Jos et ostaisi yhtään vaatetta, alusvaatetta, kenkiä, sukkaa tms, miten monta vuotta pärjäisit?
Kommentit (41)
Helposti. Mulla työmatkoilla, silloin kun lapset eivät ole mulla, on käytössä Luhdan upea mintunrinen lasketteluhaalari, jonka sain n vuonna 85. Toista talvea nyt käytössä, parikymmentä vuotta välissä.
Talvikenkiä on kaapissa 4, kesäkenkiä varmaan 20.
Rahapulassa olen mm imetysliivien läpät ommellut kiinni, kun ei kirppiksellä ja huutiksessa mennyt kaupaksi, just joulukuussa ompelin lakanasta kaistaleet muutamaan kauluspaidan kaulukseen ja hihoihin. Jossain oli jo niin pinttynyttä likaa, ettei lähtenyt pois ja joissain oli jo kulunut lähes puhki.
Uskon että helposti pärjään seuraavat 5 v mutta voi mennä paljon, paljon pidempäänkin.
Nyt en ole n 4 v ostanut kuin kasan sukkia, jotka periaatteessa oli virheostos, ilmankin olisin pärjännyt käyttämällä eri parejA ja palkkaamalla
edessä meikäläisellä kun on vauva tulossa ja haluaisin olla hoitovapaalla. Kolmas lapsi siis tuloillaan. Edellisiä hoidin 5 vuotta kotona ja rahat riitti kun ei vaatteita tms ostellut kuin lapsille.
Silloin huomasin et kyllä ne yllättävän pitkään kestää, mutta ekoista tileistä töihin paluun jälkeen kyllä tuli ostettua takki, parit talvisaappaat, farkkuja ym ym. On kuitenkin kiva pukeutua siististi. Viidessä vuodessa vaatteet jo kulahtaa uuteen verrattuna. Mutta jos ei usein osta niin laatuun kannattaa satsata. Halvat vasta äkkiä kulahtaakin. Alusvaatteet mukaanlukien.
Pärjäisin varmaan kauankin, vaikka alkkareita ja ehkä pikkusukkia tarttis ostaa. Rintsikatkin riittäisi vaikka kuinka kauan.
Ongelma on vain se, että kroppa muuttuu. Luulen jo, että melkein uudet kenkäni tulevat menemään jonnekin kirpparille kun kuolen. On näes niin, että kun vanhenee niin jalat muuttuvat ja kengät eivät menekään sitten jalkaan. Mulla on jo nilkoissa kulumat ja odotan vaan, että alkavat turvota. Mun äidillä oli elämänsä aikana kengät numero 37-38 ja nyt se käyttää numeroa 42 tai kengät ei mene jalkaan ollenkaan. Tarttettais todella suutareita, jotka tekee ihmisille kenkiä mittojen mukaan. Se on nyt kamalan kallista hommaa.
Kengät siis riittäsi vaikka toiseen elämään ja vaatteet kanssa, jos ei paino nousisi koskaan. Mutta nousee eikä sille voi mitään. Toisaalta voisin odottaa yllättävää laihtumista ja sitten taas tosi vanhatkin vaatteet menisivät päälle.
Kun vanhenee, niin kannattaa ajatella, että se muutman kilon ylipaino voi kääntyä pelastukseksi. Jos yllättäen sairastut johonkin eikä ole mitään luonnollista vararavintoa, niin homma on aika heikoissa kantimissa. Eläkeikäisen pienen ylipainon laihdutus on tosi hankala homma, mutta saattaa johtaa siihen, että tarttee ostaa kaikenlaista pientä vaatetta. Sitten sitä ajattelee, että tämä on vaan tämmöistä kotivaatetta eikä tartte mennä minnekään. Niin sitä saattaa muuttua lumppuliisaksi.
Sellainenkin ongelma on, että Suomessa ei oikein tartte pukeutua kunnolla / oikein / tasokkaasti meni sitten minne tahansa.
Saisinko ommella lisää? Alusvaatteet kuluisi loppuun parissa vuodessa, samoin sukat. Muita vaatteita löytyy noi 30 vuodeksi.
esim niin, että tekisit vanhasta paidastasi alushousuja tai nykyisistä villapaidoistasi villasukkia. ap
Pärjäisin loppu elämän niillä mitä nyt kaapeista löytyy. Alusvaatteitakin löytyy paljon käyttämättömänä.
autokuormallisen vaatetta hyväntekeväisyyskirppikselle - sillä ne eivät sopineet enää minulle. Kaapeissani on vain sopivia vaatteita tämänhetkiseen painooni ja tyyliini. Ehkä en enää eläkemummona pukeutuisi rock-henkisesti :-) ja siksikin pitäisi ostaa beessejä teryleenejä. Mutta nykykokoisena ja -aatteisena pärjäisin näillä vaatteilla 20 vuotta. Ainoa minkä tiedän loppuvan käytössä ovat talvi- ja kävelykengät, sillä niitten pohjat hapertuvat kaapissakin, käytöstä puhumattakaan, parissa vuodessa.
Muttavaikea sanoa. Minulla on kaikkea paljon joten aika kauan varmaan. Esim paitapuseroita yli 20, talvisaappaita varmaan kymmenet, rintaliivejä 20 ja alushousuja 40-50. Ihan vain esimerkkeinä ( ;
ainakin kymmenen vuotta, jos töissä saisi käyttää tennareita :)
ensimmäinen, josta tulisi pula olisi juuri ne töissä käytettävät kengät, ne ei kestä enää kovin kauaa, maksimissa vuoden. Mutta sitten tallustaa tennareissa.
Seuraavaksi loppuisi alusvaatteet.
alusvaatteita ja sukkia pitäisi kyllä saada vuosittain lisää. Just laskin, että minulla on esim. 7 toppatakkia. Vähemmälläkin pärjäisi.
pitää testata.
tuun sitten kertomaan.
Rukkasia, työhanskoja ja pikkareita pitäisi kyllä sitten vaikka varastaa.
mulla vain halpiksia joita ei varmaan edes suutari sais kuntoon. Alusvaatteista on kroonien pula, tarve on heti. Muilla vaatteilla pärjäisin vuosikausia.
Talvikenkiä on vain yhdet tällä hetkellä, joten ei nekään varmaan montaa vuotta kestäisi. Muuten pärjäisin hienosti lopun elämääni.
tosin sukat alkaisivat olla kaikki puhki, rintsikat karmeita ja housutkin puhki. Mutta pärjäisin.
Alusvaatteet kuluisi loppuun parissa vuodessa, samoin sukat. Muita vaatteita löytyy noi 30 vuodeksi.
Sitten olisi kaikki sukat kuluneet puhki ja kengät myös. Muuten kyllä pärjäisi
Ongelma tulisi ensimmäiseksi talvikäsineiden kanssa, voisi tulla muutaman vuoden päästä vilu
pitäisi saada uusittua viimeistään 10 vuoden päästä varmaankin, mutta muuten pärjäisin hyvinkin 20 vuotta. Käytän paraikaa paitaa, jonka ostin lukiossa 15 vuotta sitten. On hyvää laatua, ei ole nukkaantunut tai kulunut tai väri väljähtänyt. Ja ihan on joku Anttilan peruspaita.
niin kyllä taitaisin loppuelämäni näillä elellä helpostikin. en ole överishoppaaja, mutta kova adoptoimaan tavaraa toisten vinteiltä :) 29v.