Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusia, vähemmän mainittuja säästövinkkejä

Vierailija
03.01.2013 |

Yleensä säästövinkeissä mainitaan samat asiat. Kerätään tähän uusia tai harvemmin mainittuja sääsötvinkkejä. Minä aloitan:

- käy suihkussa työpaikalla (näin tekee moni pyöräilijä)

- laita siivousaineet suihkupulloon. Ei lorahda liikaa

- muuta sanomalehtitilaus nettiversioon (minä ei voi kokonaan luopua tilauksesta, koska pitää työn takia olla perillä mitä maailmalla tapahtuu)

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

suihkupullokikalla voit säästää jopa 5e vuodessa. Että voi vittu haloo. Mulla on uusi ja erilainen vinkki: 1) Tee töitä ihan helvetisti ja rikastu. 2) Osta kaikki se, mitä olet kuvitellut tarvitsevasi. 3) Jatka työntekoa ja huomaat, että et ehdi käyttämään rahaa mihinkään. Kaikenlainen ostaminen alkaa ällöttämään ja oikeastaan tahdot kaikesta vähänkin turhasta eroon. 4) Myy turha kama kirpparilla. 5) Huomaa, että pankkitililläsi on 5-numeroinen summa. 6) Huomaa, että tulet toimeen vähemmällä työnteolla ja arvostat vapaa-aikaa, sellaista jossa on hitaasti tapahtuvia yksinkertaisia asioita.

Kun olet aina töissä ja vapaa-aika menee välttämättömien asioiden hoitamiseen (lapset, koti), niin ei ole aikaa käydä ostoksilla. Ja kun siitä shoppailusta on vieraantunut, ei enää haluakaan mennä mihinkään. Päinvastoin olen juurikin viimeisen vuoden tyhjentänyt nurkkia ja kaappeja ja myynyt tavaraa. Hankin vain sen mitä tarvitsen, täsmäiskuina.

Ennen ostin lasten juhlien kakut leipomosta, nyt en enää halua ostaa vaan leivon itse.

Vierailija
2/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinpä laitan lapset lomalle mummolaan kirppiskamoissa, ja tulevat takaisin upouusissa. En ole aikoihin itse ostanut lapsille vaatetta normikaupasta.

Älä lottoa tai osta arpoja. Niissä voitonmahdollisuus kunnon voittoon on niin pieni, että älä hävitä rahaa, vaan osta mieluummin jo rahasto-osuuksia sillä rahalla. Voitonmahdollisuus kasvaa.

Osta ns. rymykamat lapsillesi kirpputorilta, ja opeta että pihaleikkeihin laitetaan nuo rytkyt ja kouluun nuo paremmat. Näin paremmat vaatteet kiertävät ja kestävät useamman lapsen käytön.

Vaihda kotivaatteet kun tulet kotiin. Tuuleta työvaatteet parvekkeella, ei tarvitse pestä niin usein ->säästyy pesuainetta, sähköä, vettä ja pienennät hiilijalanjälkeä.

Korjaaminen tulee joskus paljon järkevämmäksi ja halvemmaksi kuin ostaa uusi. Olisin tietenkin voinut ostaa 70-luvun makuuhuoneeseen uudet hienot liukuovelliset kaapit, mutta maalasin vanhat ovet ja sisustat, poistin epäkäytännölliset hyllyt, laitoin tilalle korit ja vaihdoin kahvat. Meni 2000 euron sijasta 450 ja viikko aikaa.

Halvin ja helpoin talvikäyttöinen kesämökki on sellainen, jossa ei ole vesivessaa eikä jäätyviä johtoja. Pari tonnia maksava sähkövessa ei vaadi viidentonnin sakokaivoa. Se ei myöskään aiheuta putkivahinkoja. Uppopumpun saa halvimmillaan kahdellakympillä, sillä vedet voi lorauttaa aina sisälle ja saunalle, pesuvesille voi rakentaa halvalla viemärin, jonka vedet imeytetään maastoon. Lämmintä vettä saa nopeasti vedenkeittimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsesi harrastaa joukkuelajia, ryhdy joukkueenjohtajaksi, rahaa säästät vaikka aikaa meneekin.

Vierailija
4/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei paljoa kannata korjaila, alesta saa pikkurahalla, eikä käytettyjä juuri kannata ostaa kun alerekistä saa halvemmalla.

Nykyaikainen pesukone ottaa huomioon pyykkimäärän, ei kannata sulloo täyteen jos siihen ei ole tarvetta.

Eniten säästää kun ostaa vain ja ainostaan tosi tarpeeseen; sinne aleeseenkaan ei kannata mennä vain sen takia kun on halpaa!

Syö vähemmän (ylipainoa on valitettavan monella)

Alkoholia mahd vähän! kierrä ravintolat ja kahvilat kaukaa!

Kilpailuta vakuutukset ja sähkö!

Vierailija
5/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita ei paljoa kannata korjaila, alesta saa pikkurahalla, eikä käytettyjä juuri kannata ostaa kun alerekistä saa halvemmalla.

Nykyaikainen pesukone ottaa huomioon pyykkimäärän, ei kannata sulloo täyteen jos siihen ei ole tarvetta.

Eniten säästää kun ostaa vain ja ainostaan tosi tarpeeseen; sinne aleeseenkaan ei kannata mennä vain sen takia kun on halpaa!

Itse en ole vaatteita ostanut moneen vuoteen, ainostaan korjannut ja paikannut vanhoja. Nyt huomasin n 15 v vanhoissa kauluspaidoissa niskan kohdalla oleva kauluksen takaosa ja samoin hihat olivat monessa ihan rispaantumispisteessä. Vanhasta lakanasta tein suikaleita ja ompelin aina kuluneiden kohtien päälle ja taas tuli lisää käyttöaikaa ainakin 5 v. Viime kesänä huomasin muutaman vanhan t-paidan kainalosta kellastuneen. Ei muuta kun samanlaisia, vähän värivammasia vaatteita kasa, tabletti tummansinistä väriainetta ja kaikki vaatteet ovat nyt hyviä.

Jos aikaa on, vaatteiden korjaus on todella halpa ja ekologinen tapa säästää rahaa.

Vierailija
6/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei niitä kannata korjata kun ovat muuten virahtaneita jne.

Korjaaminen ei sinällään paljoa maksa mikäli on taitoa korjat siististi.

Suutarille ei taas kannata kenkiä viedä korjattavaks, korkeintaan joku kantalapun laitto ei muuta

Vaatteita ei paljoa kannata korjaila, alesta saa pikkurahalla, eikä käytettyjä juuri kannata ostaa kun alerekistä saa halvemmalla. Nykyaikainen pesukone ottaa huomioon pyykkimäärän, ei kannata sulloo täyteen jos siihen ei ole tarvetta. Eniten säästää kun ostaa vain ja ainostaan tosi tarpeeseen; sinne aleeseenkaan ei kannata mennä vain sen takia kun on halpaa! Syö vähemmän (ylipainoa on valitettavan monella) Alkoholia mahd vähän! kierrä ravintolat ja kahvilat kaukaa! Kilpailuta vakuutukset ja sähkö!

Itse en ole vaatteita ostanut moneen vuoteen, ainostaan korjannut ja paikannut vanhoja. Nyt huomasin n 15 v vanhoissa kauluspaidoissa niskan kohdalla oleva kauluksen takaosa ja samoin hihat olivat monessa ihan rispaantumispisteessä. Vanhasta lakanasta tein suikaleita ja ompelin aina kuluneiden kohtien päälle ja taas tuli lisää käyttöaikaa ainakin 5 v. Viime kesänä huomasin muutaman vanhan t-paidan kainalosta kellastuneen. Ei muuta kun samanlaisia, vähän värivammasia vaatteita kasa, tabletti tummansinistä väriainetta ja kaikki vaatteet ovat nyt hyviä. Jos aikaa on, vaatteiden korjaus on todella halpa ja ekologinen tapa säästää rahaa.

Vierailija
7/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harpo pitkin askelin, niin kengät kuluu vähemmän. Autoillessasi valitse reitit, joilla on mahdollisimman paljon alamäkiä.

Jos on alamäkiä, niin yleensä on myös ylämäkiä....

Vierailija
8/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkuta alapäätä pikaisesti ja kuivata pyyhkeellä.

Vesikin maksaa.

Vierailija
9/49 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yritän tehdä lasten kanssa kaikenlaista kivaa pienellä budjetilla. Olenkin kerännyt säästöideoita uuteen blogiini:

http://lastensilmin.com/

Toivottavasti joku muukin hyötyy noista!

Esim. ilmaiset Easy sport-liikuntaharrastukset on helsinkiläislapsille mielestäni upea etu, jota tuskin kaikki tietävät.

Vierailija
10/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekohtaan varmaan vähän riippuu, miltä haluaa näyttää. Minulla on yksi 55 euroa maksanut paita, joka on edelleen kuin uusi. Sen sijaan jo useampi 8 euron ale-rekistä revitty retele on tässä välissä lultahtnaut käyttökelvottomaksi. Ainakin siis ekologisempaa ostaa kunnollista vähän kalliimmalla. Mutta pakko sanoa, että on se 55 euron paita myös alusta asti ollut kivemman näköinen.

Sama pätee esmi. talvitakkiin. Ostin monta vuotta sitten lähes 500 maksaneen takin. Pesulakuluja siihen on tullut, mutta muuten se menee edelleen ja uskon, että ainakin ensi talven vielä on oikein hyvä. Jotain huivia ja asusteita kun vaihtaa, ei edes kyllästytä. Lopputuoksena se ei ainakaan ole tullut kalliimmaksi kuin monta halpaa takkia olisi tullut, mutta kuljempa laatutavarassa.

Vierailija
11/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on säästänyt rahaa oman tyylini löytäminen -> ei enää hutiostoksia vaatteissa, kengissä ja asusteissa. Ostan ainoastaan tarpeeseen ja pidän silmällä hyviä tarjouksia.

Pidän klassisesta tyylistä, minulla on hyviä ja toimivia perusvaatteita, mitä voi yhdistää keskenään (värit sopivat yhteen, eikä eri värejä ole paljoa, mikä helpottaa pyykin lajittelussa). Panostan ajattomiin, laadukkaisiin asusteisiin, käyttövaatteet pyrin ostamaan melko edullisina: minulla saattaa olla samalla kertaa lähes tonnin laukku ja eurolla ostettu kirppispaita.

Kosmetiikkaa ostan vain niitä, mitä käytän. Jos joku käyttämäni tuote on hyvässä tarjouksessa, ostan sitä valmiiksi varastoon. Ei villejä kokeiluja: kuukaudessa tehty 5 euron heräteostos on jo 60 euroa vuodessa, tuolla hintaa saa jo pari todella laadukasta kosmetiikkatuotetta!

Vuosien hiusten värjäysten ja kuukausittaisten kampaajakäyntien jälkeen siirryin ensin käymään ammattiopiston oppilaskampaamossa, kunnes olin kasvattanut kokonaan oman värin hiuksiini. Kahdesti vuodessa laitan itse/joku auttaa minua hieman laittamaan raitoja hiuksiini ja mallia pidän pitkänä. Raitavärit maksavat vuodessa 20 euroa, kuukausittainen kampaaja (tyviväri, joka toinen kk tasoitus) maksoi lähes tonnin!

Kuntosalijäsenyyden voi vaihtaa kotijumppaan ja lenkkeilyyn. Edullisempikin liikuntakeskus maksaa pk-seudulla helposti 60 eur/kk -> säästö 720 eur/vuosi!

Käyn ehkä keskimäärin kerran kuukaudessa baarissa tms. (joskus harvemmin, joskus useammin). Jos tulisin taksilla kotiin, maksaisi se n. 40 eur/kerta -> vuodessa n. 480 euroa! Taksin sijaan tulen kotiin yöbussilla, minulla on kuukausilippu, joten ei maksa mitään ja taas säästyy rahaa.

Syömme yleensä edullista perusruokaa, leivon paljon itse ja pidän huolta, että kaapissa on aina esim. jauhoja, kuivahiivaa ja öljyä. Otamme töihin mukaan eväät, jolloin ei mene rahaa lounaaseen työpaikalla. Minulla esim. työpaikkalounas 5,90/päivä, kuukaudessa väh. 118 eur.

Ohjenuorani siis pähkinänkuoressa: kiinnitän huomiota laatuun, en osta turhaa ja olen hintatietoinen. Varsinainen tarjoushaukka minusta on tullut, mutta minulle ainakin tulee hyvä mieli siitä, että saan rahaa säästöön, ja saan sitten ostettua vaikka sen tonnin laukun. Säästeliääksi opettivat pakolla tiukat opiskeluajat, jolloin oli pakko opetella nipistämään ihan kaikesta.

Vierailija
12/49 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni asunto, ei turhaa tavaraa, ei lapsia, ei matkustelua, ei autoa, ei (liikaa) tuhlailua turhuuksiin.

Ostaa vain sen minkä tarvitsee.

Vähän toki tuhlailenkin, koska haluan nauttia elämästä.

Vierailija
13/49 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyöräilee hitaasti, rauhallisesti niin ei tule hiki.

Vierailija
14/49 |
18.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaksi ei kannata ostaa mitään, säästää koroissa.

Vierailija
15/49 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankäytöllä voi myös säästää. Siirrä pankkiasiointisi S-Pankkiin. Peruspalvelut ovat ilmaisia ja sinulle maksetaan kortin käytöstä. S-ryhmän putiikit ovat yleensä muita edullisempia ja saat bonusta ostoista. Samalla kun maksat S-ryhmän kortilla heidän omassa liikkeessä(esim Alepa, Sale, Prisma, S-market) saat vielä 0,5 % etua. Itse olen huomaamattani saanut vuoden aikana takaisin hieman yli 200e (yhden nuoren aikuisen talous, tosin olen ostanut vuoden aikana muutaman pienkoneen Prismasta).

