Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko myöhäistä aloittaa uusi elämä 33-vuotiaana?

Vierailija
06.01.2013 |

Olen tyypillinen alemman sosiaaliluokan white trash äiti. Kaikki elementit on hallussa: yh, duunari, stadin vuokrakämppä, talousasiat kuralla, on tatuointia, päihteet maistuu kerran-pari kuussa, lapsilla on juntti-isät (huomhuomhuom! eri isätkin lapsilla siis) jne..

Mutta. Sain opiskelupaikan Helsingin yliopistosta syksyllä. Opinto-oikeus on alempaan ja ylempään korkeakoulututkintoon. Älyä riittää kyllä lukemiseen, vaikkei sitä muutoin olekaan. Jos aloittaisin opinnot, saisin muutaman vuoden päästä hyvin työllistävän tutkinnon, tuplasti rahaa ja jonkinlaisen tittelin. Raha auttaisi meidät ainakin tästä taloudellisesta kuilusta, johon olen meidät typeryyttäni ajanut.

Mullapa vaan ei ole rahaa opiskella. Opintolainaa en saa kun olen sössinyt raha-asiat. Mulla on katsokaas vielä maanisdepressiivisyyttä (johon nyt lääkitys) ja mania-aikana tein turhaa velkaa. Velkaa ei ole kovinkaan paljon onneksi.

Lapset on pieniä, yksi vasta vauva. Vanhempainvapaa loppuu just, ja huonopalkkaisiin töihin takaisin se kai on sitten mentävä.

Onko mulla yhtään mitään mahdollisuuksia parempaan elämään?

Jos haluatte mua vähän haukkuakin, niin haukkukaa vaan. Tiedostan kyllä itsekin että olen roskasakkia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae opintotukea (opintoraha+asumislisä). Sossuun toimitat pankista kielteisen päätöksen opintolainahakemukseesi. Sossun täytyy maksaa se osuus toimeentulostasi, jota opintoraha ja asumislisä (+ lapsilisät jne.) eivät kata.

Jos asia ei hoidu ongelmitta, ei muuta kuin valitus hallinto-oikeuteen. Lue ennakkopäätöksiä.

Vituttaa tuollainen tietoon perustumaton "ei kai ne anna" -asenne, jolla tuhoat oman tulevaisuutesi.

Vierailija
22/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toimi sen mukaan!!!!

laske mitä saat, opintoraha ja asumislisä, lapsilisät ja vähintään sossun elatustuki. sitten varaat ajan sinne suoraan etkä soittele. ota se status joka sulle kuuluu, kyllä sua autetaan!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin papiksi. Ap

Vierailija
24/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

hae opintotukea (opintoraha+asumislisä). Sossuun toimitat pankista kielteisen päätöksen opintolainahakemukseesi. Sossun täytyy maksaa se osuus toimeentulostasi, jota opintoraha ja asumislisä (+ lapsilisät jne.) eivät kata.

Todellakin saat sossusta rahaa, kun sulla on kielteinen päätös opintolainasta.

Vierailija
25/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda yliopistot ja opiskele itsenäisesti jokin kiinnostava ammatti. Osaamisella pääsee töihin paremmin kuin tittelillä. Tosin on varsin alakohtaista, miten hyvin sen osaamisensa saa tuotua esille, mikäli muille pyrkii työntekijäksi.

Itse opiskelemalla tahti on juuri se minkä itse haluaa. Rahaa säästyy, kun yliopistollakin voi käydä tai olla käymättä (ei ne siellä kyttää, että kuka on kirjoilla, jos luennoille yms. osallistut), joten säästät matkustuskuluissa ja -ajassa. Oppikirjoja voit lukea kirjastossa silloin kuin niitä siellä sattuu olemaan, joten niitäkään ei tarvitsisi ostella deadlinejen takia.

Myöhemminhän voi aina pyrkiä viralliseksi opiskelijaksi ja itseopiskelun turvin erilliskokeilla varsin nopeasti hankkia paperit.

