Kokeneet matkailijat: Siirtyminen lennolta toiselle?
Riittääkö noin puoli tuntia siirtymiseen kotimaan lennolta ulkomaan lennolle? Eikös pelkässä lentokoneesta ulospääsemiseen ja matkatavaroiden saamiseen mene yleensä sen verran aikaa..? Supersaver ehdottaa lentoa, joka saapuu kotimaan kaupungista Helsinkiin 6.55 ja seuraava lento ulkomaille lähtisi 7.35. Onko tällaiseen vaihtoon mitään tsäännsejä?
Kommentit (31)
Olen useasti tullut kotimaan kentältä Helsinki-Vantaalle tuollaisella 40min vaihtovälillä ja hyvin on sujunut. Matkalaukku tietenkin tsekataan suoraan määränpäähän, ei ole käynyt edes mielessä etteikö niin voisi tehdä. Usein siihen on laitettu short connection -lappu mutta ei aina.
Se, voiko matkatavarat tsekata määränpäähän asti riippuu kahdesta seikasta:mihinja miä kautta mennään ja teke ätkö lentoyhtiön keskenään yhteistyötä.
Esim jos yksikään välipysähdys on Ruotsissa, matkatavaroita ei voi tsekata kuin Rotsiin asti -siellä ne on vietävä tullin läpi ja tsekattava uudestaan. Järkevää ja loogista, vai mitä? Samoin esim jos matkustaa suomalaiselta kentältä Y finskillä tai blue1:llä helsinkiin ja aikoo sieltä jatkaa vaikka norwegianilla, ei voi tsekata matkatavaroita jatkolennolle ensimmäisellä kentällä. Myöskään transfer-puolella ei näiden halpayhtiöiden kanssa välttis ole mitään tiskiä, jolla asioitaan hoitaa, vaan on ihan itse ymmärrettävä kiertää takaisin check-in puolelle, jossa noi norwegianin automaatit ja drop-in on. Toki näillä on monilla se, et matkatavaran olemassaolo ylipäänsä vaatii lisäpalvelun ostoa.
Olen useasti tullut kotimaan kentältä Helsinki-Vantaalle tuollaisella 40min vaihtovälillä ja hyvin on sujunut. Matkalaukku tietenkin tsekataan suoraan määränpäähän, ei ole käynyt edes mielessä etteikö niin voisi tehdä. Usein siihen on laitettu short connection -lappu mutta ei aina.
Se, voiko matkatavarat tsekata määränpäähän asti riippuu kahdesta seikasta:mihinja miä kautta mennään ja teke ätkö lentoyhtiön keskenään yhteistyötä.Esim jos yksikään välipysähdys on Ruotsissa, matkatavaroita ei voi tsekata kuin Rotsiin asti -siellä ne on vietävä tullin läpi ja tsekattava uudestaan. Järkevää ja loogista, vai mitä? Samoin esim jos matkustaa suomalaiselta kentältä Y finskillä tai blue1:llä helsinkiin ja aikoo sieltä jatkaa vaikka norwegianilla, ei voi tsekata matkatavaroita jatkolennolle ensimmäisellä kentällä. Myöskään transfer-puolella ei näiden halpayhtiöiden kanssa välttis ole mitään tiskiä, jolla asioitaan hoitaa, vaan on ihan itse ymmärrettävä kiertää takaisin check-in puolelle, jossa noi norwegianin automaatit ja drop-in on. Toki näillä on monilla se, et matkatavaran olemassaolo ylipäänsä vaatii lisäpalvelun ostoa.
olemme lukuisat kerrat lentäneet Ruotsin kautta (sekä meno- että paluulennolla) ja aina on tsekattu matkatavarat loppuun asti - tämä luonnollisesti edellyttää, että lennot ovat samalla lipulla, mutta ei Ruotsi tässä mikään poikkeus ole.
Münchenissä vaihto, sama terminaali kuitenkin.
Vitsit, jos menee hiihtoloma sitten mönkään tuon takia!
Kun kerran vaihdat saman firman koneesta toiseen, on melko todennäköistä, että sekä sinä että tavarat ehditte jatkolennolle, sillä lennon on melko varmasti suunniteltu toistensa jatkoyhteyksiksi. Münchenissä Lufthansan käyttämässä terminaalissa ehtii oikein hyvin toiselle portille vaikka vähän kauemmaksikin, jollei ensimmäinen lento ole pahasti myöhässä.
