Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä lapsiperheen arkikaaoksesta selviämiseen?

Vierailija
06.01.2013 |

Kun tuntuu, ettei mikään suju.. Neljä lasta joista vanhimmat koulussa, nuorimmat päiväkodissa, minä säännöllisessä arkityössä ja mies työkomennuksella toisella paikkakunnalla.

Etenkin illat ovat epämiellyttäviä koko porukalle :( tuntuu että vaikka kuinka ajoissa aletaan iltapuuhiin päätyy ne aina epämiellyttävään hoputamiseen.

Miten te muut yksin arkea pyörittävät saatte hommat toimimaan?

Tekisi jo mieli jättää lapsilta harrastukset pois että ehtisi joskus olla itse kotona ja tehdä kotihommia

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukauppa on työmatkan varrella ja listan kanssa kestää viisi minuuttia. Tulen kotiin, siivoan keittiön koululaisten jäljiltä ja teen nopean ruoan. Pyykkikone päälle, lapset hoitavat tiskikoneen, jokainen viikkaa omat pyykkinsä. harrastukset alkavat vasta kuuden jälkeen joten kaikki kotihommat ehtii tehdä sitä ennen. Viime vuonna ne alkoivat puoli viisi joten hommat tehtiin sen jälkeen. Välillä teen etäpäiviä jos ei ole ehtinyt esimerkiksi siivota muiden menojen takia. Keskiviikko ja lauantai imurointi, viikonloppuisin petivaatteiden vaihto ja muut isommat.

Vierailija
2/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä teen etäpäiviä jos ei ole ehtinyt esimerkiksi siivota muiden menojen takia.

Siis häh, otatko töistä etäpäivän, jotta voisit siivota kotonasi työajalla? Miten oot saanut työnantajasi suostumaan tällaiseen järjestelyyn, sopisi mullekin :D

Mun mielestä alle kouluikäisillä lapsilla ei ylipäänsä tarvitse olla harrastuksia etenkään jos käyvät päiväkodissa ja kouluikäiset pystyvät kyllä omiinsa kulkemaan itse joko julkisilla tai pyörällä tai menemään vaikka suoraan koulun jälkeen kunhan on eväät mukana (jos asutte jossain ihan kuusessa), kyllähän jotkut tuonikäiset joutuvat kouluunkin menemään itsenäisesti pitkiä matkoja. Jos laitat sen harrastuksissa käynnin ehdoksi, että itse on pystyttävä kulkemaan, muuten täytyy jotain lopettaa? Tai pienemmille max 1 yhteinen harrastus, niin että kaikesta kuskaamisesta selviää yhdellä kerralla / viikko?

En oikein ymmärrä tätä nykysysteemiä, että perheiden illat kuluvat lasten kuskaamiseen ja sitä pidetään aivan normaalina ja välttämättömänä. Mullakin oli kyllä lapsena harrastuksia parhaimmillaan neljänä iltana viikossa, mutta kuljin sinne itse pyörällä tai kävellen ympäri vuoden jo ekaluokkalaisena, 1-4 km olivat matkat. Niin tekivät kaikki kaveritkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja harrastuksia vähemmän.

Vierailija
4/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että homma pyörisi edes jotenkuten. Harrastuskuljetuksiin pitää reippaasti pyytää apua, jos mahdollista.

Vierailija
5/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä kun on kaksi palkansaajaa kerran!

Itse olen kotona niin ehdin. Minä en ole sinun tilanteessa vielä mutta asioita jotka voi nopeuttaa elämää on mm.

- Supi- sukanpitimiä sukkiin ja alkkareihin. Näin pesustä löytyy heti oikeat parit ja voit nostaa ne roikkumaan ja niputtaa kuivina oikeissa pareissa. Näitä löytyy markettien siivousosastoilta. Suosittelen!

- Kaikelle paikka ja asiat heti paikalleen: kaikki harrastusvehkeet yms. heti pesuun/tuulettumaan ja paikalleen.

- Tee pakkaseen raasteita joita voit vaan äkkiä lisätä ruokaan.

- Tee jääkaappiin valmiiksi viipaloituja kasviksia kannelliseen rasiaan josta lapset niitä voi itse ottaa.

- Lapset mukaan kattamaan ja täyttää aina tiskikoneen jne.

- Tee ruokia pakkaseen tai edellisenä iltana valmiiksi opeta ruuanvalmistusta lapsillesi.

Vierailija
6/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyöt tekee mutkia matkaan, eikä harrastuksista ehtisi kukaan huolehtimaa, lapset pieniä joten eivät yksin sinne pääsisi :(

Kai se aika tekee tehtävänsä... ehkäpä :)

Vierailija
7/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

harrastukset on vain sunnuntain ja 1 arki-ilta,joten muulloin ei kuskata.Lauantaina pesen kaikki viikon pyykit ja yhtenä iltana on ruokaostokset.Ruokaa teen niin että riittää 2päivää kerrallaan ja välillä heitän suosiolla uuniin vaikka ranskalaiset ja nakit tai haen pizzan.Meilläkin lapsia 4kpl.

Vierailija
8/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä uusi tilanne varmaan vaan vaatii uudet rutiinit, kun ei ole enää kahta aikuista hoitamassa asioita kuten ennen.

Lasten harrastuksien vähentäminen on käynyt mielessä, mutta mietin onko oikein, että he joutuvat luopumaan tärkeistä harrastuksistaan, koska ne kuormittavat minua?

Välillä tuntuu, että etenkin kotihommissa menen nyt sieltä mistä aita on matalin, mietin vain kuinka tämä kaikki kostautuu sitten kesällä kun palataan normaaliin arkeen.

Ap

Vierailija
9/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
10/10 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuneet pyykit otan jo aamulla narulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi