Vietetäänkö teillä Stockmann- joulua?
Asutte Katajanokalla vanhassa jugendtalossa, jossa huoneet ovat nelisen metriä korkeat, teillä on erikseen halli ja olohuoneessa kakluuni. Joulunviettooon saapuvat hopeakurtiset isovanhemmat, jotka ovat oikeastaan virkeitä senioreita, saapuivat juuri golfmatkalta Espanjasta. Lapset on kauniisti puettuja ja istuvat hiljaa paikoillaan kun tarjoat jouluglögit. Ruokasali loistaa ihanasti,kun kristallilasit kimmeltävät, kuten kattokruunutkin ja pöytä on katettu tänä vuonna valkoisen ja hopean väreihin.
Ja oi mitä herkkuja! Ja itsekin voit hehkua onnellisena ja stressittömänä, kun kaiken on voinut hakea Stockan herkusta, alkaen katkarapukimarasta ja luomulihoista.
Pöydässä viihdytään pitkään, pikku Jeannette varsinkin on ihastunut katkarapuihin. Kiitos mami ihanasta ruuasta, sanoo
Maximiliankin ja pyyhkii suunsa pellavaiseen lautasliinaan.
On aika siirtyä saliin - siis olohuoneeseen- avaamaan lahjoja.
Isoäiti ihastuu uuteen Ralph Laurenin käsilaukkuun ja isoisä on mielissään Gantin uudesta neuleesta. Kyllä mieskin tykkää uudesta iMacistaan ja lapset ne vasta leikkivätkin lelulsillaan.
Itsekin nautit paketeista, joista paljastuu luis Vuittonia ja Chanelia. Miehellä taitaa olla vielä pikku yllätys, kunnlalset nukkuvat ja isovanhemmat ovat poistuneet hotelli Kämppiin nukkumaan. Oi tätä ihanaa joulua!
Kommentit (57)
Jouluruokia on kyllä, myös erikoisempia, mutta ruoka ei ole hirveän tärkeä asia useimmille perheenjäsenille. Isovanhempia tapaamme vasta tapanina. He ovat kyllä melko varakkaita ja toiset pelaavat golfiakin, mutta ihan liikunnan ei statuksen vuoksi. Lapset kiittävät kyllä ruuasta ja käyttäytyvät muutenkin hyvin. Joululahjoissa on paljon kirjoja, ja niitä luetaan mielellään. Samoin lautapelejä pelataan. Mutta sitten on myös kori- ja jalkapallovälineitä, vaatteet lähinnä urheilu- ja jumppa-asuja, toki niissäkin on merkkejä.
Meillä on enemmänkin sellainen joulumarkkinajoulu
Asumme vanhassa puutalossa, jonka olemme remontoineet ja uudistaneet huolella. Neliöitä on 250 ja talossa on iso kellari ja valtava piha.
Isovanhemmat ja meidän sisarukset tulevat, samoin lasten kummit ja paljon muita ystäviä käy pitkin joulua.
Tarjottavia on tehty itse, ystävät ja sukulaiset ovat tehneet, on ostettu sieltä torilta ja ystävien maatilalta. :) Osa toki myös ihan läheisestä pienestä ruokakaupasta.
Lapsia on meilläkin kaksi, tyttö ja poika. Ovat iloisia ja punaposkisia. Ulkoilevat palpon isolla pihallamme. Nimet ovat suomalaiset ja ajattomat.
Aattona leivomme vielä pipareita ja koristelemme niitä lasten kanssa. Ulkoilemme taas.
Lahjat ovat usein itse tehtyjä villasukkia, hilloja, lämpötyynyjä ym, mutta myös kaupasta lasten toiveiden mukaan ostettuja. Messuilta ja markkinoilta on myös ostettu ihania itse tehtyjä enkeleitä ja kynttilöitä.
Tein kaikki ruokaostokset ja suurimman osan lahjaostoksista Stockkalla. Isovanhemmat ovat varakkaita, terveitä ja pelaavat golfia. Asutaan Jugend-talossa Helsingin keskustan lähellä. Lapsilla on ruotsinkieliset nimet kun se on perheemme toinen äidinkieli. Ja monessa paketissa on mm. Gantia miehelle ja lapsille. Mutta mukavaa joulun aikaa itse kullekin säädylle!
Me kuulutaan koulutuksemme puolesta ylempään keskiluokkaan mutta palkkatuloillamme emme yllä jugendtaloon Helsinkin keskustan tuntumassa (ellemme sitten koko perhe ahtaudu yksiöön tai pieneen kaksioon). Olen myös kateellinen varakkaista ja terveistä isovanhemmista, omamme eivät ole kaikki terveitä eikä kukaan ole erityisen varakas. Em. osin toivoisin Stokka-joulua meillekin.
