Neuvoisitteko sämpylöiden leivonnasta?
Olen ymmärtänyt, että kuohkeita sämpylöitä tulee, jos jättää taikinan mahdollisimman löysäksi. Mutta miten taikinan saa annosteltua siististi ja tasaisesti, jos se on löysää? Pitääkö olla märät vai jauhoiset kädet? Entä miten sämpylöistä tulisi pyöreitä ja nättejä, jos taikina on ihan löysää?
Kommentit (8)
ite oon tehny sämpylöitä niin että teen kyllä kiinteän taikinan, pyörittelen mahd. vähän, ettei vehnäjauhot sitkisty ja on tullut kuohkeita. ehkei nätin tasaisen pyöreitä kaikki mutta kuohkeita olleet aina. Liian kauan pyörittää niin sitkistyy - kiinteitä ja tiiviitä tulee. Eli vähemmän sitä vaivaamista.
Ja kuinka pitkään sämpylöitä oikein voi nostattaa? Olisiko järkeä tehdä taikina illalla ja leipoa sämpylöiksi vasta aamulla?
Ja kuinka pitkään sämpylöitä oikein voi nostattaa? Olisiko järkeä tehdä taikina illalla ja leipoa sämpylöiksi vasta aamulla?
riittää jos käyttää reilusti hiivaa. Jos taas haluaa käyttää vähemmän hiivaa, niin silloin voi nostattaa parikin tuntia että ehtii nousta hyvin.
Itse tosin tykkäänkin tiiviihköistä sämpylöistä, sellaiset kaupan höttökevyet on mulle kauhistus, sellaiset joita täytyy syödä 4 kpl että nälkä vähääkään lähtee. Mutta kyllä niiden toki selvästi nousta täytyy silti.
Leivot ne illalla sämpylöiksi ja nostatat yön jääkaapissa ja aamulla uuniin!
Itse käytän aina tuorehiivaa. Teen taikinan yleiskoneella. Laitan vähemmän jauhoja kuin ohjeessa sanotaan, jätän siis taikinan löysäksi. Annan koneen vaivata reilusti. Kohotan vesihauteessa 30-60 min (tuplakokoon tai isommaksi). Pistän leivontatasolle reilusti jauhoja jotta taikinaa voi käsitellä. En vaivaa enää vaan leikin veitsellä taikinapötköstä sopivia paloja ja vähän muotoilen käsissä. Löysät sämpylät kohoaa uunissa niin hyvin että kaikenlaiset rypyt kyllä tasoittuu. Kovat tiiviit sämpylät on pahoja.
Leivot ne illalla sämpylöiksi ja nostatat yön jääkaapissa ja aamulla uuniin!
vaikka en jätä taikinaa löysäksi... Tarpeeksi vaan hiivaa, sellaista jauholaatua joka nousee (ei esim. 100% täysjyvää vaan vain osa jauhoista) hyvä kohotus sämpylöiksi leivottuna liinan alla. Jauhoisilla käsillä aina pyörittelen sämpylät. Ei se mun taikina kyllä mitään löysää ja kiinniottavaa ole kunnon pitkän vaivaamisen jälkeen, jolloin siitä leivon sämpylät ja jätän kohoamaan. En lopeta vaivaamista ennen kuin taikina ei ota kiinni työtasoon tai käsiin.