Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tooran, Raamatun ja Koraanin alkuperäiskielet.

05.12.2005 |

Moni tietää, että olen " valumassa" kohti Islamia. Mutta tänään mietein yhtä asiaa Islamista. Jos Tooran ja Raamatun alkuperäiskielet ovat olleet samoja niin miksi Koraanin kieli on yhtäkkiä arabia??!!

Onko Tooran ja Raamatun alkuperäiskieli sama? Mä kysyin tätä meidän uskonnon opettajalta ja hän sanoi että Tooran alkuperäiskieli on Hebrea. Hän sanoi että Jeesuksen kieli oli Aramia (tai joku semmonen) mutta hän ei tiennyt oliko ensinmäinen Raamattu Aramian kielellä vai Hebreaksi. Tietääkö joku?

Onko Koraanin kieli sen takia arabia kun Muhamedin kieli oli Arabia?

Opettaja kertoi että sekä Juutalaisuus, Kristinusko että Islam ovat lähtöisin Aabrahamista. Se sano jotain että sille synty kaksi poikaa, Isak ja Ismael ja Juutalaisuus ja Kristinusko ovat lähtösin Isakista ja Islam Ismaelista. Jotain tollaista se selitti. Komentteja tuohon?

Kristityille kysymys: Jahve.... onko se Jehovien vai Lutherilaisten Jumalan nimi? Eikö Jehovien Jumala ole Jehova ja lutherilaisilla Jahve? Opettaja meinaan sanoi että Jehovien Jumala olisi Jahve ja mun on vaikee uskoo sitä.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/22 |
05.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on se oikea :)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jahve

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
06.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin Kristityiltä odotan vastausta siihen, millä kielellä eka Raamattu on kirjotettu ja Muslimeilta haluan tietää miksi Koraani on yhtäkki Arabiaksi?

Arabiasta tuli mieleen.... ostettii digiboxi ja 8 uutta kanavaa. Sen lisäksi ensinmäisen viikon meillä näkyy kaikki maholliset kanavat ja siellä on myös muutama arabiankielinen kanava. Mm. Al Jazeera. Oli huvittavaa seurata heikointa lenkkiä arabiaksi. =))

Vierailija
4/22 |
07.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koraani onkin yllättäen arabiaksi, kun VT:n ja UT:n kielet ovat aivan muuta. Varmistin netistä, että muistin alkukielet oikein. Tässä on mitä löysin:

VANHA TESTAMENTTI

Syntyvaiheet * Useat VT:n kertomukset ovat kulkeneet pitkään perimätietona Israelin kansan keskuudessa ennen kuin ne kirjoitettiin muistiin (n. 1000 vuoden kuluessa).

* VT:n kirjat on alkuaan kirjoitettu pääasiassa heprean kielellä.

* Nykyiseen kirjakokoelmaan (kaanon) kuuluvat kirjat vakiintuivat n. 100 jKr

UUSI TESTAMENTTI.

* UT:n kirjoitusten alkukieli on kreikka.

* UT:n kirjat on kirjoitettu n. 50 - 150 jKr. Jeesuksen opetuslasten sekä heidän oppilaidensa muistitiedon pohjalta ja niissä on havaittavissa erilaisia korostuksia.

* Kaanoniin kuuluvat kirjat vakiintuivat n. 400 jKr

Lähde on:

http://www.myrri.fi/Teologia/Raamattu.html

Vierailija
5/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tooraksi voi sanoa joko koko kristittyjen Vanhaa testamenttia tai vain siihen sisältyviä viittä Mooseksen kirjaa. Koko Vanhan testamentin alkukieli on heprea. Uuden testamentin alkukieli on kreikka. Eli Raamatun alkukielet ovat heprea ja kreikka.

Muhammed eli vasta 600-luvulla jKr. ja Koraani kirjoitettiin hänen kuolemansa jälkeen. Arabit kirjoittivat sen, eli siksi sen alkukieli on arabia. Myös Muhammedin puhekieli oli arabia. Raamatulla ja Koraanilla ei ole mitään tekemistä keskenään, joten en ymmärrä miksi ihmettelet sitä, että Koraanin alkukieli on eri kuin Raamatun.

Jeesuksen puhekieli oli aramea, mutta juutalaisten pyhät kirjoitukset on alunperin kirjoitettu hepreaksi. Siitä tehtiin sitten mm. arameankielinen käännös Targum ja kreikankielinen käännös Septuaginta. Aramea ja heprea muistuttavat toisiaan hyvin paljon, niillä on mm. samat aakkoset. Myös arabia on aramean ja heprean sukukieli, mutta arabiassa on eri aakkoset.

Voit lukea Raamatusta (1. Moos. 15-22) Aabrahamin kahdesta pojasta Ismaelista ja Iisakista. Ismael on arabien kantaisä ja Iisak juutalaisten kantaisä. Iisak syntyi Saaralle ja Aabrahamille kun he olivat todella vanhoja ja hän oli Jumalan lupausten täyttymys. Ismael syntyi orjattaresta ja häntä eivät koskeneet Jumalan lupaukset luvatun maan perimisestä.

