Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toiminimen perustaminen - pari kysmystä

Vierailija
03.01.2013 |

Olen aikeissa perustaa toiminimen. Liikevaihto jää ainakin ekana vuonna takuulla alle 8500e. (Tekisin toiminimellä töitä normaalin päiväduunini ohella.) Toiminnan käynnistämisellä ei ole kiire. Askel askeleelta, mutta haluaisin rekisteröidä nimen kuitenkin jo.

Eli:

Onko mitään ongelmia/seuraamuksia siitä, että rekisteröin toiminimeni jo nyt, vaikka varsinaista toimintaa alkaisi tulla vasta vaikka tämän vuoden lopulla? Esim että liikevaihto olisi tosi minimaalista, esim. 100-200e/kk nyt alkuun? Ja opettelisin hommaa tässä pääduunin sivussa sitä vauhtia kuin pystyn?

Vai kannattaako jostain syystä lykätä toiminimen rekisteröintiä, kunnes toiminta voi olla täysimuotoista? Menetänkö kenties jotain etua? Teenkö mahdollisesti jotain hallaa verotuksellisesti tulevaisuuden kannalta tms. kummallista byrokraattista?

Vai toiminimi samantien rohkeasti pystyyn vaan?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä.

Firmalla on kuluja, jotka pitää hoitaa lakisääteisesti, joten kannattaa lykätä perustamista mahdollisimman pitkään.

Ja jos toiminta ei lähdekään käyntiin niin eipä tule mitään ongelmia minkään suhteen ja jos se lähtee käyntiin niin saat hoidettua kyllä kaiken siinä vaiheessa kätevästi vielä.

Ai niin. Älä kuuntele yritysneuvojien neuvoja. Niitten on pakko neuvoa väärin koska niitten on pakko antaa ohjeet pilkuntarkasti lain mukaan. Eikä yrittäjänä voi toimia niin, se ei vaan toimi.

Mutta verot yms maksut pitää hoitaa, muuten tulee ongelmia. Ja nehän ehtii hoitaa jälkikäteenkin kyllä, mutta hoidettava ne on oma-aloitteisesti.

Vierailija
2/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alveja eikä eläkkeitä, mitä muuta voisi tulla? Ei mitään.

Itse mietin tuon osalta mahdollista rahoitustarvetta mahdollisen toiminnan alkaessa. Aloittaville yrittäjille kun tarjotaan kaikenlaisia lainoja yms. sekä mahdollisesti myös starttirahaa yms. Silloin ei vielä saa olla yritys edes perustettuna. Ainakin aikaisemmin vuonna x oli näin, nyt en ihan päivittänyt viimeisiä tietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Älä kuuntele yritysneuvojien neuvoja. Niitten on pakko neuvoa väärin koska niitten on pakko antaa ohjeet pilkuntarkasti lain mukaan. Eikä yrittäjänä voi toimia niin, se ei vaan toimi.

Hommat toimii hyvin juuri silloin, kun toimii pilkuntarkasti lain mukaan.

Vierailija
4/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä sit enää myöhemmin siirtyessäsi päivätyöstä pois, koska yritys on jo perustettu.

Vierailija
5/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Starttirahaa varten pitää olla pirusti aikaa täytttää lomakkeita ja vääntää suunnitelmia, mihin mulla ei nyt ole aikaa, ja yritys uhkaa jäädä kokonaan perustamatta. Olen odotetllut kohta pari vuotta että olisi aikaa perehtyä niihin lomakkeisiin sun muihin suunnitelmiin, mitkä pitää olla tehtynä, ja toiminimi on sit edelleen rekisteröimättä ja 'bisnes' aloittamatta.

Niin ajattelein, että ei muuta kuin toiminimi pystyyn, niin siitä se pikkuhiljaa lähtee ja kuviot selvenee. Starttirahan verran häviän, mutta toisaalta saan aloittaa 'rauhassa', kun muuten se aloittaminen taitaa kokonaan jäädä jos jään odottamaan sitä sopivaa hetkeä starttirahan hakuun.

Vierailija
6/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusta ns. sivutoiminen toiminimi jos kerra käyt palkkatyössä päätoimisesti. Ennakkoveroa joudut tietenkin maksamaan oman arviosi mukaan ja yksinkertaisen kirjanpidon olet velvollinen pitämään sekä veroilmoituksen jättämään.

Kysymyshän on henkilöyhtiöstä joten palkkatulosi päätoimesta ja nämä sivutoimen tulot lasketaan yhteen ja saadusta summasta maksat veron.

Arvonlisävero tulee mukaan kuvioihin kun sivutoimen tulot nousevat tietyn rajan yli. Se onkin sitten oma kuvionsa.

Aika yksinkertaista.

Vierailija
7/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulle tulee, tulon arvioit itse, vero lasketaan sen arvion mukaan. Mun miehellä on juuri tuollianen sivutoiminen toiminimi.

Ei alveja eikä eläkkeitä, mitä muuta voisi tulla? Ei mitään. Itse mietin tuon osalta mahdollista rahoitustarvetta mahdollisen toiminnan alkaessa. Aloittaville yrittäjille kun tarjotaan kaikenlaisia lainoja yms. sekä mahdollisesti myös starttirahaa yms. Silloin ei vielä saa olla yritys edes perustettuna. Ainakin aikaisemmin vuonna x oli näin, nyt en ihan päivittänyt viimeisiä tietoja.

Vierailija
8/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sulla on vakituinen työ rinnalla. Oikeastaan muulla tavalla ei Suomessa kannatakaan yritystä aloittaa.

Starttiraha ei ole mielestäni sen arvoinen, että kannattaisi odottaa yrityksen perustamista, ellet töittesi kautta pysty sitä ennen keräämään laajahkoa asiakaspohjaa. Starttiraha on itsessään niin lyhytkestoinen ja niin pieni summa, että ellei tuota asiakaskuntaa ole jo valmiina kun aloittaa, niin harva kykenee pääsemään tarpeeksi isoihin tuloihin heti kun se loppuu.

Veroasiat kananttaa käydä läpi monta kertaa useampana päivänä, jotta varmasti huomioit kaiken, mitä siitä määrätään, ja jos on yhtään epävarma tai laskutuksessasi on paljon vaihtelua, niin harkita tilitoimiston palvelua.

Vierailija
9/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- voiko puoliso (mahdollisesti jossakin vaiheessa) työskennellä toiminimi-yrityksessä ilman palkkaa?

- osaatteko sanoa, rokottaako sivutoiminen toiminimiyritys pahasti niitä päätoimen tuloja?

- Onnistuuko toiminimen siirto puolisolle mahdollisesti myöhemmin?

Vierailija
10/11 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

- voiko puoliso (mahdollisesti jossakin vaiheessa) työskennellä toiminimi-yrityksessä ilman palkkaa?

- osaatteko sanoa, rokottaako sivutoiminen toiminimiyritys pahasti niitä päätoimen tuloja?

- Onnistuuko toiminimen siirto puolisolle mahdollisesti myöhemmin?

Onkos tässä nyt kysymys sellaisesta kuviosta että perustat yritystä puolisollesi joka ei jostakin syystä ( luottotiedot tms.) voi itse sitä perustaa?

Sivutoimisen toiminimen tuotto lasketaan yhteen palkkatyöstäsi saatujen tulojen kanssa ja tästä summasta lasketaan lopullinen vero.

Ilmainen työsteko jonkun yrityksessä katsotaan helposti veronkierroksi. Työtekijän palkkaaminen on taas aikas kallista, vakuutukset ja paljon muuta....

Vierailija
11/11 |
10.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet käyttää nykyisin työntekijöiden palkkauksessa laskutuspalvelua.. tai ainakin silloin ei tarvitse miettiä lomarahoja tai sitä, jos ei oo rahaa maksaa palkkaa. Oon itse miettinyt tätä, mutta en oo uskaltanut vielä "palkata" ketään siitäkään huolimatta. Jotenkin pelottaa kaikki. Yritin löytää lisää tietoa tästä ja tällä sivulla on listattu ja vertailtu näitä laskutuspalveluja. Onkohan niissä paljon eroja työnantajan näkökulmasta?