Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vaihtoehtoja minulla on? Työstressi vie järjen.

Vierailija
01.01.2013 |

joululoman aluksi jaksoin hädin tuskin imuroida, vasta aattona aloin toipua. Välipäivät on menneet koko ajan paremmin, kunnes viikonloppuna aloin taas miettiä töihin paluuta ja niinpä olen taas heräillyt kolmelta yöllä, sydän tykyttää, olen apaattinen, kaikki on tahmean vaikeaa, haluaisin vain nukkua.

Minun on tehtävä tälle asialle jotain tai sairastun kunnolla. Mutta mitä vaihtoehtoja minulla on? Olen määräaikaisessa työsuhteessa, mieheni ei pysty elättämään meidän perhettä, en siis voi lopettaakaan töiden tekemistä. Esimiehen kanssa keskustelu ei auta, koska esimiehen takia olen paljolti tässä tilanteessa ja esimiehen mielestä teen liian vähän. Työmääräkään ei oikeasti ole mikään ihan mahdoton, lähinnä se on työnteon puitteet ja ilmapiiri.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

huoh.

Vierailija
2/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko jättää sopparin uusimatta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten lähdet etsimään jotain muuta. Sulla kuulostaisi olevan tosi paha työuupumus päällä ja jos et voi luottaa siihen että tilanne työpaikalla jatkossa paranee, niin kuulostaa hyvin huolestuttavalta, jos mietit samassa työpaikassa jatkamista.

Vierailija
4/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnon sairausloman ja jäät sairauspäivärahalle työuupumuksen takia. Parempi hakea ennen kuin sit niin että oot ihan finaalissa ja toipuminen kestää pidempään sitten kuin jos nyt hakisit saman tien saikkua. Koska määräaikainen loppuu?

Vierailija
5/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä uusi työpaikka. Jopa uusi koulutus (esim. ansiosidonnaista työkkäriä saa 2 vuotta opiskelua varten), jos ei muuten mahdollisuutta uuteen työhön.

Vierailija
6/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet kertomaan lääkärille nämä samat asiat.

Vierailija
7/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä se on palkatonta. Voit kertoa oireistasi lääkärille ja sanoa, ettet koe olevasi työkuntoinen. Kerro ahdistuksesta, paniikkioireista, voimattomuudesta, unihäiriöistä tai mitä kaikkea sinulla nyt onkaan. Jos lääkäri kirjoittaa nuo sairaslomatodistukseen, on sairasloma palkallista. Jos sairaslomatodistuksessa lukee työuupumus, olet palkattomalla vapaalla.

Vierailija
8/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy jutteleen työterveyshuollossa tm. Jotain tuolle pitää tehdä, jottei leviä homma täysin.

Vierailija
9/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähempikin paneutuminen riittää.

Vierailija
10/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nämä saattavat helpottaa tilannetta:

kirjoita paperille itsellesi tuosta työtilanteesta, kuvaile ongelmat seikkaperäisesti. Yritä myös sen jälkeen etsiä tavat korjata ne.

Tämä ei ratkaise ongelmia, mutta on minua auttanut etäännyttämään hieman asioista. Ne asiat toki vituttaa samalla tavalla mutta ahdistusta tuo kirjoittaminen ja pohdiskelu auttaa vähän.

Myös juokseminen voi olla hyvä keino, jos sitä harrastat, jos juokset yli puolen tunnin lenkkejä, tulee itselläni ainakin prosessoitua noita vaikeita asioita ja jotenkin saa niihin vähän selkeyttä.

Sitten myös: yritä tehdä vapaa-ajalla jotain, mikä vie ajatukset täydellisesti pois työstä, jotain, mihin keskityt, jokin harrastus.

Vierailija
11/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiiri ja puitteet. Mainitset ne stressaavina, miten?

Vierailija
12/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota työtäsi liian vakavasti vähempikin paneutuminen riittää.

Itse olin jokin aika sitten tauolla työstä, joka stressaa minua paljon. Kun palasin, meni ekat päivät jälleen huonoilla yöunilla. Illalla en saanut unta, heräsin yöllä, nukuin huonosti. On tosi helppo ajatella että "en sitten stressaa kun menen takaisin töihin" mutta kerropa se alitajunnalle.:)

Vierailija
13/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole paineensietokykyä ( ei minullakaan) paineiseen työhön. Tai sitten olet sillä tavalla herkkä ettet kestä työpaikan ahdistavaa ilmapiiriä. (Minäkään en kestäisi) Näissä tapauksissa lienee uusi työpaikka ainut vaihtoehta. Ja jos ensimmäinen vaihtoehto, niin jopa uusi ala.

Vierailija
14/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta lähdin toiseen paikkaan töihin, mutta olin jo niin syvällä masennuksessani etten voinut olla enää töissä.. elin aivan omassa maailmassani, pelkäsin ja tärisin päivät ja yöt.

Niin siinä kävi, että psykiatrisen osastohoidon jälkeen jäin vuodeksi sairaslomalle.

Ensimmäiset kuukaudet pelkäsin jopa sanaa työ, sain valtavia ahdistuskohtauksia jopa sairaslomalla kun vain mietinkin työtä.

Minulla eivät auttaneet mitkään lääkkeet.. vain aika.

joten sinulle voin sanoa, että mikään työ tai työyhteisö ei ole sen arvoinen, että menee järki ja mielenterveys.

tämä toki maksoi minulle oman osakehuoneiston menettämisen verran, mutta se oli pieni hinta siitä, että sain jäädä kotiin toipumaan.

Vierailija
15/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista jäljellä vielä vuoden (2 vuoden määräaikainen).

Uusia töitä ei ihan helpolla näiltä seuduilta löydy ja juuri nyt tuntuu kaikkien töiden tekeminen ihan hirvittävältä ponnistukselta.

Ehkä olen vain väsynyt, kun lomaa ei ole ollut (nytkin otin palkattomana). Ehkä kärsin kaamoksesta ja liian vähästä ulkoilusta. Syön kuitenkin ihan terveellisesti ja vitamiinit pitäisi olla kunnossa. Olen täydellisyydentavoittelija ja itsekriittinen, aina minulla on töissä ollut vähän vaikeaa, vaikka muiden mielestä olen hoitanut hommat ihan normaalin hyvin. Nyt on vain ollut ihan ekstravaikeaa tänä syksynä-talvena, kärsin varmaan jostain masennuksesta, kun kaikki tuntuu niin synkältä, ilottomalta, turhalta, pelottavalta ja hankalalta. Pitäisiköhän mun ostaa kirkasvalolamppu?

Vierailija
16/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaista jäljellä vielä vuoden (2 vuoden määräaikainen).

Uusia töitä ei ihan helpolla näiltä seuduilta löydy ja juuri nyt tuntuu kaikkien töiden tekeminen ihan hirvittävältä ponnistukselta.

Ehkä olen vain väsynyt, kun lomaa ei ole ollut (nytkin otin palkattomana). Ehkä kärsin kaamoksesta ja liian vähästä ulkoilusta. Syön kuitenkin ihan terveellisesti ja vitamiinit pitäisi olla kunnossa. Olen täydellisyydentavoittelija ja itsekriittinen, aina minulla on töissä ollut vähän vaikeaa, vaikka muiden mielestä olen hoitanut hommat ihan normaalin hyvin. Nyt on vain ollut ihan ekstravaikeaa tänä syksynä-talvena, kärsin varmaan jostain masennuksesta, kun kaikki tuntuu niin synkältä, ilottomalta, turhalta, pelottavalta ja hankalalta. Pitäisiköhän mun ostaa kirkasvalolamppu?

Työssäni psykologina tapaan usein tätä ongelmaa: täydellisyyden tavoittelemisesta ja itsekriittisyydestä seuraa usein masennus ja uupumus, ahdistus. Mene työterveyshuoltoon ja saat keskusteluapua, jossa tutkitaan tarvitsetko pitemmän terapia oppiaksesi pois täydellisyyden tavoittelusta ja liiallisesta itsekriittisyydestä. Ei tähän kirkasvalohoito auta.

Vierailija
17/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totta kai sairausloma on AINA palkallinen vaikka syynä olisi burn out. Sairausloman syy ei vaikuta sairausloman palkka-asioihin vaikka täällä joku niin väitti.

Itse jäin vuosi sitten parin kuukauden sairauslomalle ihan samoista syistä kuin sinäkin ja lopulta irtisanouduin.

Kunhan saat levättyä ja ajatuksesi irti huonosta olosta, niin näet tilanteesi ja mahdollisuutesi muuttaa sitä paremmin. Väsyneenä ja masentuneena ajatukset kiertävät kehää eikä näe helposti ulospääsyä.

Hae sairauslomaa ajoissa, sillä jos palat todella vakavasti loppuun, siitä toipuminen onkin ihan toinen juttu. Saatat menettää kokonaan työkykysi.

Vierailija
18/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että diagnoosilla työuupumus sairausloma on palkaton. Lääkäri kirjoittaakin sen vuoksi aina syyksi masennuksen, ahdistuksen, unihäiriöt tms. Mutta siis lekuriin, mars!

Itselläkin vähän samanlainen tilanne, että nukun huonosti ja heräilen öisin. Nyt lomalla olen kyllä saanut nollattua aika tehokkaasti.

Vierailija
19/33 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja totta kai sairausloma on AINA palkallinen vaikka syynä olisi burn out. Sairausloman syy ei vaikuta sairausloman palkka-asioihin vaikka täällä joku niin väitti.

Itse jäin vuosi sitten parin kuukauden sairauslomalle ihan samoista syistä kuin sinäkin ja lopulta irtisanouduin.

Kunhan saat levättyä ja ajatuksesi irti huonosta olosta, niin näet tilanteesi ja mahdollisuutesi muuttaa sitä paremmin. Väsyneenä ja masentuneena ajatukset kiertävät kehää eikä näe helposti ulospääsyä.

Hae sairauslomaa ajoissa, sillä jos palat todella vakavasti loppuun, siitä toipuminen onkin ihan toinen juttu. Saatat menettää kokonaan työkykysi.

Työkyvyn menettäminen ei ihan mikään pikku juttu olekaan. Tätä ei ymmärrä ennenkuin sen kokee. Minä yritin vuosia jaksaa työyhteisössä jossa oli todella paha olla; vuosien aikana masennus paheni, työterveyshuolto ei uskonut minua en saanut sairauslomaa enkä nukahtamislääkkeitä. Lopulta oli pakko sanoa itsensä irti, mielenterveys meni ja sanoin työkyky.

Nyt kärvistellään eläkeläisinä

Vierailija
20/33 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkallisen sairausloman syyksi