Hepreankielisessä Raamatussa (Toorassa eli kristittyjen VT:ssä) Jumalan nimi on JHWH, koska hepreaa kirjoitetaan pelkillä konsonanteilla. Noin 600-800-luvun paikkeilla jKr. tekstiin lisättiin vokaalit, mutta Jumalan nimen kohdalle lisättiin vokaalit sanasta Adonai ' Herra' , koska juutalaiset eivät sano ääneen Jumalaan nimeä, koska he pitävät sitä kiellettynä. Näin ollen kun kristityt alkoivat keskiajalta alkaen yhä enemmän opiskella hepreaa, tuli yleiseksi käsitykseksi, että Jumalan nimi on Jehova (vokaalit sanasta Adonai + konsonantit JHWH), mutta 1800-luvun aikana alettiin ymmärtää, että tetragrammin JHWH oikea lukutapa on Jahve. Jumalan nimen merkitys on ' Minä olen' ja siihen Jeesuskin yhdisti itsensä kun hän sanoi mm. että " Minä olen maailman valkeus" , " Minä olen tie, totuus ja elämä" ja " Minä olen se hyvä paimen" . Jehovan todistajat pitävät kiinni vanhasta näkemyksestä, että JHWH pitäisi lukea muodossa Jehova.

Kannattaisi ottaa enemmän asioista selvää, kun olet noinkin suurta elämänratkaisua tekemässä kuin kääntymässä muslimiksi! Et selvästikään tunne edes perusteita mistään maailman kolmesta suurimmasta kirjauskonnosta.

Vierailija
6/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten en ota aiheeseen kantaa, paitsi että huomauttaisin, että Jenni-äitihän etsiikin sitä tietoa koko ajan. Eikö sallittaisi se tiedon etsiminen hänelle ihan hänen omaan tahtiinsa? ;)

Riverlady:

Kannattaisi ottaa enemmän asioista selvää, kun olet noinkin suurta elämänratkaisua tekemässä kuin kääntymässä muslimiksi! Et selvästikään tunne edes perusteita mistään maailman kolmesta suurimmasta kirjauskonnosta.

Vierailija
7/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo sori multa pääsi vähän sammakko suusta, kun tuntui, että toinen ei erota Raamattua Koraanista, mutta sanoo jo olevansa " valumassa" islamiin. :O Tarkoitin, että kannattaa esim. lainata kirjoja kirjastosta.

Vierailija
8/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin no sun Kristittynä on vaikea tajuta miksi kysyn edes moista, koska uskot että Muslimeilla ja Kristityillä ei ole samaa Jumalaa.

Muslimit sanovat et heillä on sama Jumala kun Juutalaisilla ja Kristityillä ja siksi esitinki sen kysymyksen. Koska jos kaks ekaa Jumalan lähettämää kirjaa on samalla kielellä niin miks kolmas onki eri kielellä? Mut nyt selvis että ei se Tooran eikä Raamatunkaa alkukieli ollut sama. Ja tajuan myös että Jumala on sanellut Muhammedille Koraanin ja Muhammed arabian kielellä on sanonut sen ihmisille jotka sen on kirjottanut ja he ovat myös olleet arabeja.

Vierailija
9/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

et säkää tunnu osata erottaa Tooraa ja Raamattua:

" Tooraksi voi sanoa joko koko kristittyjen Vanhaa testamenttia tai vain siihen sisältyviä viittä Mooseksen kirjaa."

Vierailija
10/22 |
08.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni_äiti:

" Tooraksi voi sanoa joko koko kristittyjen Vanhaa testamenttia tai vain siihen sisältyviä viittä Mooseksen kirjaa."

Minäkin olen tainnut sinulle tästä kertoa, mikä se toora on. Onko sinulle sitten kerrottu jostain eri tietoja? En voi muuta sanoa kuin että Riverlady on oikeassa.

Vierailija
11/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kyllä käsitteet Toora ja Raamattu erinomaisesti, ja voit tarkistaa asian mistä tahansa kristillisestä tai juutalaisesta seurakunnasta tai keltä tahansa teologilta. Asia tosin opetetaan ihan peruskoulun uskonnon kirjoissakin.

Vierailija
12/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

26:192. Totisesti, tämä Koraani on ylhäältä, maailmojen Herralta tullut sanoma.

193. Sen mukana on tullut uskollinen henki

194. sydämeesi, jotta olisit yksi niistä, jotka varoittavat

195. selvällä arabiankielellä.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

41:44. Jos Me olisimme tehnyt siitä vieraskielisen Koraanin, niin olisivat he varmasti sanoneet: »Miksi hänen merkkinsä eivät ole selviä? Vierastako kieltä arabialaiselle?» Sano: »Se on niille, jotka uskovat, ojennus ja parannus.» Mutta epäuskoisten korvat ovat kuurot ja heidän silmänsä sokeat; he kuulevat huudot vain heikosti.

Vierailija
13/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruusulle: No sitä ei olekaan kukaan kieltänyt, etteikö Koraani olisi kirjoitettu arabiaksi!

Toorasta vielä sen verran, että olen aikaisemmin puhunut vain nk. kirjoitetusta Toorasta. Toora-käsite on vieläkin monimutkaisempi, kun siihen ymmärretään myös se mitä juutalaiset kutsuvat suulliseksi Tooraksi eli rabbiiniset kirjoitukset kuten Mishna ja Talmud. Ne on kirjoitettu arameaksi. Myös kirjoitettuun Tooraan (kun kirjoitettu Toora ymmärretään merkityksessä koko VT) sisältyy pari arameankielistä katkelmaa, mutta pääosa siitä on hepreaa.

Vierailija
14/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni_äitin alkuperäinen kysymys: " Moni tietää, että olen " valumassa" kohti Islamia. Mutta tänään mietein yhtä asiaa Islamista. Jos Tooran ja Raamatun alkuperäiskielet ovat olleet samoja niin miksi Koraanin kieli on yhtäkkiä arabia??!!" En ainakaan huomannut, että joku olisi siihen vastannut.

Riverlady:

Ruusulle: No sitä ei olekaan kukaan kieltänyt, etteikö Koraani olisi kirjoitettu arabiaksi!

Vierailija
15/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

heti kun olin viestin lähettänyt niin tajusin että onhan se VT sama kun Toora. Pahoittelen siis asiaa.

Mutta tuohon voin sanoa että joskus kun luin Koraania tai jotain katkelmia Koraanista niin unohdin että se on Koraanista se teksti ja ajattelin kokoajan lukevani Raamattua. Koraani sisältää neljä eri kirjaa. Toora, Raamattu, Koraani ja sit oli vielä jokin neljäs ja se on siis ihan sama asia kun että Raamatussa on myös Toora. Eli kun mulle sanottii että Koraanilla ei olisi mitää tekemistä Raamatun kanssa niin tässä todiste että kyllä sillä vain on. Ja jos ei teidän mielestä ole, niin sitten Tooralla ja Raamatullakaa ei voi olla mitää tekemistä toistensa kanssa.

ruusu1

kiitos vastauksesta. Olen nyt saanut tyydyttäviä vastauksia pohdintoihini. Kiitos niistä.

Vierailija
16/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sinun on kyllä käytettävä vähän harmaita aivosoluja, sillä logiikkasi pettää jonkin verran.

Oletko lukenut kokonaan sekä Vanhan Testamentin että Koraanin?

Löytyykö sekä Vanhasta Testamentista että Koraanista lukuja/pitkiä kappaleita tmv, jotka ovat TÄSMÄLLEEN samanlaisia?

Jos vastaat jälkimmäiseen kysymykseen kyllä, niin silloin pyydän sinua laittamaan nämä kohdat tähän ketjuun näytille. Erityisesti painotan, että näiden kohtien täytyy olla pitkiä, vähintään yhden luvun kokoisia, pelkkä pieni jae ei riitä. Mieluiten useita lukuja peräkkäin. Lisäksi painotan, että näiden kohtien täytyy olla täsmälleen samanlaisia eli niiden on kerrottava täsmälleen sama asia samalla tavalla.

Tämän pohdinnan jälkeen kysyn: sisältääkö koraani todellakin tooran eli vanhan testamentin tai edes Mooseksen kirjoja sellaisena kuin se on Raamatussa?

Mikäli vastasit viimeiseen kysymykseen ei, niin silloin tiedät, että koraanilla ei ole mitään tekemistä sen tooran kanssa, mitä juutalaiset vielä tänäkin päivänä lukevat pyhätöissään.

Vierailija
17/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sisällä Psalmeja, Tooraa eikä Evankeliumia, vaikka ne siellä mainitaankin.

Vierailija
18/22 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lukenut läpikotaisin Heikki Palvan ja Irmeli Perhon toimittaman teoksen Islamilainen kulttuuri ja ainakaan siinä ei mainittu, että Koraanin 114 suuraan olisi Tooraa tai Raamattua sisältynyt. Luotan siihen, että arabian kielen ja islamilaisen kulttuurin professori sekä Suomen Lähi-idän instituutin johtaja ovat osanneet islamilaisuudesta kertovassa perusteoksessa todenmukaisesti kertoa, mikä Koraani on.

Vierailija
19/22 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi vastata kysymyksiisi ennen kun olen lukenut Tooran, Raamatun ja Koraanin kokonaan, koska muuten en voi tietää löytyykö. Mielessäni on ollut lainata kirjastosta Toora ja verrata sitä VTiin että näkisin onko ne ihan saman laisia. Onko sun mielestä Toora ja VT ihan samanlaisia? Mä löydän jo kahden Raamatun välillä ihan erilaista tekstiä.

Ruusu1

Mä en meinaa että kokonaista Tooraa löytyis Koraanista mutta joitakin kohtia ja varmasti on Jeesuksen syntymästä mainittu niinkun evankeliumissakin sanotaa? Ei vaan puhuta siitä Jumalan poikana, eikö?

Vierailija
20/22 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mooseksen Toora (taura)

- Daavidin psalmit (zabur)

- Jeesuksen Evankeliumi (injil)

- Muhammedin Koraani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän