Mitä vaihtoehtoja minulla on? Työstressi vie järjen.
joululoman aluksi jaksoin hädin tuskin imuroida, vasta aattona aloin toipua. Välipäivät on menneet koko ajan paremmin, kunnes viikonloppuna aloin taas miettiä töihin paluuta ja niinpä olen taas heräillyt kolmelta yöllä, sydän tykyttää, olen apaattinen, kaikki on tahmean vaikeaa, haluaisin vain nukkua.
Minun on tehtävä tälle asialle jotain tai sairastun kunnolla. Mutta mitä vaihtoehtoja minulla on? Olen määräaikaisessa työsuhteessa, mieheni ei pysty elättämään meidän perhettä, en siis voi lopettaakaan töiden tekemistä. Esimiehen kanssa keskustelu ei auta, koska esimiehen takia olen paljolti tässä tilanteessa ja esimiehen mielestä teen liian vähän. Työmääräkään ei oikeasti ole mikään ihan mahdoton, lähinnä se on työnteon puitteet ja ilmapiiri.
Kommentit (33)
Ärsyttää nämä heti sairasloman huutelijat. Ap sulla on itselläsi ongelma (täydellisyydentavoittelu ja jitsekriittisyys). Siihen ei saikku auta vaan käynti työpsykologilla.
todella laihoin tuloksin. Mitään käytännön apua en saanut.
Siis jos tilanne oikeasti on päässyt pahaksi ei siinä turinat ja keskustelut enää auta. Mieli kiertää kehää, ahdistaa ajatus töihinmenosta, kukaan ei ymmärrä..
minulle ainakin oli ratkaisu poistuminen tuollaisesta työyhteisöstä ja kunnollinen lepo sekä toipuminen.
Vaikka edelleen käyn keskustelemassa mt-toimistossa tunnen että suurin apu tulee itseltäni. Päivittäin käytän aikaa paljon tiedon etsimiseen (mm lääkitys, mielenterveys, työpaikkojen pahoinvointi jne)
Tämä toipuminen on erittäin hidas ja raskas prosessi, toista samanlaista romahtamista en kestäisi
että diagnoosilla työuupumus sairausloma on palkaton. Lääkäri kirjoittaakin sen vuoksi aina syyksi masennuksen, ahdistuksen, unihäiriöt tms. Mutta siis lekuriin, mars!
Itselläkin vähän samanlainen tilanne, että nukun huonosti ja heräilen öisin. Nyt lomalla olen kyllä saanut nollattua aika tehokkaasti.
Minäkin sain saikkua diagnoosilla masennus, että saan korvaukset, vaikka kyseessä oli työuupumus.
Ja mulla juuri se 4 kk sairasloma oli toipumisen avain. Keskustelut psykiatrin kanssa oli yhtä tyhjän kanssa, hän lähinnä kehotti miettimään alanvaihtoa, kun uskoi uupuneen pessimistisiä arviot omista kyvystäni ikinä pärjätä alalla..
Sairaslomalla aloin itse ymmärtää asenteillani aiheuttaneeni uupumukseni, ja sain muutettua niitä asenteita. Olen sen jälkeen jatkanut jo vuosia samalla työpaikalla ja tehtävässä ilman mitään uupumuksia. En ole enää perfektionisti, joka luulen että firman selviäminen on minun harteillani ja siis minun muka on aina pakko joustaa ja tehdä vapaa-ajallakin töitä..
ja totta kai sairausloma on AINA palkallinen vaikka syynä olisi burn out. Sairausloman syy ei vaikuta sairausloman palkka-asioihin vaikka täällä joku niin väitti.
tietoa levittää ja vieläpä tietoa, joka voi johtaa toisen taloudelisiin vaikeuksiin.
Tässä Iltalehden referaatti Hesarin jutusta
http://www.iltalehti.fi/terveys/2012092316109287_tr.shtml
Palkalliseen sairauslomaan oikeuttaa vain masennusdiagnoosi.
sieltä heltiää, aivan sama kunhan saa päivärahansa ja sairaslomansa.
