Kiva :/ äitini oli vahtimassa lapsiani, ja esikoinen kertoi äitini huokailleen raskaasti
useaan kertaan, että tulisinpa minä jo kotiin ja pääsisipä hän jo pois meiltä, ei jaksa olla meillä, eikä jaksa yhtään kuopusta, kun tämä "häslää koko ajan". (äiti oli meillä vahtimassa lapsia 6 tunnin ajan)
Että kiva.
Pyydän äitiä melko harvoin vahtimaan lapsiani (ehkä 3-4 kertaa vuodessa, ja aina vain jos on oikea syy enkä saa ketään muutakaan vahtimaan ja on siis pakollinen meno)
Äiti kyllä edessä päin sanoo kuinka "tulee kyllä mielellään, tottakai" ja "kuinka on ihanaa olla näiden lastenlasten kanssa" ja "näiden kanssahan on niin helppoa jo, kun kuopuskin on jo 5-vuotias"
äitini ei ole ikinä sanonut mulle, että ei haluaisi tulla tai ei jaksaisi lasteni kanssa olla. tosi reilua sitten huokailla esikoiselle, kuinka on rankkaa olla heidän kanssaan! En kyllä pyydä äitiä toiste lapsia vahtimaan. On varmaan lapsista kiva kuulla kuinka mummo ei jaksa heitä.
Ja niin, äitini ei ole mikään vanhus, vähän päälle 50 v. vasta.
Kommentit (49)
Oma äitini oli repinyt lapsia hiuksista ja viimeinen kerta se toki oli, kun sai heidän kanssaan ollakaan...
voin kuvitella miltä on tuntunut, kun tämä oman äitinikin käytös tuntuu jo tämän verran pahalta.
Jotenkin tällainen kaksinaamaisuus ärsyttää. Ja sitäkään en oikein ymmärrä, että 3-4 kertaa vuodessa lastenlasten vahtiminen on tosiaan näin rankkaa, kuten äiti antoi ymmärtää? Ja kun kyse ei ole edes mistään vauvojen hoidosta tai yövalvomisista.. noh, mutta eipähän tarvitse enää sitten, en aio enää pyytää.ap
no eiköhän se vauvanhoito ole kuitenkin helpompaa nykyään. enää ei vaippoja pestä käsin. eikä vettä kanneta joesta ja lämmitetä hellalla.
paljon rankempaahan se on isompien kanssa,kun eihän nykyään pidetä kuria lapsille, se on kielletty. saavat säheltää ja säätää tauotta ja aukoa päätään tauotta.
vaan isompi viedään päiväkotiin "virikehoitoon"
miksi muiden sitten pitäisi jaksaa. Ja isoäiti on jo omansa aikuiseksi asti kasvattanut ja hoitanut. Itselläni ei tulis mieleekään hoidattaa lapsiani isovanhemilla. Käymme kylässä ja silloinkin käsken lapsia käyttäytymään kauniisti koska mummi on jo vanha ja väsynyt eikä jaksa turhaa huutoa ja meuhkaamista. Hyvin ovat lapset sen jo ihan pieninä ymmärtäneet.
Onko mummu niin vieras ihminen perheessä, ettei saa sanoa lapsille jos ne käyttäytyvät huonosti ja käyvät voimille? Viisivuotias voi olla kamala termiitti. Ja kyllä ne lapsetkin sen kestävät kuulla etteivät ole aina pelkkiä päivänpaisteita isovanhempienkaan mielestä. Sillähän sitä opitaan käyttäytymään! Kun olin lapsi, meillä asui mumma aina talvikaudet ja hän piti tiukkaa kuria äidin ollessa kauppareissuilla tai muualla. Heti tuli palautetta, jos tuli hölmöiltyä. Hymistelläkö olis pitänyt?
mutta huomaan miten lasten kanssa touhuaminen väsyttää. Pyydän häntä 1-2 kertaa vuodessa hoitamaan lapsia(itse tarjoutuu paljon useammin). En vaan halua vaivata, kun kunto ei ole sama kuin nuorempana. Meillä vielä keskimmäinen erityislapsi, tosin aika lievästi.
Oma äitini oli repinyt lapsia hiuksista ja viimeinen kerta se toki oli, kun sai heidän kanssaan ollakaan...
Joidenkin lapsien mummot kuristaa, puukottaa tai jopa tappaa!
Niin kuin tuollainen olisi hyvinkin tavanomaista.
että lapset ei välttämättä uskalla liikahtaakaan. Joskus ovat joutuneet istumaan tuoleilla paikallaan tunninkin ajan, kun ovat tehneet jotain kiellettyä. Ja jos mummille sanoo rumasti, jää koko porukka ilman ruokaa.
Mummoa ei toivota hoitajaksi, koska hän on lasten mielestä liian tiukka. Mutta ei lyö, ei huuda, ei ole ilkeä, ainoastaan ilmoittaa tiukasti, mitä tehdään, ja lapset tottelevat ihan heti.
Jos JOUTUU kaikki lapset ottamaan kerralla hoitoon, niin kun tullaan hakemaan lapsia, niin kertoo kovaan ääneen kuinka kamalia lapset ovat, eivät osaa käyttäytyä jne.
Tosi kiva sitten lähteä miehen kanssa viettämään romanttista iltaa, kun tietää ettei anoppi halua olla lastenlastensa kanssa.
Jos ei jaksa, sanotaan ei.
Jos lapset käyttäytyvät huonosti, heitä ojennetaa.
Tuollainen syyllistäminen ja marttyyrius saa aikaan sen, että lapšet luulevat olevansa viallisia.
Vika on ihan siinä mummosta.
miksi muiden sitten pitäisi jaksaa. Ja isoäiti on jo omansa aikuiseksi asti kasvattanut ja hoitanut. Itselläni ei tulis mieleekään hoidattaa lapsiani isovanhemilla. Käymme kylässä ja silloinkin käsken lapsia käyttäytymään kauniisti koska mummi on jo vanha ja väsynyt eikä jaksa turhaa huutoa ja meuhkaamista. Hyvin ovat lapset sen jo ihan pieninä ymmärtäneet.
Toivottavasti sun kakarat ei ikinä lisäänny tai ainakaan pyydä sulta apua kun et voi 6 tuntia lastenlastes kans viettää.
Mä ainakin olen sanonut lapsilleni että sitten kun saavat lapsia, voivat koska vaan tuoda heitä minulle hoitoon.
En ymmärrä tuollaisia ämmiä jotka pukkaavat lapsia maailmaan mutta sitten kun ne ovat 18- vuotiaita ovesta ulos ja olet omillasi nyt ja edes lapsenlapsia ei jakseta katsoa.
Eikö sunkin olis kannattanut jättää lapset tekemättä ja ruveta vaikka hoitotädiks vaan niitä kun ei työpäivän jälkeen olis tarvinnu nähdä.
vittumainen ämmä.
Jos ei jaksa, sanotaan ei. Jos lapset käyttäytyvät huonosti, heitä ojennetaa. Tuollainen syyllistäminen ja marttyyrius saa aikaan sen, että lapšet luulevat olevansa viallisia. Vika on ihan siinä mummosta.
Sanotko saman niille äideille, jotka kertovat nipanneensa lasta tai tukistaneensa, kun eivät enää jaksa?
Jostain syystä äidille on kunniaksi näyttää kaikkia tunteitaan, koska lasten pitää nähdä, että äiti ei jaksa, on vihainen, suuttuu jne. Isoäiti ei saa sanoa lapsille, että ei jaksa näitä, jos lapset eivät tottele? Oikeastiko se on isoäidin vika, että ap ei kykene kasvattamaan lapsiaan niin, että niiden kanssa on ilo olla?
Pitäisikö myös ap:n toimia kuin aikuinen eli sanoa lapsille, että varmasti isoäitiä harmitti, kun hän halusi teillä kaikilla olevan kivaa ja te pilasitte koko jutun.
Meillä äiti on töissä, isä on töissä ja lapset päiväkodissa. Isoäitiä ei tarvita hoitajaksi.
Vittu mikä ämmä Toivottavasti sun kakarat ei ikinä lisäänny tai ainakaan pyydä sulta apua kun et voi 6 tuntia lastenlastes kans viettää.Mä ainakin olen sanonut lapsilleni että sitten kun saavat lapsia, voivat koska vaan tuoda heitä minulle hoitoon.
En ymmärrä tuollaisia ämmiä jotka pukkaavat lapsia maailmaan mutta sitten kun ne ovat 18- vuotiaita ovesta ulos ja olet omillasi nyt ja edes lapsenlapsia ei jakseta katsoa.
Eikö sunkin olis kannattanut jättää lapset tekemättä ja ruveta vaikka hoitotädiks vaan niitä kun ei työpäivän jälkeen olis tarvinnu nähdä.
vittumainen ämmä.
Äitikö sinulle on tuon kauniin kielenkäytön ja käytöstavat opettanut? Voi vittusaatana mikä saavutus!
lapsia hoitamaan. Vetoaa siihen, että olen yhä hänen lapsensa ja hän tietää parhaiten. Sanoo, että vaikka olen aina häntä vastaan, niin hän ei hylkää aikuistakaan lastaan. Ja jos tarvitaan 2 tunniksi, viipyy ainakin 2 päivää, vaikka asuu 20 km päässä.
Hokee lapsille koko ajan, miten hän on olemassa ihan heitä varten eikä muita varten lainkaan, joten lapset saavat sitten hoitaa häntä, kun hän on vanha. Katsoo lastenhuoneesta paikkaa sairaalasängylle, jossa sitten vanhana makaa, kun ei pysty kävelemään.
