Ahdistaa köyhät vanhemmat.
Äiti kyllä pärjää jotenkin kun on dementiakodissa mutta isä kun on palvelutalossa josta
pitää maksaa vuokra ja ruokapalvelu tuo 2 kertaa päivässä ruokaa niin ei pieni eläke meinaa
riittää.Pitääkö meidän lasten auttaa rahallisesti tms?
Kommentit (12)
Itse olen maksanut. Palvelutalojen ja muiden kustannukset ovat niin isoja että ei niistä käyttörahaa jää edes uusiin vaatteisiin. Jos omatkin tulot ovat hyvin pienet, niin ongelmallista. Muutoin kokisin huonoa omaatuntoa jos en maksaisi.
itselläni on ihan minimitulot ja sisareni 2 kappaletta eivät suostu maksamaan mitään.ap
Kuule,ei mee kauaa kun ei hoideta ollenkaan
Kuule,ei mee kauaa kun ei hoideta ollenkaan
kaipa ne ilmankin siellä' pärjää.
Mutta jos ahdistaa, niin miten voisitte olla auttamatta :O
Moraalisesti mun mielestä lasten pitäisi auttaa köyhiä vanhoja vanhempiaan kykyjensä mukaan.
Kunnalta pysty saamaan sellaisia maksupalvelu seteleitä, jotka kattavat osan isäsi vuokrasta tai asumistukea? ymmärtääkseni palvelu taloissa tehdään vuokrasopimus niinkuin "tavalliseissakin" vuokra-asunnoissa?
Itse olen maksanut. Palvelutalojen ja muiden kustannukset ovat niin isoja että ei niistä käyttörahaa jää edes uusiin vaatteisiin. Jos omatkin tulot ovat hyvin pienet, niin ongelmallista. Muutoin kokisin huonoa omaatuntoa jos en maksaisi.
itselläni on ihan minimitulot ja sisareni 2 kappaletta eivät suostu maksamaan mitään.ap
vaikka olisi minimitulot. Tulevaisuudessa kuitenkin kaikki jää harteilleni, koska sisarukseni 3 kappaletta eivät varmasti ota mitään vastuuta edes hautajaisjärjestelyistäkään.Eivät suostuisi maksamaan mitään, nytkin jo valittavat minulle, kuinka raha on tiukilla. Juu, antaa valittaa, onhan heillä toki paljon rankempaa kuin minulla, itsensä elättäminen on niin rankkaa, että eihän sitä voi verrata minuun joka elättää perhettä... Että joo, minä auttaisin, koska olen vanhemmiltani saanut niin paljon :) Ja ainoa, joka heidän oppejaan on kuunnellut ja noudattaa :)
Tuo juuri on ongelmallista, jos laitoksessa asuvalla on esimerkiksi omakotitalo josta on kuluja.
Puoliso ei välttämättä pysty yksin kustantamaan ison talon haasteita, jolloin on myytävä ja muutettava pienempään. Myynti ei välttämättä onnistu jos ei pysty saamaan valtakirjaa toiselta omistajalta. Kuinka esim dementikko voi allekirjoittaa mitään. Harvoin heille on edunvalvoja hommattu.
Ota selvää onko kaikki tarvittavat kelan tuet haettu, hoitotuet, asumistuet, toimeentulotukea voi hakea, ja molemmille, myös sille kotona asuvalle puolisolle.
Raivostuttavaa paperityötähän se on, mutta saattaa kannattaa.
Mielestäni omaisten ei kuulu kustantaa laitosasumista.
ei siis ole mitään myymätöntä omakotitaloa tms.ja itse olemme mieheni kanssa perustaneet n.1v sitten yrityksen ja vaan mies pystyy vasta pientä palkkaa nostamaan minä en ja mitään töitä ei minulle löydy ja lisäksi on omakin perhe elätettävänä.ap
kunta maksaa loput. Asiakkaalle pitää jäädä määrätty summa käyttörahaa eläkkeestä. Omaisilla ei ole velvollisuutta maksaa.
Ota yhteys kunnan vanhuspalveluihin.
hoitajaan vai millä nimikkeellä häntä nykyään kutsutaankin. Palvelutalossa asumiseen on kyllä tukia eim. vukran maksuun aivan kuin pienituloiselle eläkeläiselle (tai muun ikäiselle ihmiselle), joka asuu omassa asunnossa.
Jotkut lapset ne odottelevat perintöjä, toisia tuupitaan elättämään pienituloiset vanhempansa. Suomessa ei ole vielä lakia, että tämä elättäminen olisi pakollista.
Jos eläke ei riitä, kunta maksaa loput. Asiakkaalle pitää jäädä määrätty summa käyttörahaa eläkkeestä. Omaisilla ei ole velvollisuutta maksaa.
Ota yhteys kunnan vanhuspalveluihin.
mutta välttämättä ei saa kyllä tukea siihen että vanhus asuisi juuri palvelutalossa. Meidän tapauksessa ainakin oli niin että olisi pitänyt laittaa vanhus kunnalliskotiin kalliimman palvelutalon sijasta, ja siis jos näin ei halua tehdä, palvelutalon lisäkulut piti maksaa omaisten tai vanhuksen ihan itse. Me sitten veljeni kanssa on makseltu noita kuluja.