Muistakaa viedä poneille ja vuohille aamulla jouluporkkanat ja ripustaa uudet talipallot tuoreen kauralyhteen ja auringonkukan (itse kasvatettu) viereen!
mutta taso kärsi pahoin Maximilianin Cantores Minors-jäsenyydestä. Kuulostaa nahkaliivijengiltä. ja ruotsin så kirjoitetaan ruotsalaisella oolla. tästä on vielä kivulloinen matka Novelli-lehden tasoonkin.
Mutta ehkä tähän kuvaan sopiikin se, että kotona on myös ns. sivistysporvarin piano, jota kukaan ei juurikaan osaa soittaa, mutta kun se vaan näyttää salissa niin kivalta ja toimii samalla kynttilätelineenä.
Meillä on enemmänkin sellainen joulumarkkinajoulu
Asumme vanhassa puutalossa, jonka olemme remontoineet ja uudistaneet huolella. Neliöitä on 250 ja talossa on iso kellari ja valtava piha.
Isovanhemmat ja meidän sisarukset tulevat, samoin lasten kummit ja paljon muita ystäviä käy pitkin joulua.
Tarjottavia on tehty itse, ystävät ja sukulaiset ovat tehneet, on ostettu sieltä torilta ja ystävien maatilalta. :) Osa toki myös ihan läheisestä pienestä ruokakaupasta.
Lapsia on meilläkin kaksi, tyttö ja poika. Ovat iloisia ja punaposkisia. Ulkoilevat palpon isolla pihallamme. Nimet ovat suomalaiset ja ajattomat.
Aattona leivomme vielä pipareita ja koristelemme niitä lasten kanssa. Ulkoilemme taas.
Lahjat ovat usein itse tehtyjä villasukkia, hilloja, lämpötyynyjä ym, mutta myös kaupasta lasten toiveiden mukaan ostettuja. Messuilta ja markkinoilta on myös ostettu ihania itse tehtyjä enkeleitä ja kynttilöitä.
Miehesi on vihreä juristi ja lasten nimet ovat Unto ja Hilkka. Teillä on auto mutta tutuille kerrotte mielummin, että haette ostokset läheisestä pikkupuodista kuormapyörällä (ihania kotimaisia juustoja pikkutiloilta 70e/kg, vanhan ajan tikkunekkuja käärittynä ruskeaan paperiin ja längelmäveteläisen kalastajan Reino Lahtisen nostamaa siikaa).
Olette sisustaneet ns. oman maun mukaan eli teillä on olohuoneen sohvapöytänä itse tuunattu, pyörillä varustettu varastolava, keittiö on rempattu 50-lukulaiseksi (kaapeissa lankavetimet), ruokapyödän ympärillä on Tapiovaaran pinnatuolit ja astiat ovat Siirtolapuutarha-sarjaa.
Lapset harrastavat partiota ja klarinetinsoittoa.
Osuiko lähelle?
- Hgin keskustan 1800-luvun kivitalossa vietämme joulua
- korkeat huoneet juu, mutta ei nyt ihan 4 m.
- isovanhemmat ovat virkeitä, juuri palanneet lomalta Fuerteventuralta
- Lapset (Tuomas ja Aino, 4 ja 6) on kauniisti puettu (ei merkkivaatteisiin) ja osaavat odottaa glögilasin kanssa, kunnes kaikki ovat saaneet lasin käteen.
- Ruokasalissa Aallon huonekalut ja Marimekon tekstiilit + ne pellavaiset lautasliinat
- ruuat on kaikki itsetehtyjä, kinkku luomua (Srockalta tai hallista)
- lapset tykkäävät mädistä, kinkusta ja lanttulaatikosta, mutta eivät jostain syystä graavikalasta.
- paketeista lapsille opettavaisia leluja, soittimia, kirjoja, pelejä
- aikuisille lahjaksi laatuviinejä, shamppanjaa uudeksi vuodeksi, kirjoja ym.
t. Punavihreä perhe
- Lapset (Tuomas ja Aino, 4 ja 6) on kauniisti puettu (ei merkkivaatteisiin) ja osaavat odottaa glögilasin kanssa, kunnes kaikki ovat saaneet lasin käteen.
- Ruokasalissa Aallon huonekalut ja Marimekon tekstiilit + ne pellavaiset lautasliinat
- lapset tykkäävät mädistä, kinkusta ja lanttulaatikosta, mutta eivät jostain syystä graavikalasta.
- aikuisille lahjaksi laatuviinejä, shamppanjaa uudeksi vuodeksi, kirjoja ym.t. Punavihreä perhe
Kuin jostain romaanista.
Meillä on tavallinen lähiöjoulu.
Oi, ja meillä myös soitetaan sitä perittyä pianoa ja lauletaan joululauluja äänissä!
- aikuisille lahjaksi laatuviinejä, shamppanjaa uudeksi vuodeksi, kirjoja ym.t. Punavihreä perhe
Niin että voitte ottaa jonkin vaikeammankin teoksen prima vistana?
Muut silti viettäköön, jotka sellaisesta tykkäävät.
Me asutaan ihanassa omakotitalossa kauniilla asuinalueella Tampereella. Isovanhemmat eivät onneksi saavu meille viettämään joulua, olemme ihan vaan omalla perheellä, mistä nautimme valtavasti.
Ruuat on kaikki itsetehtyjä, mistään kaupasta ei saa hyvää valmista ruokaa, ei edes Stockalta. Ruoka on meille tärkeää, yksi joulun kohokohdista on jouluateria lukuisine ruokalajeineen. Stressiä ei ole ollut ollenkaan, koska valmistelut on aloitettu hyvissä ajoin. Ja olen ollut jo viikon lomalla, että voin rauhassa valmistella kaiken.
Meillä on myös lahjoissa paljon itsetehtyjä neuleita, askarteluja, koruja, puutöitä, herkkuja. Lisäksi kirjoja, elokuvia, lapsille pelejä ja urheiluvälineitä. Jotain olen tilannut etsystä, laadukasta käsityötä, esim. saippuaa ja tauluja. Itse toivoin mieheltä "uusiolaukkua", juurikin etsystä, saa nähdä saanko. Vuittonit ja Gantit eivät kyllä mulle kelpaisi, pelkkiä tusinatavaroita, joissa merkki maksaa. Haluan jotain oikeasti arvokasta ja uniikkia.
Lapset on kyllä hyvinkäyttäytyviä ja vietämme koko päivän yhdessä, iltasella katsotaan varmaan joku elokuva. Päivällä saunotaan, syödään, jaetaan lahjat. Välipäivinä mennään sukuloimaan.
Kuin jostain romaanista.
Meillä on tavallinen lähiöjoulu.
Olemme kutsuneet lähisuvun ja kaksi rakasta ystäväperhettä lapsineen (huvilaan kuuluu kaksi vierasmajaa, joten tilaa on). Joulusaunomisen korvaa lämmitetty uima-allas. Juhlaruoat à la provencale olemme tilanneet läheisestä herkkukaupasta. Illalla maistelemme jälkiruokaviinejä ison takan ääressä. Joulupäivänä käymme tunnelmallisessa kyläkirkossa.
Asutaan umpilandella wanhalla sukutilalla isossa hirsitalossa, huoneet on sen liki neljä metriä korkeat. On eteinen ja salissa kakluuni. Joulunviettoon saapuu eronnut äitini, miehen vanhemmat eivät halunneet tulla. Lapset pukee saunan (pihasauna perinteiseen tyyliin) jälkeen pyjamat tai jotain muuta vastaavaa ja niissä ollaan aatto. Istuvat kyllä kauniisti ruokapöydässä ja maistelevat laatikoitakin.
Ruokasalin kattokruunu loistaa kauniisti, mutta on siitä taas palanut pari lamppua. Pöydässä on posliinit, kristallit ja pellavat, värit punainen ja valkoinen. Ruuat on tehty itse ja paistettu tuvan leivinuunissa, juurekset kasvaneet luomuna omassa puutarhassa. On itse ammuttua hirveä ja s-kaupan sikaa sulassa sovussa.
Salissa on kolmemetrinen kuusi ja sen ympärille keräännytään avaamaan lahjat. Ei ole ainuttakaan pakettia gantia tai muuta, jokainen ostakoot riepunsa muutoin kuin jouluna, sama käsveskojen kanssa. On ihan legoja ja sellaista.
Äiti jää vierashuoneeseen yöksi.
Maalla on mukavaa.
Löydettiin autotallista sellainen ja nyt oli harjanvarsikin, mihin pystyttää se.
Asutaan umpilandella wanhalla sukutilalla isossa hirsitalossa, huoneet on sen liki neljä metriä korkeat. On eteinen ja salissa kakluuni. Joulunviettoon saapuu eronnut äitini, miehen vanhemmat eivät halunneet tulla. Lapset pukee saunan (pihasauna perinteiseen tyyliin) jälkeen pyjamat tai jotain muuta vastaavaa ja niissä ollaan aatto. Istuvat kyllä kauniisti ruokapöydässä ja maistelevat laatikoitakin.
Ruokasalin kattokruunu loistaa kauniisti, mutta on siitä taas palanut pari lamppua. Pöydässä on posliinit, kristallit ja pellavat, värit punainen ja valkoinen. Ruuat on tehty itse ja paistettu tuvan leivinuunissa, juurekset kasvaneet luomuna omassa puutarhassa. On itse ammuttua hirveä ja s-kaupan sikaa sulassa sovussa.
Salissa on kolmemetrinen kuusi ja sen ympärille keräännytään avaamaan lahjat. Ei ole ainuttakaan pakettia gantia tai muuta, jokainen ostakoot riepunsa muutoin kuin jouluna, sama käsveskojen kanssa. On ihan legoja ja sellaista.
Äiti jää vierashuoneeseen yöksi.
Maalla on mukavaa.
Kuulostaa ihanalta!
valmiinakin.
Muut silti viettäköön, jotka sellaisesta tykkäävät.
Me asutaan ihanassa omakotitalossa kauniilla asuinalueella Tampereella. Isovanhemmat eivät onneksi saavu meille viettämään joulua, olemme ihan vaan omalla perheellä, mistä nautimme valtavasti.
Ruuat on kaikki itsetehtyjä, mistään kaupasta ei saa hyvää valmista ruokaa, ei edes Stockalta. Ruoka on meille tärkeää, yksi joulun kohokohdista on jouluateria lukuisine ruokalajeineen. Stressiä ei ole ollut ollenkaan, koska valmistelut on aloitettu hyvissä ajoin. Ja olen ollut jo viikon lomalla, että voin rauhassa valmistella kaiken.
Meillä on myös lahjoissa paljon itsetehtyjä neuleita, askarteluja, koruja, puutöitä, herkkuja. Lisäksi kirjoja, elokuvia, lapsille pelejä ja urheiluvälineitä. Jotain olen tilannut etsystä, laadukasta käsityötä, esim. saippuaa ja tauluja. Itse toivoin mieheltä "uusiolaukkua", juurikin etsystä, saa nähdä saanko. Vuittonit ja Gantit eivät kyllä mulle kelpaisi, pelkkiä tusinatavaroita, joissa merkki maksaa. Haluan jotain oikeasti arvokasta ja uniikkia.
Lapset on kyllä hyvinkäyttäytyviä ja vietämme koko päivän yhdessä, iltasella katsotaan varmaan joku elokuva. Päivällä saunotaan, syödään, jaetaan lahjat. Välipäivinä mennään sukuloimaan.
Rauhaa, rakkautta, lepoa, yhdessäoloa, paljon naurua ja musiikkia... Sitä se on. Ihan sama missä ollaan, kunhan ollaan kaikki terveitä ja yhdessä! :) ja muistetaan joulun ilosanomaa joka on kaiken lähtökohta! Silloin ei ole väliä onko jugendissa vai maalaismökissä vai missä.
Tuon kaiken lisäksi lahjat on tietysti paketoitu kaikki itse, jokainen paketti on erilainen ja persoonallinen, ei todellakaan ole käytetty mitään tiimarin halpispapereita, vaan käsin painettua paperia ja yms. Vaikka perheen äiti on menestyvä uranainen, hän on silti ehtinyt valmistaa kaiken jouluun kuuluvan omin käsin ja lapset ovat auttaneet ilomielin.
Itsestään selvää on, että jouluruoat eivät ole pelkästään sitä perinteistä suomalaista, vaan mukaan on tarttunut perheen useilta ulkomaanmatkoilta vannottuja eksoottisia herkkuja. Myös useat jouluruoat on modernisoitu Glorian reseptien mukaan.
Jouluaterian jälkeen, kun kaikki ovat iloisella mielellä, otetaan koko suvusta joulupotretti, joka tietysti kehystetään heti joulun jälkeen seinälle. Kaikki voivat siitä sitten ihastella hienoa perinteikästä sukujuhlajouluamme ja sen tunnelmaa. Saa muuten hyvän keskusteluaiheen kun äidin ja isän sivistynyt tuttavapariskunta tulee loppiaisvierailulle.
mutta taso kärsi pahoin Maximilianin Cantores Minors-jäsenyydestä. Kuulostaa nahkaliivijengiltä. ja ruotsin så kirjoitetaan ruotsalaisella oolla. tästä on vielä kivulloinen matka Novelli-lehden tasoonkin.