omien käsitöiden myynti ja työttömyysturva
Löytyisikö av:lta tietoa siitä, että vaikuttaako mahdollisuuteen saada työttömyyskorvauksia, jos on myynyt käsitöitä ja ilmoittanut veroilmoituksessa, että on saanut niistä myyntituloja? Ts. saako työkkäri tämän jostain selville ja katsooko sen perusteella, että olen yrittäjä?
Teen pätkätöitä ja mulla on usein työpätkien välissä viikon-muutaman kuukauden pituisia työttömyysjaksoja. Haluaisin kerätä vähän lisätuloja, kun joka tapauksessa käsitöitä harrastan, mutta pelottaa, että aiheuttaisin vahingossa itselleni karenssin tällä tavalla. Käytännössä kyse olisi noin 50-100 eurosta kuukaudessa ja sen tiedän kyllä, että työttömyysaikana ei tällaista toimintaa saa sitten harjoittaa.
Kommentit (2)
Itse olen myynyt 3 jouluna eri joulumessuilla, tai siis mun töitä on myyty ja 2 pääsiäisenä töissä.
Verottajalta kysyin reilu vuosi sitten mutta kun kerroin määrät sanoi unohda. Mutta tietenkin toi korvauksiin vaikuttaa.
Käsitöistä ei muutenkaan saa ns kunnon palkkaa, unohda noi ilmoitukset.
Muistelen ainakin jonkun asiakkaani joskus saaneen soviteltua päivärahaa Kelasta kun myi torilla käsitöitään ja ilmoitti työttömyysetuutta hakiessaan myyntinsä.