Miksi opettajat pihistelevät kiitettävien antamista?
En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.
Onko opettajia paikalla kommentoimaan?
Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?
Kommentit (31)
Osaa ja hyvä ei riitä kymppiin.
Ei kyse ole mistään kokee inflaation.
En ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt, kasiluokkalaisen tyttäreni todistuksessa oli 4 kymppiä ja ysiluokkaisen poikani 6.
Veljeni lasten todistuksessa oli kymppejä, lasteni kavereiden ja luokkatovereiden todistuksessa oli kymppejä. Ehkä maantieteellinen ilmiö?!
ka on yli 9. En pihtaile.
Oletan, että opet eivät anna kiitettäviä, koska pelkäävät, että muut opettajat pitävät heitä lepsuina tai huonoina opettajina.
vanhempainillassa, ettei koskaan anna kymppejä, koska kukaan ei ole täydellinen.
Poikaa vähän harmitti, koska sai enkusta ja matikasta koko ajan kymppejä.
Nyt kutosella kun opettaja vaihtui, löytyikin todistuksesta kaksi kymppiä.
Eli kyllä joillain opettajilla on periaate, ettei kymppiä tule.
Saman olen kuullut töissä kun kaksi opiskelijaohjaajaa ottaa näyttöjä vastaan. Aina hokevat, etteivät anna vitosta, koska kukaan ei voi olla täydellinen. Minulla ärsyttää, koska miksi se vitonen on siellä olemassa, jos sitä ei saa koskaan käyttää
jossa en tehnyt yhtään virhettä. Silti opettaja antoi 9:n. Menin kysymään, mistä se yksi piste oli vähennetty. Ei kuulemma mistään, mutta ysiä enempää ei virheettömästäkään suorituksesta anna, koska kymppi on "liikaa".
antaa kymppiä. Joskus toki on pakko, mutta jos vain voi, ope sakottaa jostain ihme jutusta.
Ja todistukseen ei todellakaan tule kymppiä jos ei ole täydellinen. Eli kaikista kokeista kymppi ja tosi aktiivinen tunneilla plus käyttäytyy hyvin jne.
Mut ihan sama. Ysit ja kasit on nykyään hyviä numeroita ja kunhan kaikille ollaan tasapuolisia niin kuka niitä kymppejä kaipailee.
Ja täällä päin ei todellakaan jaella kymppejä.
koskaan anna kenellekään kymppiä. Ei kuulemma voi olla niin, ettei olisi opittavaa..
No, yläkoulussa on kymppejä tullut ja kiitettäviä myös
En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja
on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.Onko opettajia paikalla kommentoimaan?
Saiko molemmista kokeista 9,5 tai toisesta kokeesta vähintään 10- ja toisesta vähintään 9+? Viittaako tunnilla ja onko tunnilla asiallisesti? Onko sanakokeiden tai pistareiden vähintään k.a 9.5? Jos nän on, ihmettelisin hieman, miksei saanut 10.
Minä olen. Ne ovat ihan vapaasti saatavilla. Eivät ne ole mitän mutu-juttuja, siellä lukee hyvinkin eritellysti milloin voi minkäkin arvosanan antaa.
arvioinnit, vaikka kuinka pitäisi koko maassa olla yhtenäväiset. Mun tytöllä on saman ikäinen kaveri eri paikkakunnalla. Mun tyttö saa aina parempia koenumeroita ja on kiltimpi koulussa. Silti toisella tytöllä on todistuksessa paremmat numerot melkein joka aineessa. Viittaaminenkin tietysti vaikuttaa jonkun verran, mutta tuskin heillä niin suurta eroa on, että joka aineessa huonompia numeroita saava saa paremman numerot todistukseen.
niin skaalaa pitää kaventaa. Ammattikoulussa siirryttiin 1-3 -asteikkoon, kun 1-5 -asteikolla ei 5:ttä koskaan annettu.
puhuu sitä yhtä hyvin kuin suomea. Olemme asuneet hänen elämänsä aikana siis sekä Suomessa että toisessa englanninkielisessä kotimaassa. Käy nyt suomenkielisessä koulussa neljättä luokkaa. Hänellä on enkku ollut aina 9. En tiedä syytä. Opettajan palaute tuntikäytöksestä on "hyvä ja innostunut".
Nyt syksyllä oli kaksi koetta. Toisesta tuli 10 ja toisesta 10- (tuo miinus tuli siitä kun oli kirjoittanut viikonpäivän enkuksi vahingossa pienellä kirjaimella, mutta itse kirjaimet olivat oikein). Kyllähän tuo rupeaa pojan motivaatiota syömään.
Nykyään poikaani ärsyttää se, että kun ope kysyy jotain ja kukaan ei tiedä niin sitten aina siihen päälle sanoo "No 'Ville', kerro sinä nyt muille miten se sanotaan". Samoin luetuttaa pojallani luokassa ääneen enkun kappaleita, että muut kuulevat natiivienkkua.
Nykyään kasi on perusnumero ja kasin osaaminen on sama kuin 15 vuotta sitten kutosen osaaminen. Kaikillahan nykyään on hyvät todistukset.
Jotkut opettajat voi muka olla tiukkoja, mutta todellisuudessa suurin osa on aika löysiä. Ihan hyväkin. Minusta kympit ja ysitkään eivät ole katoava luonnonvara vaan niitäkin ovi reippaasti käyttää, jos oppilas on oikeasti hyvä. Turha siinä on hiuksia halkoa. Jos on rajoilla, niin sitten aina parempi. Kaikilla parempi fiilis.
ja viittasi tunnilla yms. silti opettaja ei antanut kymppiä, koska hänellä ei ole tapana, kun kukaan ei ole täydellinen.
Ylemmällä luokalla opettajan vaihduttua tuli heti matikasta ja enkusta kympit ja enkusta varsinkin erityismaininta loistavsta kielitaidosta ja jopa wilmaan vanhemmille kysely, että harrastaako poikanne englanninkielistä kirjallisuutta kun kielitaito on niin hyvä.
Tuo aiemmin jo vastannut opettajasta, kenen mielestä kukaan ei voi olla kympin oppilas.
En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja
on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.Onko opettajia paikalla kommentoimaan?
Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?Saiko molemmista kokeista 9,5 tai toisesta kokeesta vähintään 10- ja toisesta vähintään 9+? Viittaako tunnilla ja onko tunnilla asiallisesti? Onko sanakokeiden tai pistareiden vähintään k.a 9.5? Jos nän on, ihmettelisin hieman, miksei saanut 10.
Siis selkeästi muita parempi ja kiinnostuneempi ja silti hän ei saa kymppiä vaan saman ysin, jotka kaikki perushyvätkin mutta tätä yhtä oppilasta ainetta heikommin osaavat, saavat.
En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.
Onko opettajia paikalla kommentoimaan?
Niille jotka saa kaikista aineen kokeista täydet pisteet, kaikki tehtävät on "täydellisiä" jne. Todella harva siihen pystyy
Yhden kympin. Oppilaalle,joka oikeasti osoitti äidinkielessä AKTIIVISUUTTA JA HARRASTUNEISUUTTA: oli julkaissut runokirjan vuoden aikana. Ysitkin ovat tiukassa. Arviointikriteereitä voi lukea opetushallituksen sivuilta.
Annan kyllä kymppejä, mutta aika harvoin niitä pääsee antamaan. Kirjallisten, arvioitujen töiden keskiarvon pitäisi olla vähintään 9 1/2. Myös tunnilla pitäisi ainakin jonkin verran osallistua kiitettävästi. Ei minulla ole mitään kynnystä antaa kiitettävä arvosana, jos osaaminen ja työn tekeminen sen arvoista on. Arvosana 8 takoittaa hyvää osaamista. Yksittäisen arvosanan perusteluita voi kysyä kultakin opettajalta.