Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työajalla mennä ylimääräisiin ultriin, kun lapsella epäillään sairautta?

Vierailija
31.12.2012 |

Olen käynyt kaikki normaalit neuvolat ja ultrat omalla ajalla, mutta nyt lapsella epäillään sairautta tai vammaa ja saan sairaalasta aikoja parin päivän tai viikon varoitusajalla.

Jostain googletin yhtenä päivänä, että näihin ns. terveydellisiin tutkimuksiin saisi mennä työajalla, mutta nyt en enää löytänyt mistään sitä sivua mistä tätä luin.

Joudunko nyt kuitenkin sitten korvaamaan ne tunnit takaisin, kun tässä saattaa tulla vielä kokonaisia päivien tutkimuksia, kun on vihjailtu, että joudumme ehkä menemään Helsinkiin asti tutkimuksiin.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastanneille!

Osaako joku vielä selittää pitääkö minun sitten antaa työnantajalle "oma ilmoitus poissaolosta" lappu ja liittää siihen vaikka todistus siitä, että olen ollut siellä tutkimuksissa?

Vai meneekö samaan malliin kuin jos olisin itse sairaslomalla niin silloin annan vain työnantajalle sen sairaslomalapun. Mutta tässä tapauksessa minulla tulee poissaoloja esim. puolikkaita päiviä, jos olen vaikka aamun töissä ja menen päivällä sinne tutkimuksiin.

ap

Vierailija
2/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä ap kyselee sitä, kun minulla on vuorotyö ja saattaa olla esim. niin, että minulla on vaikka ke töistä vapaa. Sitten saan maanantaina kuulla, että pääsen tutkimuksiin torstaiksi. Voiko työnantaja silloin velvoittaa, että se keskiviikon vapaani vaihdettaisiin torstaihin, jotta voisin mennä omalla ajalla tutkimuksiin?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnantaja vaihtaa ilman työntekijän lupaa. Ja kaikki raskausajan välttämättömät tutkimukset sisältyvät työaikaan.

Vierailija
4/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin on sanottu, että kaikki neuvolat yms. tulisi järjestää omalla ajalla samoin kuin kaikki lääkärikäynnit sun muut, siis muutkin kuin raskausjutut tai sitten pitäisi korvata esim. lääkärissä käynnin aika takaisin.

Mutta nämä tutkimukset on nyt yllättäviä enkä voi tietää montaa päivää etukäteen koska saan ajan, joten en voi suunnitella työvuoroja sen mukaan.

ap

Vierailija
5/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin ajan saa siten, että siihen ei pysty vaikuttamaan ja on työajalla, tunteja ei tarvitse korvata. Käytännössä asialla on silloin merkitystä, jos olisi ylitöitä kertymässä, niin lääkäritunnit eivät vaikuta ylityökertymään.

Joku alla sanoi, että vahvistettuja työvuoroja ei voi muuttaa. Työnantaja kyllä laillisesti ,perustellusta syystä voi niitä muuttaa.

T. Esimies

Vierailija
6/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunta-alan sopimukseen eli KVTES:iin. Muissa sopimuksissa voi olla jotain muuta.

Vierailija
7/20 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin yritetään muuttaa työvuoroja, ja jos se ei onnistu niin sitten voi mennä työajalla. Eli jos keskiviikkona on vapaapäivä ja torstaina aika lääkärille mutta töitä, niin työvuoro muutetaan jos se on mahdollista.

Vierailija
8/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee siis tarpeellisia tutkimuksia eli ne kaikki normaalit neuvolat ja ultrat ja jos tulee tarve labrakokeille (esim. sokerirasitus) niin niidenkin pitäisi olla työaikaa. Omalla ajalla sitten jos haluaa jotain ylimääräistä, eli käy vaikka yksityisellä gynellä/ylimääräisissä ultrissa tms.

Eli minusta kyllä noidenkin kuuluisi olla työaikaa, nehän on välttämättömiä tutkimuksia.

Tämä perustuu EU-direktiiviin, siksi ei ole yleensä mainittu erikseen esim. työehtosopimuksissa koska on EU:n lainsäädännön mukaista. Jos ei pomo työpaikalla ole tästä tietoinen niin ota yhteys omaan luottamusmieheen tai jos työpaikalla ei ole luottamusmiestä niin oman ammattiliittosi työsuhdeneuvontaan (toivottavasti olet ammattiliiton jäsen.).

Vierailija
9/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..olethan sinä muutenkin jo päästänyt sisään...

Vierailija
10/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt kaikki normaalit neuvolat ja ultrat omalla ajalla, mutta nyt lapsella epäillään sairautta tai vammaa ja saan sairaalasta aikoja parin päivän tai viikon varoitusajalla.

Jostain googletin yhtenä päivänä, että näihin ns. terveydellisiin tutkimuksiin saisi mennä työajalla, mutta nyt en enää löytänyt mistään sitä sivua mistä tätä luin.

Joudunko nyt kuitenkin sitten korvaamaan ne tunnit takaisin, kun tässä saattaa tulla vielä kokonaisia päivien tutkimuksia, kun on vihjailtu, että joudumme ehkä menemään Helsinkiin asti tutkimuksiin.

maailma ei tarvitse yhtään vammaista lasta, josta on mahdollisuus päästä eroon tässä vaiheessa.

Vierailija
11/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko jollain vielä asiallisia vastauksia?

Olen siis kunnalla töissä.

Liittoon yritin soittaa, mutta ovat vielä lomilla.

ap

Vierailija
12/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uhkaa sinun henkeäsi, niin voit mennä työajalla. Muuten et.

Vierailija
13/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut olemaan kokonaisia päiviä pois, niin kysy sairaalasta, voitko saada sairauslomalapun niiltä päiviltä. Silloinhan työnantajallakaan ei pitäisi olla mitään mutisemista asiaan.

Vierailija
14/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimiehen kanssa sopia asiasta...kysyt sieltä töistä, ei se muulla tavalla selviä...

Vierailija
15/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä liittoon tästä soitat, haloo!

Vierailija
16/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ompa täällä taas todella ystävällistä porukkaa liikkeellä. Kiitos vaan tästäkin avusta.

ap

Vierailija
17/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä liittoon tästä soitat, haloo!

- ohis

Vierailija
18/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslain (4 luvun 8§) mukaan "Työnantajan on korvattava raskaana olevalle työntekijälle synnytystä edeltävistä lääketieteellisistä tutkimuksista aiheutuva ansion menetys, jos tutkimuksia ei voida suorittaa työajan ulkopuolella."

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

Eli saat mennä neuvolaan työajalla, jos et pääse työajan ulkopuolella. Siis ihan terveydenhoitajankin vastaanotolle, kun tehdään aina hemoglobiinimittaus ja virtsan proteiinin ja valkuaisen tutkiminen. Ja myös nuo kaikki sinulle määrätyt ultrat kuuluvat tähän tottakai!

Näin on liiton lakimies minulle kertonut ja tämä ei siis ole tes-kohtaista, vaan ihan kaikille odottaville naisille Suomen laissa turvattu oikeus. Harmi vaan, monet eivät tästä tiedä. Myös työnantajapuolella on paljon tahallista tai tahatonta tietämättömyyttä asiasta.

Vierailija
19/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän neuvolassa sai aikoja klo 8 - 16 välille (siis viimeinen aika klo 15) ja kun työaikani on 8 - 16, on itsestään selvä, että aikoja ei saa työajan ulkopuolelle. Ja kun neuvolakäynnit on pakollisia Kelan etuuksia varten, laissa on annettu lupa käydä neuvolassa työajalla (raskausaikana!!! ei sitten lapsen synnyttyä). Eli kaikki käynnit mitä sulle neuvolasta raskausaikana määrätään, on ok.

Vierailija
20/20 |
31.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

KVTES:stä löytyy samansisältöinen viittaus. Se sopimus löytyy myös netistä, niitä kannattaa aina itsekseenkin lueskella.

t: liitossa töissä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän