Minä, joka infosin sillon 16v. ystäväni puolesta kun hänellä epäiltiin rintasyöpää
Niin se patti mikä rinnassa oli, niin kasvainhan se oli...
ONNEKSI KUITENKIN HYVÄLAATUINEN! :)
Nyt mua vaan kyrsii että miks ne laittaa vuodenvälein tarkistuksiin, eivätkä voi suoriltaan poistaa leikkaamalla sitä pattia?
Tytön yks sukulainen on kuollu rintasyöpään ja tyttö tupakoi ja käyttää alkoholia, niin pelkäämpä että kyseinen patti iän karttuessa muuttuu pahaksi...
Tiiän että tässä tulee varmaan nyt saarnaa ensimmäiseksi siitä että kannattaisi lähteä liikkeelle siitä että tyttö muuttaa ihan elintapojaan, eli lopettaa esimerkiksi tuon tupakan polton..
Mutta pysytään nyt kuitenkin sillä tavalla asiassa, et perinnöllisyysriski kun on kuitenkin suuri, niin pitäs minun mielestä tytöltä saada leikattua se patti rinnasta vekeen jotta ei tarvii huolehtia siitä sen olemassa olosta sitten siellä enää et onko muuttuakseen pahaks vai ei kun sitähän kukaan ei voi tietää, mutta jos sitä pattia ei enää siellä olisi niin voisi periaatteessa elellä huoletonta elämää kun koko selkkausta ei ois ikinä tapahtunutkaan, periaatteessa.:) miks pitää oottaa niin pitkälle et siitä tulis syöpä, niinku ihan tahallaan tai tuntuu siltä ja sitten laittaa kärsii rankat syöpähoidot kun leikkauksella ois päässy ajat sitten eroon koko ongelmasta............................................................
Ihan niinkun sillain ooteltas jotain pahaa
Kommentit (39)
Kukaan ei ymmärrä mun järkytystä ja pelkoa, vaikka täällä on näköjään ollut ihan aikuisia raskaana olleita ihmisiäkin.
Silti huono kohtelu.
Menen pois riitelemästä, ei tuu muuta kun paha mieli.
sitten suljetaan pois nuo syöpäjutut!! Ole onnellinen että asia tutkittiin, asut Suomessa ja homma on hoidettu kunnolla.
Naisten rinnoissa nyt vaan on erilaisia patteja ja niistä ei kasva kaikista syöpää.
Jos se on tutkittu, asia on ok.
Ja jos se ois ollu pelkkä vaivaton rasvapatti, ei ois tarvinnu viedä tutkimuksia ultraa pidemmälle ja ottaa näytepaloja!
Kiitos.
Ei tarvitse mulle piruillakseen maalata syöpää.
Ei sitten monella läheiselläsi ole ollut syöpää?
Itse olen menettänyt veljeni, tätini, isäni, ja mummuni jne. siihen tautiin. Ihan kiva kuulla tuollaisia pikkuritsojen uhoamisia noinkin vakavien asioiden kanssa.
Kaunista elämää sinulle!
Tekis mieli kyllä nyt sanoo, että toivon että teille ivaajille tulis syöpä. Kukaan ei ymmärrä mun järkytystä ja pelkoa, vaikka täällä on näköjään ollut ihan aikuisia raskaana olleita ihmisiäkin.
Silti huono kohtelu.
Menen pois riitelemästä, ei tuu muuta kun paha mieli.
sitten suljetaan pois nuo syöpäjutut!! Ole onnellinen että asia tutkittiin, asut Suomessa ja homma on hoidettu kunnolla. Naisten rinnoissa nyt vaan on erilaisia patteja ja niistä ei kasva kaikista syöpää. Jos se on tutkittu, asia on ok.
Ja jos se ois ollu pelkkä vaivaton rasvapatti, ei ois tarvinnu viedä tutkimuksia ultraa pidemmälle ja ottaa näytepaloja!
iloitse ystäväsi puolesta, äläkä lietso teitä molempia pelkäämään. Ja kyllä, viaton rasvapattikin tutkitaan kunnolla, jos ultrasta ei saa varmuutta, sitten otetaan se näyte, vaikka olisikin rasvapatti.
