Siis järkytyin kun luin kuudennen luokan terveystiedon open postia,mitä opettaan keväällä!
Tässä: Nuoren ihmissuhteet + ystävyys, kumppanuus, parisuhde - mitä nämä tarkoittavat?
-Kiinnostus, ihastuminen, rakastuminen, epävarmuus, mustasukkaisuus
- Murrosikä elämänvaiheena
- Tunteet murrosiässä
-Seksuaalinen kasvaminen murrosiässä, jokaisen yksilöllinen kehitysvauhti
-Seksuaalisuus, mitä se tarkoittaa? Mitä seksi tarkoittaa?
-Lisääntyminen ja perhesuunnittelu yleisellä tasolla, ehkäisyvälineet
-päihteet; tupakka, alkoholi, huumeet, nuuska
-Osaanko sanoa ei?
-Oman kehon arvostus ja suojelu
Siis mitä ihmettä; perhesuunnittelu ja ehkäisy??? Haloo, meidän kuudesluokkalainen leikkii vielä legoilla. Tupakka ja alkoholivalistusta on tietty jo käsitelty kotona. Itse olin 16 v. kn tommosista ees puhuttiin, tuli kotiin sellanen "lehtinen"
No ajat on tietty muuttuneet mut perhesuunnittelua 12-vuotiaille????
Kommentit (60)
Ja ehkäsyvälineistä? Ei tommonen kuulu vielä alakouluilään! Lapset ei saa olla enää lapsia lainkaan. Kyllä se on sitten vanhempien tehtävä kertoa kun siihen täytyy puuttua, perhesuunnitteluun ja ehkäsyyn, seurusteluun, eikä koulun!
5-6-luokalla ainakin meidän perheessä. Ollaan puhuttu aina kun lapsi on kysynyt asiasta. Kolmasluokkalaisia seksijutut kiinnostavat ja hihityttävät mutta eivät vielä ole kiinnostuneita oikeasti siitä.
Näillä metodeilla nuo omani ovat aloitelleet seksielämää 16-17-vuoden iässä.
Ja kyllä meillä kerrottiin koulussa jo 7 luokalla vuonna 1978 seksistä ja ehkäisystä, kotonakin muistakseni puhuttiin.
selitetty ihmisen biologiaa ja se miten tullaan raskaaksi, oikein kuvissa on miehen ja naisen vehkeet.
itse yllätyin vaikka olen sitä mieltä että asioista pitää puhua oikeilla nimillä eikä mitään haikarajuttuja. Mutta nyt jo siis ekalla luokalla kyllä selviää miten se vauvasiemen menee sinne vatsaan.
Mun mielestä lapsuus ei lopu seksivalistukseen eikä tiedon jakamaiseen. Me 80-luvulla koulua käyneet ollaan ilmeisesti totuttu siihen että näitä asioita pitäisi hyssytellä mutta ihmettelen itsekkin että miksi?
Miksei voida kertoa lapselle että miten niitä lapsia tehdään? Miksi se rikkoisi heissä mitään? Miten se on yhtään ihmeellisempi asia kuin muukaan biologia? Me vanhemmat teemme siitä "likaisen" ja hävettävän asian lapsen silmissä.
Jos osaisimme suhtautua rennosti ja päivänselvästi asiaan niin ei mitään traumoja lapsellekkaan siitä tule.
Vanhempien omat estot ja kompleksit aiheuttavat sen, etteivät he pysty luontevasti puhumaan asioista jo murrosiässä oleville tai sitä lähestyville lapsilleen, ja lapset vaistoavat nuo tunteet. Eivät lapset vielä tiedä, että kuukautisissa, seksissä tms on jotain likasta tai hävettävää, mutta vanhempien asenne tarttuu ja voi hankaloittaa koko loppuelämää.
Siksi on mahtava juttu, että koulussa annetaan neutraalia valistusta. Siinä jaetaan tietoa, joka on kultaakin kalliimpaa, vähentää epävarmuutta ("m
lapsillenne itsehillintää vai onko ihan tuntematon käsite? Ja etenkin tytöille omanarvontunnetta, ettei tule tarvetta seksillä miellyttää noita kloppeja.
Ihan vaan ehdotus mietittäväksi!
ja viidennen luokan keväällä puhuttiin jo ihan lisääntymisestä biologiassa, kuvina katsottiin pimpit ja pippelit, murrosiän muutokset ja lapsen kehitys kohdussa.
Seiskalla alkoi terveystieto, jossa todellakin käytiin läpi ehkäisyt, sukupuolitaudit, abortit yms.
Ihan samalla tavalla varmaan nykyäänkin.
selitetty ihmisen biologiaa ja se miten tullaan raskaaksi, oikein kuvissa on miehen ja naisen vehkeet.
itse yllätyin vaikka olen sitä mieltä että asioista pitää puhua oikeilla nimillä eikä mitään haikarajuttuja. Mutta nyt jo siis ekalla luokalla kyllä selviää miten se vauvasiemen menee sinne vatsaan.
Mun mielestä lapsuus ei lopu seksivalistukseen eikä tiedon jakamaiseen. Me 80-luvulla koulua käyneet ollaan ilmeisesti totuttu siihen että näitä asioita pitäisi hyssytellä mutta ihmettelen itsekkin että miksi?
Miksei voida kertoa lapselle että miten niitä lapsia tehdään? Miksi se rikkoisi heissä mitään? Miten se on yhtään ihmeellisempi asia kuin muukaan biologia? Me vanhemmat teemme siitä "likaisen" ja hävettävän asian lapsen silmissä.
Jos osaisimme suhtautua rennosti ja päivänselvästi asiaan niin ei mitään traumoja lapsellekkaan siitä tule.
Vanhempien omat estot ja kompleksit aiheuttavat sen, etteivät he pysty luontevasti puhumaan asioista jo murrosiässä oleville tai sitä lähestyville lapsilleen, ja lapset vaistoavat nuo tunteet. Eivät lapset vielä tiedä, että kuukautisissa, seksissä tms on jotain likasta tai hävettävää, mutta vanhempien asenne tarttuu ja voi hankaloittaa koko loppuelämää.
Siksi on mahtava juttu, että koulussa annetaan neutraalia valistusta. Siinä jaetaan tietoa, joka on kultaakin kalliimpaa, vähentää epävarmuutta ("miksi vartaloni muuttuu" on monella mielessä jo alle 10-vuotiaana), suojelee teiniraskauksilta, sukupuolitaudeilta, kaltoin kohdelluksi tulemiselta jne. Ja häpeältä, joka liittyy seksuaalisten tunteiden heräämiseen.
Eihän se niin ole, että lapsuus siihen loppuu! Esim. itse tulin esimurrosikään ja kiinnostuin seksiasioista jo 8-vuotiaana, mutta silti leikin barbeilla vielä yläasteella. Tuollaiset asiat "lopettavat lapsuuden" vain aikuisen näkökulmasta, eivät lapsen itsensä.
Ja oma äitini oli juuri tätä koulukuntaa, joka luuli, että jos 15-vuotias tytär hankkii e-pillerit, se tarkoittaa "lupaa seksiin" ja että jos pillereitä ei hankita, seksiäkään ei harrasteta. "Minä en halua tietää, ei minun tyttäreni" jne, pään työtämistä pensaaseen.
Onneksi oli kouluvalistus ja netti käytössä tiedon lähteenä.
Ja 80-luvulla puhuttiin nämä asiat jo ala-asteella. Terveydenhoitaja piti tunteja, vaikka virallisesti ei ollut mitään terveystietoa ennen kuin yläasteella.
6-luokkalaiset tytöt voi olla jo ihan täysiä naisia, joten kyllä näistä asioista tiedottaminen on siinä iässä ihan paikallaan.
Se, että asioista kerrotaan ja puhutaan on eri asia kuin yllyttää harrastamaan seksiä.
Useinmiten on niin, että tietämättömyys aiheuttaa ongelmia, ei se, että on tietoa.
Parempi, että aikuinen asiallisesti kertoo noista asioita kuin se, että puhuvat keskenään ja sitten vedetään omia vääriä johtopäätöksiä ja ollaan ihan pihalla. tuon ikäiset kuitenkin jo puhuu näistä asioista, halusivat vanhemmat tai ei.
Jos 5. tai 6. luokkalaisille kerrotaan yksityiskohtaisesti, et tää on nyt se kondomi, näin se laitetaan ja nämä ehkäisypillerit saa sitten terkalta jne. niin uskon myös että nuorelle voi tulla olo, että tämä on nyt ajankohtaista ja minunkin pitäisi jo olla osallisena näissä seksitouhuissa kun suurinpiirtein asennotkin jo selitetään.
Mun mielestä on aika moraalitonta kertoa niinkään että jokaiselle nämä asiat tulevat ajankohtaisiksi eri aikaan ja omaa kehoa pitää kunnioittaa jne. kun siitä saa kuitenkin sen kuvan että on ok harrastaa seksiä vaikka silloin 6.luokalla 12-vuotiaana! Mun mielestä lapsia pitää suojella seksin maailmalta joka ei lapsille kuulu ja 12-vuotias on LAPSI, ei edes nuori vaan lapsi.
Ihan hyvin voisi kertoa yleisesti seksistä ja raskauden ehkäisystä mutta pakkoko sitä kondomia on opettaa jo rullaamaan ja voisi ihan suoraan sanoa, että teidän ikäiselle ei seksiasiat ole vielä ajankohtaisia, että parempi on antaa näiden asioiden vielä olla. Muistan itse että leikin 12-vuotiaana vielä pihalla puuhevosilla enkä edes osannut ajatella mitään seksi- tai seurustelutouhuja. Ja kuka meni vielä sanomaan että 12-vuotias saisi jo lopetella lego-leikit? Mitä sen sijaan pitäisi tehdä, kännätä kaupungilla ja harrastaa seksiä?
Tuntuu että nykyään jo aikuisetkin edesauttaa sen käsityksen syntymistä lapsille että aloittaa voi silloin kun siltä tuntuu, vaikka lapsia nimenomaan pitää suojella aikuisten maailmalta ja sanoa, että ole rauhassa vielä lapsi, nämä asiat ei sun ikäiselle vielä ole ajankohtaisia, ei mielellään moneen vuoteen.
lapsillenne itsehillintää vai onko ihan tuntematon käsite? Ja etenkin tytöille omanarvontunnetta, ettei tule tarvetta seksillä miellyttää noita kloppeja. Ihan vaan ehdotus mietittäväksi!
Olen yläkoulun ope, ja se tyttöjen mieletön piirittäminen, hinkkaaminen ja vihjailu on aivan uutta minulle. Ihan siis heittäydytään koko ruumiillaan sen pojan syliin. Samanikäiset ovat tietysti vielä lapsia mutta pari vuotta vanhemmilla ne hormonit hyrräävät ja jälki on sen kaltaista. Olen puhunut tyttöjen vanhempien kanssa ja näillä ei todella ole hajuakaan tyttöjensä puuhista. Puhuvat vain, miten tytöt ovat kilttejä eivätkä tupakoi eivätkä ryyppää, mutta eivät lainkaan tajua, että nämä antavat ihan tuosta vaan ruumiinsa kenen tahansa käyttöön saadakseen huomiota ja hyväksyntää.
Kotona olisi syytä opettaa, että seksi kuuluu parisuhteeseen eikä kerran menetettyä saa takaisin. Eräs kolmen pojan isä oli takonut pojilleen, että seksi on osa rakastamista eikä kuulu orastaviin seurustelusuhteisiin, ja kaikki pojat ehtivät täysi-ikäisiksi ennen seksielämän aloittamista. Miksi tyttöjen äidit eivät onnistu tässä hommassa?
