Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Efexor

Vierailija
06.01.2013 |

Itsekin kokeilin Efexoria, mutta tulin toisiin ajatuksin kun selvisi että siihen lääkkeeseen syntyy todella kova fyysinen riippuvuus. Silloin kun olin duunissa, olin autokuskina. Sanoin lääkärille että se nyt vaan ei käy että käytän lääkettä mikä aiheuttaa äkillisiä ohimeneviä huimauskohtauksia, etäisyyksien arviointiin liittyviä harhoja ja hetkittäisiä näön sumentavia tiloja. Lääke vaihdettiin toiseen. Depressiolääkkeet eivät ole ns. kolmiolääkkeitä, joten oikeudellisesti minua ei voida syyttää mistään jos lääkkeen aiheutamissa sekiksissä ajan kolarin.

Tuntuu siltä että ei tarpeeksi paljon puhuta siitä mitä se on, kun joutuu lopettamaan jonkun mielialalääkkeen. Lääkärit kitisevät siitä kuinka nukahtamislääke tai rauhoittavat "saattava aiheuttaa riippuvuuden". Mitä se sitten on kun mielialalääke aiheuttaa parin viikon kovat alkuoireet ja lopetettaessa parin kuukauden lääkehelvetin?

Aika kuvaavaa on sekin että Efexorin lopettamisen yhteydessä on jouduttu korvaushoitoon, eli tarjoamaan jotain toista mielialalääkettä "loivennukseksi", koska fyysinen tuska on ollut niin kova ettei muuten ole päässyt irti koukusta.

Taitaa olla suomalainen lääketiede edelleen tasolla "p*rse edellä puuhun". Kitistään ja nassutetaan nukahtamislääkkeen mahdollisesta riippuvuudesta, mutta ei kerrota että potilasta odottaa täydellinen ******** sitten kun joskus lopettaan depressiolääkkeen käytön.

Koukku mikä koukku. Jossain valiokunnissa puidaan että onko oikein antaa korvaushoitoa huumeriippuvaiselle. Samaan aikaan kuitenkin koukautetaan ihmisiä lääkkeisiin, ja vielä hyvässä uskossa. Lääketehdas ei tietenkään mainitse mitään kyseisen lääkkeen ehh... pienistä haittavaikutuksista, joten se jää ihan hoitavan lääkärin vastuulle huomata että potilas on pahasti koukussa.

Itse en kyllä suostu Efexoriin koskemaan edes pitkällä tikulla. Kokeilin ja luin koosteen haitoista. Varmaan turvallisempaa vetää jotain katuhuumetta laskimoon, jos siltä tuntuu elämässä. Uusien depressiolääkkeiden kanssa pelaaminen on yhtä lailla venäläistä rulettia.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin kokeilin Efexoria, mutta tulin toisiin ajatuksin kun selvisi että siihen lääkkeeseen syntyy todella kova fyysinen riippuvuus. Silloin kun olin duunissa, olin autokuskina. Sanoin lääkärille että se nyt vaan ei käy että käytän lääkettä mikä aiheuttaa äkillisiä ohimeneviä huimauskohtauksia, etäisyyksien arviointiin liittyviä harhoja ja hetkittäisiä näön sumentavia tiloja. Lääke vaihdettiin toiseen. Depressiolääkkeet eivät ole ns. kolmiolääkkeitä, joten oikeudellisesti minua ei voida syyttää mistään jos lääkkeen aiheutamissa sekiksissä ajan kolarin.

Tuntuu siltä että ei tarpeeksi paljon puhuta siitä mitä se on, kun joutuu lopettamaan jonkun mielialalääkkeen. Lääkärit kitisevät siitä kuinka nukahtamislääke tai rauhoittavat "saattava aiheuttaa riippuvuuden". Mitä se sitten on kun mielialalääke aiheuttaa parin viikon kovat alkuoireet ja lopetettaessa parin kuukauden lääkehelvetin?

Aika kuvaavaa on sekin että Efexorin lopettamisen yhteydessä on jouduttu korvaushoitoon, eli tarjoamaan jotain toista mielialalääkettä "loivennukseksi", koska fyysinen tuska on ollut niin kova ettei muuten ole päässyt irti koukusta.

Taitaa olla suomalainen lääketiede edelleen tasolla "p*rse edellä puuhun". Kitistään ja nassutetaan nukahtamislääkkeen mahdollisesta riippuvuudesta, mutta ei kerrota että potilasta odottaa täydellinen ******** sitten kun joskus lopettaan depressiolääkkeen käytön.

Koukku mikä koukku. Jossain valiokunnissa puidaan että onko oikein antaa korvaushoitoa huumeriippuvaiselle. Samaan aikaan kuitenkin koukautetaan ihmisiä lääkkeisiin, ja vielä hyvässä uskossa. Lääketehdas ei tietenkään mainitse mitään kyseisen lääkkeen ehh... pienistä haittavaikutuksista, joten se jää ihan hoitavan lääkärin vastuulle huomata että potilas on pahasti koukussa.

Itse en kyllä suostu Efexoriin koskemaan edes pitkällä tikulla. Kokeilin ja luin koosteen haitoista. Varmaan turvallisempaa vetää jotain katuhuumetta laskimoon, jos siltä tuntuu elämässä. Uusien depressiolääkkeiden kanssa pelaaminen on yhtä lailla venäläistä rulettia.

mulla efexor on auttanut hyvin masennukseen. en pärjäisi ilman.

Vierailija
2/2 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mielialalääkkeisiin usein todella syntyy VAHVA riippuvuus ja niistä irti taistelu voi olla yhtä helvettiä!

Minullekin psykiatrit valehtelivat päin naamaa, että näihin ei sitten tule yhtään riippuvuutta. Joten rohkeasti vaan syömään lääkettä, eihän siitä mitään haittaakan ole. Ja voi taivas kyllä oli haittaa! Sitten kun lääkkeestä piti päästä irti, tuli aivan järkyttävät viekkarit, vaikka yritin vähitellen lopettaa.

Ja lääkäri yritti vielä väittää, että ne eivät ole vieroitusoireet vaan päinvastoin sen masennuksen oireita, että minun pitäisi nyt syödä loppuikä lääkettä koska masennukseni aktivoitui heti uudestaan lääkkeen lopetuksesta. Minäpä en uskonut, koska oireet oli ihan erilaisia kuin pelkässä masennuksessa (migreeniä, näköhäiriöitä, tahdottomia lihasnykäyksiä, sähköiskun tunteita päässä, valtavaa makeanhimoa, myös ahdistusta ja voimistunutta masennusta) ja olin lukenut netin vertaisryhmistä vieroitusoireista. Käytin sitten vanhanaikaista viinaa kesälomalla kestääkseni vieroitusoireet ja päästäkseni läääkkeestä eroon. Ja pääsin.

Minulla hulluinta on, että olisin ihan hyvin alunperin pärjännyt ilman mitään lääkettä. Jos psykiatri olisi sanonut, että näillä sitten voi olla sivuoireita ja niistä voi olla vaikea päästä eroon, niin olisin heti todennut, että ok, pärjäilen ilman lääkkeitä kun tilanne ei ole niin paha. Mutta minut suostuteltiin edes kokeilemaan kun niistä ei muka ole mitään haittaa eikä aiheuta riippuvuutta. Vaikka minun "masennukseni" oli oikeasti vain ihan luonnollinen itsenäistymiseen liittyvä pikku ikäkausikriisi joka olisi mennyt ohi ilman mitään hoitoa ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan