Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kilpirauhanen poistetaan,

Vierailija
27.12.2012 |

onko sillä vaikutusta johonkin? Muuttuuko lauluääni tai jotain? Harrastan laulamista ja hirvittää. Kilpirauhanen poistetaan kystien takia.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äänihuulet vaurioidu. Miehelläni mm. jätettiin tästä syystä ihan pikkiriikkisen kilpirauhasta, että ei tarvinnut kajota liian lähelle äänihuulia.

Vierailija
2/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasemmalla puolella oli kiinni äänihuulihermossa. Kilpirauhasta jätettiin siihen hiukan ja loppu tuhottiin (kilpirauhanen) radiojodilla. Mulla on/oli siis kilpirauhassyöpä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset korvaavaa lääkitystä lopun elämääsi. En tiedä kuinka nopeasti vajaatoiminta vaikuttaa, mutta minulla ääni madaltui todella paljon (en oikein voinut enää laulaa edes alttostemmaa, mutta bassoon olisin kyllä voinut siirtyä). Onneksi lääkityksen kanssa ääni on vähitellen noussut. Sopraanoa minusta ei tule, mutta en minä sellainen ollut aikaisemminkaan.

Vierailija
4/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarvitset korvaavaa lääkitystä lopun elämääsi. En tiedä kuinka nopeasti vajaatoiminta vaikuttaa, mutta minulla ääni madaltui todella paljon (en oikein voinut enää laulaa edes alttostemmaa, mutta bassoon olisin kyllä voinut siirtyä). Onneksi lääkityksen kanssa ääni on vähitellen noussut. Sopraanoa minusta ei tule, mutta en minä sellainen ollut aikaisemminkaan.

Minulta on poistettu kokonaan, ja syön tyroksiinia. Ihan olen entiselläni.

Vierailija
5/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk sitten. Kaikki hyvin MUTTA minä en osaa laulaa enää - tosin en ole missään kuorossa laulanut mutta tykännyt kovasti laulamisesta (karaokea esim) ja koen että tämä on surullista. Korkeita ääniä ei onnistu enää, eii myöskään huutaminen tai kiljuminen korkealla äänellä. Ääneni on hieman käheämpi kuin ennen vaikka moni ei sitä huomaa. Että näin mulla. Lääkitystä en ole vielä tarvinnut. Hieman koholla oli TSH ja T4V mutta uuteen kontrolliin menen helmikuussa ja sitten päätetään siitä.

Vierailija
6/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on poistettu kokonaan, ja syön tyroksiinia. Ihan olen entiselläni.

Minulla ei ole kilpirauhasta poistettu enkä tiedä miten ja millä annoksella lääkitys silloin aloitetaan. Voiko sen esim aloittaa heti isommalla annoksella kun elimistö ei ole tottunut hormonin puutteeseen.

Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta johon siis nykyään syön tyroksinia. Ennen vaivan toteamista tuo ääni madaltui (ja vähän myös sen jälkeen). Vajaatoiminnan hoito aloitetaan yleensä pienellä annoksella ja lääkemäärää nostetaan hitaasti myöhemmin. Minulla meni kaksi vuotta ennenkuin sopiva annos löytyi ja ääni alkoi nousta.

Vierailija
7/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko toisen tai molempien äänihuulten, ohimenevä tai pysyvä. Harvinaista, kyllä, mutta leikkauksessa on aina riskinsä.

Vierailija
8/15 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

poistetaan kokonaan,

kuten minulla tehtiin niin syön koko loppuelämäni thyroxinia,koska omaa toimintaa ei ole niin tavallaan sairastan vajaatoimintaa.

ei vaikuttanut lauluäänen,sitä nyt ei oo koskaan ollutkaan:)

mutta noin puoli vuotta meni,että kaulaan palasi normaali tunto.

haava oli kipeä ja samalla tunnoton.

Vierailija
9/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! olen menossa pian leikkaukseen ja kuulisin mielelläni kokemuksia tuosta totaalipoistosta ääneen, sillä harrastan laulamista ja asia huolettaa minua kovasti. Kiitos sekä hyvistä että huonoista kokemuksista. Erityisen kiinnostunut olisin jos jollain on ollut kokemuksia siitä, että ääni olisi ns. parempi leikkauksen jälkeen sillä minulla struuma painaa ilmeisesti äänihuulihermoja ja vaikeuttaa laulamista. Leikkauksesta toivotaan tähän apua.

Kiitos!

Vierailija
10/15 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

minulla on poistettu kokonaan, ensin toinen puoli ja parin viikon päästä poistettiin loput. Ei vaikuttanut ääneen lainkaan. Syövän takia poistettiin.

Vierailija
11/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi äänihuulet rasittuu nopeasti, joskus voi äänihuulet halvaantua mutta se ei ole pysyvää. Minulta leikattiin kilpirauhanen kolme vuotta sitten ja jotkut korkeudet eivät onnistu sekä pakeni tummuu paljon leikkauksen jälkeen.

Vierailija
12/15 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.12.2012 klo 20:09"]

onko sillä vaikutusta johonkin? Muuttuuko lauluääni tai jotain? Harrastan laulamista ja hirvittää. Kilpirauhanen poistetaan kystien takia.

[/quote]

Minulle tehtiin osapoisto, vasen kilpirauhaslohko vietiin. Valitettavasti tuli samalla myös äänihuulihalvaus, pysyvä.

Jos sulle käy noin, sun pitää saada lähete kunnolliselle puheterapeutille jonka ohjeiden mukaan toimien oletettavasti saat äänesi takaisin. Itse sain hyvän puheterapeutin jonka ohjeilla ääneni palautui kuukaudessa, nykyään pystyn laulamaankin, tosin pitkät o- ja a-vokaalit välillä vuotaa.

Vierailija
13/15 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua. Kilpirauhanen poistettiin muutama vuosi sitten. Ääni madaltui yli kvintin verran. Se myös notkahtelee ja on hento. Laulan silti ja toivon, että opin käyttämään tätä ääntä, joka minulla nyt on. Miten sinulle kävi, ap?

Vierailija
14/15 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kilpirauhanen poistettu kokonaan. Lauluääni parani hämmästyttävästi, varsinkin korkeat äänet. Ollaan kyllä naurettu tälle!

Vierailija
15/15 |
12.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonaisriski leikkauksessa on karkeasti 5 %. Äänihuulet tai lisäkilpirauhaset voivat vahingoittua. Itse valitsin radiojodihoidon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi