Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

21v asuu kotona.onko nämä säännöt ok?

Vierailija
05.01.2013 |

olen yh.

toinen lapsi tämä 21v, ja toinen 8v.

itse joudun heräämään klo 5, koska työt alkaa klo 5.45. ja HALUAN nukkua yöni, ilman, että tuo kolisee, yskii tupakkayskää, kaivaa kaappeja, katsoo tv:tä läpi yön,käy jääkaapilla ja menee sitten aamuyöstä/aamulla nukkumaan, kun minun pitäisi nousta ylös!!!! minulla on epilepsia, ja jos en saa nukkua, tulee kohtauksia.seinät on kuin paperia, joka pieraisu kuuluu läpi.

nytkin heräsin, kun hän purjehti baarista kotiin. muutenkin on ollut tapana notkua ulkna puoleen yöhön ja ylikin, tullaan kotiin klo 2 yöllä ym.

lisäksi on taloudellinen puoli. jos hän saa työttömyysrahaa, pienenee meidän talouden asumistuki n. 200e, hieman ylikin.ja toki, jos menee töihin, lähtee loputkin rippeet.EN PYSTY ENÄÄ MAKSAMAAN VUOKRAAMME SEN JÄLKEEN/JOUDUN JÄTTÄMÄÄN JOITAIN LASKUJA JA LYHENNYKSIÄ MAKSAMATTA, JA JOUDUN ULOSOTTOON. sossusta ei saa mitään.

sähkölasku on todistetusti 30e/kk enemmän hänen kotiteatterin ja peli/tietokoneiden takia.(on ollut nyt puoli vuotta armeijassa, ja sen aikaa sähkölaskut oli 30e pienempiä)

itselläni jää laskujen jälkeen koko perheen ruokaan ja muihin kuluihin n. 120e/kk.talous on todella tiukalla

kotona asumisen ehdot:

-KLO 23 KOTIIN

-KLO 24 HILJAISUUS=valot pois, koneet kiinni, tv kiinni

-SAATTAA YHTENÄ AAMUNA PIENEMMÄN SISARUKSEN KOULUUN KLO 8

-MAKSAA JOKO TYÖTTÖMYYSRAHASTAAN/ PALKASTAAN N. 250E/KK VUOKRAA+SÄHKÖLASKUA

-MAKSAA ITSE PUHELINLASKUNSA.

niin, ainahan voi muuttaa pois kotoa, mutta ei ole rahaa taskussa penniäkään, jolla maksaa vuokransa/elättäisi itsensä, eli se ei tällä hetkellä ole mahdollista.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän ole ajatellut ihan oikeisiin töihin mennä..? Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan, koulun ohessa kävin töissä. Euroakaan en ole lainannut tai pyytänyt vanhemmilta kotoa muuttamisen jälkeen. Sinä olet jo tehnyt oman osasi lapsesi eteen, hän on aikuinen ja hänen on aika ottaa vastuu itsestään. Ei äiti voi aina tulla apuun.

Vierailija
2/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hän ole ajatellut ihan oikeisiin töihin mennä..? Itse muutin 18-vuotiaana pois kotoa opiskelemaan, koulun ohessa kävin töissä. Euroakaan en ole lainannut tai pyytänyt vanhemmilta kotoa muuttamisen jälkeen. Sinä olet jo tehnyt oman osasi lapsesi eteen, hän on aikuinen ja hänen on aika ottaa vastuu itsestään. Ei äiti voi aina tulla apuun.

nyt menen takaisin nukkumaan, tupa hiljeni.palaan asiaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyviltä säännöiltä. Tuohon listaan lisäisin kotitöiden teon. Jos ei käy töissä kodin ulkopuolella niin sitten pitää tehdä töitä kotona, eli:

- Suorittaa ruokaostokset LISTAN MUKAISESTI (ei ylimääräisiä herkkuja ja mitä nyt itsellä mieli tekeekään)

- Pyykinpesua (jos ei osaa niin vaikka kirjalliset ja tarkat ohjeet koneen viereen kiinni)

- Asianpesukoneen täyttö ja tyhjennys/tiskaaminen

- Imurointi kerran viikossa

- Yleinen paikkojen järjestely

- Vessan pesu kerran viikossa

- Ajanviettoa pikkusisarusten kanssa

T. 22v. (19v. asti kotona asunut)

Vierailija
4/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta puhu aikuisen lapsesi kanssa kypsän aikuisen tavalla. Tämän viestin perusteella vaikutat aika tunteiden vietävissä olevalta. Varmasti haluat sekä aikuiselle lapsellesi että teille muille hyvää elämää. Kerro rauhallisesti ja kuuntele myös lastasi.

Vierailija
5/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä vaikka vähän enemmän ja säästä hänelle itselleen salaa pesämunaa, jotta saat loisen joskus kammettua ulos.

Meidän naapurissa asuu myös vanhempien kanssa 20v poika, jolla ei ole aikomustaaan lähteä pois kotoa. Huone on kuin kaatopaikka ja pikkusiskokin jo ihmettelee..

Joskus niitä lapsia pitää vaan auttaa ja potkasta persuuksiin, jotta pääsevät eteenpäin elämässä.

Vierailija
6/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt käyttöön ja jotainhan hänen on asumisestaan sekä ruoastaan maksettava, tai sitten potku persauksille ja sossusta asuntoa ja toimeentulotukea etsimään. Älä nyt hyvänenaika aikuista lastasi elätä. Itse kanssa yh ja kaksi vanhinta jo pesästä pois. Kolme nuorinta asuvat vielä kotona ja heistä vanhin, kotona vielä asuva opiskeleva 19v käy opiskelunsa ohella töissä ja maksaa minulle kuukaisittain ruoasta ja asumisesta 300€.

Vierailija
7/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole töitä niin sitten hakee työttömyyskorvausta ja asumislisää. Tai menee opiskelemaan ja saa opintotukea + asumistukea. Jos nämä ei onnistu, niin hakee toimeentulotukea.

Vierailija
8/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurissa asuu myös vanhempien kanssa 20v poika, jolla ei ole aikomustaaan lähteä pois kotoa. Huone on kuin kaatopaikka ja pikkusiskokin jo ihmettelee..

huone on aivan karmea. koskaan, no, ehkä kerran vuodessa siivoaa itse. muuten minä silloin tällöin siivoan=raivaan sen, ja parin päivän päästä tasot ja lattia on täynnä roskia, jätteitä, likaisia vaatteita ym.

ja juu, yöllä kun heräsin taas tähän yöliseen kotiin tulemiseen, niin ehkä se tekstistä huokui, että vitutti herätä.

ap

Vierailija
9/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta puhu aikuisen lapsesi kanssa kypsän aikuisen tavalla. Tämän viestin perusteella vaikutat aika tunteiden vietävissä olevalta. Varmasti haluat sekä aikuiselle lapsellesi että teille muille hyvää elämää. Kerro rauhallisesti ja kuuntele myös lastasi.

ja katohan tuota kellonaikaa milloin ap kirjoittanut. Et suinkaan sinä olisi "tunteiden vietävänä" herättyäsi keskellä yötä / et saa unta teinin takia ( ja teinihän tuo on vaikka ikä ei enää olisikaan)

Vierailija
10/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

polttaa tupakkaa ja käydä baarissa, on rahaa annettava myös asumisen kustannuksiin. Jollei sääntösi sovi pojalle, muuttakoon omilleen. Kyllä sossu auttaa. Nyt pidät puhuttelun pojallesi ja mietitte mihin poika menee kouluun/töihin.

Vierailija
11/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

polttaa tupakkaa ja käydä baarissa, on rahaa annettava myös asumisen kustannuksiin. Jollei sääntösi sovi pojalle, muuttakoon omilleen. Kyllä sossu auttaa. Nyt pidät puhuttelun pojallesi ja mietitte mihin poika menee kouluun/töihin.

joten miten luulet tämän kollin tarpeen sijoittuvan sossun tärkeysjärjestyksessä?

Vierailija
12/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet antanut pojan kasvaa veltoksi eli et ole kai koskaan vaatinut oman huoneen siivoamista, kotitöidenn tekoa?

Meillä on kolme poikaa ja kyllä mä olen aina _vaatinut_ että oma huone on kuosissa, lelut/tavarat siivotaan kun käsketään ja en hyväksy sottapesiä. Vievät pyytämättä roskapussit ulos kun ovat aloittaneet roskien viennin jo noin 3- vuotiaasta (tosin silloin yhdessä mun kanssa). Osaavat meillä läjitella jo alle kouliässä likapyykkinsä oikeisiin eli vaalean ja tumman pyykin koriin eikä likapyykki jää lattioille. Ajavat nurmikkoa ja tekevät lumitöitä. Eikä meidän perhe silti mikään työleiri ole :)

Toivottavasti mun poikien vaimot tulevaisuudessa tulevat kiittämään kun pojat ei ole velttojaa sohvaperunoita.

Mutta nyt ap perhekokous pystyyn. Molemmat lapset pöydän ääreen ja kirjaatte yhdessä säännöt. Sun asemassa mä todellakin vaatisin, että pojan huone on koko ajan kuosissa, likapyykit aina kopassa pojan toimesta, tekee osaltaa myös lumitöitä, auttaa sisaruksen hoidossa ja lisäksi nuo sun lepoaikavaatimukset työsi vuoksi. Ja lisäksi nuo kuluihin osallistumiset työttömyyskorvauksista, sovitte kiinteän summa per kk.

Ja sanot, että intin jälkeen on muutettava omilleen HETI, jos homma ei toimi. Jos homma toimii niin annat intin jälkeen hetken etsiä kämppää.

Poika saa kyllä asumistuen, työttömyyskorvauksenkin. Vuokrakämppiin vaan hakemukset sisään, että pääsisi muuttamaan intin jälkeen. Takuuta varten lainaa pankista.

Ja paras ryhdistäymislääke pojalle oli tietysti topakka tyttöstävä :D

Vierailija
13/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika nopeasti, syyksi hakemukseen voi klikata: itsenäistyminen. Kela myöntää asumistukea yms. Joten miksei muka olisi varaa muuttaa omilleen? Tulisihan se toki tiukkaa tekemään, mutta oppisipahan ainakin edes hivenen vastuuta :)

Minä muutin pois kotoolta, kun olin 16v. Tosin muutin vain epävirallisesti pois, mutta silti. Tein töitä koulun ohella ja maksoin itse menemiseni. Jos rahat loppuivat ennen palkkapäivää, oli kova kynnys soittaa vanhemmille, että lainaavatko 20 että saa ruokaa. Joten soitinkin mummille, että jos menen imuroimaan, pesemään lattiat yms. olisiko hänellä antaa minulle siitä hieman vaivan palkkaa :)

Joten ilmoitappas pojalle, että laittaa asuntohakemuksen menemään ;)

Vierailija
14/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

250+ sähkölaskun jälkeen vielä ainakin hieman ruokarahaa ainakin 50-100 euroa, jos syö teidän kanssanne samoja ruokia.

Vierailija
15/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus tiettyyn aikaan, tietyt yhteiset hommat tehdyksi jne. Ja jos on varaa omiin menoihin, voi osallistua yhteisiinkin menoihin, jos tosiaan sinullakin on tiukkaa.

Jos säännöt eivät sovi, voi muuttaa pois.

Vierailija
16/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä se lusmu ulos! Ei ole sun ongelma, miten se pärjää, siis ihan OIKEESTI. Se ei ole lapsi, vaan aikuinen.

Vierailija
17/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitat saada sossusta myös vuokravakuudet.

Onko pojalla mitään ammattia? Pitäshän tuon ikäsen opiskella jos ei töitä löydy. Onneksi nyt tuli tämä lakimuutos jolla poikasikin kammetaan varmasti johonki työharjotteluun

Vierailija
18/18 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, se työharjoittelu on erittäin hyvä juttu.

tässä vain pelottaa se, että jos hän ei hoida osuuttaan työssäkäymisestä, opiskelusta, harjoittelusta ym, se näkyy heti tuloissa, ja sitä myöten minun talouteni on nurin..

ap