Onko totta, että 60-vuotiaana ihminen ei enää liho...
koska aineenvaihdunta vaikuttaa elimistöön siten, ettei se pysty hyväksi käyttämään syötyä energiaa?
Esim. 60-vuotiaiden keskipaino on huomattavasti matalampi kuin esim. 40-vuotiailla, jolloin ihminen puolestaan painaa eniten, vaihdevuosien kynnyksellä.
Kokemuksia ottaisin vastaan, jos täällä on yli 60-vuotiaita.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lihaksien ylläpito muuttuu vaikeammaksi iän myötä. Mutta tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat olleet 60-vuotiaana selvästi lihavampia kuin 40-vuotiaana, esimerkiksi jos jokin vaiva on pakottanut luopumaan liikkuvasta elämäntavasta.
Ei liikkumattomuus lihota, vaan syöty ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin lihaksien ylläpito muuttuu vaikeammaksi iän myötä. Mutta tunnen kyllä ihmisiä, jotka ovat olleet 60-vuotiaana selvästi lihavampia kuin 40-vuotiaana, esimerkiksi jos jokin vaiva on pakottanut luopumaan liikkuvasta elämäntavasta.
Mutta moni aiemmin liikkunut lihoo, kun liikunta loppuu.
Luulenpa, että tuo johtuu siitä, että kaikki epäterveellisesti eläneet ovat jo ennättäneet kuolla 60:een ikävuoteen mennessä ja siksi tuo tuloksen "vinouma".
Oma äitini oli suhteellisen tuhdissa kunnossa kuolleessan 95-vuotiaana. Hän painoi silloin 73kg, vaikka oli vain 155 cm.
Lihavat elävät lyhyemmän elämän joten väestön keskipaino alenee loppua kohden
Lihominen on helppoa joka iässä. Laihduttaminen on vaikeampaa vanhana.
Kyllä läheinen oli lihava vielä 70-vuotiaana. Mutta sairauksien takia oli vaikea liikkua. Ei syönyt kyllä mitään herkkuja koska oli diabetes, mutta reuman jne. takia oli vaikea liikkua.
On mielenkiintoista miksi oli niin lihava koska ei todella syönyt paljoa, mutta ei kyllä liikkunutkaan paljoa. Söi monia lääkkeitä ja sairasti siis useita sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta moni aiemmin liikkunut lihoo, kun liikunta loppuu.
No tietenkin lihoo, jos syö samoin kuin silloin kun liikkui. Liikkuvan ja liikkumattoman ruoka on erilaista. Joten turha liikkumattomuutta on syyttää lihomisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 63-vuotias ja pari vuotta sitten minulla todettiin korkeat kolesteroliarvot ja verenpaineet. Lääkäri sanoi, että kannattaisi nyt ensin katsoa mitä voi ravinnon suhteen tehdä asian eteen, koska olen perso suklaalle ja juustoille. Muutamassa kuukaudessa veriarvot olivat normalisoituneet ja painoa putosi 6 kg. Painan nyt 55kg, joka on hyvä paino 165-senttiselle. On helpompi, kevyempi liikkua.
Ei ap kysy, voiko 60 v olla lihava, vaan lihooko vielä 60-vuotiaana. Kaksi eri asiaa.
Minun tuntemani lihavat vanhat ovat olleet lihavia jo viisikymppisinä.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat elävät lyhyemmän elämän joten väestön keskipaino alenee loppua kohden
Ja tuleehan se lyhyempi elämä yhteiskunnalle halvemmaksi. Tarviiko kaikkien pyrkiä pitkään elämään.
Olisiko edes hoitopaikkoja kaikille pitkään kituuttaville.
Lihot aina jos syöt enemmän kuin kulutat. Iällä ei ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ja höpöpöpöpöpp!
Et ole tainnut koskaan elämässäsi tavata yli 60-vuotiasta, jos tuohon uskot. Sanoisin, että ehkä siinä 80 ikävuoden tienoilla voi lihominen alkaa olla epätodennäköistä.
Lihookin, mutta laihtuminen on aina vaikeampaa. Sitä paitsi vanhus tahtoo kuihtua ennemmin kuin laihtua, ettei sitä varsinaista laihduttamista suositella. Terveellistä ruokaa ja liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihot aina jos syöt enemmän kuin kulutat. Iällä ei ole väliä.
Totta ja tunnustan etten pysty niin vähäistä määrää syömään kun kulutukseen nähden pitäisi. Ellei sitten tule jokin sairaus että menisi ruokahalut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö ja höpöpöpöpöpp!
Ei ole höpöhöpöä.
minä olen koko elämäni ajan laihduttanut pari kiloa muutamien vuosien väliajoin. Alle 40 v laihduttaminen oli helppoa kuin heinänteko. Sitä vain laski kaloreita.
nyt olen viimeisen viiden vuoden ajan kolme kertaa yrittänyt laihduttaa 5 kiloa. En saa kuin kilon pois. Joka kerta muutan jotain kaloreiden laskemisen lisäksi, eli lisään jotain liikuntaa, vähennän entisestään kaloreita, tms. Ei lähde ei. Enkä keksi siihen mitään muuta selitystä kuin ikä ja parin vuoden takaiset vaihdevuodet.