Tämä koko summa on säästössä, sillä ohjasin edut toiselle S-pankin tililleni, jota en käytä. Nyt siirrän varat rahastoon kasvamaan. Kyllä säästäminen onnistuu näin "huomaamattakin".

Vierailija
16/49 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2013 klo 10:03"]

[/quote]

Tässä on ainoa järkevät säästövinkit. näillä säästää oikeasti! joku shampoon suihkuttelu ei paljon säästöpossua lihota.

Eniten säästyy rahaa kun välttää kaikkea tarpeetonta; alkoholi,syömistä, ylim tavaroita... Mieti aina ensin että tarvitsenko OIKEASTI!

Vierailija
17/49 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta mitään mitä et oikeasti tarvitse.

Karsi tavaraa joten voit muuttaa pienempään asuntoon

Jos et tarvitse autoa joka päivä, hanki siihen kimppakaveri joten kustannukset puolittuvat

Vierailija
18/49 |
26.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.01.2013 klo 10:59"]

Itse en ole vaatteita ostanut moneen vuoteen, ainostaan korjannut ja paikannut vanhoja. Nyt huomasin n 15 v vanhoissa kauluspaidoissa niskan kohdalla oleva kauluksen takaosa ja samoin hihat olivat monessa ihan rispaantumispisteessä. Vanhasta lakanasta tein suikaleita ja ompelin aina kuluneiden kohtien päälle ja taas tuli lisää käyttöaikaa ainakin 5 v. Viime kesänä huomasin muutaman vanhan t-paidan kainalosta kellastuneen. Ei muuta kun samanlaisia, vähän värivammasia vaatteita kasa, tabletti tummansinistä väriainetta ja kaikki vaatteet ovat nyt hyviä.

Jos aikaa on, vaatteiden korjaus on todella halpa ja ekologinen tapa säästää rahaa.

Mä teen myös näin. Mulla on vanhoja kauluspaitoja, yli 10 v ja kerran vuodessa olen tehnyt näitä liuskoja ja ommellut päälle. Kädensijat käännän valmiiksi ja laitan uuden liuskan niin että taitos jää alle.

Teen käsitöitä ja aina koneen laitan täyteen, esim tabletti riittää 2,5 kg, laitan sen täyteen. Kuluneita t-paitoja on kaapissa. Välillä värjäys onnistuu, välillä ei. Mutta ne missä ei, voi käyttää taas kotipaitoina.

En ole uusia vaatteita ostanut vuosikausiin.

Olin pari v sitten ystäväni luona viikonlopun ja hänellä on neulekone. Mä tein 3 neulepaitaa sinä aikana, kotona sitten yhdistin palat, siellä vaan neuloin kappaleet. Mikä tahansa paita ja neuletakki = siisti yhdistelmä.

Vierailija
19/49 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten kaverisynttärit kannattaa pitää samaan kaveripiiriin kuuluvan kaverin kanssa. Sähköpostilla sovittiin suunnitelmista lapsen kaverin vanhempien kanssa. Kulut voitiin jakaa ja kutsua kaikki luokkakaverit, lisäksi lastenjuhlissa oli läsnä useampi aikuinen. Esim häälahjat tms kannattaa ostella kimpassa. Joululahjoja voi ostaa pitkin vuotta ja niiden antamista voi rajoittaa.

Vierailija
20/49 |
22.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tärkein: mitoita asumiskulut elintasoosi. Vaikeaa pk-seudulla, mutta tunnen ihan muualla asuvia ihmisiä, joilla koti pitää olla kuin prinsessalla, mutta tulot ovat kuin keittiöpiialla.

"Pakolliset menot" kriittiseen tarkasteluun muutenkin, pitääkö olla kaksi autoa (no pitää, koska on korvessa se kartanonrouvan leikkiminen meneillään). Asuminen ja liikkuminen ovat yleensä jokaisella säästövinkkejä kaipaavalla se suurin menoerä, monesti vain kuvitellaan, ettei siihen voi mitenkään vaikuttaa.

Lopeta shoppailu ja suhtaudu kriittisesti kuluttamiseen. Ajattele olevasi dieetillä. Ei ylipainosta eroon haluavakaan lähde huvikseen kiertelemään konditorioihin tai lue jatkuvasti leivontablogeja. Kirppikset ym. ovat yhtälailla pahasta, jos niistä tulee hankittua välttämättömän lisäksi sellaista, mitä vain haluttaa ostaa. Minä teen vaateostoksia 2-3 kertaa vuodessa, koskan ei ole tarvinnut alastomana kulkea.

Turhan krääsän heivaaminen kodista on paras ja ilmainen sisustusvinkki, ehkä ei tarvitse hankkia isompaa kotiakaan, kun kalliit neliöt eivät ole romuvarastona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi