Miksi laitatte tyttärenne miehisiin harrastuksiin?!
Esimerkiksi jääkiekko, tennis, jalkapallo jne jne. En ole tätä koskaan ymmärtänyt! Todella miehisiä lajeja, joissa tarvitaan miehille ominaisempaa voimaa. Eikö kannattaisi ennemminkin vahvistaa naisten luontaisia ominaisuuksia ja harjoittaa esim luistelua, jumppaa ja muita enemmän naisen keholle sopivampia harrastuksia joista olisi hyötyä loppuelämän kannalta?
Kommentit (60)
Miksi pitää? Eikö tyttö tai poika saa ihan itse ilmaista haluaan harrastaaa jotain?
Meillä tyttö aloitti tanssilla, nyttemin säbäilee, hitto, miesten lajia, ja nuorempi harrasti ensin jalkapalloa nyt säbää...
Mikä meillä meni pieleen?? Kun en ohjannut balettiin? Kun ohjasin liikkumaan??
Oot nolo, ihan noby :DD
Tytär, ekaluokkalainen, harrasti syksyllä vielä balettia ja jalkapalloa. Nyt baletti jää poius, futis jatkuu. Koska jalkapallossa on kivaa ja kiva joukkue. Baletti kyllästytti.
Olen itse tanssinut lukioikään asti. Mutta futis on rautaa! Tytöt kannustavat ja hihkuvat! Se energia tarttuu. Siksi.
Tytär, ekaluokkalainen, harrasti syksyllä vielä balettia ja jalkapalloa. Nyt baletti jää poius, futis jatkuu. Koska jalkapallossa on kivaa ja kiva joukkue. Baletti kyllästytti.
Olen itse tanssinut lukioikään asti. Mutta futis on rautaa! Tytöt kannustavat ja hihkuvat! Se energia tarttuu. Siksi.
kiitos ap, jo etukäteen asiallisesta vastauksesta.
No mikäli todella olet tietämätön naissukupuolen fyysisistä ominaisuuksista, niin otahan vaikka yhteyttä lukion (mikäli nyt moisen kävit) biologian opettajaasi.
ap
No mikäli todella olet tietämätön naissukupuolen fyysisistä ominaisuuksista, niin otahan vaikka yhteyttä lukion (mikäli nyt moisen kävit) biologian opettajaasi.
ap
En tiennyt että sitä balettia tanssitaan ensisijaisesti pillulla ja tisseillä, kun fyysiä ominaisuuksia niin kamalasti penäät.
Alan epäillä keskustelevani 14-vuotiaan kanssa.
ap
En viitsisi häiritä opea tähän aikaan yöstä.
ap
En tiennyt että sitä balettia tanssitaan ensisijaisesti pillulla ja tisseillä, kun fyysiä ominaisuuksia niin kamalasti penäät.
Etkö tosiaan tiedä mitään esim naisen luustosta?
ap
ap
En, biologian pakollisilla kursseilla käsiteltiin mitoosia ja meioosia, kumpikaan ei liity millään lailla naisen luustoon. Eli ole kiltti ja valaise tyhmää, kiitos.
Ps. naisen luusto on asiana joko lukion terveystietoa tai ysiluokan ihmisbiologiaa. Suosittelen sinua kertaamaan kummatkin..
Etkö tosiaan tiedä mitään esim naisen luustosta?ap
luustolle nimenomaan tekevät hyvää esim. kaikki hyppyjä ja juoksua sisältävät lajit (kuten esim. tennis ja jalkapallo), sillä ne vahvistavat luustoa ja suojaavat siten osteoporoosilta. Kuten varmaan tiesitkin?
No mun tyttö tanssii, mutta on jo pidempään puhunut haluavansa jalkapalloon, mitä isovelikin pelaa. On vielä vähän pieni, muttä täyttää keväällä 5, ja pääsee sitten muksufutikseen. Etkö itse päästäisi tyttöäsi kokeilemaan jalkapalloa? Miten perustelisit, sanoisitko ettet saa koska se on liian poikamainen laji?
Ush mikä äiti....
mielessä, että "miehisissä" lajeissa tytöt pelaavat tyttöjä vastaan eikä poikia vastaan? Fyysisesti ovat siis samalla viivalla.
Itse aloitin futiksen pelaamisen 9-vuotiaana täysin omasta halustani ja jatkoin sitä 15 vuotta. Eikä siinä lajissa mitään muskeleita kasvateta: voimaa, notkeutta ja kimmoisuutta kylläkin sekä nopeutta ja hapenottokykyä. Loisto laji! Jos oma tyttäreni haluaa "miehisen" lajin aloittaa isompana, niin siitä vaan.
ap
ap
Tyttöni pituusennuste on 185 cm. Itse olen 170 cm ja tanssijaksi minusta ei valitettavasti ole pituuteni takia koskaan ollut. Mihin siis ohjaisin tyttöäni, jos hänestä ei fyysisesti ole tanssiin?