Vierailija
26/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai menet opiskelemaan. Selvitä mahdollisuuksia pitää velanmaksusta taukoa, että maksat pelkät korot tms. Yliopistossa on myös tosi hyvät tukitoimet. Aikuisopiskelija voi jopa saada opiskella työttömyystuella (paljon parempi kuin opintotuki). Terveyspalvelut, myös mielenterveys, on myös hyvät YTHS:lla. En nyt keskittyisi siihen, olenko WT vai jotain muuta, vaan siihen mitä itse haluan elämältä ja miten sen voi saavuttaa.

Yhden "äidillisen" neuvon annan: yritä jättää viina kokonaan (säästyy rahaa ja mielenterveydelle parempi).

Vierailija
27/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin papiksi. Ap

OK, hyvä homma, teologeilla taitaa olla ihan hyvä työllisyystilanne ja on hyvä, että valmistut suoraan tiettyyn ammattiin. Työnhaku selkeämpää niin.

Vierailija
28/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikutakaan siis ihan mahdottomalta. Te ette arvaa miten huono itsetunto mulla on. Lapsia olen aina rakastanut ja hoitanut heidät hyvin, mutta oman itseni kanssa olen sotkenut asiat täysin. Tuo yliopistolle pääseminen unelma-alalleni oli vain niin sykähdyttävä onnenpotku, että en vieläkään usko sitä todeksi.

Ap

Vierailija
29/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa opintolainaa niin sossujen velvollisuus on auttaa. Jos et ole käynyt terapiassa niin hakeudu sinnekin saman tien, minua ainakin auttoi jäsentämään ajatuksiani kun olin hankalassa elämänvaiheessa. Hanki kunnon ammatti ja sitten hoidat ne raha-asiat kuntoon, alkoholin käyttöä kannattaa vähentää, se ei ole mielenterveydelle hyväksi ja sitä käyttäessä tulee helposti sössittyä kaikenlaista. Tsemppiä!

Vierailija
30/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin papiksi. Ap

ja tolla elämänkokemuksella susta tulee hyvä teologi! varmasti osaat arvostaa tiettyjä asioita ja on omakohtaista kokemusta. silloin ymmärrät muita. ja pääset auttamaan. GO GIRL GO

Vierailija
31/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on, milloin on liian aikaisin? Ainoa este on oma itsesi ja itse tiedät, miten sen harmaan kiven, eli itsesi läpi pääsee.

Vierailija
32/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukapa täällä ei virheitä tekisi, ja kyllä aikuisetkin niitä tekee. joten jätät kaiken taaksesi ja nyt loppuelämä kuntoon. menneisyyttä ei voi muuttaa, mutta tulevaisuuteen aina vaikuttaa. ja tosiaan, eikö siellä yliopistollakin ole joku sosiaalineuvoja. ja hei ota yhteys omaan seurakuntaasi....

Vierailija
33/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole esteenä papin viralle.

Vierailija
34/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä nyt ettei taustasi tai terveysongelmasi ole esteenä papin viralle.

Niin kuin ei ole hyvässä hoidossa oleva bipolaarinen mielialahäiriö este muihinkaan töihin.

Vierailija
35/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se eka kommentoija.

Vierailija
36/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on nyt antanut eväät. Käytä ne, kaikki ei ymmärrä noin selvää tilaisuutta!

Vierailija
37/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole liian myöhäistä aloittaa uusi elämä.

Vierailija
38/45 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän opintolainaan on tullut sellainen muutos, että valtiontakauksen saa silloinkin kun luottotiedot ovat menneet. Eri asia tietysti on, antaako pankki lainaa.

Olen itse opiskellut yhden tutkinnon ilman opintorahaa tekemällä osa-aikatyötä. Siivonnut neljä tuntia illassa, jolloin olen saanut asumistuen. Sinä saisit päälle vielä elatusmaksut ja lapsilisät. Uskoisin, että sossu auttaa helpommin jos teet osa-aikatyötä. Jotkuthan ovat voineet opiskella toimeentulotuella, mutta noin pitkään koulutukseen voi olla vaikea sitä saada muutoin kuin ihan loppuvaiheessa (graduvaiheessa).

Toinen vaihtoehto on avoin yliopisto: hgin yo:n opiskeijat saavat opiskella kesällä ilmaiseksi ja talvella puoleen hintaan kursseja. Voit suorittaa lähes kaikkea aina aineopintoihin asti. Sinun tulee kuitenkin ilmoittautua tällöin läsnäolevaksi.

Onnea opintoihin! Älä missaa elämäsi tilaisuutta.

Vierailija
39/45 |
26.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi. Satuin ihan sattumalta huomaamaan tämän ketjun ja piti tulla kommentoimaan.

Olen ollut vähän samankaltaisessa lähtötilanteessa kanssasi. Tulen alemmasta työväenluokasta ja koska kotona keskityttiin enemmän viinan vetämiseen kuin lasten kirjasivistämiseen, ajauduin itsekin ammattikoulun kautta "suorittavan tason työhön". Tuosta huolimatta lueskelin huvikseni kaikenlaista vapaa-aikanani, mitä rälläämiseltäni kerkesin. Yhteiskuntaa, historiaa, kirjallisuutta jne. Lopulta mielessäni alkoi itää ajatus, että monet noissa lukemissani kirjoissa käsitellyt asiat olivat lopulta ihan helposti ymmärrettävissä ja että minulla voisi olla edellytykset johonkin muuhunkin kuin tuohon suorittavaan työhön. Niinpä hakeuduin iltalukioon 27-vuotiaana ja lopulta kirjoitin ylioppilaaksi.

Tämä ei kuitenkaan riittänyt minulle. Olin saanut kuulla opettajilta ensimmäistä kertaa elämässäni kehuja ja huomannut, etten ole muita huonompi; ne paremmasta sosiaaliluokasta tulleet olivat vain saaneet monia asioita helpommalla, kyse ei ollut älystä. Valmistauduin yliopiston pääsykokeisiin suorastaan hullun raivolla, luin kaikki vapaa-ajat ja lopulta pääsin opiskelemaan valtiotieteelliseen, jossa opinnot ovat nyt loppusuoralla.

Muutama varoituksen sana: opiskelu tulee olemaan kovaa ja monet asiat saattavat tuntua jossakin vaiheessa.todella hankalilta, varsinkin kun lähtötilanteesi on erilainen kuin monilla suoraan lukion penkiltä tulleilta. Älä anna sen kuitenkaan masentaa; kaikki on omaksuttavissa ja avainsana on kova työnteko. Kun homma alkaa luistaa, tie tasoittuu ja homma helpottuu. Älä missään nimessä anna periksi.

Yliopistolla ketään ei kiinnosta, mistä sosiaaliluokasta tulet, ellet siitä itse ala meteliä pitämään ja nöyristelemään. Sieltä löytyy yhtä lailla kusipäitä kuin kivoja ihmisiä, nuorempia ainakin. Sen sijaan varaudu siihen, että monet tuon sinun entisen elämäsi tyypit saattavat olla yllättävän katkeria ja yrittää' mitätöidä yritystäsi, itsekin sain kokea tämän moneen otteeseen. Älä välitä siitä, kyseessä on joko kateus tai ennemminkin ymmärryksen puute. He ovat tyytyväisiä omaan paskaduuniinsa ja jos joku heidän "omistaan" yrittää ponnistella ylöspäin, se täytyy mitätöidä. Toisenlaisiakin tyyppejä toki on, kuten tässäkin ketjussa on ollut.

Onnea matkaan sinulle!

Vierailija
40/45 |
07.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitä nyt ettei taustasi tai terveysongelmasi ole esteenä papin viralle.

Niin kuin ei ole hyvässä hoidossa oleva bipolaarinen mielialahäiriö este muihinkaan töihin.

onko lopulta mikään sairaus este millekään työlle? Siis kun vaaditaan lääkärintodistus terveydentilasta, ennenkuin voi ottaa viran vastaan.