Tekis mieli kyllä nyt sanoo, että toivon että teille ivaajille tulis syöpä. VETÄÄ NYT PÄÄHÄSI VAIN ETTÄ SE SYÖPÄ PATTI EI OLLUT MINUN RINNASSA!!!.
Ei tarvitse mulle piruillakseen maalata syöpää.
Ja tässä varmaan pitäs ittensä tuon iän puolesta tappaa ja hypätä kaivoon, kun on sanalla aika paskat stereotypiat.
Mutta toiselta nuorelta ystävältäni on myös löytynyt patti rinnassa ja sitä on kosketeltu ja ultralla katottu ja sanottu että tämä ei oo rasvapattia kummallisempi, tutkimuksia ei jatkettu.
Nyt tämä ystävä kenestä tässä puhuin. Niin hänen pattia kosketeltiin, sanottiin et tuntuu pahalaatusella. Ultrattiin. Ja ultrasta jatkettiin vielä, näytepalojen ottoon, mitä ei nähty tarpeelliseksi tuon toisen tyypin kohdalla.
Eli ei nämä ihan sama asia ole, jos olisi niin molemmissa tapauksissa olisi toimittu sitten samalla tavalla.
Sovittiin leikkaus ja menin sinne. rinta avattiin ja otettiin vielä uusi näyte, haluttiin selventää, kuinka iso alue pitää poistaa, siis millaisesta syövästä kyse.
Ylläri! Ei ollu ollenkaan syöpää!!
Rinta kiinni, pikkasen pienempänä kuin ennen, mutta ihan sama. Oli aika erikoinen fiilis kun sitten heräsin ja mulle kerrottiin mitä oli tapahtunut.
Sellasta se elämä vaan joskus on.
Kunnes alko tulla sellasta paskaa että ei tollanen oman navan ympärillänsä pyörivä teini ole meidän verorahojen arvoinen ja moista paskaa.
Eli siinä passaa miettiä että kuka veti tämän ketjun linjan ihan täysin paskaksi?
JOS SINÄ OLISIT OLLUT KOVINKIN AIKUINEN, niin sinä saatana näkisit sillon pintaakin syvemmälle ja osaisit lukea rivien välistä että tämä "turhamainen" patin poisto niin myö halutaan se pois siksi koska me pelätään oikeasti sitä syöpää!!!!!
Ja aikuisena kypsänä ihmisenä sinä rauhottelisit lapsia, etkä heittäis pelkkää paskaa ja ivaa niskaan.
Saatana.
Turha vaatia sitten toisestakaan suunnasta empatiaa, jos rupeaa itse ensiksi varsinaiseksi persereiäksi ;) ymmärrätkö...
juuri niin, että mies huomasi itsellään patin (ei tosin rinnassa), tutkittiin ja hyvänlaatuinen piti olla. Lääkäreiden oletus oli, että se kasvaa aikansa ja lopettaa kasvun sitten, seuranta oli n. kerran vuodessa. Ei lähdetty leikkelemään nimenomaan siksi, ettei se ärtyisi liikaa kasvamaan. No, muuttui se kuitenkin pahanlaatuiseksi, alkoi kasvaa todella nopeasti ja iso leikkaus oli siinä vaiheessa edessä :( Paljon helpommalla olisi selvitty, jos kasvain olisi poistettu heti alkuvaiheessa.
Että joku ymmärsi ajatukseni. :))
Toivon miehellesi kaikkea hyvää ja että pysyy jatkossa kunnossa *sydän*
eikö se jo jossain vaiheessa sanonut häipyvänsä ketjusta ja sitten tulee silmät kiiluen vahtaamaan jokaista uutta viestiä ja saa niistä kerta kerralta isommat kilarit ja tuntee itsensä tosi tärkeeksi. Häivy nyt hyvä teini helvettiin täältä. Hanki lähete jonnekin. Sulla on persoonallisuushäiriö vähintään
saanut vastauksia ihan hyviäkin, joten älä kilahda noin isosti, kaikesta. Lisäksi vastaajia on useampi kuin vain yksi.
