Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiintymyssuhdeteoriat tekevät minut kohta hulluksi..!

Vierailija
28.12.2012 |

Luin jostain (tämän palstan innoittamana), että lapsen kiintymystä äitiin voidaan tarkkailla vierastilanteessa.

OK. Meillä oli vieraita ja poistuin useaan otteeseen olohuoneesta jättäen n. vuoden ikäisen lapseni vieraiden kanssa keskenään.

Olen yrittänyt aina vastata lapsen tarpeisiin, pitänyt häntä paljon sylissä, imettänyt pitkään ym. ym.

MUTTA, kuinka reagoi lapseni?

Hän ei kertaakaan edes kääntänyt päätään katsoakseen perääni (itkusta tai hätääntymisestä puhumattakaan...). Palatessani huoneeseenkin hän jatkoi iloisena leikkiään vieraiden kanssa ja olin lapselleni kuin ilmaa :(

Mitä tästä tulisi päätellä? Onko lapsellani nyt sitten välttelevä kiintymyssuhde?! Onko peli menetetty ja voiko tilannetta enää korjata?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kuitenkin, että lapset ovat yksilöita ha reagoivat tilanteeseen oman tempperamenttinsä mukaisesti.

Jos olit jo ollut lapsen kanssa huoneessa ennen vieraita, hän oli ehkä havainnut, että tilanteessa ei ole mitään pelättävää. (Ja anna mun arvata, että kyseessä on poika.)

Itselläni on kolme lasta. Esikoinen olis toiminut samalla tapaa kuin lapsesi. Keskimmäinen olisi saanut hysteerisen itkukohtauksen ja kuopus jotain siltä väliltä. Silti olen kaikkia hoitanut samalla tavalla.

Olet varmasti ihana ja loistava äiti! Tämän tietää jo siitä, että kyselet moista.

Vierailija
2/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se että lapsella on niin turvallinen olo, ettei tarvitse itkeä äidin perään. Perusluottamus siis kunnossa, ja äiti on onnistunut oikein hyvin luomaan lapselleen turvallisen ympäristön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hänellä on sellainen temperamentti, että tuo sinun poissaolosi ei saa häntä hermostuneeksi.

Vierailija
4/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan totta, että yleensä lapsi itkee äidin perään silloin, kun perusluottamus on olemassa. On siis ihan hyvä merkki, jos lapsi vierastaa. Mutta en sanoisi, että ap:n tilanteessa olisi jokin vialla. Ehkä lapsi ei edes ehtinyt huomata, että äiti on poissa.

Vierailija
5/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se että lapsella on niin turvallinen olo, ettei tarvitse itkeä äidin perään. Perusluottamus siis kunnossa, ja äiti on onnistunut oikein hyvin luomaan lapselleen turvallisen ympäristön.

Vierailija
6/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla takaisin, jos kerran on pois näköpiiristä. Tuon ikäisen "kuuluu" itkeä, kun äiti (tai muu ensisijainen hoitaja) häviää näkyvistä. Se todistaa, että lapsella on kiintymyssuhde aikuiseen. Mutta kaikki lapset eivät turvallisesta kiintymyssuhteesta huolimatta reagoi heti. Siihen vaikuttaa myös lapsen temperamentti.

Vierailija
7/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan ollut iloinen lapseni puolesta, joka näyttää viihtyvän ihmisten seurassa, ja joka siksi saa muilta ihmisiltä valtavasti myönteistä huomiota (paljon enemmän kuin toinen lapseni, joka ei ole yhtä seurallinen). Meillä lapsi on huomannut varhaisessa vaiheessa, että koko maailmaa voi pompottaa pelkällä yksivuotiaan hymyllä, enkä oikein usko että se olisi merkki siitä että jokin olisi mennyt kasvatuksessa ja hoitamisessa pieleen. Jotkut vaan pitävät huomiosta.

Vierailija
8/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin ns. alan ammattilainen. Itselläni kolme lasta ja kaikki ovat reagoineet eri tavoilla esim. tuollaiseen tilanteeseen. Olen myös seurannut kaksosia, jotka reagoivat ja toimivat aivan päinvastaisilla tavoilla, vaikka heitä on hoidettu täsmälleen samalla tavalla. Eli ei voi paljon päätelmiä tehdä. olen katsonut kymmeniä viedeoita noista vierastilanteista, mutta en edelleenkään ole vakuuttunut teorioiden paikkansapitävyydestä.

Vierailija
9/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni lapsi ei heti reagoi äidin lähtöön mutta äidin palatessa saattavat mököttää eli kohdella äitiä kuin ilmaa.

Sun lapselle ei ehkä turvallusessa kotiympäristössä tuu mieleenkään hätääntyä jos äiti menee keittiöön kun on tottunut että kotona äiti on aina läsnä. Vieraassa ympäristössä lapsi saattaa reagoida paljon voimakkaammin.

Vierailija
10/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka olenkin ns. alan ammattilainen. Itselläni kolme lasta ja kaikki ovat reagoineet eri tavoilla esim. tuollaiseen tilanteeseen. Olen myös seurannut kaksosia, jotka reagoivat ja toimivat aivan päinvastaisilla tavoilla, vaikka heitä on hoidettu täsmälleen samalla tavalla. Eli ei voi paljon päätelmiä tehdä. olen katsonut kymmeniä videoita noista vierastilanteista, mutta en edelleenkään ole vakuuttunut teorioiden paikkansapitävyydestä.

että teoria ei toimi? Teorian idea on se, että lapset reagoivat tuossa tilanteessa eri tavalla?

Vierailija
11/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle on kuitenkin eri tilanne tulla jätetyksi kotonaan johonkin tuttuun huoneeseen samalla tavalla kuin monesti aiemminkin. Noissa vierastilannekokeissa äiti tuo lapsen täysin outoon paikkaan ja lähtee sitten äkkiä pois ja jättää hänet. Vertaisin sitä ennemmin tilanteeseen, jossa äiti katoaa vaikka ostoksilla oltaessa, kuin jossa hän menee eri huoneeseen kotona.

Vierailija
12/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiintynyt tietyllä tavalla. Eli eri tavoin reagoivat ovat eri tavalla kiintyneitä. Siihen se teoria perustuu. Oletko perehtynyt asiaan? Miten turvallisesti tai välttelevästi tms. kiintynyt lapsi reagoi? Teorian mukaan eri tavalla reagoivat eivät voi olla samalla tavalla kintyneet.

Vierailija
13/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on useita, muistaakseni ja ne muodostuvat erilaisista reagointitapojen yhdistelmistä. Tuota testiä on nimittäin kehitetty siitä alkumuodostaan, koska huomattiin, että se ei pystynyt suoraan erottelemaan kiintymyssuhdetyylejä toisistaan. Sama käytös lapsella saattoi merkata just päinvastaisia asioita, vaan tarvittiin siis tarkempaa käytöpiirteiden jaottelua ja just ne niiden yhdistelmät olivat merkityksellisiä.

Toisekseen, turvalliseen kiintymyssuhdetyyliin ei liity se että lapsen tulisi itkeä kun äiti lähtee pois paikalta.

Jos lapsella olisi jollain tapaa turvaton kiintyssuhde, siinä olisi paljon muitakin käytöspiirteitä kuin nuo ap:n mainitut. Minusta voit olla oikein huoleti ap!

Vierailija
14/14 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kaduttaa et ylipäätänsä oon lukenut kiintymysteorioita ym. kasvutuskirjallisuutta. Tuntuu et joka kääntessä ajattelen et meneeköhän tämä nyt "oikein". Terveellä maalaisjärjellä pärjäis ja jäis nuo turhat syyllisyyden tunteet pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi