Olin äsken kävelyllä kun kuulin lapsen itkua joka kuului prvekkeelta,
itki lasittomalla parvekkeella, hakkasi ovea ja huusi "mua paleltaa ja on kylmä" muuten tuskin olisin kiinnittänyt asiaan huomiota muta juuri kun satuin kohdalle niin valitti palelevansa. Tasan 5minuuttia siinä katselin ja naapurikin tuli viereiselle parvekkeelle tupakalle ja ajattelin mennä katsomaan mikä on homman nimi, niin juuri sitten joku avasi (äiti varmaan oli) oven ja päästi lapsen sisään varmaan kun huuto ainakin loppui. En nähnyt millaiset vaatteet lapsella oli kun parveke ei ollut läpinäkyvä. Onko ihan asiallista toimintaa, ja luotanko että jos tätä tapahtuu muulloinkin niin naapuri kyllä tekee jotain? Murehdinko turhaan...Tuli surullinen mieli lapsen puolesta jos kyseessä oli esim. rangaistuksena parvekkeelle laitto, kuulosstaisi kyllä hurjalta, mutta...
Kommentit (26)
mutta myöntää täytyy, että varmaan sitä parveketta vähän tarkkailisin. Jos tapahtuisi vielä kerrankin, soittaisin ovikelloa ja sanoisin, että rangaistus on huono ja ilmoitan ls-viranomaisille, jos se ei lopu. Juu, aika ikävä tuossa mielessä olen.
En ole täydellinen äiti ja itsekin olen kerran työntänyt lapsen parvekkeelle syksyllä (ihan riittävän viileää), kun yritti lyödä ja potkia vauvamahaani. Huutelin oven takaa, että joko on rauhoittunut ja oli siellä parvekkeella ehkä 30 s maksimissaan. En ole tästä ylpeä ja siksi ehkä puuttuisinkin, jos se rangaistus vain kestää ja lapsi kevyissä vaatteissa. Tuolloin aikuisella täytyy olla mieletön viha eikä lapselle ole turvallista olla kotona.
kysynyt siltä lapselta, että onko sun äiti tai isä siellä sisällä ja kauanko olet ollut parvekkeella. En ihan aidosti tiennyt, onko sisällä sammunut tai sairauskohtauksen saanut vanhempi, tai sadistivanhempi - vai vain vanhempi, jolla harkinta petti ja jolla meni hermot. Sitä vaan ei voi tietää. Ainoa minkä siinä tietää on, että lapsi on hädissään ja ulkona on kylmä eikä siitä voi kävellä ohi reagoimatta.
Tässä tapauksessa parvekkeen ovi aukesi heti kun lapsi alkoi juttelemaan kanssani. Jos olisi tuntunut siltä, että lasta ei päästetä sisälle, olisin käynyt soittamassa ovikelloa ja kysymässä, että oletko tietoinen että sun lapsen huuto kuuluu kilometrin päähän, hän on oikeasti hädissään ja että tilanne ei näytä muiden silmissä kovin hyvältä.
mutta tämä on ihan totta, tapahtui juuri puolisen tuntia sitten, itsellä ei lapsia ole ja jäi mieltä vaivaamaan kovasti.. :(
Pahoittelen kirjainten puuttumista, kone takkuilee.
No ainakin naapuri kuuli huudon ja oven hakkaamisen, mutta en tiedä kuuliko kun lapsi valitti kylmää.
Jos äiti sattuu lukemaan palstaa monien pikkulasten äidit niin toivottavasti toiminnallesi oli jokin muu syy kuin rangaistus.
Ap
kysynyt siltä lapselta, että onko sun äiti tai isä siellä sisällä ja kauanko olet ollut parvekkeella. En ihan aidosti tiennyt, onko sisällä sammunut tai sairauskohtauksen saanut vanhempi, tai sadistivanhempi - vai vain vanhempi, jolla harkinta petti ja jolla meni hermot. Sitä vaan ei voi tietää. Ainoa minkä siinä tietää on, että lapsi on hädissään ja ulkona on kylmä eikä siitä voi kävellä ohi reagoimatta.
Tässä tapauksessa parvekkeen ovi aukesi heti kun lapsi alkoi juttelemaan kanssani. Jos olisi tuntunut siltä, että lasta ei päästetä sisälle, olisin käynyt soittamassa ovikelloa ja kysymässä, että oletko tietoinen että sun lapsen huuto kuuluu kilometrin päähän, hän on oikeasti hädissään ja että tilanne ei näytä muiden silmissä kovin hyvältä.
mutta onneksi pääsi sisälle juuri. On rivitalon parveke ja kävelytien ja talon välissä kymmenisen metriä lunta ja puitakin niin ajattelin siksi hetken seurata ennen lumihankeen menoa, näin kuitenkin että asunnossa paloi valot ja ovi avattiin naisen toimesta.
Mutta kaipa sitä tulee jatkossa kun ohi kävelee niin kurkittua tarkemmin...
Joku kirjoitti että lapset hyppelevät lumihangessa alasti, suotakoon se heille niin kauan kuin on vapaaehtoista eikä se itketä niinkuin tässä tapauksessa. Ap
varsinkin, jos lapsi on vaan pistetty pihalle, niin silloin siihen on naapurina pakko jotenkin puuttua. Ei siinä vaan voi katsoa, kuinka lapsi palelee ja itkee. Eikä se ole normaalia toimintaa - tälläkin pihalla on lähes 30 lasta, ja vaan yksi äiti harrastaa tätä pihalle nakkaamista. Ei hänellä voi oikeasti olla niin vaikea lapsi, ettei pärjäisi hänen kanssaan muillakin keinoilla, kun me muutkin pärjäämme lapsiemme kanssa.
Olen kahdesti nähnyt kuinka lapsi on pistetty pihalle, ja jäänyt juttelemaan itkevän lapsen kanssa, ja aina lapsi on otettu sisälle parin minuutin jälkeen. Olen sitten vielä kulkenut tuosta ohi hetken päästä ja katsonut ettei lasta ole pistetty uudelleen pihalle.
Laitettu huonosti käyttäytyvä kersa pihalle jäähtymään.
No tämä tuli minullakin mieleen ihan ekana ja sitten siellä parvekkeella on noin 2 min joku dramaattinen lapsi vetämässä näytelmää...
Mutta tämä aloittaja on taatusti sama, joka eilen illalla kirjoitteli että 4 v lapsi on ollut ulkona leikkipuistossa, kirjoitti sen yön tunteina mutta lapsi olikin siellä iltapäivällä. Ja ihan sama kirjoitustyyli nytkin.
Jos tietäisin, olisin tehnyt lastensuojeluilmoituksen. Sinäkin teet, jos olet vastuullinen aikuinen. Kerro paikkakunta, niin ilmoitus menee heti.
Viestesi menee eteenpäin. Kai toivot, että tilanteeseen puututaan, kun sinä et uskalla puuttua.
Laitettu huonosti käyttäytyvä kersa pihalle jäähtymään.
Muitakin keinoja pitää olla lasta kasvattaa.
Tehokkain tapa on ilmoittaa lastensuojeluun, kummasti tehoaa vanhempiin.
sen lapsen paniikkia...2 minuuttia tai vaikka vain 1 minuutti, tuntuu ikuisuudelta jos olet kylmässä, esim yöpaidassa, paljain jaloin lumessa etkä tiedä, päästääkö äiti/isä sua enää koskaan sisälle...
Mut on siskojen kanssa pantu pihalle lumihankeen yöpaidassa, ilman sukkia ja käsketty mennä sinne lastensuojeluviranomaisille (kerroin että ilmoitan niille huonosta kohtelusta) kun äiti hakkasi meitä. IKINÄ en unohda sitä paniikkia, johon me jouduttiin.
Kokeile itte mennä lumihankeen jäähtymään, niin tiedät miten se auttaa...
Ei ole lapsella todellakaan asiat hyvin, jos hänet tarkoituksella suljetaan parvekkeelle.
on todella traumatisoivaa. Lapsen perusturvallisuutta koetellaan.
Järkyttävää, että joku voi tehdä lapselleen jotain tuommoista.
Tehokkain tapa on ilmoittaa lastensuojeluun, kummasti tehoaa vanhempiin.
meistä on tehty montakin lastens. ilmoitusta. Niiden mukaan pahoinpitelen lapsiani. Totta, meistä lähtee kovasti ääntä. Lapset ovat myös kodin ulkopuolella kiukutelleet, heittäytyneet maahan huutamaan, niitä klassisia uhmakohtauksia, joita teidänkin av-mammojen kersoilla esiintyy, tai sitten ei, riippuen aina vastausketjusta.
On tehonnut nämä ilmoitukset, ja etenkin ne selvitykset.
lapsille olen tehnyt tyhejentävästi selväksi, että HE eivät voi kiukutella ja parkua julkisella paikalla, koska meistä tehdään ilmoitus. KYLLÄ, naapurin tenava voi huutaa vaikka suoraa huutoa, heidän äitikin voi hermotusta ja korotaa ääntään ja huutaa, he ovat eri asia. Mutta ME emme, TE ette. SINÄ ET. Koska meistä tehdään -taas- ilmoitus, jonka mukaan minä pahoinpitelen teidät lapset ja millä -helvetillä- minä sen muuksi todistan, kun kukaan ei usko minua, mutta sitä ilmoittajaa kylläkin!
Ja nämä ilmoitukset tulivat aikana, jolloin meillä ei ollut minkäänlaista fyysistä kuristusta ja aikana, jolloin lasten kiukuttelu tai kovaäänisyys ei minua edes haitannut.
jaksoin pysyä rauhallisena, asiallisena, tyynenä tilanteessa, aikuisena.
Mutta sitten.
Se pelko huostaanotosta, kun sossu ei millään uskonut, että minä EN OLE, meillä EI hakata lapsia, ei ole väkivaltaa, ei uhata väkivallalla, meillä on ääntä ja huutoa kun lapset riehuu tai sitten tulee just paha mieli ja siksi kovaäänistä parkua. Ja minäkin olen kovaääninen, mutta en aggessiivinen. Ja että EI, lastani EI ole hakattu sairaalakuntoon, ei ole ikinä ollut sellaista vammaa, kuin ilmoittaja väittää lapsella olleen! Mutta kun sossu ei uskonut ja selvitys oli pitkä, asenteellinen, perusteellinen.
Joten meillä ei lapset huuda. Laitan käden suun eteen. Tukistan. Sähisen naamassa kiinni: suu kiinni kun tämä kuuluu ulos ja naapuriin ja siellä luullaan että minä hakkaan teitä, suu kiinni! tai sinut viedään jonnekin pois ja se ei ole mikään kiva tuttavaperhe..
Niin että kyllä on tehonnut ne ilmoitukset. On mennyt viesti perille. Kiitos kaikille.
Olisiko tuossa mahdollista että on käynyt niinkin yksinkertaisesti että lapsi on mennyt käymään parvekkeella, pamautti oven perässään kiinni eikä saanut sitä ulkopuolelta itse auki? Toisessa huoneessa olleet vanhemmat huomasivat vasta sitten lapsen menneen parvekkeelle kun tämä rupesi pitämään siellä meteliä.
hyppii alasti lumihangessa ja ihan vapaasta tahdostaan.