Lapsia ahdistaa se, että heidän täytyy hoitaa mummia korvaukseksi hoidosta.
rakastamaan omia lapsenlapsiaan ja ettei halua olla niiden kanssa. Mä en tajua, että se pitää ottaa jonain helvetin vahtimisena, että voi viettää aikaa rakkaiden ihmisten kanssa...
Jos JOUTUU kaikki lapset ottamaan kerralla hoitoon, niin kun tullaan hakemaan lapsia, niin kertoo kovaan ääneen kuinka kamalia lapset ovat, eivät osaa käyttäytyä jne. Tosi kiva sitten lähteä miehen kanssa viettämään romanttista iltaa, kun tietää ettei anoppi halua olla lastenlastensa kanssa.
Kai te sitten tajuatte olla menemättä viettämään romanttista iltaa ja hoidatte itse lapsenne??? Eri asia, jos on ihan jotain pakollista menoa ja JOUTUU jättämään lapset hoitoon, mutta yllä mainittu ei sitä ole.
rakastamaan omia lapsenlapsiaan ja ettei halua olla niiden kanssa. Mä en tajua, että se pitää ottaa jonain helvetin vahtimisena, että voi viettää aikaa rakkaiden ihmisten kanssa...
turha niitä on vahtia. Sitten isoäiti olisi voinut istua rauhassa sohvalla ajattelemassa, miten paljon niitä rakastaakaan etenkin silloin, kun lapsenlapsia ei tarvitse vahtia.
Joidenkin lapsien mummot kuristaa, puukottaa tai jopa tappaa!
Niin kuin tuollainen olisi hyvinkin tavanomaista.
vaan isompi viedään päiväkotiin "virikehoitoon" miksi muiden sitten pitäisi jaksaa. Ja isoäiti on jo omansa aikuiseksi asti kasvattanut ja hoitanut. Itselläni ei tulis mieleekään hoidattaa lapsiani isovanhemilla. Käymme kylässä ja silloinkin käsken lapsia käyttäytymään kauniisti koska mummi on jo vanha ja väsynyt eikä jaksa turhaa huutoa ja meuhkaamista. Hyvin ovat lapset sen jo ihan pieninä ymmärtäneet.
Toivottavasti sun kakarat ei ikinä lisäänny tai ainakaan pyydä sulta apua kun et voi 6 tuntia lastenlastes kans viettää. Mä ainakin olen sanonut lapsilleni että sitten kun saavat lapsia, voivat koska vaan tuoda heitä minulle hoitoon. En ymmärrä tuollaisia ämmiä jotka pukkaavat lapsia maailmaan mutta sitten kun ne ovat 18- vuotiaita ovesta ulos ja olet omillasi nyt ja edes lapsenlapsia ei jakseta katsoa. Eikö sunkin olis kannattanut jättää lapset tekemättä ja ruveta vaikka hoitotädiks vaan niitä kun ei työpäivän jälkeen olis tarvinnu nähdä. vittumainen ämmä.
koska lapseni ovat alta kouluikäisiä ja täysin kotona hoidettuja. Ja tosiaan jos miehen kanssa halutaan vapaata niin silloin palkataan heille hoitaja eikä kuormiteta isovanhempia.
Rakaskin ihminen käy joskus hermojen tai kunnon päälle.
Ajatelkaa jotain viliviikaria, joka on heti tekemässä pahojaan, kun silmä välttää, kiipeämässä katolle, temppuilemassa rappusissa, levittelemässä jauhoja ympäriinsä, nielemässä leluja ihan vaan huvin vuoksi.
Isoaiti ihan varmasti rakastaa lapsenlapsiaan, mutta jatkuva vahtiminen, komentamisen tarve ja meteli käy voimille. Käyhän se vanhempienkin voimille! Lisäksi siinä on vastuuaspekti eli isovanhempi kokee varmasti, että hänen on oltava erityisen tarkka, ettei jotain satu.
Täysin tavallisesta asiasta on taas paisumassa iso pullataikina, joka johtaa monensuuntaisiin mielensäpahoittamisiin, riitaan ja välirikkoihin. Jestas sentään!
On jo yli 70 v ja vaivoja varmasti on. Sanon aina että pitää ilmoittaa jollei jaksa, mutta aina lapset on tervetulleita ja heillä on ihanaa vaikka joku asia saattaisi väsyttääkin. Ikinä ei pahaa sanaa lapsista kuulu ja lapset rakastaa täydestä sydämestä mummia ja pappaa joiden luona on mukava olla.
Koskaan ei kieltäydy, olen itse kyllä järkännyt muita hoitajia ihan vain sen takia ettei liikaa väsy. Tosin meidän lapset nyt ei kovin usein ole missään hoidossa, ehkä 4-6 kertaa vuodessa ja usein työreissujen takia.
Harmittaa puolestasi tuollainen, minä vastaavassa tilanteessa sanoisin äidilleni, että suoraan pitää puhua ja järkkäisin hoidot sitten jotenkin muuten.