Patti poistetaan, jos tulee tarve. Sitä ei poisteta vain siksi, että sun henkinen hyvinvointisi ei kärsisi. Saatko mistään apua itsellesi?
Sultahan kanssa tuota vittua lentää.
Mutta tässä on kyse siitä että vaikka mä olisin kuinka vitun,vitun,vitun,vitun,vitun TEINI, niin mä en saatana suo teille sitä iloa että te ainakaan mun silmien eessä naureskelette tuollasella syöpä asialla!!!!!!!!
JA LUULETKO SINÄ SAATANA TODELLA ETTÄ MINÄ TÄSTÄ ASIASTA AJATTELISIN JOTENKIN ERITAVALLA 35-VUOTIAANAKAAN?
Minä nään että mun avautuminen on ollu hyvin kiivasta ja tietyllä tavalla sortunu yhtä naurettavalle tasolle tässä väittelyssä mitä tekin. Mutta minä edelleen tiedostan ja nään sen, että minä välitän mun kaverista ja se syövän pelko säikäytti. Ja mä en ala soimaamaan itseäni siitä että pelkäsin, että multa kuolee myös nyt toinen ystävä. Yks on menny jo nuorena, mitä en uskonu ikinä tapahtuvan ja siitäkin tämä varovaisuus ja vähän varpaillaan olo.
Ja kolmevitosena varmaan myöskin huomaan ja olen edelleen sitä mieltä että täällä avautu mulle aika törkeitä ja ymmärtämättömiä vittupää aikuisia.
Ja en usko että keskusteluapua tarvitsen, ottaa aikansa vaan että elämä alkaa rullaamaan normaalisti, eikä ajattele enää sitä kaverin pattia. :)
Pelottavaa!!
Käyn halaamassa omiani, ovat osa jo aikuisia ja pois kotoa, osa nuoria, osa lapsia ja eivät ainakaan mulle ole osoittaneet tuollaista käytöstä. HUHUH :(
Ja mä en ala soimaamaan itseäni siitä että pelkäsin, että multa kuolee myös nyt toinen ystävä. Yks on menny jo nuorena, mitä en uskonu ikinä tapahtuvan ja siitäkin tämä varovaisuus ja vähän varpaillaan olo. Ja kolmevitosena varmaan myöskin huomaan ja olen edelleen sitä mieltä että täällä avautu mulle aika törkeitä ja ymmärtämättömiä vittupää aikuisia. i]
on kuitenkin ihan normaalia huolestua kaveristaan. Itse vain toivoisin, että voisit nähdä tämän asian nyt jo positiivisemmin, eli osaisit iloita ystäväsi kanssa/puolesta.
Ja kyllä itseasiassa uskon, että 35vuotiaana ajattelisit sitä leikkausta hieman toisin, mutta ei sen ole väliä, et ole nyt 35v.
Ja olet tosiaan saanut täällä ihan typeriäkin vastauksiakin, vaikka ihan asiallisiakin, mutta tämä mesta vain on tällainen... ei voi mtn.
Mukavaa uutta vuotta sinulle ja ystävällesi!
20-v. rintasyöpiä on Suomessa erittäin harvoin, luokkaa 1-2 monen vuoden kuluessa. Ja silloinkin yleensä taustalla BRCA1- tai BRCA2-geenivirhe ja suvussa on silloin useita rinta- tai munasarjasyöpiä nuorella iällä (alle 35-v. iässä). Nämä naiset ovat erikoisseurannassa, mm. tehdään sekä mammografia-, ultraääni- että magneettitutkimuksia tietyn protokollan mukaisesti. Toinen nuorilla naisilla esiintyvän rintasyövän riski on lapsuus- tai nuoruusiässä annettu rintakehän sädehoito syövän hoitona. Olettaisin, että ystäväsi ei kuuluu kumpaankaan näistä riskiryhmistä.
