G: minkä nykyisin kuntien toimialaan kuuluvan asian sinä säästöjen vuoksi lakkauttaisit?
Mä lakkauttaisin teatterin ja urheilupaikkojen rakentamisen. Kummankaan lakkauttaminen ei vaaranna kenenkään terveyttä ja kummankin kohdalla, jotka ko. palvelua käyttävät, voivat itse maksaa siitä. Urheilupaikoilla en tarkoita jo olemassaolevia paikkoja joita ns. suuret massat käyttävät vaan uusia megahalleja jotka on tarkoitettu vaan edustusjoukkueiden käyttöön. Moni niistäkin on muuten osakeyhtiö, miksi kunnan pitäisi rakentaa liiketoimintaa harjoittavalle yksityiselle osakeyhtiölle toimitilat?
Laskin äkkiä että mun kotikaupungissa kahtena seuraavana vuonna säästyisi tuolla systeemillä 18 miljoonaa euroa. Sillä ostelis jo kummasti mummoille vaippoja ja järjestäisi lapsille päteviä sijaisopeja kouluun.
Kommentit (24)
kaupunginteatterin, kaupunginorkesterin, megahallisuunnitelmat, jäähallien ylläpidon. Makselkoot ne harrastus- ja ottelukäyntinsä, jotka jäähallia käyttävät. Pitäisi olla myös yksi ainut toimisto, joka hoitaisi kaikki mahdolliset työ-, lupa- ja raha-asiat eikä erikseen poliisia, nimismiestä, sossua, kelaa, työkkäriä, sitä-sun-tätä-virastoa.
Mielestäni kaupungin pitäisi keskittyä päiväkodin, koulun, vanhustenhuollon, terveydenhoidon ja teiden ylläpitoon. Kaikki muu on turhaa. Päiväkotipaikat vain niille lapsille, joiden molemmat vanhemmat käyvät töissä.
kaikki "suojatyöpaikassa" olevat työntekijät. Eli porukan jotka ei käytännössä tee mitään muuta kuin odota eläkepäiviä.
Itse olen ollut useammassa kokouksessa, jossa kaikki asiat siirrettiin seuraavaan kokoukseen, koska asiaa ei oltu valmisteltu riittäväsi tai siihen liittyvään materiaaliin ei oltu perehdytty etukäteen.
Niinpä laittaisin syyniin kokoukset joista maksetaan poliitikoille palkkioita. Kokouksessa pitäsi saada jotain konkreettista aikaiseksi jotta palkkiot ansaittaisiin.
Sähköisten kanavisen käyttöä tehostamalla päästisiin varmasti osasta kokouksista.
Pienistä puroista ne isotkin meret...
Jos ja kun jostain on pakko karsia, niin kyllä varmaan voisi karsia kulttuurista ja urheilutoimesta. Luultavasti siellä olisi tehostamisen paikkaa monessakin kunnassa, jos niin halutaan. Esim. kunta voisi valita esim. 4 urheilulajia, joihin panostaa, kuten vaikka uinti, pyöräily, luistelu ja hiihto ja sitten huoltaisi ne asiat kunnolla ja muut pistäisi sitten yksityisien järjestettäväksi. Samoin kulttuurissa tehostamista.
Lisäksi poistaisin subjektiivisen päivähoidon ja siitä tulisi neuvolan lähetteellä harkinnanvaraista, jos perheen kaikki aikuiset eivät käy töissä / opiskelemassa.
Ja ne jäähallit yms. Mun mielestä kunnan ei tarvi rakentaa mitään urheilujuttuja. Täällä on metsää ja teitä joissa voi juosta mielinmäärin, puita kiipeiltäväksi jne. Jos haluaa hiihtää, senkus tekee ladun, en oo koskaan tajunnu että pitää olla joku latukone, joka tekee sen ladun valmiiksi. Eli tässä oon Niinistön linjoilla.
Jos ei keksi muuta urheilua, niin siitä vaan naapurin mummolle lumitöitä tekemään ja puita pilkkomaan. Uskomatonta järjenköyhyyttä rakennella kalliita keila-, sulkapallo-, tennis- ja ties mitä halleja.
En myöskään ymmärrä miksi kaupungilla pitää jokainen polku olla yötä-päivää valaistu? Eikö ihmisillä ole taskulammppuja? Rahan ja energiantuhlausta! Miksi kaupunki auraa ihmisten pihateitä? Siis muidenkin kuin vanhusten. Aivan älytöntä.
Kouluruoka vois olla maksullista, terveyskeskusmaksut ylös, semmonen 50 e per käynti olis sopiva. Eipä juostais joka nuhan takia siellä. Ja ehkä ihmiset sitten alkais paremmin huolehtia itsestään...