En ohjaa erityisesti mihinkään. Tyttö saa aivan itse valita harrastukset. Nyt käy muskarissa, tanssissa ja uimakoulussa.
Aloitin 10-vuotiaana karaten. En ole mistään harrastuksestani nauttinut yhtä paljon! Yläasteella vietin vapaa-aikani dojolla lyöntejä, potkuja ja hallintaotteita treenaten. Siinä kehittyi kehonhallinta, tasapaino ja nousi kunto. Luutkin ovat hyvässsä kunnossa, kun kasvuiässä tuli sen verran pompittua. Kaikkein eniten olen iloinnut juuri kehonhallinnasta, siitä on ollut paljon hyötyä jälkeenpäin. Epäilemättä saman asian olisi voinut saavuttaa tanssilla. Niin ei olisi kuitenkaan käynyt, koska tanssiin ei olisi löytynyt pienenä samanlaista motivaatiota. Harrastus olisi vain jäänyt kokonaan pois. Karate ei ole tehnyt minusta mitään lihaksikasta kaappia.
Kyllä meillä molemmat tytöt ovat itse päättäneet mitä lajeja alkavat harrastaa. Nuorempi kokeili taitoluistelua josta siirtyi sitten jääkiekkoon ja sieltä jalkapalloon jonne jäi ja pelaa ensi kaudella naisten 1. divisioonassa. Vanhempi harrasti muutaman vuoden voimistelua ja pelasi lentopalloa, mutta ei sitten jäänyt kumpaankaan.
Meille syntyi sitten kolmen pojan jälkeen 'pikku-prinsessa', ah ihanaa rimsua ja vaaleanpunaista...
Satujumpaa, balettia, taitoluistelua, tanssia vaan miten kävikään. Samanlainen romuluinen vauhtipää kuin äitinsä, ei rytmitajua, ei pienintäkään kiinnostusta johonkin balettivääntöihin ja ennenkaikkea ei yhtään notkeutta. Tyttöä ei voinut vähempää kiinnostaa käsien hienot liikkeet, pään siro taivutus, kauniit pyörähdykset, peilin edessä liikehdintä, ei . Tytöllä on valtava kilpailuvietti, suunnaton tahto puskea läpi vastustajien kohti maalia, eikä mitään väliä onko näky eettisesti kaunista. No meidän tytöstä tuli pikkufutari.
Naiset ja miehet sekaisin samassa sarjassa.
Kummankos sukupuolen laji tuo nyt sitten on?
Kun mun mielestäni se on kokonaisuudessaan aika miehinen ja raskas laji - poikani (jota yritän houkutella ratsastamaan) mielestä se on tyttöjen laji...
Mikä on ap:n tuomio, onko ratsastus ja hevosurheilu ylipäätään miesten vai naisten laji?
Ensinnäkin harrastuksesta ei ole tarkoitus saada "hyötyä loppuelämän kannalta", vaan huvia ja iloa.
En ota kantaa muihin ap:n miehisinä pitämiin lajeihin. Jalkapallo vaatii kestävyyttä, tilanteiden luku- ja ennakointikykyä, monen erilaisen informaation vastaanottamista ja käsittelyä samanaikaisesti ... Se on älykkäiden ihmisten peli. Mikä noista piirteistä ei sovi naisille?
Ja miksi ap luettelee vain urheiluharrastuksia?
Eivätkö musiikki, lukeminen, kuvataiteet, luonto, tähtitede, kalastuksen eri muodot ole harrastuksia? Vai eikö niistä ole "hyötyä"? Vai onko niissä se ongelma, että niitä voi harrastaa itsenäisesti, ilman "ohjausta"?
Minusta ei, sinusta ehkä? Vaatii nopeutta, notkeutta. Tekniikka voimaa tärkeämpää. Tyttö painii koska tahtoo.
ap
Rytmitaju on tasoa rautakanki ja jumpissa ja muissa olen aina tuntenut oloni kuin olisin sammakko tehosekoittimessa. En ole notkea, en osaa tanssia, en tykkää näpertelystä (en ole ikinä tykännyt) ja olisin varmaan karannut kotoa jos äitini olisi minut johonkin balettiin tai muuhun tanssilajiin laittanut pienenä. Pelasinkin ringetteä, sählyä, koripalloa ja lentopalloa (sekä beachvolleyta) kun olin muksu.
Olen sitten ilmeisesti mies, vaikka kroppa onkin ns. naisellinen, kun nuo minun fyysiset ominaisuuteni eivät sinun määritelmääsi naissukupuolen fyysisistä ominaisuuksista osu.
Niin ja en ole mikään "sirkuksen voimanainen" vaan ihan naisen näköinen ja muotoinen, mutta muodot on hommattu salilta ja ip-lajien harrastamisen kautta.