Voipa käydä jopa niin, että jatkat matkaa samalla koneella, kuten kerran kävi itselleni. Olin paluumatkalla Helsinkiin. En huomannut katsoa, mille portille kone saapui, mutta koneessa olivat yllättäen samat lentoemännät, jotka tervehtivät ja huomauttivat, että olimmekin tainneet tulla samalla koneella.
Tarvittava vaihtoaika riippuu kentästä ja lennoista. Jos tavarat on checkattu perille ja kyseessä ovat saman lentoyhtiön lennot, jopa 30 minuuttia voi riittää Euroopan sisällä tietyillä kentillä. Jos toinen lento on kaukolento, voi olla, että kaksikaan tuntia ei riitä. Frankfurt, München ja vaikkapa Helsinki ovat varsin sujuvia vaihtokenttiä, koska Schengenin sisäiset lennot sujuvat ilman ylimääräisiä muodollisuuksia. Lontoossa taas joutuu turvatarkastuksiin sun muihin jonotuksiin, jotka vievät aikaa.
Minä pyrin varaamaan lentoni niin, että vaihtoaikaa olisi ainakin tunti, jos matka kotoa perille hotelliin kestää vähintään 8 tunita ja olen perillä myöhään illalla, jotta ehdin syödä vaihtokentällä.
tekee kyllä tiukkaa Frankfurtissa jos siellä vaihdat koska kentällä on tosiaan kokoa. Myöskin koneen myöhästyminen kannattaa huomioida ym viiveet. Saatko vaihdettua lentoja? En lähtisi noilla vaihtoajoilla ainakaan Frankfurtin kautta.
40-50 minuuttia pitäisi riittää Frankfurtissa. Lufthansan koneet käyttävät yleensä sellaisia portteja, joiden välillä siirtyy melko nopeasti. Kenttä on iso ja siellä voi eksyä, jos ei seuraa opasteita, mutta olen itse vaihtanut konetta 15 minuutissa, kun ensimmäinen lento oli myöhässä, (pelkät käsimatkatavarat, B-sarjan portilta A-portille).
Esim. Yhdysvaltoihin ei riitä missään nimessä eikä minnekään muuallekaan ei-EU-maihin.
Kyllä sielläkin voi aika riittää, riippuen missä päin Usa:a vaihdetaan lentoi. Ainakin itse olen hyvin ehtinyt, mutta tietenkin jos ei riskiä halua ottaa niin kannattaa varata enemmän aikaa.
jos oot varannut lennot niin että joku muu on niistä vastuussa. esim. lentoyhtiöltä suoraan lennot. sitte kyselet siellä perillä tavaroittes perään jos ei näy. jos missaat jatkon niin ne reitittää sut uusiksi.
Jos lentoyhtiö vaihtuu kesken matkan, esim. Blue1 / Norwegian, ei laukkuja voi chekalta loppuun asti, vaan joutuu välillä chekkaamaan ne uudestaan sisään. Jos koko matka on samalla lentoyhtiöllä, tai samalla alliansilla, niin sitten onnistuu chekkaus määränpäähän asti.
Se, voiko matkatavarat tsekata määränpäähän asti riippuu kahdesta seikasta:mihinja miä kautta mennään ja teke ätkö lentoyhtiön keskenään yhteistyötä. Esim jos yksikään välipysähdys on Ruotsissa, matkatavaroita ei voi tsekata kuin Rotsiin asti -siellä ne on vietävä tullin läpi ja tsekattava uudestaan. Järkevää ja loogista, vai mitä? Samoin esim jos matkustaa suomalaiselta kentältä Y finskillä tai blue1:llä helsinkiin ja aikoo sieltä jatkaa vaikka norwegianilla, ei voi tsekata matkatavaroita jatkolennolle ensimmäisellä kentällä. Myöskään transfer-puolella ei näiden halpayhtiöiden kanssa välttis ole mitään tiskiä, jolla asioitaan hoitaa, vaan on ihan itse ymmärrettävä kiertää takaisin check-in puolelle, jossa noi norwegianin automaatit ja drop-in on. Toki näillä on monilla se, et matkatavaran olemassaolo ylipäänsä vaatii lisäpalvelun ostoa.
olemme lukuisat kerrat lentäneet Ruotsin kautta (sekä meno- että paluulennolla) ja aina on tsekattu matkatavarat loppuun asti - tämä luonnollisesti edellyttää, että lennot ovat samalla lipulla, mutta ei Ruotsi tässä mikään poikkeus ole.
Jos lentoyhtiö vaihtuu kesken matkan, esim. Blue1 / Norwegian, ei laukkuja voi chekalta loppuun asti, vaan joutuu välillä chekkaamaan ne uudestaan sisään. Jos koko matka on samalla lentoyhtiöllä, tai samalla alliansilla, niin sitten onnistuu chekkaus määränpäähän asti.
Jos koko varaus on samalla lipulla, niin matkatavarat saa kerralla annettua ruumaan koko matkaksi. Samoin lentoyhtiö on vastuussa uudelleenreitityksestä, jos aiemman lennon myöhästymisen takia myöhästyy jatkolennolta. Sellaiset lentoyhtiöt, jotka eivät tarjoa tällaista palvelua (yleensä siis halpikset kuten Ryanair), eivät anna myydä paikkoja lennoilleen samalle lipulle muiden yhtiöiden (tai edes omien) lentojen kanssa. Jos on ostanut jatkolennot eri lipuille, on itse vastuussa ehtimisestään ja tavaroistaan. Saman allianssin sisällä voivat ehkä joustaa. Tällaista säätämistä (säästämistä?) ei kyllä voi suositella.
Alkuperäiselle viestittäjälle: 40 minuutin vaihtoaika on tiukka, mutta kyllä siinä koneen ehtii vaihtaa, kun ei shoppaile tai muuten aikaile. Jos lennot on kirjoitettu samalle lipulle, mahdollinen ensimmäisen lennon myöhästyminen on lentoyhtiön, ei sinun, ongelma.
München ei ole lainkaan niin iso kuin Frankfurt ja jos teillä on sama terminaalikin niin ei pitäisi olla mitään hätää. Olen vaihtanut siellä myös vastaavilla väleillä ja aina olen ehtinyt.
Saksalaisella tehokkuudella minua on joskus kiidätetty pikkubussilla pitkin kenttää koneen ovelta koneen ovelle :) Meitä oli neljä matkustajaa, joilla oli tiukkaa ehtiä jatkolennoillemme. Lentoemäntä pyysi meitä siirtymään terminaaliin vievän bussin sijasta taksiin. "Taksikuski" piteli kädessän kylttiä, johon oli kirjoitettu kolmen määränpääkaupunkimme nimet ja hän myös tsekkasi barding cardimme. Ja sitten lähdettiin hurjaa kyytiä kolmelle eri koneelle, jotka odottivat meitä eri puolilla kenttää :)
Sanoisin siis, ettei sinulla pitäisi olla mitään hätää.
Nro 17
Lufthansan lennoilla, kun eka kone oli pahasti myöhässä jonkun helkutin ylimääräisen matkalaukun takia. Mutta meidät sitten kuskattiin sillä minibussilla henkilökunnan passintarkastuksen läpi suoraan lentokoneesta seuraavan portin alapuolelle. Meni joku 5 minsaa varmaan, ei yhtään viivästynyt jatkolento meidän vuoksi. Kivempaa kun alkaa itse juoksennella pitkin kenttää, jos rehellisiä ollaan.
Kyllä 35-40 min on aivan riittävä vaihtoaika, jos laukut on jo menossa määränpäähän (tsekkaus onnistuu yleensä, jos lennot samalla lipulla).
t. Paljon matkustanut
Itse en ottaisi kahta tuntia tiukempaa vaihtoa lentojen väliin. Tykkään juosta lenkkipoluilla, en terminaaleissa.
näin on, tekee kyllä tiukkaa Frankfurtissa jos siellä vaihdat koska kentällä on tosiaan kokoa. Myöskin koneen myöhästyminen kannattaa huomioida ym viiveet. Saatko vaihdettua lentoja? En lähtisi noilla vaihtoajoilla ainakaan Frankfurtin kautta.