Oleskeluyhteiskunta
Niinistö otti uudenvuodenpuheessaan esille, että osa kansalaisista odottaa muiden kattavan pöydän ja itse elävät ns. oleskeluyhteiskunnassa.
Tähän ryhmään kuuluu jokainen mamma, joka loikoilee kotonaan ja vie tenavansa hoitoon muiden veronmaksajien elätettävksi.
Kommentit (45)
Roskaväki alkoi halveksia auttajaansa ja nyt tulee vastaisku. Menkää kerjuulle jos rahat ei riitä
olisi siis hienoa, jos rikollisuuden määrä nousisi ja saisit alituisesti pelätä omaisuutesi puolesta?
Luuletko että roskaväki vain osaa lyödä.
Ei yhteiskunta voi ottaa vastuuta yksityisten yritysten liiketoiminnasta. Yksityiset yrityksethän suurilta osin ovat potkineet ihmisiä ulos.
Ja jos lähdetään siitä, että "paskaduuneja" ei ole olemassa, niin kyllä aika usein jotakin työtä löytyy, jos vain kelpaisi. On varmasti tilanteita, joissa ei löydy, vaikka kuinka hakisi, mutta ei aina. Niinistön puhe oli minun mielestä loistava. Esim. nuoret ovat muuttaneet asenteita työntekoa kohtaan, ja eivät ota vastuuta itsestään ja toimentulostaan.
Ei yhteiskunta voi toki ottaa vastuuta yksityisten yritysten toiminnasta. Osaltaan se voi vaikuttaa kyllä yritysten toimintaedellytyksiin tässä maassa, mutta globaalissa maailmassa ei Suomi yksin voi vaikuttaa kaikkeen. Talouskriisi voi olla koko Euroopan laajuinen tai jotkut työt vaan halvempaa teettää Intiassa eikä siihen auta vaikka Suomen hallitus ja eduskunta päällään seisoisi, että sellaisessa tilanteissa yksityiset yritykset voivat joutua vähentämään suomalaista työvoimaa.
Mutta minusta juuri tämän nykyisen globaalin talouden ailahtelevaisuuden takia on entistäkin tärkeämpää, että pyrittäisiinn pitämään hyvinvointiyhteiskunta pystyssä. Että harrastettaisiin järkevää taloudenpitoa, jossa hyvinä aikana pannaan säästöön jotta huonona aikana sitten voitaisiin tukea ihmisiä, jotka joutuvat talouselämän realiteettien kynsissä ilman omaa syytään työttömiksi. Kaikenlaiset pätkätyöt ja yt:thän sen kun yleistyvät, mikä tarkoittaa myös katkoksia työuriin.
Mitä tulee tuohon paskaduuni-asiaan, niin minusta työ jolla ei voi elää on kyllä melkoinen paskaduuni. Toki voidaan ja ehkä pitäisikin yrittää luoda joustavampia tukijärjestelmiä, jolla työtön voisi ottaa vaikka osa-aikaisen myyjän työn, jossa tunteja on niin vähän ettei sillä millään pysty elämään ilman tukia, siis poistaa niitä kuuluisia kannustinloukkuja. Mutta pitää olla varovainen ettei se johda siihen että koko ajan huononnetaan ihmisten oloja, niin että tosiaan täällä on pian piikoja jotka joutuvat olemaan piikoina pientä piianhuonetta ja ruokaa vastaan, koska mitään tukia ei enää saa koska työlläkin voi itsensä "elättää".
Nuorten asenteista mitä olen lukenut, niin ei vaikuttaisi että sellaista olisi näkyvissä etteivät he halua ottaa vastuuta itsestään ja toimeentulostaan. SEn sijaan on kyllä havaittu trendi, että nuorille on entistä tärkeämpää, että työ itsesään olisi kiinnostavaa, mikä voi kyllä olla, jos tämä mielipide on kovin ehdoton, riski sille että useimpia töitä leimataan "paskatöiksi" eikä niitä haluta tehdä vain siksi että sillä voisi kuitenkin itsensä elättää vaikkei se kivaa olekaan.
Ei Esim. nuoret ovat muuttaneet asenteita työntekoa kohtaan, ja eivät ota vastuuta itsestään ja toimentulostaan.
Miten niin ei ota vastuuta itsestään? Kyllä downshiftaus ja yhteiskunnan tukien varaan tai ulkopulelle jättäytyminen voi olla aivan hyvin tietoinen ja vastuullinen valinta. En näe mitään järkeä tehdä töitä surkealla palkalla. Palkan pitää olla ian selkeästi houkutelevampi vaihtoehto eli palkat ylös ja töitä kaikille.
Kuvitteltko etät sinulle kuuluu joku toimeeentulotuki automaattisesti? Mene kerjuulle sitten jos et töitä halua tyehdä
Eikö surkea palkka ole parempi kuin ei mitään?
Kuvitteltko etät sinulle kuuluu joku toimeeentulotuki automaattisesti? Mene kerjuulle sitten jos et töitä halua tyehdä
Surkea palkka ei ole parempi kuin ei mitään. Surkea palkaa ei elätä ja yhä ollaan tukiluukulla. Virastojen kohtuuttoman byrokratian vuoksi viikon pätkätyö voi viedä leivän kuukausiksi, joten sanoisin että surkea palkka ei totisesti ole hyvä.
En kuvittele. Jokaiselle kansalaiselle kuuluu se mikö lait ja asetukset asaiasta määräävät. Tämä on sopimusyhteiskunta ja sopimuksia voidaan toki muuttaa. Siihen asti tuet kuuluvat automaattisesti kaikille niitä tarvitseville.
Itse ole palkkatyössö jolla elätän itseni.
Miten niin ei ota vastuuta itsestään? Kyllä downshiftaus ja yhteiskunnan tukien varaan tai ulkopulelle jättäytyminen voi olla aivan hyvin tietoinen ja vastuullinen valinta. En näe mitään järkeä tehdä töitä surkealla palkalla. Palkan pitää olla ian selkeästi houkutelevampi vaihtoehto eli palkat ylös ja töitä kaikille.