Lyttykuonokoirien jmv. omistajat - hävettääkö?
Tuossahan se jo olikin, mutta vielä monisanaisemmin: lyttykuonojen* ja muiden sairaiden rotujen omistajat - hävettääkö, että olette teollanne edistäneet eläinrääkkäystä? Ja että koiranne kärsii koko elämänsä? Tunnetteko, kuinka teitä tuijotetaan paheksuvasti?
*Englanninbulldogit, ranskikset, mopsit ja monta muuta rotua.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 15:06"]
Olen vasta AV:lta lukenut että meidän pitäisi hävetä koiraamme. En ole oikeasti aikaisemmin tajunnut. Alan nyt heti häpeämään oikein kunnolla :(
[/quote]
Hyvä, että nyt sentään. Ehkä joku tätä lukeva jättää hankkimatta näitä syntymästään kidutettuja.
Tai siis eihän koiraan pidä hävetä, vaan sitä omaa tekoasi. Johon moni tietämättömyyttään ja ajattelemattomuuttaan syyllistyy.
Voidaan jatkaa vielä häpeämistä:
hävettääkö syödä tehotuotettua lihaa,
hävettääkö käyttää lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita,
hävettääkö käyttää eläimillä testattua kosmetiikkaa,
hävettääkö että länsimaissa ihmisillä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi ja kehitysmaissa ei
hävettääkö että meillä ruokaa heitetään roskikseen kun joillain ei ole edes sitä homeista leivänpalasta
King Charles spanjeli, lyttynokalla. Ei hävetä. Hylätty koira jonka adoptoin. Lemmikkini ovat kaikki näitä hylättyjä tapauksia. Miksi ostaa eläintä "uutena", kun voi tarjota kodin semmoselle jolla ei sitä ole? Siis, vain oma mielipide. Kukin tavallaan
Ei hävetä, olen neljä vuotiaan ranskisuroksen omistaja. Ei ole tarvinnut käyttää ell kuin rokottamassa. Ei ole koskaan sairastanut, ei kuorsaa, ei rohise. Todella kiltti ja empaattinen tapaus. Lapsiystävällinen. Jaksaa lenkkeillä pitkiäkin matkoja.
Sen sijaan olen tavannut esim. Cockerspanieleita, joilla kohtutulehduksia ja dalmatialaisia, joilla useita korvatulehduksia ja allergioita. Hävettääkö teitä kyseisen koirarodun omistajia, kun otatte sairaita yksilöitä omaksenne?
Enemmän suren niitä koiraraukkoja, jotka on otettu vääränlaiseen ympäristöön. Saksanpaimenkoiria kerrostaloissa, noutajia, jotka eivät pääse toteuttamaan noutamisviettiään, lapsiperheisiin otettuja rotuja, jotka eivät niihin sovellu jne. Siihen verrattuna hengitysongelmat ovat pieni murhe, koska kyseiset lyttykuonoiset koirat yleensä elävät niille soveltuvissa perheissä eikä niiden ole tarkoituskaan juosta henki rohisten metsällä. Ne on jalostettu sylikoiriksi ja niiden luontainen ympäristö on sohva ja syli, joten ei se hengitys siinä ympäristössä ole mikään ongelma. Ja ainakin mopsit synnyttävät ihan normaalisti alakautta, vaikka joku yritti työntää nekin ongelmat kaikkien lyttykuonoisten koirien vioiksi ;)
Terveisin onnellinen ja ylpeä mopsin omistaja, jonka koira saa elää rakastettuna ja hemmoteltuna siinä ympäristössä, johon se on jalostettukin.
Ei hävetä, koirani on tiibetinspanieli ja sillä ei ole niin lyttykuono että häiritsisi. Tuskin kukaan haluaa tahallaan tukea eläinrääkkäystä. Hävettääkö tupakoivia äitejä?
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 13:16"]
Ai jaa? Ajattelin ostaa ranskanbulldogin koska se on kuulemma todella suosittu rotu, ainakin muotiblogien mukaan.
