Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kokemuksia nenän punkteeraamisesta poskiontelotulehduksessa?

Vierailija
04.01.2013 |

Pitäisi vissiin mennä, mutta onkohan se aivan kamalaa...?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan poskiontelo/t.

Ja on sellainen kokemus, että kys piikki ei mennyt nenärustosta läpi, ei vaikka 30v hommaa tehnyt alan taituri painoi ja painoi sitä stanan piikkiä vasten nenärustoani, pelkäsin että se uppoaa silmämunaan tai aivoihin siitä tunkemisesta hartiavoimin.

Ensin puudutuspiikit sieraimeen joka tuntui aivan karmealle ja silmistä hulahti vedet kuin kraanasta ja sitten 10min piikit nenästä törröttäen jotta puudutus alkaa vaikuttamaan ja aivan turhaan kun ei mennyt läpi niin ei.

Vierailija
2/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voi olla mitä vaan todella ikävästä helvetilliseen kokemukseen.

Riippuu siitä kuinka tulehtuneet ja turvonneet ovat limakalvosi. Mitä pahemmaksi tauti on poäässyt sen huonommin puudutus toimii.

Puudutuspiikkien työntäminen voi jäädä ainoaksi ikäväksi osuudeksi jos tuuria. Pyydä suihkuttamaan pintapuudutus ennen puudutuspiikkejä, laiha lohtu mutta jotain kuitenkin.

Pyydä joku mukaan jos olet herkkä ihminen, ensimmäinen kerta voi olla järkyttävä jos päällä on paha tulehdus.

Ja aikuinenkin saa itkeä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 10 kertaa. Jotkut (erikois)lääkärit osaavat sen niin hyvin, ettei ole pahakaan. Mutta useamman kerran on ollut todella veemäinen operaatio ja joskus on lääkäri joutunut luovuttamaan kokonaan, kun ei ole mennyt rustosta neula läpi.

Vierailija
4/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantumista. 2 antibioottikuuria takana ja limaa vain tulee......niistämällä kai se lähtee!

ap

Vierailija
5/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kipua, puudutus toimi hyvin. Se mädän huuhtelu oli lähinnä ajatuksen vuoksi inhottavaa, ei tehnyt kipeää tms lainkaan.

Itse ainakin turhaa pelkäsin!

2 kertaa on tehty, kummallakaan kerralla ei ollu paha juttu.

Vierailija
6/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on se leikkaus millä leikataan ontelot avarammiksi... Sitä ei tehdä nukutuksessa;) No, ehkä on parempi jättää väliin.

Vierailija
7/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kipua, puudutus toimi hyvin. Se mädän huuhtelu oli lähinnä ajatuksen vuoksi inhottavaa, ei tehnyt kipeää tms lainkaan.

miksi maksaa siitä lekurille?

Vierailija
8/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tosissasi, että on sulla on on ollut noin monta? Eikö sut ole leikattu (FESS-leikkaus), jolloin punkteeraminen/huuhtelu onnistuu ilman neuloja? Aika uskomattomalta kuulostaa!

Ohis, joka FESS-leikattu

Vierailija
9/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

parantumista. 2 antibioottikuuria takana ja limaa vain tulee......niistämällä kai se lähtee!

ap

Mulla kanssa just päättyi toka kuuri ja vaikka lämpöily viimein loppui, niin koko ajan sitä limaa vaan tuntuu valuvan ja poskea juilii.

Multa on kerran koitettu punkteerata mutta yritykseksi jäi - ontelossa olikin joku kysta, jonka vuoksi ei onnistunut. Ei se mitään megakamalaa ollut, mutta koitan kuitenkin sitä välttää viimeiseen asti.

Vierailija
10/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kallis?

Vierailija
11/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarvikuonon huuhtovan sitä poskionteloa, kun lääkärikään ei pääse sitä onteloa huuhtelemaan ilman että tekee rustoon reiän..?

Vierailija
12/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sarvikuonon huuhtovan sitä poskionteloa, kun lääkärikään ei pääse sitä onteloa huuhtelemaan ilman että tekee rustoon reiän..?

Miksi ihmeessä lääkäri puuduttaisi ja tunkisi neulan väkisin nenän seinämän läpi jos se huuhtelu onnistuisi jollain suolavesikannulla..?

Vierailija
13/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko tosissasi, että on sulla on on ollut noin monta? Eikö sut ole leikattu (FESS-leikkaus), jolloin punkteeraminen/huuhtelu onnistuu ilman neuloja? Aika uskomattomalta kuulostaa! Ohis, joka FESS-leikattu

nuppi kuvattiin vuosia sitten ja silloin lääkäri totesi reitin otsan ja poskionteloiden välillä olevan kuin serpentiiniä ja hänen mielestään oli epätodennäköistä, että leikkauskesta olisi apua.

Tässä on kuitenkin puukotettu jo 25 vuotta, joten niitä operaatioita on ehtinyt kertymäään.

Nykyisin pelaan lähinnä lääkkeilllä pari kertaa vuodessa. Huuhtelun katsotaan olevan haitaksi jos sitä heti käytetään, ärsyttää vaan enemmmän Jos lääkkeet ei auta täytyy huuhdella tai jos paljon kipua, huuhtelu helpottaa painetta.. 80-luvulla se oli ensisijainen hoito.

Sarviaknnulla ei tee yhtään mitään jos ne omat onteloreiät on turvonneet umpeen.

Itse en käytä kannua kun se vesi jää sinne serpentiiniin makaamana.

Vierailija
14/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä on se leikkaus millä leikataan ontelot avarammiksi... Sitä ei tehdä nukutuksessa;) No, ehkä on parempi jättää väliin.

Pahinta oli se puudutus. Punkteerauksessa käsittääkseni laitetaan yhdet puudutus"neulat", tuossa leikkauksessa neljä tappia per sierain. Ja aivan saatanan syvälle. Traumat jäi. Enää mun nenään ei työnnetä mitään ilman nukutusta. Eniten vituttaa se, että etukäteisinfoissa selvästi ihan tarkoituksella kaunistellaan tapahtumaa, ettei potilas älyäisi vaatia nukutusta. Sitten kun traumatisoituneena itkin kokemustani jälkeenpäin, niin todettiin että kyllä tätä nukutuksessakin tehdään.

Vierailija
15/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Se on ilkeä toimenpide, mutta paine ja olo helpottavat heti! Pelkäsin itse, mutta kävin viime talvena 2 kertaa. Paranin viimein muutaman kuukauden kierteestä!

Vierailija
16/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se tunne on upea, kun ne huuhdellaan eikä onteloissa ole enää painetta.

Vierailija
17/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kallis?

Hinnasta en osaa sanoa.

Vierailija
18/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on punkteerauksesta kaksi kokemusta, huono ja hyvä. Ensimmäisellä kerralla homman hoiti tk-lääkäri, jolla selvästi ei ollut kunnolla kokemusta toimenpiteestä ja hänen haparoivat otteensa olivat aika perseestä, mutta ei se kuitenkaan ollenkaan niin hirveää kuin olin pelännyt. Se puudutustikkujen laittaminen on se ikävin osuus mulle.

Tokalla kerralla homman hoiti korva-nenä-kurkku -spesialisti, joka tekee punkteerauksia päivittäin. Homma sujui kuin tanssi. Taas se puudutustikkujen laittaminen oli kurjin hetki, mutta on ohi nopeasti.

Jos on vaivoja, niin punkteeraus tuo niihin avun. Ihana tunne, kun mömmöt huuhdotaan pois ja paine katoaa.

Vierailija
19/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tehty leikkaus ja ihan täysnukutus, yhteiskesto 2,5h

Vierailija
20/27 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vissiin mennä, mutta onkohan se aivan kamalaa...?

Mutta ainut asia, joka sattui (ei edes paljon) oli se puudutuspiikkien laittaminen. Itse operaatio ei tuntunut missään, ajatuksena se on todella ällö, mutta helpotti oloa huomattavasti.

Kokeile muiden mainitsemaa nenäkannua. Se on halpa, saat apteekista. Senkin kanssa eka kerta tuntuu ehkä epämiellyttävältä/oudolta, mutta totut tunteeseen. Mä käytän vastaavaa laitetta (en asu Suomessa) aina, kun saan nuhan, ettei tulehdus vaan iskisi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä