Tiedätkö yhtään työtöntä tohtoria?
Kommentit (47)
Tunnen lähemmäs sata tohtoria, mutten yhtäkään työtöntä. Aloina siis pääasiassa tekniikka, luonnontieteet, kauppatieteet ja lääketiede.
Tunnen tasan yhden tohtorin (kohta toisen kun serkku väittelee pian! :) ) ja se on työtön tekniikan tohtori.
Tunnen monta biologiasta ja biokemiasta sekä pari historiasta ja yhden psykologiasta väitelleen työttömän tohtorin. Yksi koulutti itsensä lähihoitajaksi, jossa ammatissa työskentelee.
Itse olen tutkija (en tohtori vielä) ja tällä hetkellä ilman tutkimusrahoitusta, koska tällä hetkellä tilanne alallani on erittäin vaikea.
Tiedän todella monta tohtoria (kymmeniä), jotka eivät ole koulutustaan vastaavassa hommassa, vaan samaa hommaa tekee myös maistereita. Eli työttömyys on yleistä lähinnä tietyillä aloilla (esim. biotieteet, tietyt yhteiskuntatieteelliset ja humanistiset alat), mutta koulutusta vastaamaton työ on yleistä.
Tohtorina on ylikoulutettu moneen hommaan, ja usein tohtoreita kohtaan tunnetaan myös ennakkoluuloja (ovat lähinnä teoreettisia, eivät tunne käytännön työelämää jne.)
En tunne yhtään työtäntä tohtoria (tunnen kaupallisen ja teknisen alan tohtoreita). Ovat töissä teollisuudessa tai julkisella sektorilla koulutustaan vastaavissa töissä.
Eihän ne tohtorit ole työttöminä. He toimivat siivoajina.
Tiedän erään laiskan tohtorin, joka yrittää tehdä kaikkensa saadakseen potkut. Joskus motivaatiota ei ole, vaikka olisi saavuttanut tittelin jos toisenkin. Ala: Fysiikka.
Biologeja - sekä tohtoreita että maistereita - on paljon työttöminä. Useimmilla töissä olevilla on pätkiä sieltä täältä ja siinä välissä sitten ollaan työttöminä.
tunnen yhden joka on väitellyt arkeologiasta
-yllätys!! Suomessa ei olekaan hirveen montaa arkeologin virkaa tarjolla LOL
Tiedän yhden lääkärin. Hän oli muutenkin syöksykierteessä joka alkoi päihdeongelmista ja avioerosta.
Harmillista et meni tiukka koulutus ja hyvä ura hukkaan.
Toinen on ruotsin kielen lehtori joka väitteli vuonna -89 jostain. En tiedä tarkemmin koska en ole itse yliopistoa käynyt.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:01"]
jos ei lääkäreitä lasketa:)
[/quote]
Lasketaan lääkäritkin, jos ne sattuu olemaan tohtoreita. Jos ei ole niin ei tietenkään lasketa.
Olen lukenut että tohtoreita on työttöminä.
En ole varma, mutta kun tuttavapiirissä on aika monta tohtoria, luulen että jokunen heistä on työtönkin. Työttömiä maistereita on vaikka kuinka monta.
Tunnen myös esim. yhden kaupassa asiakaspalvelijana työskentelevän tohtorin sekä yhden luullakseni väitöskirjan teon kesken jättäneen (eli ei vielä valmiin tohtorin) joka on siivooja.
Itse olen humanistitohtori, joka jakaa sanomalehtiä osa-aikaisesti ja saa soviteltua kelan peruspäivärahaa.
Töissähän se on jos kerran on sijaisena? Voi olla hyvinkin töitä...
Jos maisteri tai tohtori ei saa pysyvää, jollain tapaa omaan alaan liittyvää työtä, niin voidaan laskea, että he ovat työttömiä. Luuletko vitun kusipää ämmä että ihmiset opiskelevat vuosikausia työskennelläkseen sen jälkeen kaupan kassalla?
Vajaatyöllistetty taitaa olla oikea termi silloin, kun työ ei vastaa koulutusta.
Pätkätyöläisiä taitaa suuri osa tutkimustyötä tekevistä tohtoreista olla.
En nyt osaa sanoa, olisiko joku tuntemani tohtori juuri nyt työtön, mutta ainakin pätkätyöläiset ovat useinkin välillä työttöminä ennen kuin saavat taas seuraavan määräaikaisen.
Toinen on eduskunnan puhemies ja toinen kansanedustaja, mutta kumpikaan historiasta väitellyt tohtori ei ole oman alan vakihommissa? Onko kaikki ne eu-virkamiehet tai valtioneuvoston virkamiehet jotka on väitelleet vajaatyöllistettyjä? YK:ssa töissä olevat?
Tohtorikoulutus on tutkijakoulutus, mutta kyllä sen saaneet silti ihan vapaaehtoiseewti hakeutuvat muhinkin kuin pman alan tehtäviin.
Yksi KTT. Opiskellut pelkästään ja sitten ollut 4v kotona lapsia hoitamassa. Yli 30v, ei yhtään työkokemusta, paperit vaan. Jännä nähdä miten työllistyy. Aikoo olla vielä kotona.
[quote author="Vierailija" time="01.01.2013 klo 17:27"]
Meni sekaantumaan alaikäiseen, avioliitto hajosi, potkittiin pois työpaikalta, ei saa enää omalta alalta töitä ja alan luonteesta johtuen ei saa varmaan enää ikinä. Muutti pois Suomesta ja elää jollain sairaseläkeellä.
[/quote]
Oliko muusikko? Klasari?
Tiedän useammankin. Ei järjesty tutkimusrahoitusta, jos ei saa täysiä pisteitä hakemus, vaikka silti olisi oikein hyvä. Kilpailu on kiristynyt järjettömiin, ja rahoitus ohjaa tutkimusta liikaa. Tuotetaan tusinatavaraa, joka näyttää hyvältä. Kaikki vähänkään erikoiset hankkeet raakkautuvat pois, vaikka ne voisivat olla sitä todellisuudessa tärkeää tutkimusta.
bioalalla useita