Minusta moni säästää ihan väärin
esim pihistellaan ostamalla joku 5cnt halvempi tuote, tai käydään kaupassa kerran viikossa, ettei tule ostettua sitä 50cn heräteostossuklaapatukkaa. tai perutaan lehtitilaukset.
Mutta sitten perheellä on 15000e auto rahoituksella tai maksetaan tuloihin nähden älytöntä vuokraa, tai ei hennota luopua lapsen 200e/kk maksavasta harrastuksesta tai miehen moottoripyörästä.
Ensin isot linjat kuntoon, ja vasta jos ne on kaikki tulojen kanssa linjassa, niin sitten vasta pienistä asioista pihistelyä.
Kommentit (7)
kyllä ne on nimenomaan ne pienet virrat, joista isot ylimääräiset menot kerääntyvät ja joihin raha hupenee huomaamatta. Isot menot sen sijaan ovat perusteellisesti harkittuja ja budjettiin hyväksyttyjä.
vanhemmuutta alkaa säästämään lasten harrastuksisa. Ihan mistä muusta tahansa, mutta ei siitä.
Monethan säästävät oikein tosissaan, lapsilla ei ole kunnon vaatteita, isovanhemilta ruinataan rahat lasten harrastuksiin, mutta vanhemmat kulkevat uusissa autoilla ettei kukaan vain luule köyhäksi.
Isot säännölliset menot ovat pahin rahasyöppö. Esim. asuntolaina tai auton käyttäminen. Näitä on hankala pienentää, koska ne liittyvät usein peruselämiseen, joihin pitäisi tehdä isoja muutoksia, jos niitä haluaa karsia. Niissä valinnat siis kannattaa tehdä jo ennen kuin näitä menoja muodostuu.
Isot satunnaiset menot (kuten auton hankinta) ovat myös merkittäviä, mutta muutamat sellaiset eivät usein budjettia kaada. Mutta jos näitä on useita, toki niihinkin rahaa menee kuin varkain juuri siksi, että ne ovat satunnaisia niitä ei kaikkia tajua laskea.
Yllättävän isoja ovat kuitenkin säännölliset pienet menot, joita on yleensä lukumääräisesti paljon ja niistä karsiminen on yllättävän vaikeaa, koska ne ovat usein toistuvia arkisia tottumuksia.
Itse olen sitä mieltä, että säästäessä kannattaa kiinnittää huomio kaikkiin kolmeen menolajiin ja tarkastella kaikkia erikseen kriittisesti. Virhe säästämisessä tehdään usein siinä, että pyritään säästämään vain yhdessä lajissa ja otetaan muut annettuina eikä osata vertailla niitä.
Oma valinta on sitten kuinka paljon haluaa missäkin säästää ja missä kohtaa taas käyttää rahaa löysemmin. Kun pystyy tämän valinnan tietoisesti tekemään, rahaa säästyy helpommin ja ennen kaikkea raha tulee käytettyä asioihin, joilla on itselle eniten arvoa. Jokainen voi päättää itse mikä asia missäkin elämäntilanteessa on kustannuksen arvoinen.
Arvo ei ole kaikille sama, joten jollekin se 200 euron lapsen harrastus voi olla niin merkityksellinen, että viitsii säästää 1000:ssa 20 sentin asiassa, toinen taas mieluummin karsii sen harrastuksen ja päästää itsensä helpommalla senttien tuijottelussa. Kolmas haluaa säästää molemmissa ja neljäs ei koe tarvetta säästää kummassakaan. Ei näihin ole oikeaa ratkaisua, mutta tärkeää on välttää sokeutumista omalle rahankäytölleen oli valinta mikä hyvänsä.
on ehkä turhan hintava kämppä ja lapsen harrastus vain satasen kuussa, mutta niistä en tosiaan tingi, kaikesta muusta voin tinkiä. Sori, jos se on sun mielestä väärin, mutta meille sopii hyvin.
t. kahden yh
vaan kukin säästää siitä mistä haluaa ja pystyy. Omien arvojensa ja tarpeidensa mukaan. Esimerkiksi minä maksan mielelläni asumisesta paljon että saan asua mieleiselläni alueella, ja pidän hyvää autoa, vaikka se tarkoittaakin ettei juuri säästöön rahaa jää. Joku muu taas näkisi järkevänä säästää asumisesta ja ehkä luopua autosta kokonaankin. Mutta ei kumpikaan ole väärässä, jokainen saa säästää tai olla säästämättä niin kuin haluaa.
mutta tuolla kuittaa aika paljon arkiasioita
Mä elän paljon kädestä suuhun mutta kodistani en aio luopua. Ensinnäkin laina on tehty sopimuksella jota ei voi muuttaa. Eli jos myisin asunnon pois, pitäisi kuitenkin lyhentää kuten normaalisti. Ja lisäksi nuorempi on elänyt tässä koko ikänsä vanhempikin lähes, meillä on just sopivan kokoinen koti, hyvissä väleissä naapureiden kanssa, alueella ei ole vuokra-asuntoja, jos myisin joutuisi vanhempi vaihtaa koulua jne jne.
Lasten elämän kannalta tänne jääminen on paras vaihtoehto ja sen takia minun esim kannattaa elää niukemmin.