Minä aikoinaan olin niin huonossa kunnossa, että ei bipo diagnoositkaan pelottaneet; kunhan sai palkallista vapaata ja kauan.
Mulla samat oireet; ahdistus, unettomuus, laihtuminen ja tykyttäminen eli korkea pulssi aiheutti kilpirauhasen liikatoiminta.
Voit olla siis oikeasti sairas etkä vain uupunut.
Mulla samat oireet; ahdistus, unettomuus, laihtuminen ja tykyttäminen eli korkea pulssi aiheutti kilpirauhasen liikatoiminta.
Kilpirauhanen voi olla tosiaan tuollainen, lääkärillä kannattaa tutkituttaa tämä ehdottomasti.
se uupumuskin myös fyysistä, kun hormonit menee päin helvettiä liiallisen stressin seurauksena, minkä vuoksi voikin kestää monta vuotta toipua romahduksesta.
työpaikan vaihto nollasi tehokkaasti kaiken, ja vanhoista sotkuista viisaastuneena osasin välttää sotkeutumasta uudestaan näihin samoihin "vaikeisiin" työsotkuihin.
Totta helkkarissa vaikuttaa. Burn out ei ole sairaus, mutta siitä johtuvat oireet voivat olla. Itsessään sairausloma on siis palkaton, mutta usein siihen liittyy sellaisia oireita, joiden takia sairausloma on palkallinen - kuten mielestäni pitääkin olla.
Olen laittanut palkattomaksi myös muita sairauslomia, kuten omasta kännitötöilystä johtuvat tapaturmat ja ei-lääketieteellisistä syistä tehdyt kirurgiset toimenpiteet. Reilu peli.
t. Henkilöstöpäällikkö
ja totta kai sairausloma on AINA palkallinen vaikka syynä olisi burn out. Sairausloman syy ei vaikuta sairausloman palkka-asioihin vaikka täällä joku niin väitti.
se valitettavasti on palkatonta.
Mutta jos koodi viittaa masnenukseen niin sitten oletkin oikeutettu palkalliseen sairauslomaan.
Jep, been there done that.
Kaikilla ei ole paineensietokykyä ( ei minullakaan) paineiseen työhön. Tai sitten olet sillä tavalla herkkä ettet kestä työpaikan ahdistavaa ilmapiiriä. (Minäkään en kestäisi) Näissä tapauksissa lienee uusi työpaikka ainut vaihtoehta. Ja jos ensimmäinen vaihtoehto, niin jopa uusi ala.
vaihtoa mutta tällä alalla ainakin töitä vaikea löytää. Tuntuu että olen "vangittu" tähän ahdistavaan työpaikkaan loppuiäkseni. Se lisää stressiä entisestään. Töitä ei ole liikaa, jokin muu mättää omassa työpaikassani. En edes kehtaa mennä työterveyteen.
Totta helkkarissa vaikuttaa. Burn out ei ole sairaus, mutta siitä johtuvat oireet voivat olla. Itsessään sairausloma on siis palkaton, mutta usein siihen liittyy sellaisia oireita, joiden takia sairausloma on palkallinen - kuten mielestäni pitääkin olla. Olen laittanut palkattomaksi myös muita sairauslomia, kuten omasta kännitötöilystä johtuvat tapaturmat ja ei-lääketieteellisistä syistä tehdyt kirurgiset toimenpiteet. Reilu peli. t. Henkilöstöpäällikkö
palkatonta saikkua? tai kuka ihminen nin tyhmä ettei kuvaile vaivojaan niin että niistä voi kirjoittaa palkallisen sairasloman. Työuupumus nimikkeenä ei palkkaan oikeuta, mutta masennus jo oikeuttaakin.
Ärsyttää nämä heti sairasloman huutelijat. Ap sulla on itselläsi ongelma (täydellisyydentavoittelu ja jitsekriittisyys). Siihen ei saikku auta vaan käynti työpsykologilla.