Vinkkejä kaivataan! Kysymys neulomista/virkkaamista harrastaville:
Miten säilytätte lankavarastot niin, että löydätte helposti tarvitsemanne langat eikä lanka-aarteet huku ja unohdu toisten alle. Minulla on langat nyt sekalaisissa pusseissa ja laatikoissa kaappeihin ahdettuna, työn alla olevat langat on käsityöarkussa olohuoneessa. Silti minua ahdistaa se, etten löydä tarvitsemiani lankoja helposti ilman kauheaa penkomista ja penkoessa pusseista löytyy aina toisinaan lankoja, jotka olen hankkinut, mutta unohtanut, kun en ole heti niistä alkanut mitään tehdä.
Kertokaa vinkkejä miten ja mihin langat kannattaa neuloa, jotta ne olisi helposti käytettävissä! Miten olette ratkaisseet ongelman?
Kommentit (16)
Ja näin vähän siihen tarvittiin, että saa idean. Mullahan on semmonen lidlin leluverkkopussijuttu, minkä voi ripustaa katosta! Jos viritänkin sen vaatehuoneeseen!
Kiitos tuhannesti vinkistä :)
Mulla ne on olleet vaan muovipusseissa ja kangaskasseissa, sentään jonkun verran paksuuden ja värin mukaan lajiteltuna. Neulat ja muut pikkutarvikkeet on meikkilaukussa.
Toi ikean lokerikko vois kyllä olla ihan kätsy, joskin mun lankavarasto ei kyllä yhteen mahtuis... Niitä on yli jätesäkillinen kun äsken sain taas kaverilta lisää.
on tällainen
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40196241/
ylimmässä koukut ja sakset ja muut pikkutavarat aterin laatikossa
Langat vierekkäin sitten kahdessa seuraavassa vetolaatikossa. Laatikostoon ei mahdut isot lankakerät ja ne säilytän sängyn aluslaatikossa.
et mulla ei tollanen pieni laatikosto riitä... Mullakin varmaan lähempänä jätesäkillinen lankoja, kun niitä on tullu perintönä ja saatu muutenki ja silti pieni tyhmä mieli hamstraa alesta aina lisää, vaikkei mitenkään kaikkea ehdi neuloa! :D
Noi kenkälaatikotki vois olla hyvä, tarvis sit vaan järjestää jostain hyllyistä sellanen tila, mihin ne sais kaikki samaan paikkaan, että se lankahaku olis vähän helpompaa...
et mulla ei tollanen pieni laatikosto riitä... Mullakin varmaan lähempänä jätesäkillinen lankoja, kun niitä on tullu perintönä ja saatu muutenki ja silti pieni tyhmä mieli hamstraa alesta aina lisää, vaikkei mitenkään kaikkea ehdi neuloa! :D
Noi kenkälaatikotki vois olla hyvä, tarvis sit vaan järjestää jostain hyllyistä sellanen tila, mihin ne sais kaikki samaan paikkaan, että se lankahaku olis vähän helpompaa...
Ovat varastossa hyllyllä. Niistä näkee hyvin, mitä on sisällä. Yhteen mahtuu yllättävän paljon lankoja, varmaan kilon verran.
Sängynaluslaatikoissa, läpinäkyvissä sellaisissa, sängyn alla. On sen verran matalat ne laatikot, että sisällön näkee penkomatta, ihan vaan kannen läpi katsomalla. Meillä on koiongelma, joten kaikki tekstiilit on säilytettävä tiiviisti.
Puikot, koukut ja muut tilpehöörit on keittiössä emännänkaapissa.
Joutuuhan sitä tosin penkomaan. Kaikki jämälangat on keritty omiksi palloiksi. Puikot ja koukut samassa nipussa ja kumilenksulla kiinni.
äidilläni langat on Elfa-koreissa. Äiti pitää semmosta korihyllykköä ihan olohuoneessa kun on koko ajan monta työtä kesken, mutta semmonenhän menee vaatekaappiinkin. Matalimmat korit niihin on jotain 5cm syviä.
Ikean Expedit ja siinä läpinäkyviä laatikoita. Ja laatikoissa sitten langat on lajiteltu väreittäin ja merkeittäin paksuuden mukaan läpinäkyviin pusseihin.
Puuvillat yhdessä, mohairit yhdessä, paksut langat omassaan jne. Laatikon sivuun olen merkinnyt mitä se sisältää. Sukkia neulon eniten, joten sukkalangat on lajiteltu tarkimmin ja helpoiten saataville. Ne on värisävyjen ja puikkokoon mukaan.
Tärkeintä on pitää lankavarasto kohtuullisen kokoisena ja pitää kirjaa siitä. Minulla raja on 10 kiloa, sen lähestyessä on ryhdyttävä lankalakkoon.
Kun ei ole kovin järjestelmällinen ihminen, on paras pitää ne läpinäkyvissä pusseissa laatikoissa. Pusseja minulla on Paljon, laatikot odottavat vielä hankkimistaan. Ehkä minäkin käyn vielä joskus ikeassa.
isohkoa laatikkoa, joiden kannen saa näpsäytettyä kiinni. Ei mene pölyä, vaikka vuosia säilöisi. Helpompi penkoa langat ja puikot kuin jostain syvästä pussukasta. Kaksi laatikkoa menee siististi päällekkäin kirjahyllyn alimmalle hyllylle. Läpikuultavia, ei haittaa vaikka lankoja näkyy, näyttää harrastavalta ihmiseltä.
Sen sijaan puikoille en ole löytänyt kivaa säilytystapaa. Aina sekaisin.
on hyvä säilyttää Pringles-putkiloissa, ensin tietysti tuunaat sen nätiksi kauniilla paperilla
sellainen Lidlistä ostettu pitkä muovinen lokerikko johon mahtuu yllättävän paljon lankoja.