Tavallisesti nuoren naisen rintakyhmyt ovat joko kystia (eli nesterakkuloita) tai fibroadenoomia (hyvänlaatuisia sidekudos-rauhaskyhmyjä). Kystia voidaan tyhjentää, jos ovat isoja tai kipeitä, mutta suurin osa häviää itsekseen, tosin niitä tulee yleensä myös uusia, reagoivat hormonivaihteluille. Fibroadenooma voi olla joskus epäilyttävän näköinen ulkonäöltään ja juuri siksi otetaan koepala (eli paksuneulanäyte). Hyvänlaatuista fibroadenoomaa ei tarvitse poistaa mutta joskus ne kasvavat isommiksi tai ovat sellaisella paikalla, että painavat esim. rintaliivin reunaan, jolloin tietysti kannattaa poistaa. Leikkauksessa on aina omat riskinsä (esim. infektioriski, maitotiehyeiden vauriot, arpimuodostus, epäsymmetria rinnoissa) ja koskaan ei lähdetä ihan huvikseen poistamaan minkäänlaista pattia yhtään mistään.
Jos kaverisi rintakyhmy on näyttein hyvälaatuiseksi todettu ja se pysyy ennallaan, ei sille todellakaan tarvitse tehdä yhtään mitään. Syöpäriski tämänikäisellä tytöllä on minimaalisen pieni, käytännössä olematon, ellei sitten tosiaan voimakasta perinnöllistä syöpäaltistusta tai rintakehään sädehoitoa taustalla. Älä sinä asiaa tuntemattomana lietso paniikkia, jota ystävälläsi ei kerran ole. Jos kyhmy kasvaa tai rinta muuten muuttuu, hän ottaa yhteyttä hoitavaan lääkäriin, kuten varmaan on ohjattunkin tekemään. Sinun on asiasta nyt turha pitää meteliä ja liioitella riskiä, joka on olemattoman pieni.
t. radiologi (erikoislääkäri, joka tekee mm. rintojen kuvantamistutkimukset ja ottaa myös rintanäytteet).
Ja kiitos radiologille pitkästä hyvästä selostuksesta. :)
Niin kyllähän mä nyttenkin tavallaan ymmärrän sen miksi ei lähdetä heti poistamaan.
Mut veikkaan et osaks mun luonne on vaan sellanen et siitä se johtuis et haluis heti tuollaset hommat pois vaan alta.
Eli emmä usko oikeasti että ajattelisin tästä asiasta 35v. lähtösin eritavalla, vaikka monesta muusta asiasta voin ajatellakin sillon erilailla. Ymmärrän kuitenkin täysin tätä asiaa pohtimalla että mitkä on ne molemmat puolet tästä leikkausjutusta.
Siis eli turha leikata kun ei ole pahanlaatuinen ja syöpää.
Mutta sitten taas uskon että oman mielenrauhan kannalta (siis uskon että hänkin varmasti ajattelee vähän niin.) nii ois helpotus saada se patti vaan leikkaamalla pois nyt.
Hyvin yksinkertaista.
Koska mitä syytä mulla olisi täällä anonyyminä esittää jotain ystävää, kun ihan hyvin voisin kertoa itsestäni. Koska anonyymiys.
Ja sitten sun suonikohjujen poisto on ollut aiheellinen, koska jos niistä on ollut aiheellisena pelkona tulpat. :)
Se on vähän sama asia kun on tosta patista pelätään aiheellisesti muuttuvan pahanlaatuinen.
Ja ok. Minäpä menen kasvamaan, mutta sitä suosittelen teillekin kun tällänen syöpä/syövän pelko ja järkytys oo mikään ivan asia. Ehkä kuulostan hassulta kun vauhkoan, mut tää tulee vaan siitä et otin sen asian niin herkästi ja henkilökohtasesti ja tää vauhkoominen on varmaan sitten jotain järkytyksen purkamista..