Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletatteko te et ruokakaupassa myyjät tietävät kaikesta kaiken? Pitäiskö tietää?

Vierailija
23.12.2012 |

Siis että jokainen myyjä tietää vastata suoriltaan esim. et mitä tarkottaa B- tai D-leikattu lohi? Tai et miltä tämä klementiini tai omena tai vaikka pekoninmakuinen suolakeksi maistuu. Tai onko tähän leipään käytetty rypsi, rapsi, vai auringonkukkaöljyä kun selosteessa lukee. kasviöljy?

Ja se ei kelpaa et myyjä selvittää vaikks tuon kala-asian joltain joka sen varmasti tietää, koska itse ei ollaan varma, eikä halus antaa väärää vastausta. (SORI kirjotusvirheet tää puhelin sekoo).

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tulis mieleenkään kysyä joltain ruokakaupan myyjältä. Kalatiskillä saattaisin kysyä tuosta lohen leikkauksesta.

Tiedän että jotkut valitettavasti kiusaa myyjiäkin näillä asioilla, mm. siksi en itse sitä ammattia kestäisi.

Vierailija
2/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prismassa ei yleensä kukaan tiedä mitään. ATK osaston myyjä ei osaa vastata sopiiko jokin lisälaite (esim kamera) linuxin kanssa vai ei "kato ku mä en yhtää tiiä ku mul on ollu aina windows" Haloo! Kyllä silti pitää tietää asioita tai kyetä ottamaan niistä selvää jos ei tiedä...

Sama muillakin osastoilla, joka kaupassa, pelkkää "en tiiä" saa kuulla. Itse olin aikanaan ison marketin hevi-osatolla kesätyössä ja konkarimyyjä opetti kaikki salat kasvisksista ja hedelmistä ja opetti ison liudan juttuja jota asiakkaat kysyy ja niihin osattava vastata. Ja osattava kuvailla myös eksoottisten (silloin v.1990) hedelmien maut ja tunnistaa ja osata antaa käyttövinkkejä jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että jokainen myyjä tietää vastata suoriltaan esim. et mitä tarkottaa B- tai D-leikattu lohi? Tai et miltä tämä klementiini tai omena tai vaikka pekoninmakuinen suolakeksi maistuu. Tai onko tähän leipään käytetty rypsi, rapsi, vai auringonkukkaöljyä kun selosteessa lukee. kasviöljy?

Ja se ei kelpaa et myyjä selvittää vaikks tuon kala-asian joltain joka sen varmasti tietää, koska itse ei ollaan varma, eikä halus antaa väärää vastausta. (SORI kirjotusvirheet tää puhelin sekoo).

Jos on jonkun osaston myyjä niin pitää tietää. Heidän kuuluu tietää kaikki perustieto kaikista tuotteistaan. Jos puhutaan ruoasta niin, mitä ne sisältää, miten/missä valmistettu, miten niistä tehdään ruokaa jne.

Myyjän pitää olla alan ammattilainen. Siksi se siellä on

Vierailija
4/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan on pakko vittuilla kun hevi myyjä ei nyt osaa varnasti sanoo kalasta vaan varmistaa sen ensiksi.

Ja toisekseen vaikks joku omena tai pulla on myyjän mielestä hyvää niin ei se välttämättä sen asiakkkaan suussa hyvältä maistu. Toinen tykkäää happamasta ja toinen makeesta. Yks ylikypsästä ja seuraava raa'asta.

Eri asia jos myyjä vastaa et ei tiiä eikä edes yritä ottaa selvää asiasta. Sillon voiki vittuilla sellaselle.

Vierailija
5/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen toiminut myyjänä nuorempana ja erittäin kiinnostunut olin silloin jo kaikesta ruokaan liittyvästä + opiskelin kokiksi, eli oli helppoa vastata kun oli harrastuneisuutta. Tuon yhden myyjänpestin jälkeen työurani ei kuitenkaan jatkunut, jostain syystä työnantajat eivät kiinnostuneet vaikka minulla oli nimekäs suosittelija ja kiitettävä työtodistus. Tykkäsin työstäni elintarvikkeiden parissa ihan hirveästi!

Vierailija
6/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama muillakin osastoilla, joka kaupassa, pelkkää "en tiiä" saa kuulla. Itse olin aikanaan ison marketin hevi-osatolla kesätyössä ja konkarimyyjä opetti kaikki salat kasvisksista ja hedelmistä ja opetti ison liudan juttuja jota asiakkaat kysyy ja niihin osattava vastata. Ja osattava kuvailla myös eksoottisten (silloin v.1990) hedelmien maut ja tunnistaa ja osata antaa käyttövinkkejä jne.

voida kouluttaa hevin tekemistä jokaiselle työntekijälle. Koulutukseen on meillä ihan minimipanostus ja meillä tuotetietämys ihan sitä, mitä joku sattuu tietämään. Valitettavasti.

Kerran yksi miesasiakas hermostui minulle, kun en antanut hänelle tarpeeksi asiantuntevaa vastausta pyykinpesuaineista. Puuskahti jotain, että on se kumma kun myyjä ei tiedä. No ei tiedä juu, jos tämä on ala, jolle ei vaadita mitään koulutusta, eikä työnantajat kouluta ollenkaan. Ei myyjän velvollisuus kuitenkaan ole vapaa-aikanaan lukea työnantajan iloksi pakkausselosteita ja tietoja, toinen hyvä kysymys on se, mistä näitä tietoja edes saa.

terveisin myyjä

Vierailija
7/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan on pakko vittuilla kun hevi myyjä ei nyt osaa varnasti sanoo kalasta vaan varmistaa sen ensiksi.

Ja toisekseen vaikks joku omena tai pulla on myyjän mielestä hyvää niin ei se välttämättä sen asiakkkaan suussa hyvältä maistu. Toinen tykkäää happamasta ja toinen makeesta. Yks ylikypsästä ja seuraava raa'asta.

Eri asia jos myyjä vastaa et ei tiiä eikä edes yritä ottaa selvää asiasta. Sillon voiki vittuilla sellaselle.

Luulin että kirjastoissa on tietopalvelu sitä varten, että selvitetään asiakkaalle kaikki tieto mitä maailmassa on, ja että kaupan myyjälle riittää, kun osaa käyttää kassaa ja hyllyttää. Eri asia, jos heillä olisi jokin tietopalvelukoulutus ja tietokoneet ja muut lähteet paikan päällä käytettävissään, mutta kuinka siinä hyllyä täyttäessä, jos joku tulee kysymään vaikeita jostain kalan leikkauksesta, pystyy tietoa etsimään ellei sitten tiedä kaikkea valmiiksi?

Vierailija
8/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta kokenut myyjä taas tietää, mitä tuotteita on valikoimassa tai osaa selvittää sen nopeasti tai muistaa tuoteryhmää sen verran, että voidaan selvittää, mitä tuotetta asiakas olisi hakemassa. Muistaa siis mitä on ollut tai tietää uutuuksista.

Ap:n kysymyksistä: moneen noista sanoisin itse, että en valitettavasti tiedä, mutta esimerkiksi nuo hevikysymykset on sellaisia, että jos tuntee lajikkeita, voi ainakin vastata, että sejase omenalajike on makeampi, sejase happamampi jne. Esimerkiksi ruisleipiä on helppo luonnehtia näin, jotkut ovat makeampia, jotkut happamampia, jotkut jotain siltä väliltä - ruisleivästä olen ainakin itse keskustellut asiakkaan kanssa.

Ne, jotka kysyvät, onko joku tuote mielestäni hyvänmakuinen, minusta ymmärtävätkin, että jos sanon mielipiteeni niin se on omani, eikä jonkun kauppaketjun mielipide. Harvoin kyllä mielipiteeni sanon, aika usein en ole maistanut jotain, jonka makua kysytään. Toisekseen, kyllähän myyjä keskustelee työssään, on voinut kuulla muiden mielipiteitä ja kommentoida "olen kuullut, että aika moni on tästä pitänyt", tai "olen kuullut että jotkut tykkää paljon ja jotkut ei ollenkaan".

Minusta on ihan ok, että asiakkaat pyrkivät juttusille ruokakaupan myyjän kanssa, kyllä se myyjän ammattitaito sitten vähitellen kehittyy, kun samat kysymykset toistuvat.

Vierailija
9/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tahdon tietoa ja apua - tavallaan kaveria - päätöksentekoon, jos olen itsekseni liikenteessä. Ei sen tarvitse aina olla asiantuntija juuri siinä asiassa, kunhan maalaisjärjellä rupeaa pähkäilemään kanssani, että mikä tuote sopisi tarkoituksiini.

Vierailija
10/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MILLAISTA tämä kahvi on! Ei tarkoittanut mitään pannu-vai suodatinjauhatus, vaan makua olisi pitänyt kuvailla. Vastasin, että valitettavasti en tiedä, kun en ole kokeillut sitä. Herra raivostui, että eikö teitä kouluteta lainkaan, kyllä teidän pitäisi osata vastata, kun kysytään millainen tämä on. Okkkei, jokaista tuhansista ja taas tuhansista tuotteista pitäisi varmaan kokeilla ja kuvailla, että tämä kahvi on täällaista paahteista, tammista ja mitä lie....ja opetella jotkut mielikuvakuvaukset ulkoa meetwursteista.

Kaikkia hulluja sitä on, oikeasti, eikä ole mikään normaalioletus normaalilta asiakkaalta. Yleensä ihmiset osaavat käyttää omia aivojaan, ainakin isossa ruokakaupassa pitäisi tajuta, ettei olla missään erikoisliikkeessä jossa myydään max. 10 tuotetta ja myyjät on asiantuntevia alan harrastajia.

Vierailija
11/11 |
23.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kuvitteleeko asiakkaat että kuka tahansa myyjä siellä kaupassa osaa vastata jokaisesta tuotteesta esitettyyn mitä oudompaan kysymyskseen.

ja noinhan se menee esim omenoiden kanssa kun yllä joku selitti. mutta kun on myös niitä asiakkaita, jotka kysyy että onko hyvää ja vastataan että on. niin perään tuhahdetaan että no myyjähän nyt tietysti sanooo noin.

olen itse joo myyjä ja tunnen valikoiman ja joskus tiesin nämä kalakysymyksetkin. siitä vaan oli niin paljon aikaa etten uskaltanut suoriltani vastata kun en ollut varma muistinko oikein. mutta se ei ollu hyvä vaan piti vittuilla perään että voisit opetella tämänkin kunnolla.

mut siis silleen että oikeesti jotku kuvittelee et me myyjät ollaan maistettu kaikkee ja käytetty kaikkea pesuainetta ja meillä kaikilla on lemmikit ja tiedetään niistä koiranruoistakin että mikä sopii sille ja sille rodulle.

yleistieto nyt kaikilla myyjillä pitääkin olla ja taito hakee sitä apua. joskus kysyttiin jotain mitä en ollu koskaan kuullutkaan, joku ihme nimi eikä asiakas oikein itsekään tiennyt mitä se on. sanoin et voin käydä äkkiä googlettaan onko sille mitään muuta nimeä, jolla vois löytyä vastaava tuote. ei kelvannut. menin kuitenkin koska se kiinosti mua, ja kysessä oli joku langanohut nauhapasta tai jotain, no ei meillä just sitä ollut mut olis voinu siihen reseptiinsä soveltaa sit jotain muuta luultavasti.

-ap joka oikeesti tykkää työstään ja on myös ihan hyvä siinä. ei vaan näiden kaikkien mielestä. ja joo meillä ei todellakaan hirveesti koulutella ihmisiä. ihan vapaa-ajalla saa hakea tietoa jos haluu jotain erikoista osata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän