Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opettajat pihistelevät kiitettävien antamista?

Vierailija
04.01.2013 |

En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.



Onko opettajia paikalla kommentoimaan?

Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan kyllä kymppejä, mutta aika harvoin niitä pääsee antamaan. Kirjallisten, arvioitujen töiden keskiarvon pitäisi olla vähintään 9 1/2. Myös tunnilla pitäisi ainakin jonkin verran osallistua kiitettävästi. Ei minulla ole mitään kynnystä antaa kiitettävä arvosana, jos osaaminen ja työn tekeminen sen arvoista on. Arvosana 8 takoittaa hyvää osaamista. Yksittäisen arvosanan perusteluita voi kysyä kultakin opettajalta.

Vierailija
2/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaa ja hyvä ei riitä kymppiin.

Ei kyse ole mistään kokee inflaation.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuollaiseen ilmiöön törmännyt, kasiluokkalaisen tyttäreni todistuksessa oli 4 kymppiä ja ysiluokkaisen poikani 6.



Veljeni lasten todistuksessa oli kymppejä, lasteni kavereiden ja luokkatovereiden todistuksessa oli kymppejä. Ehkä maantieteellinen ilmiö?!

Vierailija
4/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ka on yli 9. En pihtaile.

Oletan, että opet eivät anna kiitettäviä, koska pelkäävät, että muut opettajat pitävät heitä lepsuina tai huonoina opettajina.

Vierailija
5/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko se vaan open antaa se 10, jos kaikista kokeista tulee 10.

Vierailija
6/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempainillassa, ettei koskaan anna kymppejä, koska kukaan ei ole täydellinen.

Poikaa vähän harmitti, koska sai enkusta ja matikasta koko ajan kymppejä.

Nyt kutosella kun opettaja vaihtui, löytyikin todistuksesta kaksi kymppiä.



Eli kyllä joillain opettajilla on periaate, ettei kymppiä tule.



Saman olen kuullut töissä kun kaksi opiskelijaohjaajaa ottaa näyttöjä vastaan. Aina hokevat, etteivät anna vitosta, koska kukaan ei voi olla täydellinen. Minulla ärsyttää, koska miksi se vitonen on siellä olemassa, jos sitä ei saa koskaan käyttää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa en tehnyt yhtään virhettä. Silti opettaja antoi 9:n. Menin kysymään, mistä se yksi piste oli vähennetty. Ei kuulemma mistään, mutta ysiä enempää ei virheettömästäkään suorituksesta anna, koska kymppi on "liikaa".

Vierailija
8/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaa kymppiä. Joskus toki on pakko, mutta jos vain voi, ope sakottaa jostain ihme jutusta.

Ja todistukseen ei todellakaan tule kymppiä jos ei ole täydellinen. Eli kaikista kokeista kymppi ja tosi aktiivinen tunneilla plus käyttäytyy hyvin jne.



Mut ihan sama. Ysit ja kasit on nykyään hyviä numeroita ja kunhan kaikille ollaan tasapuolisia niin kuka niitä kymppejä kaipailee.

Ja täällä päin ei todellakaan jaella kymppejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koskaan anna kenellekään kymppiä. Ei kuulemma voi olla niin, ettei olisi opittavaa..

No, yläkoulussa on kymppejä tullut ja kiitettäviä myös

Vierailija
10/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja

on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.

Onko opettajia paikalla kommentoimaan?

Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?

Saiko molemmista kokeista 9,5 tai toisesta kokeesta vähintään 10- ja toisesta vähintään 9+? Viittaako tunnilla ja onko tunnilla asiallisesti? Onko sanakokeiden tai pistareiden vähintään k.a 9.5? Jos nän on, ihmettelisin hieman, miksei saanut 10.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 on erinomainen

Vierailija
12/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen. Ne ovat ihan vapaasti saatavilla. Eivät ne ole mitän mutu-juttuja, siellä lukee hyvinkin eritellysti milloin voi minkäkin arvosanan antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioinnit, vaikka kuinka pitäisi koko maassa olla yhtenäväiset. Mun tytöllä on saman ikäinen kaveri eri paikkakunnalla. Mun tyttö saa aina parempia koenumeroita ja on kiltimpi koulussa. Silti toisella tytöllä on todistuksessa paremmat numerot melkein joka aineessa. Viittaaminenkin tietysti vaikuttaa jonkun verran, mutta tuskin heillä niin suurta eroa on, että joka aineessa huonompia numeroita saava saa paremman numerot todistukseen.

Vierailija
14/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin skaalaa pitää kaventaa. Ammattikoulussa siirryttiin 1-3 -asteikkoon, kun 1-5 -asteikolla ei 5:ttä koskaan annettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu sitä yhtä hyvin kuin suomea. Olemme asuneet hänen elämänsä aikana siis sekä Suomessa että toisessa englanninkielisessä kotimaassa. Käy nyt suomenkielisessä koulussa neljättä luokkaa. Hänellä on enkku ollut aina 9. En tiedä syytä. Opettajan palaute tuntikäytöksestä on "hyvä ja innostunut".



Nyt syksyllä oli kaksi koetta. Toisesta tuli 10 ja toisesta 10- (tuo miinus tuli siitä kun oli kirjoittanut viikonpäivän enkuksi vahingossa pienellä kirjaimella, mutta itse kirjaimet olivat oikein). Kyllähän tuo rupeaa pojan motivaatiota syömään.



Nykyään poikaani ärsyttää se, että kun ope kysyy jotain ja kukaan ei tiedä niin sitten aina siihen päälle sanoo "No 'Ville', kerro sinä nyt muille miten se sanotaan". Samoin luetuttaa pojallani luokassa ääneen enkun kappaleita, että muut kuulevat natiivienkkua.



Vierailija
16/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kasi on perusnumero ja kasin osaaminen on sama kuin 15 vuotta sitten kutosen osaaminen. Kaikillahan nykyään on hyvät todistukset.



Jotkut opettajat voi muka olla tiukkoja, mutta todellisuudessa suurin osa on aika löysiä. Ihan hyväkin. Minusta kympit ja ysitkään eivät ole katoava luonnonvara vaan niitäkin ovi reippaasti käyttää, jos oppilas on oikeasti hyvä. Turha siinä on hiuksia halkoa. Jos on rajoilla, niin sitten aina parempi. Kaikilla parempi fiilis.

Vierailija
17/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja viittasi tunnilla yms. silti opettaja ei antanut kymppiä, koska hänellä ei ole tapana, kun kukaan ei ole täydellinen.

Ylemmällä luokalla opettajan vaihduttua tuli heti matikasta ja enkusta kympit ja enkusta varsinkin erityismaininta loistavsta kielitaidosta ja jopa wilmaan vanhemmille kysely, että harrastaako poikanne englanninkielistä kirjallisuutta kun kielitaito on niin hyvä.

Tuo aiemmin jo vastannut opettajasta, kenen mielestä kukaan ei voi olla kympin oppilas.

En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja

on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.

Onko opettajia paikalla kommentoimaan?

Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?

Saiko molemmista kokeista 9,5 tai toisesta kokeesta vähintään 10- ja toisesta vähintään 9+? Viittaako tunnilla ja onko tunnilla asiallisesti? Onko sanakokeiden tai pistareiden vähintään k.a 9.5? Jos nän on, ihmettelisin hieman, miksei saanut 10.

Vierailija
18/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis selkeästi muita parempi ja kiinnostuneempi ja silti hän ei saa kymppiä vaan saman ysin, jotka kaikki perushyvätkin mutta tätä yhtä oppilasta ainetta heikommin osaavat, saavat.

Vierailija
19/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi 10 ei voisi antaa, jos oppilas osaa ja on hyvä aineessa. Selityksenä se, että kiitettävä arvosana kokee inflaation, jos sitä jaellaan monille, ei mene läpi minulle - eikä varmasti niille oppilaillekaan, jotka kokevat ansaitsevansa kympin, mutta eivät ymmärrä, miksi sitä ei vaan saa.

Onko opettajia paikalla kommentoimaan?

Tai maallikkoajatuksia kiitettävistä kenelläkään?


Niille jotka saa kaikista aineen kokeista täydet pisteet, kaikki tehtävät on "täydellisiä" jne. Todella harva siihen pystyy

Vierailija
20/31 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kympin. Oppilaalle,joka oikeasti osoitti äidinkielessä AKTIIVISUUTTA JA HARRASTUNEISUUTTA: oli julkaissut runokirjan vuoden aikana. Ysitkin ovat tiukassa. Arviointikriteereitä voi lukea opetushallituksen sivuilta.