Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun mummi kuoli, mitä mun pitää tehdä? Kenelle esitän

Vierailija
28.12.2012 |

suruvalittelut? Omalle isälleni eli mummini pojalle, vai isoisälleni? Pitääkö minun lähettää adressi? Mä oon niin pihalla kun lumiukko kun mun elinaikana ei kukaan sukulainen oo kuollut!

Normaalisti miten pitkän ajan päästä kuolemasta hautajaiset yleensä järjestetään? En edes tiedä miten hautajaisissa käyttäydytään... :/

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuren surun kohteena. Haudalle viet muistokukat.

Vierailija
2/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottokortin laitat mummulle, adressia sun ei tartte laittaa. voit osallistua isäsi kanssa kukkaseppeleeseen haudalla tai viedä itse oman.

Hautaan laitetaan kuukauden sisällä. Vanhaa ihmistä harvoin avataan, eli voi olla nopeempikin hautaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottokortin laitat mummulle, adressia sun ei tartte laittaa. voit osallistua isäsi kanssa kukkaseppeleeseen haudalla tai viedä itse oman.

Hautaan laitetaan kuukauden sisällä. Vanhaa ihmistä harvoin avataan, eli voi olla nopeempikin hautaus.

Vierailija
4/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysy tarvitseeko hän apua muistotilaisuuden järjestelyissä jne. käytännön asioissa.

Oman perheen kesken ei yleensä lähetetä adresseja ja tuskin sun tarvitsee mitään kauhean muodollista surunvalittelua esittää, suruhan koskee sinuakin läheltä.

Jos et pääse käymään, laita mieluummin vaikka kaunis kortti isoisälle.

Hautajaiset on usein parin-kolmen viikon päästä kuolemasta, riippuu osin siitä, tehdäänkö ruumiinavaus.

Hautajaisisiin pukeudut tummiin vaatteisiin. Hankit kukkavihkon kukkakaupasta, ne auttaa siinä. Kappelissa leski istuu eturivissä ja lähisuku siitä taaksepäin ja käy vuorollaan viemässä kukkatervehdyksensä. Sinä viet sen isäsi jälkeen, ellei isällä ole muita sisaruksia. Eli leski vie ensin, sitten vainajan lapset ja sitten lapsenlapset jne.

Vierailija
5/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hullumpaa on vaan olla hiljaa, ihan kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Jos isoisältä kuoli vaimo, kyllä sille lapsenlapsi ihan varmasti voi sanoa otan osaa!!!

sinun ei kuulu esittää surunvalitteluja, koska olet itsekin sureva

Vierailija
6/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suruvalittelut? Omalle isälleni eli mummini pojalle, vai isoisälleni? Pitääkö minun lähettää adressi? Mä oon niin pihalla kun lumiukko kun mun elinaikana ei kukaan sukulainen oo kuollut!

Normaalisti miten pitkän ajan päästä kuolemasta hautajaiset yleensä järjestetään? En edes tiedä miten hautajaisissa käyttäydytään... :/

Sinä olet itsekin lähiomainen, joten varsinaisia surunvalitteluja ei mielestäni tarvi osoittaa kellekään.

Pappasi toki kävisin sinuna katsomassa ja vaikka halaisin, kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, samoin isääsi. Pelkkä halaus riittää. Surette varmasti molemmat paljon :/. Ei tarvitse lähettää adressia kellekään.

Hautajaisten järjestäminen riippuu ihan omaisista eli miten he/te ne haluatte järjestää. Talvella voi mennä pidemmällekin toi hautaaminen. ei ole niin paljon pelkoa, että ruumis alkaisia haisemaan tmv kuin kesähelteilä.

Oletko koskaan ollut hautajaisissa? Menette sinne yhdessä lähisukulaiset. Riippuu haudataanko mummisi vai tuhkataanko hänet?

Usein arkku on jo kappelissa kun omaiset tulevat paikalle. Siunaus toimitetaan ja kantavat kantavat arkun kärryille, joilla arkku työnnetään kuopan reunalle. Siitä kantajat laskevat arkun nauhojen avulla hautaan.

Muistotilaisuudessa kokoonnutaan muistelemaan vainajaa, joku kykenevä lukee adressit, usein syödään ja juodaan kahvit.

Osanottoni !

Vierailija
7/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulitko, että ne on takapihalla tai jossakin ulkovarastossa pinossa? Ei ulkolämpötila vaikuta niiden säilymiseen.

Talvella voi mennä pidemmällekin toi hautaaminen. ei ole niin paljon pelkoa, että ruumis alkaisia haisemaan tmv kuin kesähelteilä.

Vierailija
8/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tapana. Jos sanoisi isoisälle, että "otan osaa", se antaisi sellaisen kuvan, että sinä olet täysin ulkopuolinen perheessä, etkä koe itse surevasi niin paljon. Tottakai saa tukea toista ja halata, mutta itse käyttäisin jotain vapaamuotoisempaa sanontaa kuin tuota termiä "otan osaa".

Mitähän varten ei saa sanoa toiselle surevalle, , otan osaa, koeta jaksaa ja halata Paljon hullumpaa on vaan olla hiljaa, ihan kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Jos isoisältä kuoli vaimo, kyllä sille lapsenlapsi ihan varmasti voi sanoa otan osaa!!!

Vierailija
9/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hullumpaa on vaan olla hiljaa, ihan kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Että pitäisi mykkänä istua. Päinvastoin, monikin kehotti menemään käymään jne. Ns. virallista suruadressia ei ap:n kuitenkaan tarvitse missään nimessä laittaa kummallekaan, koska on itsekin lähiomainen. Halaus ja "otan osaa" on tuhat kertaa parempi vaihtoehto.

Otan osaa surussi ap.

Vierailija
10/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis perhe on normaalissa kanssakäymisessä keskenään, tuollainen kysymys ei tule edes mieleen.

Perheenjäsenen kuollessa soittelemme ja kyläilemme ristiin rastiin kaikkien kanssa, itkemme ja muistelemme vainajaa. Mikä ihmeen etiketti siinä pitäisi olla? Haloo, kyseessä on siis isoäiti!

Vierailija
11/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ei varmaan kukaan tarkoittanutkaan Paljon hullumpaa on vaan olla hiljaa, ihan kuin ei olisi mitään tapahtunut.

Että pitäisi mykkänä istua. Päinvastoin, monikin kehotti menemään käymään jne. Ns. virallista suruadressia ei ap:n kuitenkaan tarvitse missään nimessä laittaa kummallekaan, koska on itsekin lähiomainen. Halaus ja "otan osaa" on tuhat kertaa parempi vaihtoehto.

Otan osaa surussi ap.

Vierailija
12/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis perhe on normaalissa kanssakäymisessä keskenään, tuollainen kysymys ei tule edes mieleen.

Perheenjäsenen kuollessa soittelemme ja kyläilemme ristiin rastiin kaikkien kanssa, itkemme ja muistelemme vainajaa. Mikä ihmeen etiketti siinä pitäisi olla? Haloo, kyseessä on siis isoäiti!

Ap:n kysymys hämmästytti minua kovasti. Vastaavassa tilanteessa menisin vaikka isäni ja äitini kanssa käymään isoisäni luona, halaisin ja sanoisin, että ikävöin jo nyt mummoa.

Vierailija
13/13 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähiomainen, joten ei sinun pitäisi mielestäsi lähettää kenellekään adressia.

Sinulle sen sijaan ystäviesi pitäisi ilmaista osanottonsa.

Soita isoisällesi ja keskustele hänen kanssaan.