Mun mielestä on aika moraalitonta kertoa niinkään että jokaiselle nämä asiat tulevat ajankohtaisiksi eri aikaan ja omaa kehoa pitää kunnioittaa jne. kun siitä saa kuitenkin sen kuvan että on ok harrastaa seksiä vaikka silloin 6.luokalla 12-vuotiaana! Mun mielestä lapsia pitää suojella seksin maailmalta joka ei lapsille kuulu ja 12-vuotias on LAPSI, ei edes nuori vaan lapsi.
Tarkoitin siis että oman kehon kunnioituksesta ja ajankohdan valinnasta on hyvä kertoa mutta niin ettei välity viestiä, että saat aloittaa seksielämän vaikka saman tien jos haluat ja hyvältä tuntuu. Kun se ei ole kellekään 11- tai 12-vuotiaalle sopivaa, ihan tutkimustenkin mukaan.
Jos 5. tai 6. luokkalaisille kerrotaan yksityiskohtaisesti, et tää on nyt se kondomi, näin se laitetaan ja nämä ehkäisypillerit saa sitten terkalta jne. niin uskon myös että nuorelle voi tulla olo, että tämä on nyt ajankohtaista ja minunkin pitäisi jo olla osallisena näissä seksitouhuissa kun suurinpiirtein asennotkin jo selitetään.
Ihan hyvin voisi kertoa yleisesti seksistä ja raskauden ehkäisystä mutta pakkoko sitä kondomia on opettaa jo rullaamaan ja voisi ihan suoraan sanoa, että teidän ikäiselle ei seksiasiat ole vielä ajankohtaisia, että parempi on antaa näiden asioiden vielä olla. Muistan itse että leikin 12-vuotiaana vielä pihalla puuhevosilla enkä edes osannut ajatella mitään seksi- tai seurustelutouhuja. Ja kuka meni vielä sanomaan että 12-vuotias saisi jo lopetella lego-leikit? Mitä sen sijaan pitäisi tehdä, kännätä kaupungilla ja harrastaa seksiä?
Tuntuu että nykyään jo aikuisetkin edesauttaa sen käsityksen syntymistä lapsille että aloittaa voi silloin kun siltä tuntuu, vaikka lapsia nimenomaan pitää suojella aikuisten maailmalta ja sanoa, että ole rauhassa vielä lapsi, nämä asiat ei sun ikäiselle vielä ole ajankohtaisia, ei mielellään moneen vuoteen.
tuo ajatus, että vaikka ehkäisyneuvonnan antaminen tarkoittaisi "kannustamista" seksiin, pätee vain aikuisen näkökulmasta. Ajatus heijastelee aikuisten pelkoja ja epävarmuuksia. Ei lapsi niin ajattele. Annetaanhan heille koulussa lukematon määrä muutakin sellaista tietoa, joka ei heidän maailmassaan ole vielä ajankohtaista.
Muistan, että tunneilla hyvin selvästi kerrottiin esimerkiksi seksin suojaikärajat ja korostettiin itsemääräämisoikeutta ja rauhassa omaan tahtiin kypsymistä.
Asian voi ajatella niinkin, että tietämättömyyden aiheuttamat haitat ovat suurempia kui tiedon antamisen ehkä joissain tapauksissa aiheuttama hämmennys. Tietämättömyys ei taatusti suojele ketään tai estä esimerkiksi seksin aloittamista, jos luonto ajaa tikanpojan puuhun siitä huolimatta, että mamman on vaikea kuvitella pikku kullannupustaan mitään sellaista.
Ja kuten täällä on aiemminkin sanottu, ei ehkäisystä tai seksistä tietäminen lopeta lapsuutta tai estä puuhevosleikkejä. Nämä ovat taas näitä aikuisten mielleyhtymiä.
ole onnellinen että ajoissa puhutaan ja muista itsekin pitää huolta että lapsesi yläasteelle menessä ymmärtää esim sukupuolitaudeista että esim herpes on iankaikkinen ja että kondomia on käytettävä. Usko minua jos olet hissuksiin näistä asioista järkytyt todella kun saa selville että yläasteella aina vaan nuoremmat harrastaa seksiä ja seiska luokalla melkein kaikki juovat ekat känninsä! jos ei jo ennen. Poikkeuksiakin on, itse olin sellainen outo lintu että taisi olla 3 likkaa meidän luokalla jotka yläasteella juonu ja meitä likkoja oli monta tosin en ole vielä tähän päiväänkään mennässä alkoholiin koskenut ja yksi syy miksi en juo on se että olen saannut sellaisen mallin kotoa ja ei ole ollut mitään syytä juoda. + tiedän että selkään olisin saannut:) Varaudu oikeasti puhumaan asioista lastesi kanssa ja kuuntele heitä!!! Ja pidä huoli että sinulle voi aina tulla puhumaan niin säästyvät lapset ja itse sinäkin monelta murheelta
Tarkoitin siis että oman kehon kunnioituksesta ja ajankohdan valinnasta on hyvä kertoa mutta niin ettei välity viestiä, että saat aloittaa seksielämän vaikka saman tien jos haluat ja hyvältä tuntuu. Kun se ei ole kellekään 11- tai 12-vuotiaalle sopivaa, ihan tutkimustenkin mukaan.
Et kai sinä oikeasti luule, että koulussa näin opetetaan?
Mutta sen muistan että omana kouluaikanani ei kyllä opettaja suoraan sanonut että nämä asiat ei kuulu teille, että seksiä ei SAA lapset harrastaa, vaan jotain lässytystä jokaisen erilaisestä kehittymisestä ja oikeasta ajankohdasta. Tämän muistan varmuudella siksi, että itselleni jäi kysymyksiä että tällaisetko asiat mua pitäisi jo kiinnostaa ja kuinkahan moni tuollaisia jo tekee. Ja kyllä, mua ahdisti nuo asiat ja ällötti, koska olin täysi lapsi, jolle jonkun pippelin koskemisen ajatteleminenkin oli vastenmielistä.
Ymmärrän että valistusta pitää antaa, sillä ehkäistään tottakai teiniraskauksia ja tauteja, mutta on kyllä olemassa iso ristiriita siinä että osa on vielä ihan lapsellisia leikkeineen ja liian informaation saaminen vain ahdistaa.
Mutta sen muistan että omana kouluaikanani ei kyllä opettaja suoraan sanonut että nämä asiat ei kuulu teille, että seksiä ei SAA lapset harrastaa, vaan jotain lässytystä jokaisen erilaisestä kehittymisestä ja oikeasta ajankohdasta. Tämän muistan varmuudella siksi, että itselleni jäi kysymyksiä että tällaisetko asiat mua pitäisi jo kiinnostaa ja kuinkahan moni tuollaisia jo tekee. Ja kyllä, mua ahdisti nuo asiat ja ällötti, koska olin täysi lapsi, jolle jonkun pippelin koskemisen ajatteleminenkin oli vastenmielistä.
Ymmärrän että valistusta pitää antaa, sillä ehkäistään tottakai teiniraskauksia ja tauteja, mutta on kyllä olemassa iso ristiriita siinä että osa on vielä ihan lapsellisia leikkeineen ja liian informaation saaminen vain ahdistaa.
No jos opettaja tuimana oikeasti sanoisi jotain tollaista "ei SAA harrastaa"-tyylistä, niin siitäkös vasta kielletyn hedelmän kutkutus syntyisi.
Mä muistan, että selitettiin ja perusteltiin se, miksei seksiä kannata harrastaa liian nuorena. Ihan toimivaa mun mielestä niin.
Noissa informaation antamisasioissa pitää huomioida ikäryhmien keskimääräinen kehitystaso. Ei muillakaan tunneilla mennä sen hitaimman tai kehittymättömimmän oppilaan tahtiin. Eikä oppilaita voi alkaa erottelemaankaan sen mukaan, kuka nyt on riittävän "kehittynyt" tunnille osallistuakseen.
En ymmärrä, millä tavalla lapsuus tai leikkiminen edes liittyy tähän. Monet tulevat murrosikään alle 10-vuotiaana eivätkä silti suinkaan lopeta leikkimistä. Vain aikuinen ajattelee niin, että rintojen kasvu tai seksuaalisuuden herääminen lopettavat lapsuuden.
On varmaa, että osaa oppilaista valistus hämmentää, mutta hämmennystä vähentää esim. mahdollisuus puhua ajatuksistaan kotona vanhempien kanssa rauhassa ja ilman vanhempien oman häpeän tai estoisuuden aiheuttamaa latausta keskusteluun. Vanhempi voi myös tehdä oman osansa itsearvostuksen ja oman kehon suojelun opettamisessa...
itse puhua lapsen kehityksen mukaan nämä asiat moraalin kannalta. Kertoa hyödyt ja haitat seksielämästä ja toisen huomioon ottamisesta!
Ope voisi sitten tuoda teoriapuolen mutta EI mitään mielipidettä ns. moraalin kannalta. Miksi ihmeessä joku vieras ihminen, jolla saattaa olla oma seksimoraali jopa vastenmielinen saisi vaikuttaa millään tavoin kehittyvän nuoren mieleen?? Kysynpä vaan!
opettajalla oli perustelukin tähän, miksi jo neljännellä, vaikka opetussuunnitelman mukaan ekan kerran seksuaalivalistusta tulisi olla viidennellä. koska suurella osalla tytöistä mm. menkoista kertominen olisi jo myöhäistä vasta viidennellä.
jonkun kohdalla varmasti totta, ja ihan hyväkin niin, mutta sanansa olisi ehkä voinut valita hieman toisin. Itselleni tosta kehittyi ainakin vain viiden vuoden kuukautiskriisi, mulla kun ne päättivät alkaa vasta ysillä. Ajattelin, että suurimmalla osalla siis on alkanut jo 10 - 11-vuotiaana. elämää suurempi häpeä ja salaisuus, jota oli vaikea peitellä. suloista kun nyt miettii, kamalaa silloin.
arka aihe, ja saa kyllä aika kieli keskellä suuta miettiä miten asiat esittää epävarmoille nuorille näköjään. :) eli tosi hyvä, että on ammattilaiset puhumassa koulussa lapsille. :)
kuinka paljon saattaa mietityttää sitten seurustelu- ja seksijutut.
kannatan ehdottomasti avointa infoa ajoissa. ammattilaiselta.
joka sanoi että "naisilta tulee persestä verta". Jotenkin järkytyin varsinkin kun kaveri ei osannut sitä sen kummemmin selittää. Itselläni alkoi kuukautiset viidennellä luokalla.
Itse olen syntynyt vuonna 1990 ja meillä alkoi seksivalistus viidennellä luokalla. Kerrottiin kuukautisista, murrosiästä, karvankasvusta... Käytiin läpi tyttöjen alapää ja poikien pippeli jne jne. Todella asiallista touhua oli. Katsottiin valistusvideo ja jokainen sai pienen paketin kotiin. Paketissa oli lehtinen ja tytöille siteitä ja pikkuhousunsuojia. Kutosella sama teema jatkui mutta murrosiän sijaan keskityttiin seurusteluteemoihin, seksiin jne. Ihan samalla lailla me leikittiin valistuksen jälkeenkin rosvoa ja poliisia välitunnilla. Ei se meistä maagisesti aikuisia taikonut. Vähän tietoisempia vain. Oikoi niitä vääriä luuloja mitä joillakin oli ja varmasti säästi muutaman pojan teini-isyydeltäkin. Harrastivat nimittäin seksiä muutamaa vuotta vanhempien tyttöjen kanssa. Ainoa mitä toivon että meillä olisi ollut valistukseen liitettynä, on tuo "osaanko sanoa ei, oman kehon arvostus ja suojelu". Se on nimittäin äärimmäisen tärkeää tietoa jokaiselle lapselle. Itse ymmärsin ja osasin sanoa ei mutta jokainen ei ehkä osannut... Lisäksi murrosiän edellä olisi ollut kiva tietää että oma vartalo on jees. Niin joo ja seksivalistus vissiin meni perille. 22v. olen eikä lapsia näy. Joskus sitten...
43