Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä aikuisten ihmisten yksinkertaisuutta:

Vierailija
28.12.2012 |

pidetään monessa tapauksessa lakina, että ekaluokkalainen viedään ja haetaan koulusta tai ainakin kotona on iltapäivällä joku odottamassa lasta kotiin.

Kaksi vanhempaa töissä ja työajat joustamattomat - miten siihen yhtälöön voit viedä lasta kouluun kun koulu alkaa klo 9.00? Et mitenkään. Ja täällä puhutaan heitteillejätöstä, jos ekaluokkalainen on aamuisin yksin ja kulkee koulumatkan yksin.

Harvoin varmaankaan kyse ei olisi siitä, etteikö vanhemmat toivoisi asian olevan toisin. Mutta jos tilanteelle et mitään mahda, niin mitä sille sitten voi tehdä?

Ja ennen kuin kukaan urputtaa siitä että olen huono vanhempi ja tunnen syyllisyyttä oman lapseni yksinolosta, niin kyllä, toki se tuntuu pahalta kun ekaluokkalainen lähtee aamuisin itsekseen kouluun eikä kumpikaan vanhemmista pysty edes soittamaan hänelle. Itse olen opettajana ja klo 9 olen aina jo tuntia pitämässä, siitä ei todellakaan lähdetä soittamaan omalle lapselle. Mies on kirurgi ja leikkaukset alkaa aamuisin viimeistään klo 8 - siitä lähdetään vielä vähemmän soittelemaan lapselle. Lyhennetty työpäivä ei ole kummallekaan mahdollinen eikä isovanhemmat asu lähellä. Joten näillä mennään.

On aivan älytöntä ajatella, että toinen vanhemmista vaikka jäisi kotiin silloin kun lapsi on ekalla. Täysin eparealistinen kuvitelma, rahaakin on jostakin tultava. Ketään ihmistä et pysty palkkaamaan sinulle kotiin töihin aamuisin klo 8-9.

Joten eiköhän lopeteta puheet siitä, miten on pöyristyttävää kuinka 7v on yksin kulkemassa koulumatkoja tms. Elämä on tällaista.

Kommentit (102)

Vierailija
101/102 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta saisin tänne jonkun hoitamaan aamut lasta ja tekemään lopun aikaa kotitöitä, palkka pitäisi varmaan olla vähintään 1500e. Hoitaja todennäköisesti tarttisi autoa, sillä meille on hankala päästä julkisilla (siksi meilläkin on kaksi autoa). Ja mielestäni on kyllä typerää maksaa väh. 2000e siitä ilosta että joku on ekaluokkalaisen kanssa muutaman tunnin aamulla. Vaikka hän tekisikin kotitöitä, se olisi tavallaan turhaa sillä ehdimme itse aivan hyvin tekemään kaikki kotityöt mitä meillä on. Ongelma ei olekaan "meillä", sillä homma toimii näin ja sillä selvä. Pointtini aloituksessa olikin se, että av:llä vaahdotaan usein (ja varsinkin näissä Arttu-ketjuissa) sitä että missään nimessä ei pitäisi eka- eikä tokaluokkalaista jättää ikinä hetkeksikään yksin ja koulumatkatkin pitäisi lapsi saattaa. Se ei tosiaan ole aina mahdollista, monista eri syistä johtuen. Mielestäni ei ole tarpeen lopettaa työntekoa lapsen ekan kouluvuoden takia tai maksaa kohtuuttomia summia hoidon järjestämiseksi. Vaikkakin perheemme tienaa hyvin, 2000e muutaman tunnin hoidosta on kohtuuton summa maksettavaksi meidän perheellemme. Kukaan on tuskin valmis maksamaan MUUTAMAN TUNNIN hoidosta 1/4 tuloistaan. eri juttu olisi jos hoitaja jäisi kotiin hoitamaan vaikkapa pienempää sisarusta samalla rahalla.

olisihan se kamalaa. Kukaan ei kehottanut lopettamaan työntekoa, vaan opasti harkitsemaan osittaista hoitovapaata, johon lapsen molemmilla vanhemmilla on lakisääteinen oikeus.

Jos työpäiväsi alkaa VASTA klo 0900 en ymmärrä missä ongelma edes on, tai siis ei ainakaan teidän perheessä.

Vierailija
102/102 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jouduin kulkemaan ihan itse. Enkä muista, että luokkakavereitakaan olisi kouluun kuskattu. Miksi ekaluokkalainen ei voi yksin kulkea?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme