Matkailu lasten kanssa USA:ssa? Tohtiiko?
Haluaisin lähteä perheen kanssa käymään USA:ssa, esim. tuo länsirannikon maisemareitti olisi kiva ajella, Grand Canyon, Yosemiten kansallispuisto, myös New England, Floridan Disneyland ja Space center olisi kiva nähdä ja paljon muutakin, ei varmaan tosin matkojen puolesta ihan yhdellä reissulla... Lapset nyt 8 ja 5 vuotta.
Olen kuitenkin ilmeisesti television pahasti traumatisoima. Tuntuu siltä, että tuonne ei tohdi lapsi viedä mitenkään. Joka paikassa vaanii joku kidnappaaja tai sarjamurhaaja. Lapsi viedään heti kun selkänsä kääntää tai metriä kauemmas eksyy. Joku antaa myrkytetyn karkin tai ajaa autolla kaupan seinästä läpi meidän ollessa siellä. Moottoritiellä joka toinen kuski on humalassa ja ilta-aikaan kolme neljästä. Joku takaa-ajo on käynnissä tämän tästä ja huumediilereitä ja huoria on joka kulmalla. Hotellissa on vastaanotossa ruutupaitainen ponnaripäinen rasvatukka, joka pureskelee tulitikkua ja mulkoilee epäilevästi. Hotellin parvekkeelta näkyy maahan piirretyt ruumiin ääriviivat ja tekninen tutkinta ottaa juuri valokuvia rikospaikalta.
Juu, tiedän, että tämä ei ole sitä oikeaa Amerikkaa. Mutta kertokaa, te siellä matkailleet tai siellä asuvat, tohtiiko sinne lasten kanssa lähteä ja miten siellä pitää olla.
Kommentit (11)
kuulleeni tarinan suomalaisperheestä, jonka lapsi siepattiin just Disneylandissa, perhe jäi etsimään lasta viikoiksi, lehti-ilmoituksin ja kaikin konstein etsittiin mutta ei koskaan löytynyt. Taisi olla kuitenkin urbaanilegendaa?
Miksi katsot tuollaisia ohjelmia? Miksi et katso komedioita, luonto-ohjelmia ja muita sellaisia?
Luuletko etta matkastasi tulee mukava ja rentouttava kun olet noin hermoheikko?
Olen asunut USAssa yli 40 vuotta, kertaakaan en ole nahnyt huumediileria, ruumista kadulla tai edes liituviivoja. Kaupassakin kayn usein mutta ei ole viela auto tullut seinan lapi.
Olen matkustellut maata pitkin ja poikin ja ainoa kerta kun on pelottanut oli Yosemiteen ajo, kapea, mutkainen tie melkein pilvissa eika kaiteita tien vierella.
ja ihan normaalisti vaan. Relax. :)
Voin lämpimästi suositella Grand Canyonia ja Nasan avaruuskeskus, upeita paikkoja.
Meillä ei ole ikinä ollut ongelmia, ollaan matkustetttu Yhdysvalloissa sekä ilman lapsia että pienten lasten kanssa. Ja joo, se länsirannikon maisemareitin ON todella upea, suosittelen. :) Ja Disneylandissa (Kalifornian Anaheimissa siis) oli todella hauskaa koko perheellä.
Ollaan samansuuntaista reissua ajateltu ensi kesäksi :) Kesäkuussa tarkoitus lähteä, ja vaavi on silloin reilun vuoden. Eniten hirvittää se lentomatka, sillä se on piiiitkä. Ja säästetään monta satasta, jos ei oteta lapselle omaa istuinta (oliko peräti 700?), joten saa pärjätä vanhempien sylissä.
Ollaan ite ajateltu Kaliforniaa: ensin Los Angeles, sitten Yosemite, sitten San Francisco. Eli aika lailla samoilla alueilla liikuttais kuin tekin :) Huoneistohotellin etsintä on käynnissä, mutta niitä on aika hankala Amerikasta löytää. Kodinvaihtoakin ollaan ajateltu. Hirvittäis kyllä olla kuukausi hotellihuoneessa lapsen kanssa, jossa ei olisi keittiötä, parvekettä ja jääkaappia... Toivottavasti löydetään myös Yosemitesta joku hyvä majapaikka, sillä siellä on tarjolla lähinnä luksushotelleja tai telttoja.
Mutta vastauksena kysymykseesi: Tottakai uskaltaa lähteä! Höh. Vähän vain katsoo, ettei iltaisin tule kuljettua missään epämääräisillä alueilla. Esim. Los Angelesissa ei saa kävellä MISSÄÄN pimeällä, vaan liikkuminen tapahtuu autolla, ja ovet lukittuina tietenkin. Pari matkaopasta kirjastosta, niin niiden avulla selviää jo pitkälle :)
Kansallispuistot on mahtavia. Grand Canyonin ja Yosemiten välilläkin on pienempiä ja hienoja. Mutta lapset ei välttämättä niistä saa niin paljoa irti. Eli pitkät ajomatkat ei välttämättä ole lasten kanssa kovin hyvä, mutta itse tietenkin tunnette lapsenne. Meillä menee matka melkein Suomen päästä päähän ihan ok, mutta montaa päivää sitä ei lasten kanssa kykenisi tekemään.
Jos olette kukaan herkkiä matkapahoinvoinnille, niin lännessä on vuoristoista ja minulle teki raskausajan etomisen kanssa välillä tiukkaa autossa.
Hotelleja on paljon eri tasoisia ja aamupala saattaa olla pelkkä kaupasta haettu donitsi. Mutta edullisesti löytyy hyviäkin ja vähän runsaammalla aamiaisella. Aamiaisravintoloitakin löytyy, jos ei hotellissa/motellissa ole kunnon aamiaista. Sanoisin, että suurin osa moottoriteiden varsien motelleista on ihan ok, jos aikoo vain yöpyä siellä. Muuta tekemistä niissä ei juuri ole (joissain uima-allas).
Tolla asenteella kannattaa varmaan mielummin pysyä kotona lomilla. Ai niin, kotona tapahtuu kamalasti tapaturmia, yhdeltäki perheeltä talo paloi salamaniskussa ja tää ei oo edes leffasta. Ja yks lapsi söi pesuainetta ja toinen sai veitsen silmäänsä omassa keittiössä.
Asun länsirannikolla ja olemme reissanneet ympäri Amerikkaa samanikäisten lasten kanssa. On ollut tosi kivaa ja täällä on paljon nähtävää ja ihan mahtavia paikkoja lapsiperheille. Mutta me ei olla neuroottisia vaan tavallisia järkeviä aikuisia, jotka pitää silmänsä auki ja nauttii elämästä.
menossa kuukaudeksi Kaliforniaan kolmen lapsen kanssa. (kaksi alakouluikäistä ja yksi 4-vuotias). Vielä en osaa siis sanoa, että millaista on matkailla tuolla lasten kanssa, mutta mulla ei kyllä ole hetkeäkään käynyt päässä mitään noista sun mielikuvista.
mutkittelevia, hitaita reittejä ja upeita maisemia. Osa suoria nopeita ja tylsiä Majoitusta on helppo löytää, paitsi yosemitessa, jos haluaa yöpyä puistossa tai ihan sen tuntumassa pitää varata tosi ajoissa.
Motareiden varsilla on tosi siistejä motelleita, jotka on suht edullisia. Pitää vaan tietää hyvät ketjut. Huoneissa yleensä jääkaappi, kahvinkeitin ja välillä mikro. Huoneistohotelleitakin löytyy.
niin ei ehkä kannata. Kyllä siellä USAssakin lapsiperheitä asuu. Ja lomailee. New Yorkissa Manhattania turvallisempaa paikkaa tuskin on; paljon todennäköisemmin joudut ryöstetyksi tai pahoinpidellyksi jossain Ranskassa tai Italiassa. Ja ei varmaan kannata mennä niihin halvimpiin kadunvarsimotelleihin eikä isojen kaupunkien huonoille alueille niin ei tarvi törmätä "epämääräiseen ainekseen"
Itse olen ollut USAssa useasti, myös pienten lasten kanssa. Yksi helpoimmista ja mukavimmista maista, osavaltiosta riippumatta, lomailla lasten kanssa.