Miksi yh saa sossusta enemmän kuin parisuhteessa oleva?
En tajua tätä logiikkaa, että parisuhteessa oleva muka kuluttaisi jotenkin vähemmän kuin yksin elävä aikuinne? Siis kyse on kuitenkin satasen tai jopa kahden erosta (yh saa enemmän kuin lapseton yksinelävä, vaikka lapsetkin saavat vielä omat tukensa päälle + elatusmaksut ym.)! Siis mitä viestitetään sillä, että yh:n toimeentulotuki alkaa vitosella ja avioliitossa olevan kolmosella??
Kommentit (55)
Mutta nähtävästi pariskunnalla on automaattisesti varaa polkupyöriin, kun niillä kelpaa ajella kunnasta huolimatta kesät-talvet. ;)
..niin sopii myös YH:n hyödyntää bussimatkojen ym. ilmaisuus tunkemalla lapset rattaisiin! Tai miksi ei hommaa itse sitä pyörää ja lasta/lapsia taakse tai kärryyn? Ai mutta siitähän olisi vaivaa ja "lapsilla" on kiva selittää kaikki mukavuudet.
no mä itse ajan pyörällä "SUOMEN OLOSUHTEISSA" lapsi kyydissä, kun minulla on niitä vain yksi. Pyörät ei maksa paljon mitään kun ne kirpparilta hankkii. Ruvetkaa yksinhuoltajiksi toimeentulotuelle, niin ei tarvitse itkeä kuinka paljon enemmän rahaa meillä on.
Itse kyllä on tässä valtava hinku löytää töitä, ettei tarvi kirpparista elää...
No jos onkin sitten maksullinen auto.
Niin onko samanhintaista pitää se yksin kuin kahden aikuisen?
Vaan miksei samaa voi vaatia siltä YH:lta? Pesukonetta ei ole pakko olla, peskööt pyykkituvassa. Hiustenkuivaajaa ei ole todellakaan pakko hankkia myöskään. Monia kodinkoneita tai vempaimia voi jakaa toisen aikuisen kanssa, esim. naapuri tai sisko tai äiti.
Miksi yh:n pitäisi olla ilman hiustenkuivaajaa ja pesukonetta, ja miksi pariskunnalla on ne oikeus hankkia talouteensa? Ei nyt ole kyse siitä, kuinka helvetin vähällä juuri yksinhuoltaja voisi elää, vaan siitä että yksinhuoltajan taloudessa verrattuna pariskunnan talouteen on edes hitusen tasoitettu taloudellisia eroja.
Vaan miksei samaa voi vaatia siltä YH:lta? Pesukonetta ei ole pakko olla, peskööt pyykkituvassa. Hiustenkuivaajaa ei ole todellakaan pakko hankkia myöskään. Monia kodinkoneita tai vempaimia voi jakaa toisen aikuisen kanssa, esim. naapuri tai sisko tai äiti.
juttu jakaa puolison kanssa jotakin kuin vaikkapa naapurin, joka saattaa olla ihan puolituntematon.
Kaikissa kerrostaloissa ei muuten ole pesutupaa.
Ei sinänsä osunut. Yksinäni asun ja töissä käyn, ei lapsia huollettavana eikä tukia.
Mutta tyhmyys vaan sattuu jurppimaan ylipäätään.
Yksin asuva henkilö (Janica): 477,26
Yksinhuoltaja(Satu): 524,99
Muu 18 vuotta täyttänyt henkilö (= avio/avopuolisot)(Jani ja Kirsi): 405,67 + 405,67
Jokainen syö, matkustaa ja pukee itseään 350 eurolla/kk, jäljelle jää:
Janica: 127,26
Satu: 174,99
Jani: 55, 67
Kirsi: 55,67
Pitää viedä puolimatkaan lapsi tapaamaan isäänsä kahdesti kuussa, bussilippu maksaa meno-paluuna x 2 yhteensä 50 e.
Janica: 127,26 (ei oo lasta)
Satu: 124,99 (on lapsi)
Jani: 55,67 (lapsi asuu molempien vanhempien kanssa)
Kirsi: 55,67 (lapsi asuu molempien vanhempien kanssa)
Maksetaan laskuja: Netti 30e/kk, sanomalehti 20e/kk. Yht. 50e.
Janica: 77,26
Satu: 74,99
Jani: 30,67
Kirsi: 30,67
Pölynimuri hajoaa, kirpparilta uusi 50e.
Janica: 27,26
Satu: 24,99
Jani: 5,67
Kirsi: 5,67
Todellisuudessa ruokamenoista Jani ja Kirsi ovat voineet säästää ostamalla kilohinnaltaan edullisempia isompia tuotepakkauksia ja kaksin syöden välttäneet sen, että tuote on ennen kaiken käyttämistä ehtinyt pilaantua.
Lopputulos +/-0
on omat asunnot ihan vaan tukien takia ,koska molemmat on työttömiä,silti on kohtuu uusi 06-vm auto joka käteisellä maksettu 6000e,rivari kämppä,kohtuu kallis vuokra jota ei sossu hyväksy kun asutaan minä ja mun lapset yhdessä.neliöitäkin liikaa mutta,kun tekee muutakin kun oikeita töitä pärjää eikä tarvi kituuttaa;)
mutta itse sain neljä vuotta sitten ihan tasan summan kuin yksinelävä plus tietenkin lapsen osuus.
Ja kyllä vaan siellä oli, että yh sai olikohan 520€ (suunnilleen) ja yksinelävä n. viisikymppiä vähemmän (ja avo/avioliitossa oleva tästä satasen vähemmän). Näin ainakin Helsingissä.
perusosa 507,16 ja taaperon perusosa 290,46
Mites on sinun perusosasi laita?
Ja taaperosi saa vielä satasen lapsilisän + elatusmaksut päälle ja sinä Kelalta yh-korotuksen. Kivasti unohdit mainita ne tuossa.
sossulta. Omat tuloni olivat vain opintotuki (n. 240), elatustuki (n.150) ja lapsilisä (n.140). Koko opintotuki meni vuokraan, joten jäljelle jäi tuo n. 290. Pakollisten laskujen jälkeen käteen jäi n. 150 €. Hainpas toimeentulotukea, minä yksinhuoltaja, joka sinun mielestäsi saa niin paljon tuota sossun toimeentulotukea. Päätös tuli, minulle EI myönnetä toimeentulotukea, koska tienaan liikaa... Asiahan olisi ollut eri, jos en olisi saanut elatusmaksuja, että tosi paljonpa sain enemmän kuin perheelliset... Tutulle perheelle sossu maksoi päälle 2000€ vuokrarästejä... Perheessä mies oli töissä. Että revippäs siitä...
mutta nyt puhuttiin toimeentulotuesta eikö? ja siitä ilmoitin perusosat ja kyselin, että mikä on yksinasuvan tai kahden hengen taloudessa asuvan perusosa.
"Ensi vuoden alussa yksin asuva henkilö saa toimeentulotukea 477,26 euroa – ja jos kyseessä on yksinhuoltaja, summa on 524,99 euroa."
just.. kannattaa olla kärkkääänä puhumassa tuista kun ei tiedä siitä mitään.
Siinä lapsen osuudessa otetaan huomioon lapsilisä ja sen yh-korotus sekä elari.
Mutta kun sen kirjoittaa noin, niin kivasti näyttää siltä että sossu sortaa huvikseen.
tajuta, että esim. bussimatkailua ei voi verrata siihen, että pariskunnan molemmat osapuolet saa vähemmän yksinhuoltajaan verrattuna. Bussimatka kun sattuu olemaan kiinteähintaista per lärvä. Tästä on pariskunnan molemmille osapuolille ja yksinhuoltajalle täsmälleen samat kustannukset.