi, kun harrastukseni vaativat isojen tavaramäärien roudaamista paikasta a paikkaan b ja yleensä jonnekin pöpelikköön/patikkareittien varrelle. Ei myöskään spontaanit lähtemiset jonnekin pitemmälle oikein onnistuisi.
No laita alkuun seisontaan se auto ja kokeile...
Aika kiva säästö. Myin auton 15000€, autohallipaikan 40000€, ja nyt säästyy hallin vastike 40€/kk ja tietysti kaikki autoilun kulut. Kuljen julkisilla noin 70€/kk. Kesällä enemmän pyörällä. On tarvittaessa varaa ajaa taksilla tai vuokrata auto. En aio enää hankkia autoa. Tämä toimii pääkaupunkiseudulla.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut innokas ja rohkea naiskuski ja autollekaan en osaa mitään itse tehdä, joten autosta luopuminen oli hyvä vaihtoehto minulle. Tottakai se ketuttaakin välillä, ettei ole omaa autoa, mutta tuskin sen kanssa kumminkaan pärjäisin yksin, joten faktojen tietäminen lohduttaa. Nyt on sitten mentävä kaikkialle jalan, pyörällä tai julkisilla. Niin olen jo yli 10 vuotta tehnyt. Tarttisin jokun hovikuskin elämääni, että saisin joskus ajella ympäriinsä oman mieleni mukaan. Sitä odotellessa.
Ärsyttävintä siis on se, ettei pääse sinne, minne haluaa, silloin kun haluaa, koska jalan ja pyörällä ei jaksa mennä kaikkialle, eikä julkiset vie milloin vain, mihin vain.
Myös talvella on rankempaa. Ja ylipäänsä pakolliset menot, koska aikaa ja lihasvoimaa tarvitaan aina paikasta toiseen siirtymiseen.
Vierailija kirjoitti:
No laita alkuun seisontaan se auto ja kokeile...
Hyvä neuvo. Ei kannata rynnätä heti myymään, vaan ensin kokeilla pidemmän ajan olla vapaahetoisesti ilman autoa joka tilanteessa.
Ja kannattaa myös miettiä sitä omaa elämäänsä, mihin kaikkeen oikeasti tarvitsee autoa ja miten ilman autoa samat tarpeet jatkossa hoitaisi. Ja jaksaisiko sellaista kesät talvet.
Fillaroin n. 35 km viikossa ja kesällä saman verran päivässä. Isommat kamat tilaan kotipihalle toimitettuna.
Ainainen reppu selässä rasittaa joskus autotonta. Mutta jos on vaikka kuuma hellepäivä tai kylmä pakkaspäivä, on tarpeen olla mukana jotain, jos vaikka iskee uupumus tai vilu. Vain tosi lyhyitä matkoja passaa tehdä pienemmällä varustuksella. Silloin on luksusta, jos takintaskut riittävät kaiken tarpeellisen mukaan ottamiseen.
Sanoisin myös että ensin seisontaan ja miltä tuntuu julkisilla/fillarilla meneminen niin sittenhän tiedät. Ja huomaat kuinka paljon säästyy rahaa :)
Riippuu missä kulkee ja miten usein.
Bussi vaatii vähän aikaisempaa lähtöä. Auton pois laitto on helppo jos työ on samassa pisteessä alle 1, 5 h kulkemisen päässä.
Jos ei ole töissä tai veivaa etätöitä vielä helpompi. Jos harrastus tai kesämökki ei vaadi suuren tavaran käyttöä pyörä ja julkiset toimii.
Muutos on sen helpompi mitä vähemmän auton tarvetta on. Ja ainahan voi vuokrata auton muutamaksi päiväksi
Up