[/quote]
Ranskanbulldoggi on oikeasti suosittu rotu. Kysyntä on paljon suurempaa kuin tarjonta. Sen vuoksi ranskis on eniten ulkomailta tuotu rotu. Asia ei liity muotiblogeihin millään tavalla. Erittäin harva koiranomistaja on edes vilkaissut ainuttakaan muotiblogia elämänsä aikana.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:53"]
OT, miksi te sairaat ihmiset teette lapsia?? Kaikenmaailman astmaatikot, kauhea katsoa kun juostessa lapsenne vinkuu ja rohisee. Tai mielenterveysongelmaiset, onko kiva kun lapsenne ei sopeudu normaaliin elämään vaan tarvitsee terapiaa mahdollisesti läpi koko elämänsä.
[/quote]
Ihmisen oikeutta lisääntyä, ja kasvattajan oikeutta pilata tahallisesti myymänsä tuote ei voi verrata keskenään.
[/quote]
Ihmisellä ei ole mitään absoluuttista lisääntymisoikeutta.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:13"]
Ei cavalieria voi verrata noihin lyttynokkiin, joista lähes jokainen yksilö kärsii koko elämänsä joka ikinen päivä ihan tarkoituksellisen jalostuksen takia. Vain pieni osa cavaliereista sairastaa tuota aivojuttua ja suurin osa elää terveenä. Cavalierin kesimääräinen elinikä on myös ihan normaali, toisin kuin lyttynokilla.
[/quote]
Cavalier on sairaampi kuin lyttynokat. Cavalierin elinikä ei ole normaali, vaan se on alhainen juuri cavalierin sairauksien takia. Lähes jokainen cavalier sairastaa tuota aivosairautta, ja ne joilla sitä ei ole, on sitten sydäntauti tai joku muu rotusairaus. Cavalier on jalostettu tarkoituksella sairaaksi roduksi.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2012 klo 15:33"]
Jotenkin se on niin ristiriitaista, että koira on otettu makean ulkomuodon perusteella " rakkaaksi perheenjäseneksi" siis eläin joka on lähtöjään tehty sairaaksi, kykenemättömäksi lisääntymään luonnollisesti jne
[/quote]
Koiraa ei valita ulkomuodon perusteella. Minulla on maailman rumimman koirarodun edustaja. En ole valinnut rotua ulkonäön perusteella, vaan koska rotu sopii minulle ominaisuuksiensa puolesta.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 11:13"]
Ei cavalieria voi verrata noihin lyttynokkiin, joista lähes jokainen yksilö kärsii koko elämänsä joka ikinen päivä ihan tarkoituksellisen jalostuksen takia. Vain pieni osa cavaliereista sairastaa tuota aivojuttua ja suurin osa elää terveenä. Cavalierin kesimääräinen elinikä on myös ihan normaali, toisin kuin lyttynokilla.
[/quote]
Cavalier on sairaampi kuin lyttynokat. Cavalierin elinikä ei ole normaali, vaan se on alhainen juuri cavalierin sairauksien takia. Lähes jokainen cavalier sairastaa tuota aivosairautta, ja ne joilla sitä ei ole, on sitten sydäntauti tai joku muu rotusairaus. Cavalier on jalostettu tarkoituksella sairaaksi roduksi.
[/quote]
Öööh, millähän perusteella? Käypäs vaikka katsomassa kennelliiton elinikätilastoja, joiden mukaan cavalier elää ihan normalinpituisen elämän koiralle. Sen sijaan esimerkiksi ranskanpullan keskimääräinen kuolinikä on viisi vuotta kennelliiton mukaan!!!!
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 22:20"]
Öööh, millähän perusteella? Käypäs vaikka katsomassa kennelliiton elinikätilastoja, joiden mukaan cavalier elää ihan normalinpituisen elämän koiralle. Sen sijaan esimerkiksi ranskanpullan keskimääräinen kuolinikä on viisi vuotta kennelliiton mukaan!!!!
[/quote]
Cavalier ei elä normaalin pituista elämää. Terveet cavalierin kokoiset koirat elävät vanhoiksi. Cavalierin elinikä on matala sairauksien takia. Ranskanbulldogilla on myös terveydellisiä ongelmia, mutta ei cavalierkaan ole millään mittarilla mitattuna terve rotu.
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 16:22"]
Voidaan jatkaa vielä häpeämistä:
hävettääkö syödä tehotuotettua lihaa,
hävettääkö käyttää lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita,
hävettääkö käyttää eläimillä testattua kosmetiikkaa,
hävettääkö että länsimaissa ihmisillä on rahaa enemmän kuin tarpeeksi ja kehitysmaissa ei
hävettääkö että meillä ruokaa heitetään roskikseen kun joillain ei ole edes sitä homeista leivänpalasta
[/quote]
vastaukseni:
-kyllä, mutta pakko syödä, koska maha ei kestä pelkkiä rehuja
-ei, koska niille lapsille vaihtoehdot ovat tehdas tai huoraaminen
-en käytä kosmetiikkaa
-kaikilla ei ole länsimaissakaan rahaa, esim. itselläni kun en ole oikeutettu mihinkään tukiin yrittäjätaustan vuoksi (en esim saa minimisairas-, äitiys-, tai työttömyystukea tai edes mitään sossusta)
-ks edellinen vastaus
Absoluuttista köyhyyttähän Suomessa ei voi olla, koska siitä kärsivät karsiutuvat pois 9 kuukautta vuodesta yölämpötilojen takia.
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="31.12.2013 klo 22:20"]
[/quote]
Cavalier ei elä normaalin pituista elämää. Terveet cavalierin kokoiset koirat elävät vanhoiksi. Cavalierin elinikä on matala sairauksien takia. Ranskanbulldogilla on myös terveydellisiä ongelmia, mutta ei cavalierkaan ole millään mittarilla mitattuna terve rotu.
[/quote]
Laitapa joku lähde tälle väitteellesi. Tilastojen mukaan cavalier elää ihan normipituisen ajan pikkukoiralle toisin kuin nämä lyttykuonoiset.
Toki siinäkin rodussa on ongelmansa, mutta ne eivät kosketa suurinta osa koirista ja rodun terveyden eteen tehdään paljon työtä (ettei esim. se aivojuttu pääse yleistymään)
[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 10:53"]
OT, miksi te sairaat ihmiset teette lapsia?? Kaikenmaailman astmaatikot, kauhea katsoa kun juostessa lapsenne vinkuu ja rohisee. Tai mielenterveysongelmaiset, onko kiva kun lapsenne ei sopeudu normaaliin elämään vaan tarvitsee terapiaa mahdollisesti läpi koko elämänsä.
[/quote]
Mä olen mt-ongelmainen ja kaikki lapseni ovat terveitä. Mielenterveysongelma ei näet ole rotupiirre eivätkä mun lapset muutenkin ole puhdasrotuisia. Mutta terveitä ovat kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:40"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:37"]Mä olen ylpeä omasta bulldogistani joka EI OLE mitenkään sairas! Se jaksaa telmiä ja juosta!
[/quote]
Varmaan jaksaa mutta röhkii ja tuhisee samalla minkä kerkiää..
[/quote] et ole nähnyt mun koiraani :) mun koirani on täysin terve lyttäkuono! Se ei röhki paljon yhtään!
Te ette kukaan vaikuta mitenkään mihinkään arvostelemalla näitä lyttäkuonoja täällä.... Ette vaikka te inisitte kuinka! Tässä ei ole mitään järkeä tulla tänne inisemään te vaaan suututta noita lyttäkuonojen omistajia!! Mä olen niin hemputin kyllästyny näihin sivustoihin -.-
Että eikö hävetä? Vai onko omistajat vaan niin saatanan tyhmiä etteivät tajua? Sit ovat olevinaan maailman eläinrakkaimpia ihmisiä. Pusi pusi vaan, oho sori et pysty hengittämään...
Ranskalaisemme on rakas pikku perheenjäsen, fiksu ja hauska. En todellakaan häpeä.
Olen vasta AV:lta lukenut että meidän pitäisi hävetä koiraamme. En ole oikeasti aikaisemmin tajunnut. Alan nyt heti häpeämään oikein kunnolla :(