Onko kokemuksia nenän punkteeraamisesta poskiontelotulehduksessa?
Pitäisi vissiin mennä, mutta onkohan se aivan kamalaa...?
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="04.01.2013 klo 21:42"]
Pitäisi vissiin mennä, mutta onkohan se aivan kamalaa...?
[/quote]
ei ole. Minulta on punkteerattu varmaan 30 kertaa elämäni aikana. Eniten sattuu puudutuspiikki. Mutta se neulan työntäminen ruston lävitse ei tunnu, kuin ikävältä. Kannattaa mennä, paine helpottaa heti
[quote author="Vierailija" time="04.01.2013 klo 22:35"]
mitä on se leikkaus millä leikataan ontelot avarammiksi... Sitä ei tehdä nukutuksessa;) No, ehkä on parempi jättää väliin.
Pahinta oli se puudutus. Punkteerauksessa käsittääkseni laitetaan yhdet puudutus"neulat", tuossa leikkauksessa neljä tappia per sierain. Ja aivan saatanan syvälle. Traumat jäi. Enää mun nenään ei työnnetä mitään ilman nukutusta. Eniten vituttaa se, että etukäteisinfoissa selvästi ihan tarkoituksella kaunistellaan tapahtumaa, ettei potilas älyäisi vaatia nukutusta. Sitten kun traumatisoituneena itkin kokemustani jälkeenpäin, niin todettiin että kyllä tätä nukutuksessakin tehdään.
No ei se leikkaus kaikilla ole mitenkään kamala. Sain hyvin rauhoittavaa, sitten puudutukset ja kesken leikkauksen lisättiin morfiinijohdannaista. Olin iloisesti pöllyissä ja kuulin vain, kun kuului kalke ja narske, kun sitä aukkoa suurennettiin.
Isompi ole se leikkaus, mikä leikattiin ikenen kautta ja poistettiin kysta ja tehtiin ylimääräinen aukko rustoon. Mutta se tehtiinkin sitten jo nukutuksella.
Sairastelin sinuiitteja toistuvasti. Kolme kuuria peräkkäin ja kolme kertaa vuodessa. Olin jo niin väsynyt, että olin valmis johonkin leikkaukseenkin.
Sitten löytyikin vanha vesivahinko alapohjasta, oli monen väristä kasvustoa karmipuissa. Siihen loppuivat sinuiitit. Nykyisin jos nukun asunnossa ym, missä on kosteusvaurio homeineen saan sinuiitin ja keuhkoputken tulehduksen.
Muksuna tehtiin useita punkteerauksia ja sekä tuo laajennus (Kiitos, nyt vasta sain tietää nimen tälle toimenpiteelle ) Ja voin sanoa, että EI KOSKAAN ENÄÄN kukaan tule työntämään mitään vierasesineitä mun nenääni, sen verran kovat traumat jäi! Puudustustappeja työnnettiin väkisin nenään syvälle niin että rutisee ja tuntuu, että aivossa kohta läpi jne. Onneksi olin sen verran pieni, että tuo leikkaus sentään tehtiin nukutuksessa. Poskiontelo kierre loppu kyllä siihen.
50 punkteerausta, yksi nukutuksessa tehty FESS ja yksi puudutteilla tehty kysta poisto ikinen yläpuolelta takana. Tuo vipa oli pahin, muut suht ok.
Punkteeraus ei ole kivaa, mutta olo helpottaa sen jälkeen. Ab-kuureista ei välttämättä ole mitään hyötyä.
Mulle tehtiin FESS paikallispuudutuksessa. Rauhoittavia en tarvinnut, kipulääkettä sain operaation aikana suoneen. Limakalvojen puuduttamisessa ei käytetty metallitikkujen päissä olevia pumpuleita, vaan sellaisia narun päässä olevia pieniä tyynyjä, jotka oli liotettu puudutusaineessa. Ylimpien tyynyjen asettaminen paikoilleen tuntui hetken inhottavalta. Niiden jälkeen puudutuspiikit eivät sattuneet yhtään. Operaatio oli ihan positiivinen kokemus.
Mulle tehtiin FESS-leikkaus yleisanestesiassa päiväkirurgisena toimenpiteenä tasan kolme viikkoa sitten. Homma oli mukavampi ja helpompi kuin hammaslääkärikäynti. Äsken tulin poskionteloiden jälkitarkastuksesta, jossa tosiaan myöskin laitettiin ne puudutuspuikot (yht 6kpl) ja oikein yllätyin kuinka ikävältä se tuntui. Mutta ei sekään mikään maailman kamalin juttu ollut. Suosittelen leikkausta kaikille jotka kärsivät toistuvista (tai kroonisesta, kuten minä) poskiontelontulehduksista.