Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut palelee koko ajan ja kaikkialla?

Vierailija
25.12.2012 |

Meillä oli eilen vieras, joka istui sisällä villatöppöset jaloissa; villatakki päällä huopaan kääriytyneenä ja paleli. Ja meillä on lattialämmitys ja +22 lämmintä, kynttilöitä monessa kohtaa..... Itse hikoilin tuskaisena kun oli päällä lyhythihainen mekko ja sukkahousut.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on se, ja siitä johtuvana alhainen verenpaine ja alhainen ruumiinlämpö (normaalisti välillä 34,8-35,8), joten ei ihme että paleltaa...

Mulla sama. Vp 100/55 oli stressiä tai ei ja lämpö 36 tai alle reilusti.

Olen todistetusti vähäverinen joten sillä lienee merkitystä

58v enkä vieläkään tottunut esim talveen. Vain rankalla liikunnalla saan itseni hetkeksi lämpimäksi, en kuitenkaan hikoile

Vierailija
22/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon muitakin syitä tietysti on.

Minulla ei ole koskaan kunnolla lämmin, paitsi saunassa ja kuumassa kylvyssä. Mutta tosiaan pukeudun itse lämpimämmin enkä vaadi muita lisäämään lämmitystä. Kädet ja jalat palelevat eniten, usein olen sisälläkin käsineet kädessä ja villasukat+huopatossut jalassa.

Onko katsottu verikokeesta kilpirauhasen vajaatoiminta ja raudanpuute? Molemmat aiheuttavat klassisesti juuri tuon, että palelee silloin, kun muut eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on se, ja siitä johtuvana alhainen verenpaine ja alhainen ruumiinlämpö (normaalisti välillä 34,8-35,8), joten ei ihme että paleltaa...

58v enkä vieläkään tottunut esim talveen. Vain rankalla liikunnalla saan itseni hetkeksi lämpimäksi, en kuitenkaan hikoile

Vähäverinen? Matalat rautatasot vai? Ne saa kilpirauhasenkin vajaalle, yksi oire on se, ettei hikoile.

Vierailija
24/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kuntoset palelee herkemmin.

Vierailija
25/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli eilen vieras, joka istui sisällä villatöppöset jaloissa; villatakki päällä huopaan kääriytyneenä ja paleli. Ja meillä on lattialämmitys ja +22 lämmintä, kynttilöitä monessa kohtaa..... Itse hikoilin tuskaisena kun oli päällä lyhythihainen mekko ja sukkahousut.

Voitko laittaa itsestäsi kuvan mekossa ja sukkiksissa? T. Eräs mies

Vierailija
26/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskaa on töissä kun väki haluaa pitää lämmityksen 26 asteessa, mikä on paitsi tuhlausta myös todella tukalaa meille normaaleille. Istun hiki päässä t-paidassa, iho kuivuu vaikka juon litroittain vettä, silmät kutiavat ja päätä särkee joka ikinen päivä töistä lähdettäessä. Mutta silti pitää mennä palelijoiden mukaan jotka istuvat kolmessa villapaidassa ja kaulahuivissa 26 ASTEESSA.

Vierailija
27/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Itselläni aina ollut alhainen verenpaine enkä ikinä palele, päinvastoin.

Vierailija
28/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä alipaino tai syömättömyys aiheuttaa palelemisen, koska aineenvaihdunta ei enää käytännössä toimi. Yleensä myös nämä luikerot ovat todella siis TODELLA kalpeita.

Vierailija
29/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin myös vilukissa! Aktiivinen tekeminen kotona lämmittää, mutta hitaasti ja surku, kun kotona ei vain riitä tekeminen lämmön ylläpitämiseen vaan korkeintaan sen hetkelliseen saamiseen. Hyvä puoli on, etten todellakaan hikoile helposti ja rankemmankin työpäivän päätteeksi olen yleensä haisematta mitenkään hielle. Olen kuullut, että avantouinnit auttaisivat tähän kroonistuneeseen palelemiseen. Pitäisi varmaan kokeilla. Siskoni on kanssani samanlainen. Niin ja meillä on kotona 23 astetta lämmintä tasaisesti vuorokauden ympäri ja minua silti palelee hirveästi. Edellinen asunto tuntui aivan yhtä kylmältä ja siellä oli talvisin 19 ja veto aivan hirveä. Kamalaa, kun olen osittain ulkotyössä ja pitäisi mennä tuonne ulos "pikkupakkaseen" jäätymään. Ulos mennessä tunttuu, kuin verenkierto lakkaisi kokonaan ja henki salpautuu heti kun on pakkasta ja pukeudun toppavaatteisiin jo, kun ulkona on alle +10 astetta, koska paleleminen on kauheaa syysvaatetuksessakin. Omituisinta tässä ehkä on, että kun pakkasta on 20 tai enemmän, lakkaan palelemasta niin pahasti ja joskus jopa kokonaan ulkona. Toki joudun pitämään toppahousuja, kuten pienemmilläkin pakkasilla, mutta se ei enää palella samalla tavalla. Nautinkin parhaiten olostani, kun pakkasta on paljon tai on helle. Sisätiloissa ja normaalivaatetuksella kesä on ainoa vuodenaika, kun en palele.

