Mitä ajatuksia tällainen tilanne perheessä herättää?
Maija ei ole mikään jauhopeukalo. Kerrankin hän päättää olla kunnon kodinhengetär ja ajattelee leipoa pasteijoita ja suunnittelee mukavaa iltapalaa yhdessä koko perheen kanssa. Mies on nukkumassa ja leipomisen ohella Maija paimentaa jatkuvasti riiteleviä lapsia. Leipomiseen meneekin yllättävän kauan aikaa, pari tuntia. Kun alkaa olla valmista Matti kömpii sängystä ja alkaa keittää kahvia ja tehdä voileipää. Maija kokee, etteivät hänen leipomuksensa kelpaa ja kysyy Matilta miksi hän syö leipää vaikka tarjolla on juuri leivottuja pasteijoita. Matti sanoo syövänsä mitä itse haluaa. Maija kysyy miksi hän ei halua syödä perheen kanssa yhdessä, tuohon Matti tokaisee: ”mene helvettiin!”.
Kommentit (17)
Toki Mattikaan ei saisi noin rumasti sanoa.
Kuulostaa siltä, että kumpikin hakee oletuksilla riitaa eikä ole valmiita puhumaan.
riita, joka johtuu Matin ja Maijan erilaisista odotuksista. Matti voisi harjoitella kohteliaampaa kielenkäyttöä ja Maija olla ottamatta itseensä täysin turhasta asiasta, niin kaikilla olisi mukavampaa.
tai sitten hän kapinoi lapsuudenkodistaan saamaansa mallia vastaan.
onko taustalla jotain muutakin? Siis onko parisuhteenne onnellinen? Vähän paistaisi rivien välistä, että jotain ongelmaa ehkä on...kummatkin väsyneitä pienten lasten takia? Mies ei ymmärrä kuinka vaimo kuitenkin yrittää yhteisen hyvän takia. Olisin itse aika surullinen tuossa tilanteessa.
tätä parhaan ystäväni kodissa, jossa asun reilut kaksi viikkoa. Olen hieman yllättynyt vaikka tiedän, että heillä ei ole minua kohtaan minkäänlaista vieraskoreutta.
ja mahdollisesti muutenkin kireät välit. Olisiko pariterapiasta apua?
Maija kyllä kertoi miehelle, että oli ajatellut yhteistä iltapalaa ja pyysi ihan kauniisti, että syötäisiin yhdessä. Siihen miehensä vastasi, että "mene helvettiin".
ap
En usko että tämä on mikään yksittäinen juttu vaan yksi monista teidän ongelmista.
Miehelläsi on varmaan kamala stressi, ei ainakaan oma mies noin puhu kuin ihan äärimmäisessä kiukussa.
Se vaikuttaa kamalasti että miten sanot. Ei se että muotoilet asiasi oikein vaan kuulostat vittumaiselta kun sanot kauniisti. Pointti on että loukkaanuit miehellesi, sinä sen ihan itse sanot että mies VALITSI muuta kuin sinun tekemän. Joten sinä et kelpaa?
Sanot kyllä ihan aluksi ette ole leipoja mutta ei se voi säädellä sitä että muilla on nälkä ja tahtoo syödä. Ei se että ruokasi on pahaa eikä mies sitä olisi syönyt: koska sehän jää seuraavalle ruualle! Asennemuutos: teillä on itsetehtyä aamupalaa. Nyt kone kiinni ja solmimaan rauhaa miehen kanssa, hän on myös loukkaantunut. Lopeta oman navan kaivaminen, se tappaa suhteenne.
Että tykkään leipoa ja laittaa ruokaa. Mutta ei aikataulut aina pidä mutta silloin vaan kannattaa myöntää tappionsa ja sanoa että keitetään teetä ja syödään muuta, jää ne uunissa olevat sitten odottamaan.
Ei kaikesta vaan kannata riidellä. Ja uskon että monesta teillä riidellään jos tälläisestä tulee riitaa.
11
Ikävästi mies sanoo ja sitä sietää pyytää anteeksi. Mutta on hänellä tosiaan oikeus syödä mitä haluaa. Tai olla syömättä.
Pari viikkoa sitten törmäsin ensimmäisen kerran tuohon vastaukseen joka komeilee numerolla kaksi. Ja tunnistin välittömästi itseni. Arvatkaa vaan montako kertaa olen suunnitellut vastaavalaisen tempauksen mielessäni kuva perheidyllistä. Ja saanut pettyä kun lapset ei osaa arvostaa ja mies ei edes huomaa. Ja sitten tuhlannut aikaa ja energiaa loukkaantumiseen ja marttyrointiin.
En voi tosiaan olettaa, että koko muu perhe on välittömästi samoilla aaltopituuksilla. Hiukanko elämä helpottui, kiitos sille jollekin tuntemattomalle =)
Monet näköjään olettaa, että kerron itsestäni ja miehestäni, mutta ei se haittaa.
Kehtaisinko näyttää tämän ketjun ystävälleni? Mitä mieltä olette?
Tilanne jatkui tuosta miehen tokaisusta niin, että Maija meni hetkeksi omiin oloihinsa ja mies sillä aikaa kattoi pöydän ja teki salaattia, josta oli ollut jossain välissä myös puhetta. Ehkä tämä oli hänen anteeksi pyyntönsä. En tiedä onko sanallista anteeksi pyyntöä tullut. Kumpikaan ei ole koskaan ollut pitkävihainen, joten ei tuosta episodista sen suurempaa sotaa tullut. Ainakaan minun nähden.
En halua olla kummankaan puolella. Minä olen sinkku, joten en tiedä parisuhteesta tai lapsiperheen arjesta juuri mitään. Jotenkin kuulosti vaan kamalalta tuo "mene helvettiin".
ap
kerrotko vielä sitä seuranneena, miksi et auttanut lastenhoidossa tai leipomisessa jos asuit siellä kaksi viikkoa?
kerrotko vielä sitä seuranneena, miksi et auttanut lastenhoidossa tai leipomisessa jos asuit siellä kaksi viikkoa?
Ja vastaus tulikin "pelasin YHDEN kanssa lautapeliä", ei sitten riittänyt pelisilmää niin että olisit mennyt kaikkien kanssa ulos, tai keksinyt tekemistä johon kaikki olisi voinut osallistua?
Ehkä miehelläkin oli hermoit kireällä sinun takia? Asut heillä 2vko ja kuvittelet ettei se näkyisi missään että perheen omaa rauhaa häiritään?
mulle tuli mieleen et sä olet tyypillinen marttyyrivaimoäiti joka olettaa et kaikki lukee sun ajatuksia ja sit kun muut ei vastaa sun odotuksiin, sä vedät hernekeittopurkin nenääs.
Rumasti miehes kyl sanoi mut silti hän saa syödä mitä haluaa.