En ymmärrä aikuisten ihmisten yksinkertaisuutta:
pidetään monessa tapauksessa lakina, että ekaluokkalainen viedään ja haetaan koulusta tai ainakin kotona on iltapäivällä joku odottamassa lasta kotiin.
Kaksi vanhempaa töissä ja työajat joustamattomat - miten siihen yhtälöön voit viedä lasta kouluun kun koulu alkaa klo 9.00? Et mitenkään. Ja täällä puhutaan heitteillejätöstä, jos ekaluokkalainen on aamuisin yksin ja kulkee koulumatkan yksin.
Harvoin varmaankaan kyse ei olisi siitä, etteikö vanhemmat toivoisi asian olevan toisin. Mutta jos tilanteelle et mitään mahda, niin mitä sille sitten voi tehdä?
Ja ennen kuin kukaan urputtaa siitä että olen huono vanhempi ja tunnen syyllisyyttä oman lapseni yksinolosta, niin kyllä, toki se tuntuu pahalta kun ekaluokkalainen lähtee aamuisin itsekseen kouluun eikä kumpikaan vanhemmista pysty edes soittamaan hänelle. Itse olen opettajana ja klo 9 olen aina jo tuntia pitämässä, siitä ei todellakaan lähdetä soittamaan omalle lapselle. Mies on kirurgi ja leikkaukset alkaa aamuisin viimeistään klo 8 - siitä lähdetään vielä vähemmän soittelemaan lapselle. Lyhennetty työpäivä ei ole kummallekaan mahdollinen eikä isovanhemmat asu lähellä. Joten näillä mennään.
On aivan älytöntä ajatella, että toinen vanhemmista vaikka jäisi kotiin silloin kun lapsi on ekalla. Täysin eparealistinen kuvitelma, rahaakin on jostakin tultava. Ketään ihmistä et pysty palkkaamaan sinulle kotiin töihin aamuisin klo 8-9.
Joten eiköhän lopeteta puheet siitä, miten on pöyristyttävää kuinka 7v on yksin kulkemassa koulumatkoja tms. Elämä on tällaista.
Kommentit (102)
Jokainen meistä tekee niinkuin parHaaksi näkee.
lakisääteinen oikeus kaikille, joilla on lapsia korkeintaan 2lk:lla peruskoulussa. 30hvko on työnantajan suostuttava aina.
Mutta samaa mieltä kanssasi itse asiasta, hankalaa tuo on käkytännössä toteuttaa.
mutta onhan se silti pöyristyttävää, että pieni lapsi joutuu pärjäämään yksin noin paljon.
Lapset voi viedä aamulla ja jossa lapset saavat aamupalan sekä heidät saatetaan sieltä kouluun. Samaan paikkaan lapset haetaan koulusta kunnes vanhemmat pääsevät töistä ja tulevat hakemaan lapsensa. Olisiko tällainen myös suomessa hyvä ratkaisu?
Mutta ei joka koulussa. Ranskassa lienee lakisääteistä, ettei alle 12 v (?) saa jättää yksin kotiin, täällä se ei ole laitonta. Av vain paheksuu tätä.
jotka toimivat aamuisin ja iltapäivisin. Suurimmassa osasssa IP:t toimivat vain iltapäivisin. Valinnan varaa on siis. Asuinalueen ja/tai koulun vaihto?
Miten muissa kaupungeissa?
Siltikin ehkä parempi etsiä jokin muu toimiva ratkaisu, jos vain mahdollista, kuin että toinen vanhemmista jättäytyisi kotiin...
Kirurgin ja opettajan palkalla on todellakin varaa palkata au-pair tai lastenhoitaja aamuiksi ja iltapäiviksi. Valintakysymys.
Te olette valinneet tuon tien, ihan turha tulla selittämään, ettei teillä ole vaihtoehtoja!
Kaikki palvelut vuotaa kuin seula. Onneksi asun kaukana sieltä ja kunta tarjoaa ip-kerhot eka- ja tokaluokkalaisille.
Au-pairille maksetaan 600e + ylläpito. miten teillä ei muka ole varaa ja tilaa?
Tuliko ostettua liian kallis asunto, joka nyt vaatii jokaista penniä lyhennyksiin, vai pääsikö vale miehen ammatin kohdalla?
kulkee yksin ja on koulun jälkeen yksin. Itsekin olin aikanaan "avainkaulalapsi", joka ihan itse kävelin tai pyöräilin 5 km koulumatkani edes takaisin, kesät talvet, ja koulun jälkeen olin yksin kotona kunnes äiti tai isä tulil siinä klo 17 aikoihin töistä. Minusta oli aivan ihanaa olla siellä isossa talossa ihan yksin. Sai tehdä kaikkea hassua mitä ei kehtaa tai saa vanhempien nähden, esim. rämpyttää pianoa kaoottisesti, laulaa rumasti, tanssahdella muuten vaan ympäriinsä, puhua yksinään....
Meillä myös lapset on olleet ihan ekasta luokasta asti niin että on kotona keskenään tai yksin koulun jälkeen, ja kumpikaan ei ole halunnu mihinkään iltapäiväkerhoon. Minusta tuo on ihan ok ainakin jos lapset itse tosiaan sen hyväksyy tai jopa pitää järjestelystä. Eipä ole tullut mieleen että ollaan huonoja vanhempia tuon takia.
on eirräin ikävää että pienet joutuvat kulkemaan ja selviytymään yksin, miksi tätä asiaa pitäisi vähätellä? Missään ei ole olemassa myöntseistä ytutkimusta siitä kuinka lapselle on iloa ja hyötyä jäädä oman onnensa nojaan. Mutta kokonaan toinen asia on sitten tämä meidän yhteiskunta ja sen arvot. Ei yksittäinen ihminen voi todellakaan aina valita, tai valinnanvaihtoehdot ovat liian huonot, mutta tämän yhteikunnan kuuluisi olla ihmisiä varten mutta tämä ei ole. Tämä yhteiskunta on muuttunut palvelemaan joidenkin rahapussia ja ylipäätään talouselämän etuja. Siinä se vika on. Kaikenmaailman virkailijaa istuu kokouksissa ja rahaa palaa, sen sijaan että se raha laitettaisiin työelämän joustoihin ja lapsia tukeviin palveluihin. Yhteiskunnan arvovalinnat ovat syvältä suolesta. Ugh. Sen sijaan että vanhemmat riitelevät ja vhättelevät toisiaan, kannattaisi voimat yhdistää ja ruveta taistelemaan oikeasti lapsiystävällisen yhtieskunnan puolesta. Sellainen olisi mahdollista tehdä ihan samoin kun perustetaan kaikenmaailman toimikuntia tai mihin soopaan milloinkin rahaa laitetaan.
pidetään monessa tapauksessa lakina, että ekaluokkalainen viedään ja haetaan koulusta tai ainakin kotona on iltapäivällä joku odottamassa lasta kotiin. Kaksi vanhempaa töissä ja työajat joustamattomat - miten siihen yhtälöön voit viedä lasta kouluun kun koulu alkaa klo 9.00? Et mitenkään. Ja täällä puhutaan heitteillejätöstä, jos ekaluokkalainen on aamuisin yksin ja kulkee koulumatkan yksin. Harvoin varmaankaan kyse ei olisi siitä, etteikö vanhemmat toivoisi asian olevan toisin. Mutta jos tilanteelle et mitään mahda, niin mitä sille sitten voi tehdä? Ja ennen kuin kukaan urputtaa siitä että olen huono vanhempi ja tunnen syyllisyyttä oman lapseni yksinolosta, niin kyllä, toki se tuntuu pahalta kun ekaluokkalainen lähtee aamuisin itsekseen kouluun eikä kumpikaan vanhemmista pysty edes soittamaan hänelle. Itse olen opettajana ja klo 9 olen aina jo tuntia pitämässä, siitä ei todellakaan lähdetä soittamaan omalle lapselle. Mies on kirurgi ja leikkaukset alkaa aamuisin viimeistään klo 8 - siitä lähdetään vielä vähemmän soittelemaan lapselle. Lyhennetty työpäivä ei ole kummallekaan mahdollinen eikä isovanhemmat asu lähellä. Joten näillä mennään. On aivan älytöntä ajatella, että toinen vanhemmista vaikka jäisi kotiin silloin kun lapsi on ekalla. Täysin eparealistinen kuvitelma, rahaakin on jostakin tultava. Ketään ihmistä et pysty palkkaamaan sinulle kotiin töihin aamuisin klo 8-9. Joten eiköhän lopeteta puheet siitä, miten on pöyristyttävää kuinka 7v on yksin kulkemassa koulumatkoja tms. Elämä on tällaista.
sen leikkauslista alkaa vasta 10.00, koska se tekee lyhennettyä viikkoa. Täysin mahdollista pienten lasten vanhemmalle.
Au-pairille maksetaan 600e + ylläpito. miten teillä ei muka ole varaa ja tilaa? Tuliko ostettua liian kallis asunto, joka nyt vaatii jokaista penniä lyhennyksiin, vai pääsikö vale miehen ammatin kohdalla?
Ei meillä ainakaan tuollaisilla palkoilla elätetä au pairia siinä sivussa.
ei ap
iltapäivällä menee iltapäiväkerhoon (koululla), josta haen.
Miksi enm muka pysty palkkaamaan ketään aamuksi hoitamaan lastani? Näin olen tehnyt jo 3 vuotta
luulisi että noilla minimibruttotuloilla voisitte palkata yhdeksi vuodeksi hoitajan aamuksi.
Tai sitten hankitte aupairin. tyhjennätte yhden huoneen. Vanhemmat olkkariin nukkumaan tai lapset yhteen huoneeseen.
Elämä on valintoja. Joko valitsette kalliimman elintason tai sitten valitsette paremman ja trvallisemman elämisen tason.
T: lääkäriä ja opettaja perheen tytär, jossa ei meidän lapsuusaika matkusteltu, käyty elokuvissa/teattereissa, ei ollut paljon lehtitilauksia tai kalliita harrastuksia, kun meille lapsille hankittiin hoitaja aamu- ja iltapäiviksi
Sen aupairin kulut voi sitten ottaa siitä ap:n palkasta.
Au-pairille maksetaan 600e + ylläpito. miten teillä ei muka ole varaa ja tilaa? Tuliko ostettua liian kallis asunto, joka nyt vaatii jokaista penniä lyhennyksiin, vai pääsikö vale miehen ammatin kohdalla?
Ei meillä ainakaan tuollaisilla palkoilla elätetä au pairia siinä sivussa.
ei ap
Eikös ekaluokkalaisen äiti/isä saa jäädä lakisääteiselle lyhennetylle eli saa tehdä 6h päivä menettämättä työpaikkaansa?
Rahallinen menetys on sen verran pieni et menetetyn rahan pystyy säästämään muualta jos lapsi on tärkeämpi.
jos loytyy lahella asuva luokkakaverin vanhempi jonka luona lapsesi voisi olla (maksusta tietenkin!!!) aamuisin ja iltapaivisin. Jarjestelykysymys. Ihmeellista kun useimmilla suomalaisilla tuntuu ainoa vaihtoehto olevan veronmaksajan tarjoama ilmaishoito lapsille, muuten joutavat olemaan ilman hoitoa 'kun on pakko'.
Lapset voi viedä aamulla ja jossa lapset saavat aamupalan sekä heidät saatetaan sieltä kouluun. Samaan paikkaan lapset haetaan koulusta kunnes vanhemmat pääsevät töistä ja tulevat hakemaan lapsensa. Olisiko tällainen myös suomessa hyvä ratkaisu?