Onko koko Suomen yläluokka käynyt Sykin (Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu)?
Jotenkin tuntuu siltä kun lukee lehtijuttuja ja juttelee ihmisten kanssa?
Kommentit (23)
Ei ole. Norssi, Ressu ja mm. Ksyk ja Saksalainen koulu on myös kartalla.
En usko että sykkiläisiä käy tällä palstalla joten heiltä ei ehkä saa vastausta:)
Molemmat serkut ovat käyneet Sykin IB-linjan, eikä ne kovin yläluollaisia ole. Moniko kansanedustaja tai pörssiyhtiön toimari on käynyt Sykin?
Ei ole.
Ja mitä tuolla yläluokallakin mahdat tarkoittaa ?
Oli jo vähän outoa jo silloin kaikki.
Pitkälti kyllä ainakin vaikka Hesarin mukaan.
Tietenkin vähän Helsinki-keskeistä ajattelua, mutta niinhän se on ettei jonkin perähikiän tai -lapin lukioiden kasvatit mitään eliittiä voi ollakaan.
Ainakin siellä opiskelee iso osa ikäluokan kermasta. Lääkis, oikis, kauppis ja Aalto ovat sykkiläisten ykköskohteita eikä kukaan edes harkitse ammattisurkeaa.
On niitä muitakin eliittikouluja.
Niin, kaikkihan kasvavat Helsingissä...
Kyllä Syk on loistava koulu. Minä ja sisareni olemme käyneet sen, samoin suurin osa sukulaisistamme.
Molemmat opiskelemme yliopistossa ja sinne opiskelemaan meno on aina ollut selvä valinta.
Suosittelen lämmöllä Sykkiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Norssi, Ressu ja mm. Ksyk ja Saksalainen koulu on myös kartalla.
ja ranskalainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Syk on loistava koulu. Minä ja sisareni olemme käyneet sen, samoin suurin osa sukulaisistamme.
Molemmat opiskelemme yliopistossa ja sinne opiskelemaan meno on aina ollut selvä valinta.
Sun isä ja äiti eivät ole käyneet Sykkiä, niin eivät ole yläluokalla?
Onko yläluokkaan pääsemisellä pääsykokeet jotka pidetään Sykin käyneille? Pääseekö kaikki yläluokkaan niiden kautta vai voiko sisäänpääsyn varmistaa isän rahoituksella?
Mitä siellä yläluokassa tehdään?
Ei ole. Sen huomaa vaikka lukemalla Helsingin Sanomien Tänään-palstaa, jossa esitellään joku, joka täyttää lähipäivinä pyöreitä. He ovat syntyneet eri puolilla Suomea ja käyneet kouluja eri paikoissa.
Maaseutulukion jälkeen ei pääse yläluokkaan?
Entä jos äiti on syntynyt yläluokkaan, muttei ole käynyt minkäänlaista lukiota, voiko hän tehdä lasta ei-yläluokkalaisen kanssa, joka on käynyt lukion. Tuleeko lapsesta alaluokkalainen?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin opiskelen yliopistossa. Jo toista kertaa ja olen kohta tuplamaisteri. Olen käynyt ihan tavallisen lukion keskikokoisessa ns. maalaiskaupungissa.
Yliopistoon meno ei ollut minulle mitenkään selvä valinta. Ihan yhtä hyvin olisin voinut opiskella muillakin koulutustasoilla, jos olisin mieleiseni alan löytänyt.
Kokemuksesta voin sanoa, että ei tämä yliopiston käyminen nyt mitään ihmeellistä ole.
Ei ole, vain noin 85% eliitistä on SYKkiläisiä.