Vierailija
30/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos steppaatte stepperillä/poljette kuntopyörää/veivaatte crosstrainerillä yli 10min; tuleeko silloinkaan lämmin? Tai jos käytte reippaalla kävelylenkillä/hölkkäämässä/hiihtämässä; eikö edes silloin ole lämmin takaisin sisälle tullessa?

Ulkonaolon jälkeen on entistä kylmempi. Toki sisällä jumppaaminen auttaa tasan sen hetken kun jumppa jatkuu.

Vierailija
31/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ajatellut että ne palelijat pärjää koulussa paremmin. Itselläni koulussa parasta oli aina välitunnit kun pääsi tukalan kuumasta koululuokasta ulos viilenemään.

Vierailija
32/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh? Itselläni aina ollut alhainen verenpaine enkä ikinä palele, päinvastoin.

Mulla on kanssa alhainen verenpaine. Ei se vaikuta kuin siihen että huimaa helposti.

Kun olin alipainoinen tupakoiva kasvissyöjä, palelin koko ajan enkä hikoillut, hb 105. Nyt lihava tupakoimaton sekasyöjä, rauta-arvot normaalit, ei palele.

Tässä pelissä ei voi näköjään voittaa.

Vierailija
33/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko laittaa itsestäsi kuvan mekossa ja sukkiksissa? T. Eräs mies

Tuskin on ap kuulolla enää.

Vierailija
34/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on ammattitanssija-ystävä joka palelee paljon, en usko että lihaksilla on osuutta, ennemminkin rasvaprosentilla.

Tämä vieraspalelija on todella laiha ja heiveröinen, ei juurikaan ole varmaan lihaksia/ todella heikot lihakset. Hänen kohdallaan tuntuu ettei missään, koskaan ole tarpeeksi lämmintä; kesähelteelläkin palelee.

Olet väärässä! Lihaksilla nimenomaan on väliä, sillä ne tuottavat lämpöä! Yleensä palelijat ovatkin ns. laihaläskejä eli vähäiset lihakset...

Vierailija
35/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähäverinen? Matalat rautatasot vai? Ne saa kilpirauhasenkin vajaalle, yksi oire on se, ettei hikoile.

Ei, hemoglobiini 140

Luovutin kerran verta ja toipumiseen meni 3pv, lääkäri sanoi ettei enää ikinä kun ei ole luovutettavaa.

2. synnytyksessä meinasin kuolla kun menetin 700g verta. Yläpaine 50 , alapainetta ei enää saatu.

Vierailija
36/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännityksestä toiset hikoo ja toiset palelee.

Lihavat hikoo, laihat palelee.

Vierailija
37/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, hemoglobiini 140

Luovutin kerran verta ja toipumiseen meni 3pv, lääkäri sanoi ettei enää ikinä kun ei ole luovutettavaa.

2. synnytyksessä meinasin kuolla kun menetin 700g verta. Yläpaine 50 , alapainetta ei enää saatu.

Hemoglobiini ei kerro koko totuutta siitä, onko sinulla vajetta raudasta. Mittauta ferritiini eli varastorauta. Kertomasi perusteella ferritiinisi taita olla liian alhainen.

Vierailija
38/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännityksestä toiset hikoo ja toiset palelee.

Lihavat hikoo, laihat palelee.

Minä ole ylipainoinen ja palelen koko ajan. Näin on aina ollut, myös normaalipainoisena. Hien nostattavan ulkoliikunnan jälkeen palelen rajusti koko illan lämpimissä sisätiloissa.

Vierailija
39/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se alkoi syöpähoitojen jälkeen. Niiden jälkeen on palellu enemmän ja vähemmän koko ajan.

Vierailija
40/41 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jostakin välimaastosta, koska tarvitsen kyllä ulkona paljon vaatetta pikkupakkasellakin, mutta toisaalta minulle tulee sisällä helposti kuuma, jos käsivarret ovat peitossa. Minulla on aina lyhythihainen tai mielellään hihaton paita neuleen ja/tai hupparin ja takin alla, jotta voin helposti ja nopeasti vähentää vaatetta, kun tunnen poskien alkavan kuumottaa. Jonkinlaista hormonaalista häikkää minulla on, koska aina noilla hiki- ja palelemiskohtauksilla ei ole mitään logiikkaa.

Ystävälläni ei ole koskaan kylmä, eikä hän käytä koskaan esim. käsineitä, pipoa tai välihousuja. Hän kävelee paukkupakkasillakin aina ihan rauhallisesti sanoen, ettei ole mihinkään kiire, kun minä koetan sinnitellä raajat kohmeessa toppavaatteissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi